Aankoopadvies : Nieuwe grafische kaart

889 voor een 5070Ti, toehappen of nog even wachten vraag ik me dan af :)

De prijzen lijken eindelijk wel te dalen stilaan.

Ik zag ook al een 9070 XT voor 869 bij megekko. Wie dan 1000+ heeft betaald enkele dagen terug moet zich toch bedrogen voelen.

Nieuwe bestellen en de oude retourneren… zit allemaal in de prijs berekend.

Heb dat al vaker gedaan. Zoals bij mijn monitor die van 800 naar 650€ dropte. Kreeg na een mailtje 50€ retour als ik wou. Gewoon retour en een nieuwe besteld bij dezelfde winkel.

Wordt dus sowieso wachten op de lagere reeksen... Misschien beter zo als er dan meer stock is bij release. (of niet :unsure: )

Nvidia's focus ligt nu ook wel voor een groter deel op datecenters en AI. Dat brengt meer op dan de gaming markt vandaag.

Iemand ervaring met een Gigabyte Radeon RX 9070 XT GAMING OC? Zou voor 1440p-gaming zijn. Ik hoor dat Sapphire en Powercolor voor AMD de betere merken zijn. Van Gigabyte hoor ik gemengde signalen.

Moest ik nu een game pc willen kopen van €1200-€1400 welke GFX zou je dan aanraden? (allround)

Wachten tot de 'nieuwe generatie' in prijs gaat dalen (hoe zit dat met die toestanden in USA/China) of zijn die allemaal overpriced voor
dat budget en voor een 'iets ouder' model gaan.

Moest ik nu een game pc willen kopen van €1200-€1400 welke GFX zou je dan aanraden? (allround)

Wachten tot de 'nieuwe generatie' in prijs gaat dalen (hoe zit dat met die toestanden in USA/China) of zijn die allemaal overpriced voor
dat budget en voor een 'iets ouder' model gaan.
Een RX 9070 zou zowat de beste allround keuze zijn. Voor de moment.

Voor een build met die GPU en deftige specs, zal je rond de €1600 uitkomen.

Een RX 7800XT kost rond de €520 voor de moment en zou ook een heel deftige keuze zijn voor een budget van €1400.

Zoiets bvb.

Een build met een 9070 kost ±€160 meer, maar zal je wel langer plezier aan hebben.

Heb het bij launch even zitten volgen, maar ondertussen ben ik het eerlijk gezegd even kwijt met al het nieuws rond AMD/Nvidia.
Wat is volgens jullie nu een aanvaardbare prijs voor een 9070 XT of RTX5070Ti?
Dit met het zicht op zeker nog wat jaren op 1440p te gamen.

Een RX 9070 zou zowat de beste allround keuze zijn. Voor de moment.

Voor een build met die GPU en deftige specs, zal je rond de €1600 uitkomen.

Een RX 7800XT kost rond de €520 voor de moment en zou ook een heel deftige keuze zijn voor een budget van €1400.

Zoiets bvb.

Een build met een 9070 kost ±€160 meer, maar zal je wel langer plezier aan hebben.

Nice! De ideale uitleg die ik moest hebben ;)
Op gemak eens bekijken een dezer

Iemand ervaring met een Gigabyte Radeon RX 9070 XT GAMING OC? Zou voor 1440p-gaming zijn. Ik hoor dat Sapphire en Powercolor voor AMD de betere merken zijn. Van Gigabyte hoor ik gemengde signalen.
Ik heb er 2 weken geleden eentje gebouwd met een Sapphire Pulse 9070XT voor een vriend.
Prima PC'ke voor 1440p gaming. Ik heb er een week AC Mirage op gespeeld. 150-200FPS op 1440p zonder upscaling en met de ultra preset. Kaart verbruik wel redelijk wat stroom. Mijn bureau werd een stuk warmer dan met een gelijkaardige nvidia build.

Enige reden om nvidia te kiezen voor mij is DLSS (hoewel ik FSR 4 nog niet getest heb), triple monitors bij sim racing met triple projections (SMP is nvidia only technologie) en efficiënter dan AMD. Daartegenover staat wel een iets duurder prijskaartje.

Heb het bij launch even zitten volgen, maar ondertussen ben ik het eerlijk gezegd even kwijt met al het nieuws rond AMD/Nvidia.
Wat is volgens jullie nu een aanvaardbare prijs voor een 9070 XT of RTX5070Ti?
Dit met het zicht op zeker nog wat jaren op 1440p te gamen.
890euro is MSRP, dus reken op een 100-200euro voor een deftige uitvoering.
Ik zie tussen de 1000 en 1080euro enkele deftige kaarten op megekko. Prijzen zijn goed aan het zakken.

Als ik zie hoe mijn 5080 Hogwarts Legacy vol open op 4K ultra (DLSS quality met 2x framegen, alle raytracing op ultra en path tracing aan) aan 120-150fps draait, gaat een 5070ti gehakt maken van alles op 1440p.

890euro is MSRP, dus reken op een 100-200euro voor een deftige uitvoering.
Ik zie tussen de 1000 en 1080euro enkele deftige kaarten op megekko. Prijzen zijn goed aan het zakken.

Als ik zie hoe mijn 5080 Hogwarts Legacy vol open op 4K ultra (DLSS quality met 2x framegen, alle raytracing op ultra en path tracing aan) aan 120-150fps draait, gaat een 5070ti gehakt maken van alles op 1440p.
890 euro MSRP, dan heb je het over de Nvidia vermoed ik?
Die van AMD lag toch een stuk lager? Net geen 600 dacht ik?
Had gisteren een XFX Radeon RX 9070 XT Swift voor 799 euro zien staan, was snel weg ja!

Nu heel eerlijk gezegd, ben zelf zo geen fan van al die FSR en DLSS, maar jammer genoeg heb je het tegenwoordig wel nodig zeker als je de zware GPU games op max wilt kunnen draaien? Maar dan stel ik mij de vraag, wat is max, als het met "fake frames" is.. Of zie ik dit compleet fout?
Ik ben al wat meer van de "oude stempel", dus native it is for me..
En daar stel ik mij dan ook wel de verdere vraag, als ik zoveel mogelijk native wil gaan, ruwe performance, ben je nog steeds beter af met de Nvidia, daar de AMD zeker een goede kaart is, maar toch nog altijd wat achter loopt?

EDIT: Zie ik het verkeerd, dat een RX 7900XTX voor €899 ook nog geen "slechte koop" is? Ok, is nog de vorige generatie, geen FSR 4.0 (maar zoals gezegd ben er geen fan van), voor de rest toch nog steeds een beest van een kaart. Zelfs in vergelijking met de nieuwe 9070 XT en die nieuw 50xx reeks van Nvidia?

Laatst bewerkt:
Geen oude genertie kaart meer kopen atm. Alleen mss voor absurd goede deal.

800 euro voor een 9070xt of 900_950 vior 5070 ti dannheb je wel een goede deal denk ik.

890 euro MSRP, dan heb je het over de Nvidia vermoed ik?
Die van AMD lag toch een stuk lager? Net geen 600 dacht ik?
Had gisteren een XFX Radeon RX 9070 XT Swift voor 799 euro zien staan, was snel weg ja!

Nu heel eerlijk gezegd, ben zelf zo geen fan van al die FSR en DLSS, maar jammer genoeg heb je het tegenwoordig wel nodig zeker als je de zware GPU games op max wilt kunnen draaien? Maar dan stel ik mij de vraag, wat is max, als het met "fake frames" is.. Of zie ik dit compleet fout?
Ik ben al wat meer van de "oude stempel", dus native it is for me..
En daar stel ik mij dan ook wel de verdere vraag, als ik zoveel mogelijk native wil gaan, ruwe performance, ben je nog steeds beter af met de Nvidia, daar de AMD zeker een goede kaart is, maar toch nog altijd wat achter loopt?

EDIT: Zie ik het verkeerd, dat een RX 7900XTX voor €899 ook nog geen "slechte koop" is? Ok, is nog de vorige generatie, geen FSR 4.0 (maar zoals gezegd ben er geen fan van), voor de rest toch nog steeds een beest van een kaart. Zelfs in vergelijking met de nieuwe 9070 XT en die nieuw 50xx reeks van Nvidia?
Van 5070 TI is geen founders edition, maar is wel een MSRP bepaald voor instap kaarten van third parties.

Die 9070 XT was 900euro die mijn kameraad gekocht. Was een van de goedkopere 9070 XT's 2 weken geleden. Nu zie ik 840euro als goedkoopste bij Megekko. De 9070 XT heeft een MSRP van 700euro dacht ik, maar vind je nergens aan die prijs. De 9070 600 of 650euro dacht ik.

Ja, 4K zonder DLSS lukt niet in zware AAA games. Ik ben recent geupgrade van monitor. 4K met DLSS quality ziet veel beter uit dan 1440p native. Zelfs 4K met DLSS performance ziet er beter uit dan 1440p native. En de upscaler werkt zo goed, dat het echt nog amper verschil ziet tussen native 4K en DLSS 4K. Hoe hoger de resolutie, hoe hoger de rendering resolutie en hoe beter het er uit komt na upscaling.
Op mijn 1440p gebruikte ik zelfs DLDSR want dat zag er beter uit dan native. Met DLDSR stel je 4K in als rendering resolutie die daarna gedownscaled wordt, maar je gebruikt dan DLSS op quality zodat je op 1440p rendert, daarna upscaled naar 4K en daarna terug downscaled naar 1440p. Anti aliasing heb je dan niet meer nodig en alles ziet er gewoon beter uit.

En ik was ook sceptisch tegenover fake frames aka frame gen, maar ik zie op 2X werkelijk geen verschil en de added latency is verwaarloosbaar als de base frame rate al goed zit. En het verschil tussen 80fps of 150fps is op mijn OLED monitor wel groot. Op een IPS of VA paneel heb je een beetje natuurlijk blur waardoor 75hz al vloeiend is, maar op OLED voelt dat niet vloeiend doordat er geen ghosting/blur aanwezig is. Dat is voor mij het grootste nadeel sinds ik overgestapt naar OLED, je moet meer frames halen voor een vloeiend gevoel. Liefst 100fps of meer.
Ik heb ook 3x en 4x frame gen geprobeerd en dat ziet er nog steeds goed uit. Al loopt de latency dan wel een beetje op. Maar DLSS haalt de latency naar beneden, dus zelfs met 4x framegen kan de latency beter zijn dan native.

Dus als die "lapmiddelen" als DLSS en frame gen mij meer FPS geven zonder dat ik het zie, ben ik tevreden. Zo goed als alle nieuwe AAA games ondersteunen het en de oudere games die het niet ondersteunen, draaien sowieso al vlot op de huidige hardware.

Bij DLSS performance merk ik wel het verschil, er gaat wat detail verloren. Maar op quality ziet het er quasi even goed uit, ik vind sommige games met DLSS quality er zelfs beter uitzien dan native.

Bij DLSS performance merk ik wel het verschil, er gaat wat detail verloren. Maar op quality ziet het er quasi even goed uit, ik vind sommige games met DLSS quality er zelfs beter uitzien dan native.
Ja met quality verlies zo goed als niks. Maar als je moet kiezen tussen 1440p quality of 4K performance, ziet het laatste er het best uit.
Maar als ik dan 4K DLSS quality vs performance vergelijk, zie ik ook wel nog het verschil.

Die framegen vind ik toch ook zo slecht niet, liever 80-90 fps op 4k epic settings met dlss quality in Avowed dan 45-50 fps zonder framegen. Het voelt vlotter aan ook al is het een illusie.
Bepaalde UI elementen laggen wel als je framegen gebruikt (ingame pointers bijvoorbeeld hebben een soort ghosting)

Ieder zijn meug he, ik speel nog altijd op native op mijn OLED. Ik speel dan ook 'maar' op 1440p.

Oh wel, er zijn mensen met een 5080 die spelen op een 4k 60Hz IPS scherm...
Of triple monitor 1440p 165Hz op de SIM rig, maar alles wat geen racespel is, is dus single screen.

Oh wel, er zijn mensen met een 5080 die spelen op een 4k 60Hz IPS scherm...
Of triple monitor 1440p 165Hz op de SIM rig, maar alles wat geen racespel is, is dus single screen.
Bij sommige recente games kan je de settings dan nog zodanig hoog zetten dat je geen 60 FPS haalt op 4K. Zonder upscaling(DLSS) is dat niet echt moeilijk.

Terug
Bovenaan