Aankoopadvies : Nieuwe grafische kaart

Dan koop je voor een extra 20 euro beter een nieuwe 4070(S), of 2de hands voor dezelfde prijs als een basic 5060 ti voor een pak meer performantie. Of als de nieuwere DLSS features je niet interesseren dan een 3080 2dehands. Die 5060 ti presteert slechter dan een kaart 80 series kaart uit 2020.. Afschuwelijke kaart.
Thx, ik zal het bekijken naargelang benchmarks etc
Maar veel heb ik niet nodig, kom van GTX 1060 6GB nu.

Ik bouw ook graag low-medium power PC's. Ik weet dat de RTX 40-5060 reeks met 16GB overpriced is; nog steeds met de mindere meerprijs voor 16GB.

Nu de kaarten al ff uit zijn , wat zijn de bevindingen?

Heb nog steeds de RTX 3080 . Welke zou de beste zijn om te upgraden ? Een 9070 XT of een 5070ti/5080 ?

Ga binnenkort wss overstappen van mijn 7900x3D naar een 9800x3D ook

Laatst bewerkt:
Eerlijk? Doe maar een Radeon 9070 XT. Das tenminste een pak meer bang for buck dan bij Nvidia en die Radeon is best een topkaart. Nvidia verdient het echt niet met hoe ze nu bezig zijn. Pure greed in z'n grootste vorm. Ge kunt tegenwoordig heel weinig verkeerd doen met zo ne Radeon. Veel reviewers zijn het daar over eens, anderzijds zijn ze dan weer niet te spreken over de RTX 50 series... Weinig vooruitgang t.o.v. de 40 series maar wel blijven hopen geld vragen etc. Check gerust eens GamerNexus voor reviews en onderzoeksjournalistiek hieromtrent.

Nu de kaarten al ff uit zijn , wat zijn de bevindingen?

Heb nog steeds de RTX 3080 . Welke zou de beste zijn om te upgraden ? Een 9090 XT of een 5070ti/5080 ?

Ga binnenkort wss overstappen van mijn 7900x3D naar een 9800x3D ook
Blijf maar ver weg van Nvidia met de huidige gen. De nieuwste ontdekking zijn problemen met het design van de stroomtoevoer. Hierbij zitten te veel componenten te dicht bij elkaar wat zorgt voor grote hotspot temperaturen. Dit heeft potentieel een grote impact op de levensduur van de kaarten. Niet ontoevallig heeft Nvidia de hotspot sensoren recentelijk ook gedeactiveerd.

Dan heb je nog een hele waslijst aan voorgaande problemen:
Kortom, ofwel blijf je nog een generatie op je 3080 spelen of AMD is (naar mijn mening) het enige alternatief.

AMD 9070XT is ook niet heilig ze. Die heeft op een week tijd meer gecrashed dan wat anders. Mijn 5080 draait heel stabiel.

Het feit dat Nvidia de 8Gb versie van de 5060 achter houdt (door de release ook later te doen) is idd schandalig.
8GB hoort eerder thuis op een 5050.

Ik wacht even op de RX 9060XT 16GB komende in mei. Kan wel eens een mainstream mid range succes worden. Er komt geen non XT van de 9060.
Dus 1 mid range kaart. En zal wel mogelijks onder de 500€ landen voor de 16GB versie.

De standaard RX 9070 is ook nog interessant. Powercolor hellhound onder de 700€, en prijs kan nog dalen. Is ook een energie efficiente kaart.

@Zane Voor +-50€ meer heb je idd veel meer aan deze 4070 kaarten dan een RTX 5060ti 16GB premium kaart van 550€. DLSS 3.1 was ook al goed dacht ik. Als upgrade voor mensen die van een 10xx reeks komen kan dit al tellen.

Laatst bewerkt:
AMD 9070XT is ook niet heilig ze. Die heeft op een week tijd meer gecrashed dan wat anders. Mijn 5080 draait heel stabiel.
Dat kan zeker, heb zelf nog geen 9070XT dus kan niet uit ervaring spreken. Maar aan een 5080 die minstens 450 euro duurder is verwacht ik niet een waslijst aan (potentiële) problemen.

De 9070XT moet je dan ook met een 5070ti vergelijken. Niet met een 5080.
Heb ondertussen 4 game vrienden met die kaart en iedereen is content. Die YouTubers met hun clickbait titles voor likes, overdrijven nogal. Power management is niet van alle kaarten slecht. Alsook komen er snel hotfixes uit voor driver releases met bugs.

Die AMD kaart dat ik hier had, verbruikte gemiddeld meer stroom dan mijn 5080 en was veel minder stabiel. Moest op beta drivers spelen om te kunnen spelen. Je moet maar eens de FPS per watt opzoeken van die kaarten. De 9070 is goed. De 9070XT is minder efficiënt dan een 5080.

Ik heb thuis de RTX3080 (de gasten hebben die nu) en een RTX5080 en het verschil in performance is toch gigantisch. Je spreekt over 70% denk ik.

Toegegeven, 16GB VRAM is wat aan de lage kant voor bvb indiana jones, full raytracing @4k, maar de kaart haalt toch niet genoeg performance daarvoor. Vooral het beginstuk in de jungle haalt die zonder framegen geen 60fps, en dan staat DLSS performance al aan.

In iracing op 1440p triple screens (165Hz) is de performance uitstekend en daarvoor is die ook gekocht.

Laatst bewerkt:
Met een 5070Ti of 5080 ga je niet zo vlug problemen met de stroomtoevoer hebben lijkt me, het is vooral de 5090 die de limieten van wat mogelijk is gaat opzoeken qua stroomverbruik.

Met een 5070Ti of 5080 ga je niet zo vlug problemen met de stroomtoevoer hebben lijkt me, het is vooral de 5090 die de limieten van wat mogelijk is gaat opzoeken qua stroomverbruik.
Nog nooit over de 10A gegaan per 12V draad.

Heb een ROG Astral dus kan in GPU tweak de stroom op de 12V checken.

Toevallig iemand hier met een 5060ti ? Vraag me af hoe die het doet in 1440p. Op youtube staat er niet altijd bij of het native is of met fake frames (dlss)

Toevallig iemand hier met een 5060ti ? Vraag me af hoe die het doet in 1440p. Op youtube staat er niet altijd bij of het native is of met fake frames (dlss)
Ik had verstaan dat het interessanter was om een 4060ti te nemen dan de 5060ti. Omdat er geen nieuwe snufjes waren waar de 5 generatie gebruik van maakte. Indien je de 4060ti nog voor een significante reductie in prijs op de kop kon tikken.

De 4060ti had namelijk ook al dlss4. Dat was niet eigen aan de 50x0 generatie. Zoals fsr4 bij AMD dit wel het geval is bij de 90x0 generatie. Waardoor een 7900xtx of zo hierdoor minder aangewezen is als je de keuze wenste te maken.

Mijn Sapphire nitro + 9070xt presteert beter dan een 5080 native ;-) Nvidia steekt liever tijd in AI dan hun misserie op te lossen... Ik heb liever echte frames dan fake frames

Terug
Bovenaan