Aankoopadvies : Nieuwe grafische kaart

Mijn pc is na 7 jaar trouwe dienst toe aan een vervanging.

Het lijkt me aangewezen om te vertrekken van de GPU aangezien dat het duurste stuk is? Maar ik moet zeggen dat ik echt het bos door de bomen niet zie. Er zijn zoveel verschillende types en varianten van een bepaald type, plus het grootste deel is dan nog eens niet beschikbaar ook ...

Echt geen idee waar het best te beginnen.

Plus het moet dan nog eens passen in mijn bestaande case die ik wil behouden namelijk de Fractal North.

Totale budget voor pc is 2000 euro, dus verhoudingsgewijs zoek ik een gpu van rond de 600 euro?

Mijn pc is na 7 jaar trouwe dienst toe aan een vervanging.

Het lijkt me aangewezen om te vertrekken van de GPU aangezien dat het duurste stuk is? Maar ik moet zeggen dat ik echt het bos door de bomen niet zie. Er zijn zoveel verschillende types en varianten van een bepaald type, plus het grootste deel is dan nog eens niet beschikbaar ook ...

Echt geen idee waar het best te beginnen.

Plus het moet dan nog eens passen in mijn bestaande case die ik wil behouden namelijk de Fractal North.

Totale budget voor pc is 2000 euro, dus verhoudingsgewijs zoek ik een gpu van rond de 600 euro?
De AMD 9070 XT lijkt mij een interessante kaart prijs/kwaliteit gezien.

Thx!

Lijkt mij wel een gigantisch ding, mijn Fractal North case zit nu met mijn 1070 al goed vol :p
Met een AIO vooraan dan want een 1070 is toch niet zo groot? Zelfs mijn 3080 was speelgoed naast m'n 5080. Heb mijn North mogen weg doen voor de XL versie want de 5080 (36cm lang) geraakte daar voor geen meter in.

iemand een idee welke shops goeie pre builds maken zonder schandalige marges?

heb een cafetariaplan van het werk, maar ik mag er geen onderdelen mee kopen. enkel volledige systemen. Zou uiteraard anders zelf eentje bouwen zoals altijd...

Daarnet ne prijs gezien van een 9070 XT . De red devil voor 1029€ .

Denk dat ik ipv een 5080 gewoon voor een 9070XT ga gaan om mijn 3080 te upgraden

Denk dat ik ipv een 5080 gewoon voor een 9070XT ga gaan om mijn 3080 te upgraden
Op alternate stond hem eerst voor 850euro. Kort er na al ruim 150euro duurder.
Voor sim racing met triples kunt ge beter wegblijven van AMD. Zonder SMP (nvidia) zakt uw FPS helemaal in elkaar met triple projections.

Ik zie nochtans 9070 XT kaarten op Alternate vanaf 695 euro hoor, (edit: maar als je erop klikt staat er uitverkocht).

Ik zie nochtans 9070 XT kaarten op Alternate vanaf 695 euro hoor
Probeer ze dan maar eens effectief te bestellen.. die zijn allemaal al weg.

695 euro was ook enkel op een beperkte batch omdat AMD korting gaf. Van zodra die batch op is, gaan de prijzen ook omhoog.

De 695 euro kaarten bij Megekko zijn ook uitverkocht ..en voila de site werkt terug. -.-

Laatst bewerkt:
2 uur proberen bestellen voor een kameraad. met trukjes , scripts en bots. no go.

op een bepaald punt wel eentje voor 699 in men mandje gehad maar bij het afrekenen misgegaan.

weer een domme paper launch en het i al bevestigd dat die 699 enkel voor de eerste shipment is.

daarnaa gaat het minstens 750-800 euro zijn voor de goedkope modellen, als ze daar al stock van gaan voorzien...

op dat punt ben je weer bijna beter af met een 5070ti.

Finally, we have some concerns about how "real" the $600 MSRP actually is. After some investigation, it appears that AMD is providing retailers with a $50 rebate to achieve the $600 pricing. This strongly suggests the intended MSRP was actually $650, and AMD is temporarily subsidizing models to hit the lower price point.

For example, XFX confirmed that the 9070 XT Mercury – a model featured in this review – will not cost $650. In fact, it won't even cost $700. Instead, the official MSRP is $770, and due to tariffs, its on-shelf price is expected to be $850 – which would be tragic if true.

From what we've gathered, it seems AMD is starting to play Nvidia's pricing game. This means that while some 9070 XT models may be available at $600 initially, most will likely be priced higher, and restocks at that price may be limited or infrequent. A lot will depend on how sales perform. AMD has a large stock of Radeon 9070 GPUs, so if demand slows after launch, we expect them to continue offering rebates to keep pricing competitive. However, we will have to wait and see how that plays out.

5070 Ti staan momenteel aan 1400-1500 EUR, in welke wereld ben je daarmee beter af?

Heel die nieuwe launches van GPU's zijn gewoon te idioot voor woorden, iedereen zou beter enkele maanden wachten tot er misschien een genormaliseerde markt is. De echte casual gamers kunnen ook veel beter een console kopen op deze manier.

Laatst bewerkt:
Het is naief om te denken dat een kaart die bijna zo goed presteert als een 5070 ti, maar de helft gaat kosten. Scalper winkels zoals Megekko, Alternate en Azerty doen toch hun goesting.

Op Amazon heb ik voor 1300euro een PNY 5080 OC gekocht en voor 1600euro Gigabyte Aorus Master 5080. In Benelux kosten die kaarten 600euro meer.

Ik was ook eens aan 't zien wat mijn 3080 nog kan tegen zo'n 9070 xt, maar €899 (alternate) leggen voor wat het verschil is, zie ik niet zitten.
Voor wat we tegenwoordig zien is het verschil met de msrp nog relatief normaal, dus voor een compleet nieuwe build zou ik niet twijfelen.

Terug
Bovenaan