Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
De 5090 is een halo product, wat vroeger de Titan serie is.Iemands prognose 2 jaar geleden op reddit
512-bit 102 RTX 5090 32GB (juist)
allemaal fout, maar dat had het toch wel mogen zijn
384-bit 103 RTX 5080 24GB (16Gb 256bit nu)
256-bit 104 RTX 5070 16GB
192-bit 106 RTX 5060 12GB (8Gb 128 bit nu)
128-bit 107 RTX 5050 8GB
Okay het is DDR7 geheugen, maar dat evolueert sowieso
De 5090 is duidelijk gericht naar de professionele markt met zo'n grote verschillen.
Nvidia blijft maar vele reeksen beperken uit geldgewin, nu ook al die hi end 80 reeks.
Dat de mensen die het allerbeste willen dat kopen om te gamen, daar kan ik best inkomen (als je de cash hebt). De 90 reeks wordt inderdaad meer het niche hi end product zoals de titan reeks geweest.De 5090 is een halo product, wat vroeger de Titan serie is.
De eigenlijke stack begint vanaf de 5080 en alles eronder. 5090 is eigenlijk volledig buiten serie. Die is ook niet voor professionals, die is gewoon voor de mensen die absoluut het beste van het beste willen just because…
Ik keek er echt naar uit, zat serieus te denken om mijn VR te upgraden van een Rift S naar een Pimax Crystal Light, maar hiervoor heb ik eerst een GPU upgrade nodig want mijn 3070 gaat dat niet trekken. Quest 3 is potentieel een optie maar of dat zijn geld waard is als je al een VR headset hebt weet ik niet, dus liever een échte upgrade naar de Pimax.
In feite blijft dan enkel die 5090 over met zijn 24GB VRAM want, eerlijk gezegd, een 5080 met 16GB is een gedrocht. Maar met deze prijzen is het niet te doen. Dacht misschien dan een 4080/90 te nemen maar die zijn uiteraard ook de hoogte in geschoten, daar kan ik het ook niet aan geven. Enkel vanaf de 4070 ti Super zijn de prijzen ongewijzigd gebleven. Maar om van een 3070 naar een 4070ti S te gaan is nu ook niet de meest zinnige upgrade.
Dus ofwel is het afwachten wat het binnen een paar maand geeft, ofwel het nog eens 2 jaar langer uithouden met de huidige VR setup.
Ik heb geen glazen bol natuurlijk wat de prijzen en beschikbaarheid gaan geven, maar ik verwacht het niet zo erg als de vorige kaarten. MSRP van de 5070ti ligt tien euro lager dan de 4070ti S. Dus hopelijk iets meer prestaties voor dezelfde prijs. Afgaande van de benchmark charts van Nvidia (enkel die van RE4 & Horizon) lijkt er een 20% verbetering te zijn ten opzichte van de 4070ti. De benchmarks zonder DLSS4 van de 5080 & 5090 waren ook ongeveer in lijn met de reviews. Dus dan zou die kaart uitkomen tussen de 4070ti S en de 4080 of max de 4080 evenaren.Een 4070 Ti Super heeft toch een goeie 50-55% betere prestaties dan de 3070, dus op zich wel een grote prestatie-boost en heeft ook 16GB VRAM GDDR6X met meer RT cores, Tensor Cores, CUDA Cores, hogere clock snelheid, hogere boost snelheid, hogere geheugen bandbreedte.
Of je dat persoonlijk aan die prijs dat waard vind is een ander verhaal. Maar een serieuze upgrade is het wel.
Er zijn wel leaks die een titan van de 50 reeks doen vermoeden. Benieuwd wat dat ding zal kosten...De 5090 is een halo product, wat vroeger de Titan serie is.

De 4080 kaarten zijn zelfs duurder geworden, dat is het ergst van al. Normaal daalt de prijs van de vorige generatie kaarten wanneer er een nieuwe generatie uitkomt.Amai kheb precies wel dikke chance gehad, heb in november bij Bol de MSI GeForce RTX 4080 SUPER 16G GAMING X SLIM kunnen kopen voor 994€ (was Select promo en dan nog 7% korting van men werk).
Als ik de prijzen zag voor de 5080 was ik nog aant twijfelen of ik niet beter gewacht had, maar damn. Zotte prijzen bij launch en met moeite 10% beter dan de 4080 super...en het grappigste van al is dat alle nuttige DLSS4 features ook naar de 40 serie kaarten komt, want die Frame gen bullshit mogen ze steken waar de zon niet schijnt, moet ik toch niet hebben.
Jensen Huang, what u smoking bro![]()
Inderdaad, was zelfde lolleke met de AMD 9800X3D release. Ook daar chance gehad dak die op release kon oppikken voor adviesprijs. Maar als dit zo doorgaat zal dit mijn laatste PC upgrade zijn, dit begint echt belachelijk te worden.De 4080 kaarten zijn zelfs duurder geworden, dat is het ergst van al. Normaal daalt de prijs van de vorige generatie kaarten wanneer er een nieuwe generatie uitkomt.
Nvidia maakt PC gaming kapot, maar AMD is medeplichtig. De 7900 XT en XTX waren ook zeer slecht beschikbaar bij de launch. Vroeger was dat allemaal geen probleem om een kaart te kopen bij de launch of niet veel later.Inderdaad, was zelfde lolleke met de AMD 9800X3D release. Ook daar chance gehad dak die op release kon oppikken voor adviesprijs. Maar als dit zo doorgaat zal dit mijn laatste PC upgrade zijn, dit begint echt belachelijk te worden.

't Is niet gezegd maar ik zou mij in't zak gezet voelen moest ik nu een 4070 Ti Super kopen voor 1000€ (prijs tegenwoordig) en je kan binnen een maand ofzo een 5070 Ti kopen voor minder geld.Een 4070 Ti Super heeft toch een goeie 50-55% betere prestaties dan de 3070, dus op zich wel een grote prestatie-boost en heeft ook 16GB VRAM GDDR6X met meer RT cores, Tensor Cores, CUDA Cores, hogere clock snelheid, hogere boost snelheid, hogere geheugen bandbreedte.
Of je dat persoonlijk aan die prijs dat waard vind is een ander verhaal. Maar een serieuze upgrade is het wel.