500.000 langdurig zieken in België

Tja, ik maak in mijn job ook meer kans op enige gevolgen van fouten dan wanneer ik mensen een plateau dranken breng. Ik zou denken dat dit enigzins correleert met hoe belangrijk en relevant een job is, en dus ook verloning. Ik vind niet dat we hier begrip voor moeten tonen. Enfin, heel dat flexijobsysteem is gewoon iets dat nooit mocht ingevoerd worden.
De tijd dat mensen echt volop voor een job gingen bij de politie is spijtig genoeg ook al gedaan. Ik ben erbij gegaan in volle overtuiging, veel nieuwelingen zien het niet meer als hun hoofdjob, ze willen een bijberoep, ze willen meer work/life balance.... Dan heb je natuurlijk het probleem dat er niet genoeg volk beschikbaar is en begint de werkdruk te stijgen.

Waarbij ik niet wil gezegd hebben dat je mensen moet afjagen. Maar teambuildings, randactiviteiten ea zijn geen compensatie voor een inhoudsloze job. Je ziet trouwens dikwijls de paradox tussen de overdrukke en overbevraagde leidinggevenden die niet door hebben dat hun teams bore-out zijn. Laat mensen meedenken, mee beslissen, geef ze projecten die er toe doen, geef ze autonomie en de problematiek van langdurige zieken lost zichzelf op.

Intern, althans daar, wordt er ook nogal losjes omgegaan met dat ziekteverzuim - men gaat het eerder zien als een extralegaal voordeel dat makkelijk te nemen is. Ik vergelijk dat steeds met een propere of een vuile keuken: als de keuken proper is zullen de mensen eerder geneigd zijn deze proper te houden - als de keuken een halve vuilbak is zal men er gewoon extra vuil bijgooien. Die instelling wijzigen is zeer uitdagend.

Merkwaardig genoeg is staat diezelfde organisatie moord en brand te schreeuwen m.b.t. werkdruk, stress, gebrek aan middelen en een lijdensweg aan besparingen. Dat laatste klopt overigens- hun budgetten staan al een aantal jaar onder druk - en dat brengt hervormingen met zich mee - niemand heeft dat graag, maar je moet erdoor.

Tja, ik maak in mijn job ook meer kans op enige gevolgen van fouten dan wanneer ik mensen een plateau dranken breng. Ik zou denken dat dit enigzins correleert met hoe belangrijk en relevant een job is, en dus ook verloning. Ik vind niet dat we hier begrip voor moeten tonen. Enfin, heel dat flexijobsysteem is gewoon iets dat nooit mocht ingevoerd worden.
Goh als je in de sociale sector werkt ga ik er toch vanuit dat je een belangrijke en relevante job hebt, maar de verloning is er daarom niet altijd evenredig met andere sectoren. Bijkomend wil je juist misschien iets volledig anders er bij doen om iets extra te verdienen, maar ook iets minder mentaal belastend ofzo.

Een flexijob is dan juist ideaal. Het andere is zwartwerk.

Goh als je in de sociale sector werkt ga ik er toch vanuit dat je een belangrijke en relevante job hebt, maar de verloning is er daarom niet altijd evenredig met andere sectoren. Bijkomend wil je juist misschien iets volledig anders er bij doen om iets extra te verdienen, maar ook iets minder mentaal belastend ofzo.

Een flexijob is dan juist ideaal. Het andere is zwartwerk.
Is er in de sociale sector ook een problematiek van mensen die geen noodzakelijke overuren willen kloppen omdat ze liever gaan flexijobben?

Als noodzakelijk werk het moet afleggen tegen wat in de horeca gaan werken is er gewoon iets grondig fout. Van die rationalisatie zoals "maar anders was het in het zwart" is scheef: er is een verschil tussen iets illegaal en iets dat praktisch wordt aangemoedigd.

Is er in de sociale sector ook een problematiek van mensen die geen noodzakelijke overuren willen kloppen omdat ze liever gaan flexijobben?

Als noodzakelijk werk het moet afleggen tegen wat in de horeca gaan werken is er gewoon iets grondig fout. Van die rationalisatie zoals "maar anders was het in het zwart" is scheef: er is een verschil tussen iets illegaal en iets dat praktisch wordt aangemoedigd.
Het bestaan van "noodzakelijke overuren" lijkt me problematischer dan de vrije keuze van mensen.

Het bestaan van "noodzakelijke overuren" lijkt me problematischer dan de vrije keuze van mensen.
Het ging over politie, ik weet niet in hoeverre dat klassieke overuren zijn of minder gewilde shiften. Misschien gewoon personeelstekort. Als die druk dan hoger wordt omdat er mensen ergens voordelig kunnen gaan opdienen lijkt het me dat die vrije keuze ons nog zuur gaat opbreken.

Maar ja, wel politiek makkelijk te verkopen natuurlijk, voordelig kunnen bijverdienen.

Het ging over politie, ik weet niet in hoeverre dat klassieke overuren zijn of minder gewilde shiften. Misschien gewoon personeelstekort. Als die druk dan hoger wordt omdat er mensen ergens voordelig kunnen gaan opdienen lijkt het me dat die vrije keuze ons nog zuur gaat opbreken.

Maar ja, wel politiek makkelijk te verkopen natuurlijk, voordelig kunnen bijverdienen.
Het gaat duidelijk niet over een overuur omwille van onvoorziene omstandigheden.
Je kan toch niet structureel overwerken uit goede wil? Dat is slavernij.
Flexijobs kunnen geen reden van werkdruk zijn tenzij er fraude wordt gepleegd. Het is aan de werkgever om dat te organiseren, niet de werknemer.

Terug
Bovenaan