3D Printing Aankoopadvies 3D printer

RuZ

Member
Dag allemaal,

Het wordt tijd dat ik me een 3D-printer aanschaf.
Ik wil er diverse dingen mee printen, van steuntjes om kleine dingen te etaleren tot koekjes-bakvormen en eigen ontworpen beeldjes.
De kwaliteit van print is belangrijk, liefst een zo hoog mogelijke resolutie. Graag ook makkelijk in gebruik, ik ben niet zo technisch aangelegd dat ik de printer zelf kan bouwen of omkasten.

Helaas heb ik geen onbeperkt budget, maar voor 1000 a 1500 euro hoop ik toch al iets fatsoenlijks te kunnen kopen.

Ik heb wat rondgekeken en hier en daar gevraagd aan mensen welke printer zij hebben waarvan ze tevreden zijn.
Zo kom ik uit bij deze 3 printers:

FlashForge Creator Pro 2:
2 printkoppen die me vooral handig lijken om support in een wateroplosbaar materiaal te printen

Bambu Lab X1, evt als combo met de rolhouders erbij:
Heeft wel maar 1 printkop, maar verschillende mensen in mn omgeving zijn er erg tevreden over.
De snelheid van deze printer zou zeer goed zijn, waardoor hij een stuk met support in een ander materiaal sneller print dan een andere printer met 2 koppen.

Ultimaker 3:
Ook weer 2 printkoppen, maar deze zou ik 2de hands kopen om binnen budget te blijven.

Wat denken jullie?
Welke printer zou ik best kiezen? Of is er nog een andere printer die beter bij mij aansluit?
 
Qua kwaliteit steekt de bambu lab x1 er boven uit maar is closed source dus alle reparaties, wisselstukken via fabrikant.
Ultimaker is een dure en slechte printer hoor ik links en rechts.
Flashforge ken ik niet.
 
Laat die Ultimaker maar vallen. Duur en slecht.
Flashforge ken ik niet.
Bambu Labs X1 is een goeie keuze, maar closed source en hier en daar nog wat kinderziektes. Maar al bij al wel goed.

Enige alternatief in die prijsklasse is een Prusa MK4. Ik heb al 3 jaar een MK3s en dat is echt een workhorse. Die heeft me nog niet in de steek gelaten en de kwaliteit van de prints is goed. De MK4 zou beter moeten zijn dus die kan ik wel aanraden.
Kwa snelheid zal Bambu Labs wel winnen.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan