Aankoopadvies : Nieuwe grafische kaart

Voor mij staat het nu wel vast dat de volgende een 9070XT wordt, enkel een (dikke) maand op de tanden bijten tot die prijs nog wat lager gaat. Flight Simulator 2024 in 4K is 1% low 54 / avg 54.7 voor de 9070 XT vs 48 / 54.4 voor de 5080. Andere games is meestal wel andere koek maar ik wil MSFS in VR kunnen gamen. Enige nadeel momenteel zijn de zeer weinige VR videos voor de AMD kaart, een Pimax headset zal wat te veel van het goede zijn vrees ik. Wordt nog afwachten of ik dan een Quest 3 in huis haal of alsnog een Pimax.

Ben ook zowat aan het uitkijken naar een nieuwe GPU. Mijn 2080 mag op pensioen.

Twijfel eigenlijk nog wel wat tussen een 5070 of een 9070. 5070 Ti of 9070XT heb ik in principe niet nodig, tenzij ze nog wat gaan zakken in prijs. Kan het misschien wel interessanter worden.

Enigste vereiste is dat er een waterblok voor gemaakt wordt. Tot hiertoe zijn die enkel nog maar beschikbaar voor de 5000-reeks. Dus nog even afwachten wat EKWB of Alphacool gaan uitbrengen.

Voor mij staat het nu wel vast dat de volgende een 9070XT wordt, enkel een (dikke) maand op de tanden bijten tot die prijs nog wat lager gaat. Flight Simulator 2024 in 4K is 1% low 54 / avg 54.7 voor de 9070 XT vs 48 / 54.4 voor de 5080. Andere games is meestal wel andere koek maar ik wil MSFS in VR kunnen gamen. Enige nadeel momenteel zijn de zeer weinige VR videos voor de AMD kaart, een Pimax headset zal wat te veel van het goede zijn vrees ik. Wordt nog afwachten of ik dan een Quest 3 in huis haal of alsnog een Pimax.
Ik zou het wel goed opzoeken. In iRacing is Nvidia een stuk beter in VR dan AMD omdat ze SPS ondersteunen, maar geen idee als dat ook zo voor AMD is.

Voordeel: in de winter is uw kot mee verwarmd, nadeel, in de zomer moet ge een airco steken om al die hitte buiten te krijgen ...

Dat is met een mindere kaart ook al. Tijdens het SIM racen te zondag verbruikte de GPU 240W, na 2h was het net geen 26 graden in de bureau... Het was buiten niet koud natuurlijk, maar de verwarming ligt ook al een week uit.

Met een mogelijk nakende recessie, enig idee wat het met de hardwareprijzen gaat doen? Stijgen of net dalen? Luxegoederen hebben typisch dalende vraag in slechte tijden dus zakt de prijs?

Met een mogelijk nakende recessie, enig idee wat het met de hardwareprijzen gaat doen? Stijgen of net dalen? Luxegoederen hebben typisch dalende vraag in slechte tijden dus zakt de prijs?
Als je de markt van games bekijkt zou ik een daling verwachten. Maar omdat de markt van videokaarten zit verweven met de AI hype is het nog maar de vraag of daar ook minder geïnvesteerd gaat worden, en wat dat met de prijzen gaat doen.

Ik wacht nog een tijd af, in de hoop dat Intel zich ook gaat moeien in het middensegment. Die zijn nu redelijk goed bezig in het lagere segment, en gaan hopelijk profiteren van het slabakken van Nvidia en in mindere mate AMD om de kloof meteen te dichten.

Ik wil toch ook nog eens verder polsen naar jullie meningen.

Ben al heel mijn leven eigenlijk een trouwe fan geweest van EVGA, dus altijd al Nvidia gehad.
Mijn 2070 Super mag stilaan toch ook eens op pensioen, dus de logische upgrade was terug een kaart van Nvidia, ook al bestaat EVGA jammer genoeg niet meer.
Gedachten stonden dus op een 5070 Ti, maar ondertussen toch eerder van mening om voor een 9070 XT te gaan.
5070 Ti is toch nog steeds een pak duurder, plus heb ik ook een nieuwe voeding nodig voor die 1x 16-pins (12VHPWR) connector. Iets wat ik niet heb op mijn oud, maar nog steeds betrouwbare Corsair HX 1050. Doet de aankoopprijs nog meer stijgen, en Nvidia is al duurder om met te starten..
Ik heb al gelezen dat er normaal wel zo een adapter van 1x16-pins --> 3x 8-pins meegeleverd wordt bij de gpu's, maar meningen zijn toch zeer verdeeld over de kwaliteit van deze adapters?

Voordien ook altijd Intel gehad, maar sinds kort de overstap gemaakt naar mijn eerste AMD cpu, en kan helemaal niet klagen, dus kunnen we misschien beter direct de lijn helemaal doortrekken nu. Ik heb al gelezen dat Sapphire zo wat de EVGA van AMD is?
Kom ik op 2 kaarten uit, het instapmodel de "Pulse" en de OMG "Nitro+" :love2: (Ook weer typisch dat ik fan ben van de duurste :wallbash:)
* De Pulse lijkt het niet slecht te doen als instapmodel, maar het rode kleurpallet past helemaal niet bij het zwart en minimalistisch blauw dat de rest van mijn case en hardware heeft. Plus zijn thermals lijken niet bepaald top?

* De Nitro+ is top! Die RGB strip heb ik niet nodig, maar ok, het zit erbij. Nu bij deze heb je ook wel die 1x 16-pins (12VHPWR) connector nodig.
In een First Look van JayzTwoCents
zie ik wel dat hier zo een adapter is meegeleverd, maar warm loopt hij er toch ook niet van?
In het algemeen, los van Nvidia of AMD, wat denken jullie van die adapter? Iemand ervaringen mee? Of zeggen jullie, koop gewoon een nieuwe voeding als je zo een 12VHPWR connector wil gebruiken? Drijft de prijs natuurlijk ook weer omhoog, wat ik eigenlijk ook al wilde vermijden met Nvidia.

Nu is er natuurlijk wel nog wat meer keuze buiten Sapphire, was de Hellhound van PowerColor ook reeds tegengekomen, ook mooie kaart met goede performance lijkt mij? Maar ik lees verschillende berichten over coil whine en weet ook niet goed wat verder de "betrouwbaarheid" is van PowerColor? En natuurlijk heb je ook nog XFX en andere merken.. Net zoals bij Nvidia, genoeg keuze, genoeg snufjes bij elk merk,..
Veel speciaals moet ik eerlijk gezegd niet hebben, als het maar betrouwbaar is en alles uit de kast kan halen op 1440p.

Dusjah ik weet het eerlijk niet wat nu de "beste" keuze is?
Ik zie de Pulse van Sapphire al mooi onder de €800 staan, de Hellhound net over de €800. Is nog niet volledig MSRP, maar ik probeer ergens te geloven dat in de komende tijd de prijzen misschien toch nog beetje verder zullen zakken richting MSRP?
Al hoewel we dat nooit zeker kunnen zijn, met het ware feest door 1 welbekend persoon in The Oval Office..

Dus wat zouden jullie aanraden? Dit uit persoonlijke ervaringen met AMD, uit reviews, jullie gedachtengang.. Ik hoor het graag!

Dus wat zouden jullie aanraden? Dit uit persoonlijke ervaringen met AMD, uit reviews, jullie gedachtengang.. Ik hoor het graag!

Pulse is niet slecht, voor een instapmodel. Deftig koelen zal die zeker wel doen, gewoon wat minder t.o.v. die Nitro+.

Powercolor is ook zeker een heel betrouwbaar merk, samen met XFX behoren ze wel tot de top van AMD kaarten, net onder Sapphire. Die Hellhound's zijn de beste modellen van Powercolor.

Je kan altijd zo'n 2x (of zelfs 3x of 4x) 8-pin naar 12vhpwr kabel kopen bij Corsair zelf of een custom kabel laten maken door Cablemod, zijn ineens dan gesleeved in de kleur dat jij wil (wat weinig uit zal maken voor die Sapphire, want die kabel zit verstopt).

Hou er wel rekening mee die voeding is bijna 15 jaar oud.

Die adapters dat mee in de doos zitten vertrouw ik ook niet. Beste is zo weinig mogelijk extra kabels er tussen hebben.

Ik ga ook zo'n kabel laten maken door Cablemod om bij de kleurencombo van mijn custom cable kit te blijven, mits ik ook geen 12vhpwr kabel heb op mijn HX1200i (Blue Label). Is dan wel ineens een full cable en geen adapter.

Laatst bewerkt:
Er werd gezegd dat de "tweede wave" van 9070 kaarten vanaf midden april ging komen, geloof ik, en elders zie ik "na april". Met het succes zal daar wel druk genoeg achterzitten.

Pulse is niet slecht, voor een instapmodel. Deftig koelen zal die zeker wel doen, gewoon wat minder t.o.v. die Nitro+.

Powercolor is ook zeker een heel betrouwbaar merk, samen met XFX behoren ze wel tot de top van AMD kaarten, net onder Sapphire. Die Hellhound's zijn de beste modellen van Powercolor.

Je kan altijd zo'n 2x (of zelfs 3x of 4x) 8-pin naar 12vhpwr kabel kopen bij Corsair zelf of een custom kabel laten maken door Cablemod, zijn ineens dan gesleeved in de kleur dat jij wil (wat weinig uit zal maken voor die Sapphire, want die kabel zit verstopt).

Hou er wel rekening mee die voeding is bijna 15 jaar oud.

Die adapters dat mee in de doos zitten vertrouw ik ook niet. Beste is zo weinig mogelijk extra kabels er tussen hebben.

Ik ga ook zo'n kabel laten maken door Cablemod om bij de kleurencombo van mijn custom cable kit te blijven, mits ik ook geen 12vhpwr kabel heb op mijn HX1200i (Blue Label). Is dan wel ineens een full cable en geen adapter.
Nja de Sapphire Pulse kan je nu vinden voor €780, de Hellhound voor een goede €809.
Was er bij PowerColor ook niet nog 1 betere model, de Devil?

Mijn voeding is inderdaad nog een oud beestje, tot op heden nog nooit problemen gehad, maar bij elke upgrade stel ik mezelf wel de vraag, voeding nog houden of toch maar eens kijken voor een nieuwe.
Nu met enige tijd geleden nieuwe CPU, ram en mobo gekocht te hebben, en nu ook de gedachten voor een nieuwe gpu.. Doet de vraag zich weer voor natuurlijk. Ik zeg het, tot op heden nog steeds een top voeding, maar het is toch niet dat je op voorhand iets kan merken dat die het ver gaat "begeven"?
Cabelmod had ik eerlijk gezegd helemaal nog niet aan gedacht, even opgezocht, maar voor mijn voeding bestaat het niet. Zal logischerwijs wel te maken met de ouderdom alweer.

Trouwens, vermits jij nu een 12vhpwr kabel gaat laten maken, dan toch de keuze gemaakt voor een 5070 (Ti)? Toch niet AMD gegaan?

Heb gisteren een paar waarschuwingen gehad van de instapper 9070xt kaarten rond 760-770€.
Zoals hierboven net vermeld, de Sapphire Pulse kan je nu vinden voor €780, dus begint toch mooi die richting uit te gaan, scheelt hem echt niet veel meer. Dus sterk aan het twijfelen om nu al iets te kopen, of toch nog wachten inderdaad. Ergens ook gewoon schrik dat plots toch de prijzen weer goed zouden stijgen, door de hele handelsoorlog die momenteel gaande is..

Nja de Sapphire Pulse kan je nu vinden voor €780, de Hellhound voor een goede €809.
Was er bij PowerColor ook niet nog 1 betere model, de Devil?

Mijn voeding is inderdaad nog een oud beestje, tot op heden nog nooit problemen gehad, maar bij elke upgrade stel ik mezelf wel de vraag, voeding nog houden of toch maar eens kijken voor een nieuwe.
Nu met enige tijd geleden nieuwe CPU, ram en mobo gekocht te hebben, en nu ook de gedachten voor een nieuwe gpu.. Doet de vraag zich weer voor natuurlijk. Ik zeg het, tot op heden nog steeds een top voeding, maar het is toch niet dat je op voorhand iets kan merken dat die het ver gaat "begeven"?
Cabelmod had ik eerlijk gezegd helemaal nog niet aan gedacht, even opgezocht, maar voor mijn voeding bestaat het niet. Zal logischerwijs wel te maken met de ouderdom alweer.

Trouwens, vermits jij nu een 12vhpwr kabel gaat laten maken, dan toch de keuze gemaakt voor een 5070 (Ti)? Toch niet AMD gegaan?

De Red Devil is het beste model van Powercolor(buiten dan de Liquid Devil maar die komt met waterblok).

Zolang die voeding nog goed is, hoef je die niet persé te vervangen. Enkel bij een nieuwe voedingen heb je wel die 12vhpwr kabel er standaard bij. Voor €120 heb je al een deftige MSI 850W voeding, wat nog redelijk goed meevalt qua prijs. Mijn HX1200i was dubbel zo duur 6 jaar terug.

Normaal ga je er ofwel een melding van krijgen dat bepaalde rails niet aan hun voltage komen, ofwel doet die voeding gewoonweg niks meer.

Kan inderdaad wel met ouderdom te maken hebben dat ze die voedingen niet ondersteunen in hun line-up van kabels.

Heb besloten om een Inno3D RTX 5070 Twin X2 OC te kopen. Alphacool heeft er al waterblokken voor gemaakt omdat die reference design PCB's zijn. Enkel nog ff wachten op vakantiegeld 😅.
Tenzij een 5070 Ti goedkoper wordt tegen mei, dan gaat het mss zo eentje worden.

Highend hoeft voor mij toch ni meer, want speel toch enkel Destiny 2 en ooit mss nog wel eens een andere game zoals Cyberpunk ofzo. Blijft toch op 1440p UW spelen, dus zal wel meer dan voldoende zijn.

Ga waarschijnlijk ook nog een Distro plate kopen voor mijn loop, die kosten met pomp ook een goeie €150-175.

Heb gisteren een paar waarschuwingen gehad van de instapper 9070xt kaarten rond 760-770€.
Ook gezien, bij caps.nl, is vrijwel de enige shop die de prijzen sterk naar beneden doet zakken. Het gierige trio Alternate/Megekko/Azerty laten de prijzen daarentegen nog lekker hoog staan.

Terug
Bovenaan