Aankoopadvies grafische kaart RTX 3070 TI of RX 6950 XT

Nog niet echt de moeite om te gaan upgraden naar een RTX 4070 als ge een RTX 3070 hebt op dit moment, vind ik.
Een 6950XT is beter dan een RTX 4070 in de meeste gevallen en heeft wat meer VRAM maar een RTX 4070 zuipt minder energie en heeft DLSS 3. De RTX 4070 breekt niet echt potten vind ik. 't Is iets van een 20% sneller dan een RTX 3070 voor 20% meer geld ...
 
Laatst bewerkt:
Ook wat betreft DLSS en FSR etc... is AMD niet wat bijgebeend de afgelopen maanden?
amd zit 3-4 jaar achter op dat vlak, maar is aan een inhaalbeweging bezig.

De tldr is: intereseert ray tracing, gsync, dlss,... je. -> nvidia
indien niet --> amd.

een 7900xtx heeft met path traced cyberpunk en FSR AAN 7 tot 10 Fps in cyberpunk op 4K. een 4090 heeft 103 fps gemiddeld.

Drivers van nvidia zijn beter door veel meer features, nvidia zit veel verder op vlak van AI,RT, Upscaling, ....

Ik zou zelf persoonlijk geen 700-1000 euro voor een gpu betalen om te moeten spelen met RTX af. zoveel geld uitgeven aan een high end kaart om dan de belangerijkste setting voor kwaliteit uit te moeten zetten. amd mag in dezelfde prijsklasse nog 10% of 15% sneller zijn in non ray traced games, voor mij zijn het de veel snellere RT cores van nvidia en de 2 tot 10X performance increases dankzij dlss die de doorslag geven. of ik nu 60 of 65 fps heb in native 4K zonder RT maakt niet uit. maar 60 vs 150 wel en 20 vs 60 zeker.


enkel als je pure horsepower per dollar wilt en je echt gelimiteerd in budget zou zijn waardoor RT zowieso al uit de boot valt zou ik een amd gpu kopen ( en dit van iemand met meer dan 10k euro in amd aandelen)




video van enkele dagen geleden: FSRwint dus NOOIT van dlss.
NVIDIA-DLSS-2-vs-AMD-FSR-2-Image-Quality-Performance-Comparison-HardwareUnboxed-_6-1456x819.png.webp
 
Laatst bewerkt:
een 7900xtx heeft met path traced cyberpunk en FSR AAN 7 tot 10 Fps in cyberpunk op 4K. een 4090 heeft 103 fps gemiddeld.
Ik wil je cijfers toch even nuanceren. Want je vergelijkt een 7900xtx met FSR in PT met een 4090 zonder verdere benoeming van settings, alsof dat ook in PT is zonder hulpmiddelen. Een 4090 op 103 fps zal geen Path Tracing zijn maar Ray Tracing met DLSS en frame generation actief.

7fRTnZ8.png


Die technologie is nog te prematuur om daar een enthousiast level GPU voor te kopen, maar dat is mijn persoonlijke mening.
 
Terug
Bovenaan