Aankoopadvies grafische kaart RTX 3070 TI of RX 6950 XT

_-Butch-_

Active member
Best BG'ers,

Ik wil een nieuwe grafische kaart kopen.
Ofwel een RTX 3070 TI voor 599€ (nieuw MSI)
Ofwel een RX 6950 XT voor 729€ (nieuw ASROCK)

Is de RX 6950 XT zijn meerprijs tov. RTX 3070 TI waard?
Wat is jullie mening?
Ook wat betreft DLSS en FSR etc... is AMD niet wat bijgebeend de afgelopen maanden?
 
Is de RX 6950 XT zijn meerprijs tov. RTX 3070 TI waard?
Volgens mij wel
average-fps_1920_1080.png


Op megekko kan je hem vinden aan 700€
 
@noccy Thanks, maar dan lijkt het een reference card te zijn.
Ik dacht dan 30€ meer te betalen voor de ASrock variant.
Of denk je dat dat op zich niet veel verschil zal uitmaken?
 
30€ is niet veel geld, dus waarom niet.
Meestal zijn OC-versies maar 3-5% sneller en verbruiken ze meer, maar vind van de phantom gaming geen volledige review.
 
Ik vind om zo vergelijkingen te maken Youtube Benchmark video's altijd handig:


Als ik door een paar video's scroll zie ik grofweg 30 tot 80% meer fps met een gemiddelde rond de 50% in de meeste games. Da's dan grof geschat uit het hoofd. Da's in 4k high benchmarks.
Dat lijkt me die meerprijs van 130 euro (20-25%) mij toch wel waard.
De 3070 Ti heeft natuurlijk wel DLSS, en sinds recent ook VSR (Video Super Resolution, DLSS voor video dus). Maar DLSS is en blijft upscaling, wat voor mij een redmiddel blijft voor in de toekomst, zeker niet iets om van dag 1 aan te zetten.
AMD heeft ook zijn FidelityFX Super Resolution, wat hun equivalent is, maar ik heb de indruk dat DLSS al volwassener is.
 
alleen al de amd omdat die dubbel zoveel ram geheugen heeft.

ik zou persoonlijk een tikje meer uitgeven en een 7900xt custom aib kopen van 899
 
Nog efkes wachten op de 4070, zou binnen een dikke 2 weken uitkomen en rumoured specs = performance van 3080 12GB. MSRP zou 600 USD zijn.
 
Ga me binnen een maandje ook een pc in elkaar steken en ben zelf ook aan het twijfelen. Ik zou liever DLSS hebben maar Nvidia met hun lage VRAM op 30xx kaarten is echt kut. 40xx gaan me nog te duur zijn.
 
Ryzen 7 - 5800x
GTX Geforce 1070 TI
16Gb DDR4 3200Mhz
Ok, want je moet ook rekening houden dat je niet teveel bottleneck hebt. Als ik het zo snel even bekijken is een 3070ti zowat de beste kaart om geen bottleneck te hebben op cpu. De 6950 xt geeft als 20% bottleneck. Als je zou overwegen om binnenkort een volledige upgrade te doen zou ik er niet naar kijken. Welke voeding heb je?
 
Ok, want je moet ook rekening houden dat je niet teveel bottleneck hebt. Als ik het zo snel even bekijken is een 3070ti zowat de beste kaart om geen bottleneck te hebben op cpu. De 6950 xt geeft als 20% bottleneck. Als je zou overwegen om binnenkort een volledige upgrade te doen zou ik er niet naar kijken. Welke voeding heb je?

Ik heb maar een Coolermaster 650W gold. Maar dat had ik al in overweging genomen om een 1000w voeding aan te schaffen a la corsair.
 
Ok, want je moet ook rekening houden dat je niet teveel bottleneck hebt. Als ik het zo snel even bekijken is een 3070ti zowat de beste kaart om geen bottleneck te hebben op cpu. De 6950 xt geeft als 20% bottleneck. Als je zou overwegen om binnenkort een volledige upgrade te doen zou ik er niet naar kijken. Welke voeding heb je?
Wat is je bron?
Ryzen 7 - 5800x
GTX Geforce 1070 TI
16Gb DDR4 3200Mhz

Op welke resolutie speel je? Als je kijkt naar een 6950XT game je toch minstens op 1440p? Spreken over bottlenecks zonder deze info is een beetje voorbarig.

En dan nog, liever een CPU bottleneck (als je daar van kan spreken), dan nu je GPU er op te proberen matchen en binnen x jaar merken dat je games niet meer op z'n hoogste settings kan spelen (icm hoge refresh rate/fps). Tenzij je graag om de paar jaar een nieuwe GPU koopt, zo zijn er ook veel.
 
Wat is je bron?


Op welke resolutie speel je? Als je kijkt naar een 6950XT game je toch minstens op 1440p? Spreken over bottlenecks zonder deze info is een beetje voorbarig.

En dan nog, liever een CPU bottleneck (als je daar van kan spreken), dan nu je GPU er op te proberen matchen en binnen x jaar merken dat je games niet meer op z'n hoogste settings kan spelen (icm hoge refresh rate/fps). Tenzij je graag om de paar jaar een nieuwe GPU koopt, zo zijn er ook veel.

Ik speel momenteel op een 1440p monitor 165hz monitor.
 
Een 3070ti staat momenteel aan €599 en de 6950XT Asrock Phantom aan €699 op Megekko. Als ik de 12 Game Average neem uit de video van Hardware Unboxed, met de prijzen van Megekko:

GPU12 Game 1440p Avg Frames1440p €/frame12 Game 4K Avg Frames4K €/frame
6950XT 117 1% low / 149 avg€5,97 / €4,6968 1% low / 85 avg€10,28 / €8,22
3070Ti82 1% low/ 104 avg€7,30 / €5,7649 1% low / 58 avg€12,22 / €10,33

Als je die €100 extra wil leggen is de keuze snel gemaakt toch?
 
Het enige probleem is, nudat de 4070 gaat gereleased worden.
Zou dat nog veel aan de prijzen doen?
Zoals vermeld in een ander topic zou de 4070 mogelijks uitkomen op €671, dus zie ik dat eerder richting de €700 gaan. 6950XT is de enige keuze op diezelfde prijs naar mijn mening.
 
Terug
Bovenaan