Aankoopadvies : Nieuwe grafische kaart

Pfff, ja. Ik heb altijd gezegd dat ik niet meer geef dan 1000euro voor een GPU. Mijn laatste aankoop was zelfs een 3080 voor nog geen 400euro. Daarmee werkte iRacing top tot ze die regen toegevoegd hebben... Soit, ik hoop weer voor 4 jaar goed te zitten.
En gisterenavond wat gereden en alles super smooth. Heerlijk!

De 5070Ti op alternate.be...

1.199 euro voor de goedkoopste die volgens Nvidia eigenlijk aan MSRP verkocht zou worden.
Ok, wel net de ventus voor 889 toegevoegd..

De goedkoopste 5070Ti op megekko 1449 euro.

Anyway, veel te weinig stock zoals te verwachten of veel te hoge prijzen.

Laatst bewerkt:
De 5070Ti op alternate.be...

1.199 euro voor de goedkoopste die volgens Nvidia eigenlijk aan MSRP verkocht zou worden.
Ok, wel net de ventus voor 889 toegevoegd..

De goedkoopste 5070Ti op megekko 1449 euro.

Anyway, veel te weinig stock zoals te verwachten of veel te hoge prijzen.
Je moet is naar een rtx 5090 kijken , 4999 EUR !!!
Ze zijn echt het noorden kwijt , abnormale prijzen :crazy::crazy::crazy:

Rustig aan, dit blijft niet aanhouden, zeker niet wat het middensegment betreft. Hopelijk spreken we binnenkort van een schaamteloze passage van winkels die geld hebben geroken.

** Groot risico op “That didn’t age well” **

Ik heb niet per sé een nieuwe GPU nodig, dus ik ben echt niet van plan om 1000 euro en meer te geven voor een 70 series kaart. Zal wel eens verder kijken binnen een maand ofzo.

De 5070 launch is maar voor begin maart nu. Na de AMD 9000 launch. Nu bestellen is sowieso dik betalen, er is simpelweg nog geen echte stock in winkels.
Gans de 5000 launch lijkt meer en meer op een paper launch, Nvidia die AMD wou voor zijn, voor zo veel mogelijke extra sales denk ik.

Ik wacht de 5060 en AMD 9600 reeks af, want de 4060 stock is nu ook maar mager. Benieuwd naar de AMD 9700. Maar echt wakker lig ik er niet van.
De rest van m'n pc heeft eerst een upgrade nodig. 10 jaar oude Intel 4670k, geen m2 sloten etc. GPU 5 jaar in gebruik (GTX1060 6Gb).
Ik blijf wel even bij 1080p, ooit nog gegamed op 15 inch CRT scherm op 800 x 600. Dan is 1080p 24 inch nog ca va.

Moest ik toch naar een 27 inch gaan en 1440p, het zal zijn op een moment dat een Nvidia 70 reeks of gelijkaardige AMD op een lage(ere) prijs zit ofzo, niet bij launch. Drivers zijn dan ook altijd al wat volwassener.

Man man ik wil ook een nieuw systeem samenstellen/bestellen. Slechtste timing ooit voor GPU :ROFLMAO:
Same here, ik denk dat er velen gehoopt hadden dat de vorige generatie nu voor een redelijke prijs op de 2dehandsmarkt zou te vinden zijn.

Ik hoop dat de prijzen toch snel terug keren naar een normaal niveau, hetgeen je de laatste jaren een "normaal" niveau noemt :smile:

Zolang die 50x series slecht in voorraad blijven zullen de prijzen hoog blijven. Komt nog eens bovenop dat er met 50x series problemen naar boven komen zoals de connector, gebrek aan PhysX 32-bit ondersteuning en geringe prestatie upgrade waardoor de 40x series dan plots terug heel populair is en daar het aanbod ook laag is (aangezien geen productie meer).

Crazy hoe heel de 2dehands markt daar op mee surft, zelfs ouder dan de 40x series. Ik zie RTX 3070's gaan voor rond de 300 tot 350 EUR terwijl paar maanden geleden je die makkelijk kocht voor 240-260. Zelfde voor RTX 3060/3060 Ti's die nu voor 250 gaan en vorige zomer ik die makkelijk kocht voor 180-200 EUR. 3080/3090's gaan ook terug als zoete broodjes voor veel hogere prijzen. Zelfs de 20x series hebben nog een boostje gekregen.

Ik ben echt blij dat ik voor mijn persoonlijke build vorig jaar een 7900XT heb gekocht (aan een scherpe prijs).

Laatst bewerkt:
Ja, het is geen geweldig launch. Ik heb geluk gehad met wat Telegram pings om er eentje te kunnen kopen aan redelijk prijs bij Amazon, want Megekko prijzen betaal ik niet... Gelukkig merk ik geen problemen met mijn 5080. Een vriend had problemen met PCI Gen 5, maar door manueel 4 te kiezen in de bios, was het ook opgelost. Ondertussen zijn moederbord fabrikanten nieuwe BIOS versies aan het uitbrengen en daarmee lijkt het probleem opgelost.

De upgrade tegenover de 4080 super is gering, maar ik kom nog een van een 3080. Ik upgrade elke 2 generaties van GPU, dus nu was de 5080 aan de beurt. Er zit ontzettend overclocking headroom op en ik haal op 3D mark Steel Nomad 9406 punten. Als ik vergelijk met de results van Tweakers hun benchmarks, dan is dat:
112% sneller dan een 3080
44% sneller dan een 4080
39% sneller dan een 4080 Super
16% sneller dan een 5080 FE
2% sneller dan een 4090

Dat is natuurlijk het maximale dat ik er uit krijg. Voor 24/7 gebruik zet ik hem 70mhz lager en daarmee haal ik ongeveer identieke 4090 performance aan een lager vermogen. En iets van een 35% sneller dan een 4080 super, dus dat is erg boven verwachting. Toen ik de initiële reviews las, ging ik uit van een 15% uplift wat niet echt de moeite is. Maar een 4080 super moet je ook niet meer kopen. Via stock checkers op Telegram/Discord, kan je een 5080 kopen voor een 1300-1500euro, want 4080 super prijzen zijn in de Benelux...

Mijn 3080 is naar mijn 2e PC verhuisd en de 3070 die ik nu over had, heb ik hier op het forum voor 300euro meeneem aangeboden. Op 2 minuten na het publiceren van mijn post was die verkocht... Aan 350euro had ik die wellicht ook zonder problemen verkocht gekregen. Dus inderdaad crazy dat die oudere kaarten nu ook zoveel duurder zijn geworden.

Laatst bewerkt:
Gelijkaardige zooi met de mining crisis dus. Misschien minder extreem, en de duur kan korter zijn. Maar niet goed voor de consument.

De RX 9070 en 9070 XT zien er veelbelovend uit. Benieuwd naar real world reviews volgende week. Als dit geen paper launch is zoals bij Nvidia worden deze wel mooie go-to opties.

De RX 9070 en 9070 XT zien er veelbelovend uit. Benieuwd naar real world reviews volgende week. Als dit geen paper launch is zoals bij Nvidia worden deze wel mooie go-to opties.
Volgens hetgeen ik lees zou dat geen paper launch zijn. Er zou al voorraad zijn van die kaarten vanaf januari. Er waren toch meermaals foto's van paletten van die kaarten. Waar je echter niets van hoorde bij Nvidea.

Ja klopt, heb ik al standaard zitten.

Nieuw is ook wel dat die haaks op de gpu zal aangesloten worden.

Terug
Bovenaan