Aankoopadvies : Nieuwe grafische kaart

Tenzij het gewoon zo dringend is, wacht gewoon enkele maanden om een nieuwe GPU te kopen tot de markt is afgekoeld...

't Is niet gezegd maar ik zou mij in't zak gezet voelen moest ik nu een 4070 Ti Super kopen voor 1000€ (prijs tegenwoordig) en je kan binnen een maand ofzo een 5070 Ti kopen voor minder geld.
Nu op dit moment wel. Had die post meer dan een week geleden gemaakt. Toen waren ze nog redelijk van prijs.

Geloof je toch zelf niet dat je een 5070Ti zou kunnen kopen bij release. Prijzen beginnen overdreven te worden en er is amper stock.

't Is niet gezegd maar ik zou mij in't zak gezet voelen moest ik nu een 4070 Ti Super kopen voor 1000€ (prijs tegenwoordig) en je kan binnen een maand ofzo een 5070 Ti kopen voor minder geld.
Als ziet welk probleem er nu is, zal dat niet volgende maand opgelost zijn. Iedereen die nu geen 5080 kan kopen wegens te duur geworden, gaat gewoon proberen een 5070 ti proberen scoren.

De PNY 5080 staat toch al op de NL en DE Amazon voor 1499, nog altijd duur maar geen 1800-2000 euro zoals bij sommige winkels ...

edit: laat maar, er staat 18 april :)

Laatst bewerkt:
De PNY 5080 staat toch al op de NL en DE Amazon voor 1499, nog altijd duur maar geen 1800-2000 euro zoals bij sommige winkels ...

edit: laat maar, er staat 18 april :)
Ik heb die vorige week kunnen pakken voor 1300euro (de zwarte OC versie). Leverdatum 17 maart.
Ondertussen ook een Gigabyte Aorus Master voor 1640euro weten te pakken met levering nu vrijdag. Maar ik heb eigenlijk al die toeters en bellen niet nodig.

Maar nog steeds beter dan Megekko die 1750-1800euro vraagt voor een basis MSRP 5080. En 2000+ voor de betere uitvoeringen.

In feite als je er rationeel over nadenkt is 1300 euro voor een 5080 ook al veel al te veel, en dat beginnen al veel gamers "normaal" te vinden :) Ge had een paar maanden geleden voor rond de 2000 een RTX 4090 en dat is een betere kaart dan een 5080.

In feite als je er rationeel over nadenkt is 1300 euro voor een 5080 ook al veel al te veel, en dat beginnen al veel gamers "normaal" te vinden :) Ge had een paar maanden geleden voor rond de 2000 een RTX 4090 en dat is een betere kaart dan een 5080.
Inderdaad. Al komt een goeie AIB 5080 wel zeer dichtbij met een overclock. Die dingen overlocken gelijk gek. 17% sneller dan FE 5080 is geen uitzondering.

17% dat is wel een pak. Dan is het soms wel de moeite om 100 euro extra te betalen voor een betere versie (maar niet veel meer).

Ik vind het design van de FE wel knap gedaan, compact voor zo veel power. Maar anderzijds lees ik ook over power connectors, PSU's en kabels die doorbranden bij de RTX 5090 (die nog een pak meer stroom zuipt). Ik weet niet of en in welke mate de RTX 5080 hier ook zou kunnen last van hebben.

17% dat is wel een pak. Dan is het soms wel de moeite om 100 euro extra te betalen voor een betere versie (maar niet veel meer).

Ik vind het design van de FE wel knap gedaan, compact voor zo veel power. Maar anderzijds lees ik ook over power connectors, PSU's en kabels die doorbranden bij de RTX 5090 (die nog een pak meer stroom zuipt). Ik weet niet of en in welke mate de RTX 5080 hier ook zou kunnen last van hebben.

Ik lees vooral dat de connectors dan niet recht zitten, niet diep genoeg erin zitten ed. Veel gebruikers errors dus.

Ik heb 2x een RTX5080 gereserveerd, eentje geleverd eind April(PNY black OC) en eentje eind Maart (PNY aRGB OC). De eerst geleverde zal ik houden, de andere annuleer ik. Mss dat ik in tussentijd nog een goedkopere tegenkom, maar weet niet of ik dan nog eens reserveer, heb dadelijk voor 4500 euro RTX5080 orders uitstaan...

Het is een upgrade vanaf een RTX3080, dus de sprong is wel groot.
Ik moet allessinds mijn GPU upgraden (coolermaster 650W nu) en misschien mijn case. Volgens specs heb ik 1mm over in de lengte...

Tot 2000€ voor een RTX 5080? Amaai :S
... zot zijn doet geen pijn.

Je krijgt zo de indruk dat Nvdia dit grotendeels zelf veroorzaakt. Toevallig las ik ook hoe EVGA en BFG (2 topkwaliteit board partners) stopten met nvida gpu's maken door te lage winstmarges op hun producten. Omdat Nvidia steeds meer vroeg voor het basic design (en ook de nasleep van de mining crisis natuurlijk).

Die gekke prijzen goed praten is gewoon smossen met je geld en Nvidia en Scalpers hun zin geven. Nu ja, vraag aanbod is wat het is. Een mens wacht dan maar wat tot de vraag daalt en of de stocks wat meer op pijl komen.
En zo kost de RTX6000 reeks dan misschien weer snel 50 of 100€ meer (los van inflatie), met minder en minder prestatiewinst, en shrinkflatie op het onboard geheugen. Ik vraag me ook af nu m'n op 4nm zit hoe men zal gaan blijven innoveren. Meer focus op architectuur, geheugen (kuch), en energie prestaties dan ... ?
Ja DDR7 zou 20 tot zelfs 50% sneller zijn dan DDR6, maar behoudt dan de nodige geheugen bus breedte ... en probeer toch de launch beter te anticiperen door eerst genoeg stock te hebben en eerlijk en open te zijn met je board partners.

ps. Ik zal misschien ook wel soms fout zitten her en der, ik ben geen markt analist. Maar dat is geen goeie evolutie zo.

Laatst bewerkt:
Ik lees vooral dat de connectors dan niet recht zitten, niet diep genoeg erin zitten ed. Veel gebruikers errors dus.

Ik heb 2x een RTX5080 gereserveerd, eentje geleverd eind April(PNY black OC) en eentje eind Maart (PNY aRGB OC). De eerst geleverde zal ik houden, de andere annuleer ik. Mss dat ik in tussentijd nog een goedkopere tegenkom, maar weet niet of ik dan nog eens reserveer, heb dadelijk voor 4500 euro RTX5080 orders uitstaan...

Het is een upgrade vanaf een RTX3080, dus de sprong is wel groot.
Ik moet allessinds mijn GPU upgraden (coolermaster 650W nu) en misschien mijn case. Volgens specs heb ik 1mm over in de lengte...
Niet echt, heel die 12HPWR is toch iets grondig mis mee. Er komen alsmaar meer faulty reports vanop de 4090 en 5090. Er zijn o.a. kabels gemeten die tot 140 graden halen onder full load.

Niet echt, heel die 12HPWR is toch iets grondig mis mee. Er komen alsmaar meer faulty reports vanop de 4090 en 5090. Er zijn o.a. kabels gemeten die tot 140 graden halen onder full load.

Het lijkt op een onbalans over de aderparen in de connector. Dan moet Nvidia het design aanpassen. De vraag is hoe het met de AIB partners is geregeld. Hebben die een betere stroomtoevoer of niet.

Ik moet nog 1,5 maand wachten op mijn RTX5080, voorlopig laat ik de order dus staan. Deze verbruikt ook maar de helft, dus daar speelt zo een issue al minder.

Het lijkt op een onbalans over de aderparen in de connector. Dan moet Nvidia het design aanpassen. De vraag is hoe het met de AIB partners is geregeld. Hebben die een betere stroomtoevoer of niet.

Ik moet nog 1,5 maand wachten op mijn RTX5080, voorlopig laat ik de order dus staan. Deze verbruikt ook maar de helft, dus daar speelt zo een issue al minder.
Probleem situeert zich onder de high loads richting 600W inderdaad, met vaak slecht load balancing. Er zijn reports van single kabels die 10A trekken. Gisteren las ik dat bij bv. Gigabyte de load balancing beter zou zijn.

Even deze thread hijacken. Is het nog de moeite om een 2dehands pc te kopen met een 13600kf en een 4070ti voor 900€. Ik ging eigenlijk wachten om een nieuwe pc samen te stellen met een 5070ti, maar ik vrees voor de beschikbaar en ik had toch graag een andere pc gehad ten laatste eind maart.

De Asus Astral en Gigabyte Gaming OC doen stock 5% sneller dan FE. En met overclock gaan die 2 kaarten nog een 12% sneller dan stock. Dus 17% sneller dan FE. Uiteraard kan je die FE ook wel wat overclocken, maar je loopt sneller tegen de power limit en koeling aan.
Even deze thread hijacken. Is het nog de moeite om een 2dehands pc te kopen met een 13600kf en een 4070ti voor 900€. Ik ging eigenlijk wachten om een nieuwe pc samen te stellen met een 5070ti, maar ik vrees voor de beschikbaar en ik had toch graag een andere pc gehad ten laatste eind maart.
Das geen slechte deal aangezien een 4070ti nu al 1100euro kost.
Hoe de beschikbaarheid zal zijn van 5070ti is nog een raadsel, maar je snel aan of boven 2000euro zitten voor een complete build met die kaart.

20 februari komt de 5070 ti uit. Ik denk dat het zeker wachten wordt tot in maart tot wanneer de 9070 xt uitkomt. Moest die nu eens performance zoals de 5070 ti kunnen bieden en betere RT performance (want huidige AMD kaarten zijn echt slecht daarin) dan zou ik AMD overwegen. De 7900 XT/XTX lijkt momenteel de beste koop die je kunt doen maar de RT performance is ondermaats tov Nvidia.

Ik heb mijn 5080 Aorus Master ontvangen. Daar zit echt nog veel overclocking headroom op. Hij draait stabiel op 3175mhz en scoort 30% beter dan een 4080 super in de TimeSpy GPU benchmark. Volgens Tweakers is een 4090 27-30% sneller dan een 4080 super.

Guru3D scoort 35k met een 4090 in de TimeSpy graphics test en ik heb daarnet 36k gehaald. En memory kan nog hoger denk ik, maar dat moet ik nog ff testen. Want 2000mhz er bij is geen probleem, maar zodra ECC ingrijpt, zakt de performance.

Ik had eerlijk gezegd niet verwacht er 4090 performance uit te krijgen na het lezen van de initiële reviews.

Ik wacht met smart op mijn PNY 5080 OC :). Als die een beetje in jpouw buurt komt is dat gegeven de betaalde prijs geen zotte aankoop ivm een RTX4090. Blijft natuurlijk wel stervens duur voor een GPU alleen.

Terug
Bovenaan