Aankoopadvies : Nieuwe grafische kaart

Ik heb jouw build toen gekopieerd, ook met 6x intake en 1x exhaust en dat klopt als een bus.

Ik heb die 2 GTS 360 rads nog liggen, maar ik ben nu naar een Fractal Design North XL gegaan omdat die wat netter past in mijn interieur. Ik twijfel om alles terug op water te zetten (9950x / 5070Ti TUF). Ik heb nu aan NH-U12A cooler (wat een beest) en 6 Noctua fans 4 intake, 2 exhaust. Prima tijdens idle maar als ik de GPU wat belast is het toch wel een luide affaire. Minder geluid onder load zou beter zijn...

Minder geluid is wel het leukste aan een custom loop. Mijn Noctua fans draaien static aan 900rpm (met de hitte van afgelopen week heb ik de fans op 1000rpm moeten zetten) en pomp draait aan 1700-1900rpm en is toch serieus stil.

In een North XL kan je ook wel een mooie loop maken. Singularity Computers maakt tegenwoordig ook een dubbele distro plate voor die case en zijn echt wel mooi.

Onderaan zie je een aantal foto's.

Ik heb jouw build toen gekopieerd, ook met 6x intake en 1x exhaust en dat klopt als een bus.

Ik heb die 2 GTS 360 rads nog liggen, maar ik ben nu naar een Fractal Design North XL gegaan omdat die wat netter past in mijn interieur. Ik twijfel om alles terug op water te zetten (9950x / 5070Ti TUF). Ik heb nu aan NH-U12A cooler (wat een beest) en 6 Noctua fans 4 intake, 2 exhaust. Prima tijdens idle maar als ik de GPU wat belast is het toch wel een luide affaire. Minder geluid onder load zou beter zijn...
Ik heb al mijn spul in de oude PC laten zitten. Daar zit nog een 8700k en 3080 in. Ik speel daar nog heel af en toe eens iets op.
Mijn nieuwe PC is ook een Fractal Design North XL, maar kheb voor het gemak een Arctic Freezer III 360 er op gezet. Moet wel zeggen dat dit voor het geld stil en koel is. Maar totaal niet sexy. De GPU is een 5080 Aorus Master die rond de 55-62°C blijft. Die staat op zolder aan mijn sim rig in een hoekje met glas naar de muur, dus ik ga er niet teveel tijd en geld insteken want ik zie er toch niks van.

Maar ik kan me nog steeds uitleven met de watercooled builds bij een kameraad. Die heeft een shop en ik spring daar wat bij als flexi. De custom loop builds passeren door mijn handen en af en toe eens een gewone build als het erg druk is. Mijn kameraard bedenkt het design met wat technische input van mij. De onderdelen gaan dan naar de spuiter en vervolgens bouw ik de PC en waterloop.

Hier een foto dump van enkele builds waar ik aan gewerkt heb:

Laatst bewerkt:
Ervaar jij bottleneck met je 8700k?
Ikzelf heb een 8600k en vraag me af of ik niet moet upgraden...

Ervaar jij bottleneck met je 8700k?
Ikzelf heb een 8600k en vraag me af of ik niet moet upgraden...
Hangt af van de GPU natuurlijk. Maar die CPU heeft z'n beste tijd wel gehad en met een moderne GPU gaat die wel gaan bottlenecken.

Bij mij is het als 2e PC waar ik wat CS2 en Lego City Underground op speel momenteel. Assassins Creed Mirage heb ik recent ook gespeeld op die PC. Ik speel op 4K en dan de CPU geen bottleneck icm een 3080. Maar op 1440p is die CPU al op het randje. Op 1080p zeker.

Heb ook een 3080 daarom vroeg ik het eens
Ik denk dat in de meeste scenario's de 8600k niet gaat bottlenecken met een 3080 op 1440p. Maar als je zeker wil zijn, installeer je best een MSI After Burner. RivaTuner zit daar bij kan in een overlay uw CPU en GPU belasting weergeven. Als de GPU niet aan 95% komt, zit je met een CPU bottleneck.

Maar eerlijk gezegd denk ik dat al je wil upgraden, je beter een nieuwe GPU en CPU neemt.

Minder geluid is wel het leukste aan een custom loop. Mijn Noctua fans draaien static aan 900rpm (met de hitte van afgelopen week heb ik de fans op 1000rpm moeten zetten) en pomp draait aan 1700-1900rpm en is toch serieus stil.

In een North XL kan je ook wel een mooie loop maken. Singularity Computers maakt tegenwoordig ook een dubbele distro plate voor die case en zijn echt wel mooi.

Onderaan zie je een aantal foto's.
Ik ben tegenwoordig terug meer fan van ZMT tube. Ik heb nu een ProArt setup zonder RGB, en ik wissel nog wel eens componenten. Dat is veel makkelijker met ZMT dan met PETG en het past wel in die meer industriële look.

Ik heb al mijn spul in de oude PC laten zitten. Daar zit nog een 8700k en 3080 in. Ik speel daar nog heel af en toe eens iets op.
Mijn nieuwe PC is ook een Fractal Design North XL, maar kheb voor het gemak een Arctic Freezer III 360 er op gezet. Moet wel zeggen dat dit voor het geld stil en koel is. Maar totaal niet sexy. De GPU is een 5080 Aorus Master die rond de 55-62°C blijft. Die staat op zolder aan mijn sim rig in een hoekje met glas naar de muur, dus ik ga er niet teveel tijd en geld insteken want ik zie er toch niks van.

Maar ik kan me nog steeds uitleven met de watercooled builds bij een kameraad. Die heeft een shop en ik spring daar wat bij als flexi. De custom loop builds passeren door mijn handen en af en toe eens een gewone build als het erg druk is. Mijn kameraard bedenkt het design met wat technische input van mij. De onderdelen gaan dan naar de spuiter en vervolgens bouw ik de PC en waterloop.

Hier een foto dump van enkele builds waar ik aan gewerkt heb:
Amai, nette builds...

Ik verschiet ervan dan een NH-U12A uberhaupt een 32 thread part gekoeld krijgt. Het gaat beter dan gedacht, maar het rustigere, meer graduele karakter van een op coolant delta gestuurde loop vind ik toch veel fijner dan air die op die temp reageert... Ik overweeg ook nog een 5080 alvorens ik (terug) met water ga beginnen... Voor mid-tier parts is het doorgaans de kost niet waard.

Ik ben tegenwoordig terug meer fan van ZMT tube. Ik heb nu een ProArt setup zonder RGB, en ik wissel nog wel eens componenten. Dat is veel makkelijker met ZMT dan met PETG en het past wel in die meer industriële look.

ZMT is wel nice, zeker met dat ProArt bord. Heb hier ook nog een stuk ZMT van 1m liggen om mijn oude vloeistof af te laten 😅.

De rest is allemaal Corsair Satin PMMA tubing.

ZMT is wel nice, zeker met dat ProArt bord. Heb hier ook nog een stuk ZMT van 1m liggen om mijn oude vloeistof af te laten 😅.

De rest is allemaal Corsair Satin PMMA tubing.
ZMT voor de drain met een EKWB T-stuk + ball valve is ook hoe ik het altijd doe voor de drain :). Die tubing ken ik niet. Kan je die alleen met Corsair fittings gebruiken of ook met EKWB en andere merken?

ZMT voor de drain met een EKWB T-stuk + ball valve is ook hoe ik het altijd doe voor de drain :). Die tubing ken ik niet. Kan je die alleen met Corsair fittings gebruiken of ook met EKWB en andere merken?

Heb dat altijd met een EKWB Quantum Torque 10/13 fitting gedaan met ZMT. Had toen niet de correcte soft tubing fitting 🤣 en Alternate had toen niets goedkoper.

EKWB ballvalve gebruik ik ook nog altijd maar is wat te groot. Heb net mijn bestelling van extra Bitspower fittings, plugs, Air release valve en Water exhaust fitting aangekregen, dus ga dit weekend de loop wat meer op punt zetten.

Mijn 2080 moet ik ook nog uitkuisen en EKWB dual pump unit en X4 250 res ook nog wat opschonen.

Is gewoon standaard Acryl tubing met een frosted finish erover dat het licht wat meer gedifused wordt in de case.
PMMA is gewoon een fancy naam voor Acrylic tubing 😅.

Gebruik die tubing met mijn Bitspower fittings zonder problemen. Wel lastig om die voorbij die O-ring te krijgen omdat die een matte finish hebben.

Ik gebruik ook die Torque fittings, ik vind die nog wel mooi ook. Is Bitspower nog niet x2 of zo duurder dan EK?

Ik gebruik ook die Torque fittings, ik vind die nog wel mooi ook. Is Bitspower nog niet x2 of zo duurder dan EK?
Die Torque's zijn inderdaad wel mooi, vind ze wel een beetje te bulky uitzien.

Bitspower is wel een beetje duurder. Gemiddelde prijs van 1 fitting (90° rotary) is rond de €20, goedkoopste (multi-link fitting) is rond de €10 voor hard tubing 12mm OD. Heb de meeste fittings al een goeie 8-9 jaar en heb er nog nooit problemen mee gehad. Om de zoveel tijd koop ik wel wat bij om te veranderen enzo.

Nog maar een gerucht en geen officieel bericht, maar natuurlijk géén verrassing dat er een "5070 Super" zou komen met meer dan 12 GB VRAM... :)

En een 5080 super met 24GB. Werd in feite tijd, want zo'n dure kaart zoals de 5080 zou toch standaard 24GB mogen hebben. Net zoals dat 12GB op een 5070 schandalig is.

Pc dit weekend in elkaar gestoken met onderdelen mij hier aangeraden door iemand op het forum. Wat een zalig ding! FPS in 2K is gewoon overal max. Super.

Wel 1 iets waar ik een klein beetje gek van aan het worden ben en dat is de coilwhine van mijn 9070 XT. Ik had echt gehoopt dat dit wel ging meevallen nadat ik er al veel had over gelezen online, maar zelfs als ik mijn frames cap op 240 (max refresh rate) en nog is het hoorbaar.

Ik heb zelf ook vrij veel last van Tinnitus en die coilwhine lijkt daar heel hard op, dus het maakt me wel wat gek moet ik zeggen.
Maar ik hoop dat het beter wordt door meer te gebruiken, want om nu die kaart helemaal terug te sturen en dan een nieuwe te kopen en hopen dat die beter is...

Maar ik weet niet of ik het ga kunnen volhouden :s

Pc dit weekend in elkaar gestoken met onderdelen mij hier aangeraden door iemand op het forum. Wat een zalig ding! FPS in 2K is gewoon overal max. Super.

Wel 1 iets waar ik een klein beetje gek van aan het worden ben en dat is de coilwhine van mijn 9070 XT. Ik had echt gehoopt dat dit wel ging meevallen nadat ik er al veel had over gelezen online, maar zelfs als ik mijn frames cap op 240 (max refresh rate) en nog is het hoorbaar.

Ik heb zelf ook vrij veel last van Tinnitus en die coilwhine lijkt daar heel hard op, dus het maakt me wel wat gek moet ik zeggen.
Maar ik hoop dat het beter wordt door meer te gebruiken, want om nu die kaart helemaal terug te sturen en dan een nieuwe te kopen en hopen dat die beter is...

Maar ik weet niet of ik het ga kunnen volhouden :s
Je kan altijd proberen om de kaart wat te undervolten. Heb dat in der tijd ook gedaan met mijn Vega 64 LC want dat was echt luid en na die undervolt is dat weggegaan.

Eventueel je fps wat lager cappen kan soms ook helpen.

Ik had vroeger altijd coil whine in menu’s en zo waar de FPS niet capped was (en ik soms 900 fps kon hebben). AMD lijkt daar meer last van te hebben dan Nvidia.

Terug
Bovenaan