Aankoop instapklaar <-> renovatieproject

DEN_DWOAZN

Active member
Wij zijn op zoek naar een nieuw huisje, nu is het zo dat we momenteel niet goed weten of we het instapklare pand willen of het renovatieproject.

Het ene kost 445k en is instapklaar, is het volledig ons ding? Neen, maar we kunnen er in leven zonder meteen voor grote kosten/renovaties te staan.

We hebben nog een renovatieproject gezien dewelke voor 300k wel van eigenaar kan wisselen. Echter zit je hier nog met:

- enkel glas overal
- nieuwe voordeur
- quasi geen keuken aanwezig die de naam waardig is
- badkamer zou binnen de 3 jaar ook vernieuwd (en verhuisd naar kamer ernaast) moeten worden
- elektriciteit is niet conform (broer van mij zou dit doen, enkel materialen te betalen aan inkoopprijs)

Zelf zijn we niet de handigste, afbraak werken moeten deels wel lukken. (Behalve de steunmuur van de keuken bv)

Realistisch gezien zou ik zeggen: ga voor het instapklaar pand, echter heeft het andere wel meer charme.

De lening voor het instapklare pand ligt ook op 1500€pm. De andere 1080€ zonder de renovatieleningen.
 
Waar ga je het liefste wonen? Ik veronderstel pand 2. Of is de aantrekking daar louter de lagere aankoopprijs?
Waar wil je het liefst wonen, indien 2: heb je daar een renovatietraject voor over?
Dat kunnen wij moeilijk voor je gaan bepalen. Instapklaar en volledig je ding is zeer zeldzaam, wat je eisen ook zijn.
 
Ik ga uw rekening niet maken, maar 2 weken geleden post ge dit

De prijzen swingen de pan uit, de gewone man in de straat staat het water aan de lippen. Mijn vrouw en ik hebben schrik voor onze afrekening, we weten niet meer hoe we van hout pijlen moeten maken en wat krijgen we van die Vivaldi-rotzakken?
En nu zijt ge bezig over een hypotheek van 1500€/maand ?
 
Hangt er ook van af welke ingesteldheid jullie hebben en of jullie doorzetters zijn.
Een renovatie brengt redelijk wat kopzorgen met zich mee, denken jullie hier makkelijk mee om te kunnen?
 
  • Leuk
Waarderingen: Secj
Wij zijn op zoek naar een nieuw huisje, nu is het zo dat we momenteel niet goed weten of we het instapklare pand willen of het renovatieproject.

Het ene kost 445k en is instapklaar, is het volledig ons ding? Neen, maar we kunnen er in leven zonder meteen voor grote kosten/renovaties te staan.

We hebben nog een renovatieproject gezien dewelke voor 300k wel van eigenaar kan wisselen. Echter zit je hier nog met:

- enkel glas overal
- nieuwe voordeur
- quasi geen keuken aanwezig die de naam waardig is
- badkamer zou binnen de 3 jaar ook vernieuwd (en verhuisd naar kamer ernaast) moeten worden
- elektriciteit is niet conform (broer van mij zou dit doen, enkel materialen te betalen aan inkoopprijs)

Zelf zijn we niet de handigste, afbraak werken moeten deels wel lukken. (Behalve de steunmuur van de keuken bv)

Realistisch gezien zou ik zeggen: ga voor het instapklaar pand, echter heeft het andere wel meer charme.

De lening voor het instapklare pand ligt ook op 1500€pm. De andere 1080€ zonder de renovatieleningen.
Voor 145k aan 6% BTW met voordelige renovatieleningen en premies voor energetische maatregelen, kan je wel al heel wat doen natuurlijk, zeker wanneer je zelf ook je handen uit de mouwen steekt.

Let alleen op dat je altijd meer doet dan gepland en dat er altijd verrassingen komen. Dus hou op voorhand extra budget over, eraan beginnen met een plan "tot op de euro" komt zelden uit en geeft problemen wanneer je geen reserve hebt.

Als dat renovatieproject je ding is, ga daarvoor. Maar weet dat je ook als koppel of gezin sterk moet staan om erdoor te geraken.
 
Langs de andere kant is 145k ook weer "snel" op als je een oude woning volledig wil renoveren.
TS vermeld al elektriciteiswerken (dus waarschijnlijk ook nieuwe kabels, slijpen in vloer,en muur,...)
Vervangen ramen en deuren
"Geen" keuken aanwezig (waarschijnlijk ook nog wat leidingwerk, elektriciteit, afvoeren,...)
"badkamer te vernieuwen". Leidingen mss nu ook al best steken aangezien je qua elektriciteit en waterleidingen toch al alles moet wijzigen.
"afbreekwerken moeten lukken behalve de steunmuur". Zit je dus met vergunningsplichtige werken. Architect? Stabiliteitsingeneur? Wat zijn dan de verplichtingen qua EPB/ventilatie/...

In alle eerlijkheid klinkt mij dit als een "oud" huis wat je volledig zal moeten strippen en opnieuw moet opbouwen. Qua isolatie vermoed ik ook dat er niet veel/niets aanwezig zal zijn. Staat CV ketel en leidingwerk. Dak al ooit vernieuwd?
Je gaat liggen kappen/breken/steunmuur verwijderen,... dus opnieuw vloeren/bezetten/schilderen/...

Ik weet niet hoe groot het is, maar als je "niet de handigste bent" zoals je aangeeft vrees ik voor een lang, en vooral duur proces waar je met 145k niet gaat toekomen.
 
Zowel je budget als planning gaan gigantisch de mist in bij renovatie.
Dat was vroeger al en is nu gewoon VEEL erger geworden met covid.

Dus als je minimum 3j in een werf wil leven: renoveren biedt absoluut de mogelijkheid meer je zin te doen!

Zelf eerst gerenoveerd en nu bewust dus niet meer!
(Initiële budget meer dan verdubbeld, timing van 6 maand is er eentje van jaren geworden wegens veel te weinig budget. 🤷🏼
En vooraleer je denkt dat ik mijn budget misrekend heb: ik had zelf offertes opgevraagd, ook de bank had een schatting gemaakt, maar eens je renoveert kom je altijd voor verrassingen te staan. ALTIJD! 😁)
 
Heb ook een oudere woning en in 2019 de gelijkvloers gerenoveerd.
Zou het niemand kunnen aanraden, zoals gezegd qua budget ga je sowieso duurder uitkomen dan je denkt. Daarnaast is het een hoop stress en geregel en mag je hopen dat je nog een goede aannemer vind (daar heb ik nog de grootste pech in gehad) die zijn woord nakomt. Ons plan was voor 70k aan renovatiekosten, zitten ondertussen al aan het dubbel en zijn niet tevreden met het resultaat (slechte afwerking, en werken moeten herdoen door slechte uitvoering van aannemer). Als ik de aankoopprijs vh huis + renovatiekosten nu bijeen zou tellen had ik al een degelijke nieuwbouw kunnen kopen.
 
Wij hebben gerenoveerd en zijn eigenlijk heel content dat we dat gedaan hebben 🤷‍♂️ Totaalrenovatie, alles gestript tot op de muren en nieuwe elektriciteit/sanitair/...
Zijn geen euro over budget gegaan, was wel een intensieve periode als koppel (dik jaar waar we elk weekend aan de slag waren). Voor 150K budget kan (of kon) je wel een pak laten aanpassen.. Als het renovatieproject 100% jullie ding is en de nieuwbouw maar 80% zou ik altijd voor de renovatie gaan. Je blijft er uiteindelijk wel een heel groot deel van je leven wonen.
 
Gelijkaardige ervaring als Horste.
Met 150k€ kan veel als je zelf veel wilt doen en het dan ook nog kan of snel kan leren. Toegegeven is dit niet voor iedereen...

Laat je alles doen mag je minstens 250/300k€ rekenen voor een gemiddelde totaalrenovatie waar je echt alles stript en naar hedendaagse normen wilt brengen. (Je krijgt uiteindelijk een ruwbouw waar je de gebreken nog van moet oplossen en hebt alles nog moeten afbreken ook.)

Maar het hangt ook van je ambitie en comfortniveau af.

Wat ik wel wil meegeven is dat renoveren in elk geval veel inspanning en stress meebrengt voor het gezin. Waar wij toen nog zonder kind waren en best goed overweg kunnen met elkaar, was het soms toch moeilijk. Niet onoverkomelijk maar ik begrijp best dat er gezinnen op springen.

Persoonlijk ben ik heel blij dat wij dat gedaan hebben. Achteraf pluk je de vruchten, als je de finish haalt.

Ik wist er zelf ook de yotaballen van voor dat we begonnen. Ben mij 2 jaar voor de start beginnen inlezen om de planning en architectuur/technieken uit te denken. Tijdens de verbouwing heb ik dan al doende de praktische kant eigen gemaakt. Steel met je ogen zou ik zeggen ;).

En het internet tijdperk is echt awesome voor zo'n zaken! Zonder was het toch een pak lastiger of misschien niet gelukt.

//Edit.
Van de gezinnen die rondom mij in hun 'droomwoning' wonen hebben ze altijd zelf de organisatie gedaan en veel zelf gedaan. Of het nu nieuwbouw of renovatie was. Uiteindelijk, tenzij je ver bovengemiddeld zit kwa vermogen/verloning, is dat de manier om je te onderscheiden van andere gezinnen.

1 uur zelf werken ipv professionele hulp is 35-55€ waardecreatie. Doe dat maar eens in een normale job. Al zou het maar 50% zo efficiënt zijn... Sommige jobs hebben natuurlijk wel speciaal materiaal nodig maar dat kan je tegenwoordig vaak huren. (Ok je hebt soms nog premies en 6%)
 
Laatst bewerkt:
Zowel je budget als planning gaan gigantisch de mist in bij renovatie.
Dat was vroeger al en is nu gewoon VEEL erger geworden met covid.
Dit. Ik hoor bij vrienden dat hun verbouwingen door grondstofproblemen amper opschieten. Daarnaast geven aannemers in de bestaande krapte steeds voorrang aan SOD omdat daar boeteclausules lopen. Wij zijn aan het bouwen, op de ramen zit momenteel al 15 weken wachttijd en dat is al onder het 'gunstiger' SOD regime. Onze origineel bestelde gevelsteen is pas leverbaar januari 2024, gelukkig hebben we in oktober nog geswitcht van steen.

Mijn huidige woning heeft stormschade opgelopen in februari. De dakpannen zijn besteld maar niemand kan zeggen wanneer ze gaan binnenkomen.
 
Als dat renovatieproject je ding is, ga daarvoor. Maar weet dat je ook als koppel of gezin sterk moet staan om erdoor te geraken.

Vrouwen: ge zijt bezig met (so to speak) een gans huis voor hen te bouwen en dan komen ze af met "ik voel mij niet meer verbonden 🥺"

Anyway leverancier van dakmaterialen belde gisteren: ze geraken nergens aan 14cm Pir isolatie meer aan.. gelukkig hebben ze (for now) wel nog 10 en 4cm apart dus we krijgen dat aan de prijs van 14... Maar veel geluk aan iedereen hier met een groot (ver)bouwproject. o_O
 
Terug
Bovenaan