Aankoopadvies : Nieuwe grafische kaart

Troost jullie jongens, ik zit nog met een GTX-970. (En een i7-3770k).
Was van plan om te upgraden, maar ik ga nog wat wachten..

Die PC van in mijn andere thread heb ik net op tijd gekocht, maar daar gamed vooral m'n vrouw op. Ik wou de mijne toen ook upgraden naar iets gelijkaardig, maar wou de kosten wat spreiden. (Voor de mijne had ik wat specifiekere vereisten omdat deze ook dienst doet als mediaserver)

Even wachten lijkt beste nu.
Game settings wat lager, eens een oudere game (her)spelen of lichtere games ... Nieuwere triple AAA titels lopen niet weg op een paar maanden.

Ben al benieuwd hoeveel de RTX 5060 en RX 5060 etc gaan kosten nu de 5070 ook al ferm hoger in prijs gaat. Zelfde hier zeker, een paar weken of maanden na launch de prijzen afwachten.

Lijkt me vooral meer memory bandwith door de GDDR7(tot bijna 50%) vs RTX 4060.

De RTX 5060ti 16Gb zal wel weer 500+ euro zijn. Vraag me af of dat een nuttige kaart gaat zijn. Er komen meer RTX only games aan. Na Indy nu ook Doom The dark ages. ID tech7 wordt dus RTX only, of no play. Enfin ik ga er vanuit dat ze een RTX low medium en high setting zullen maken ofzo als games meer naar RTX only lighting gaan. Doom The dark ages wil ik spelen, maar kan wel half jaar na de mei release zijn, of als de game in eerste discount staat ofzo. Maar eerst een nieuwe CPU etc. , en een RTX GPU ... of tis 'Doom Noppes'.

Niet mals voor mensen met oudere pc's. M'n moet ooit eens mee zoals van DX9 naar DX11 indertijd. RTX kaarten bestaan ondertussen al 7 jaar. De Indiana Jones game(zelfde ID Tech7 engine) lijkt blijkbaar wel vrij schaalbaar.

ps. maar goed dat @Waelvis niet gewacht heeft op de RTX 5000 reeks, de gigabyte 4070 super kaart in die config is nu 900€ ipv 670€.
Ik dacht dat mijn pc oud was met: i5 4670K (gekocht 2013) en GTX 1060 6GB(gekocht 2018). Een i7 heeft wat meer rek natuurlijk.
GPU kan wachten, maar de rest upgrade ik binnenkort.

Laatst bewerkt:
als ik dat zo hoor heb ik echt sjans gehad met een 3080 voor 800 euro te kunnen kopen indertijd (net voor de gpu crisis na corona die nu ondertussen toch ook al 5 jaar duurt.)
Of zou dat van de AI boom komen dat de chips echt te vlot over de toonbank gaan?

"the dark ages for our wallet" jong

Combinatie van factoren zeker. Bitcoin mining eerst, daarna extra voor Ray Tracing en AI cores, inflatie, scalp gedrag ...

Nen 9070 XT voor ~750 zou nog een schone deal zijn in deze tijden (nog altijd duur genoeg voor een GPU) maar ik zou er geen 900+ voor geven want dan kunt ge beter een 5070 Ti kopen of een 5080 scoren voor 1200-1300 als ge er aangeraakt.

als ik dat zo hoor heb ik echt sjans gehad met een 3080 voor 800 euro te kunnen kopen indertijd (net voor de gpu crisis na corona die nu ondertussen toch ook al 5 jaar duurt.)
Of zou dat van de AI boom komen dat de chips echt te vlot over de toonbank gaan?
Mijn 3070 is ook een goede deal geweest voor 579 destijds, ik doe er al bijna 4.5 jaar mee (normaal upgrade ik mijn GPU elke 3 jaar).

Doe al een goeie 6 jaar met mijn 2080.
Heb die in 2018 voor rond de €950 gekocht (Inno3D met waterblok), toen mijn Vega 64 met LC BIOS flash, met stevige Undervolt en Overclock kapot was gegaan. Onder garantie teruggestuurd en ⅔ van het geld teruggekregen van Sapphire omdat ze die ref kaarten niet meer maakte.

Kan nog perfect mee met de games (Destiny 2 vooral) dat ik tegenwoordig speel.

Zelfs die nieuwe Split Fiction kon ik perfect op high settings draaien zonder issues.

Ga nog wel even wachten tot er wat meer voorraad is en de prijzen wat zakken. Probleem is dat waterblokken tegenwoordig zot veel geld kosten.

Alhoewel het wel begint te pikken als ik al die nieuwe highend PC's bouw voor forumleden 😅.

Afgelopen weekend zelfs nog ene gebouwd met een 9800X3D en 9070XT.
Die TUF 9070XT's zijn wel nice. Presteren heel goed en blijven serieus koel zelfs met zware stress testen.

Laatst bewerkt:
Ik speel nog steeds zonder problem AC Mirage op mijn 3080 en 8700k op 1440p ultra settings.

Had dat eigenlijk gekocht om eens te testen op mijn 9800x3D met 5080 build, maar niet ideaal op zolder aan m’n simrig.

Dat is ook iets wat ik niet snap. Op Tweakers lees je veel mensen die al een 40XX kaart hadden en toch de nieuwste wilden kopen... terwijl de reviews duidelijk aangeven dat er deze generatie weinig progressie is.

Mijn Vega 56 speelde ook nog wel de games... maar met een nieuwe monitor en 1440p ging dat toch minder vlot dan anders. Mijn nieuwe build 9800x3d/9070xt zal dan ook wel lang meegaan. Volgende week wel eens werk maken van undervolten.

Dat is ook iets wat ik niet snap. Op Tweakers lees je veel mensen die al een 40XX kaart hadden en toch de nieuwste wilden kopen... terwijl de reviews duidelijk aangeven dat er deze generatie weinig progressie is.

Mijn Vega 56 speelde ook nog wel de games... maar met een nieuwe monitor en 1440p ging dat toch minder vlot dan anders. Mijn nieuwe build 9800x3d/9070xt zal dan ook wel lang meegaan. Volgende week wel eens werk maken van undervolten.
Dat zijn meestal mensen die van een 4090 naar een 5090 willen gaan. Daar zit er wel een vrij groot performance verschil op.
Of mensen die voor de release hun 4080/4070 verkocht hebben er van uit gaand dat de nieuwe weer 30% beter zou zijn. Om dan een dag voor de release te zien dat er amper een increase is.

Al moet ik zeggen dat de nieuwe generatie veel overclocking marge heeft. Zoveel marge heb ik al jaren niet meer gezien.

Al moet ik zeggen dat de nieuwe generatie veel overclocking marge heeft. Zoveel marge heb ik al jaren niet meer gezien.

De XT toch niet. Het leek wel alsof dat de non XT kortbij XT performance kon geraken ( maar heb nu niet gezien of dat dit bij elke kaart mogelijk was). Men sprak daar eerder over de OC versie bij de non XT. Daarnaast was ik niet zeker of de koelvoorzieningen op hetzelfde niveau stonden als bij de XT. Vooral zodanig dat het stil was.

De XT zou dat dan eerder 2-8% zijn max. En met een verbruik van 340+W :p.

Laatst bewerkt:
Dat zijn meestal mensen die van een 4090 naar een 5090 willen gaan. Daar zit er wel een vrij groot performance verschil op.
Of mensen die voor de release hun 4080/4070 verkocht hebben er van uit gaand dat de nieuwe weer 30% beter zou zijn. Om dan een dag voor de release te zien dat er amper een increase is.

In feite is de 5090 ook niet zo revolutionair. Die is misschien wel 30% sneller maar verbruikt ook 30% meer stroom :)
Dat is dan zoals een 6090 lanceren die 40% sneller is maar dan met een 1000W TDP ... Het zou echt revolutionair zijn als een kaart 30-40% sneller is met dezelfde TDP.

De XT toch niet. Het leek wel alsof dat de non XT kortbij XT performance kon geraken ( maar heb nu niet gezien of dat dit bij elke kaart mogelijk was). Men sprak daar eerder over de OC versie bij de non XT. Daarnaast was ik niet zeker of de koelvoorzieningen op hetzelfde niveau stonden als bij de XT. Vooral zodanig dat het stil was.

De XT zou dat dan eerder 2-8% zijn max. En met een verbruik van 340+W :p.
Ik heb het over de nieuwe nvidia 50 serie. Geen idee hoe het met AMD zit.

Heb hier een 9070XT liggen voor een kameraard. Zal die eens aan de tand voelen een dezer.
In feite is de 5090 ook niet zo revolutionair. Die is misschien wel 30% sneller maar verbruikt ook 30% meer stroom :)
Dat is dan zoals een 6090 lanceren die 40% sneller is maar dan met een 1000W TDP ... Het zou echt revolutionair zijn als een kaart 30-40% sneller is met dezelfde TDP.
Vooral meer CUDA cores en hogere geheugenbus. Maar wie een 4090 heeft en nog performance te kort heeft, zal uiteraard wel upgraden. Ook al is het stroomverbruik hoger en de efficiency minder.

Al moet ik zeggen dat de efficientie van mijn 5080 een pak beter is dan mijn 3080.

De 9070 XT kan je nu toch al vinden voor 879€ bij alternate (Asrock Steel legend).
Er zou nog 100 euro af mogen, want als je 100 euro meer betaalt heb je een 5070 Ti die het beter zal doen in raytracing (en DLSS heeft wat toch wel beter zal ondersteund zijn dan FSR4 in games)

889 voor een 5070Ti, toehappen of nog even wachten vraag ik me dan af :)

De prijzen lijken eindelijk wel te dalen stilaan.

Ik zag ook al een 9070 XT voor 869 bij megekko. Wie dan 1000+ heeft betaald enkele dagen terug moet zich toch bedrogen voelen.

889 voor een 5070Ti, toehappen of nog even wachten vraag ik me dan af :)

De prijzen lijken eindelijk wel te dalen stilaan.

Ik zag ook al een 9070 XT voor 869 bij megekko. Wie dan 1000+ heeft betaald enkele dagen terug moet zich toch bedrogen voelen.
Te laat, ze zijn op.

Voor de 5070Ti hoef je dat niet te vrezen. Die trekt bijlange niet zoveel stroom en is best wel een efficiënte kaart.
5070 ti @ msrp is gewoon topdeal. Ik denk wel dat Gigabyte wat druk heeft gezet hiervoor.

Terug
Bovenaan