500.000 langdurig zieken in België

Tja, ik maak in mijn job ook meer kans op enige gevolgen van fouten dan wanneer ik mensen een plateau dranken breng. Ik zou denken dat dit enigzins correleert met hoe belangrijk en relevant een job is, en dus ook verloning. Ik vind niet dat we hier begrip voor moeten tonen. Enfin, heel dat flexijobsysteem is gewoon iets dat nooit mocht ingevoerd worden.
De tijd dat mensen echt volop voor een job gingen bij de politie is spijtig genoeg ook al gedaan. Ik ben erbij gegaan in volle overtuiging, veel nieuwelingen zien het niet meer als hun hoofdjob, ze willen een bijberoep, ze willen meer work/life balance.... Dan heb je natuurlijk het probleem dat er niet genoeg volk beschikbaar is en begint de werkdruk te stijgen.

Waarbij ik niet wil gezegd hebben dat je mensen moet afjagen. Maar teambuildings, randactiviteiten ea zijn geen compensatie voor een inhoudsloze job. Je ziet trouwens dikwijls de paradox tussen de overdrukke en overbevraagde leidinggevenden die niet door hebben dat hun teams bore-out zijn. Laat mensen meedenken, mee beslissen, geef ze projecten die er toe doen, geef ze autonomie en de problematiek van langdurige zieken lost zichzelf op.

Intern, althans daar, wordt er ook nogal losjes omgegaan met dat ziekteverzuim - men gaat het eerder zien als een extralegaal voordeel dat makkelijk te nemen is. Ik vergelijk dat steeds met een propere of een vuile keuken: als de keuken proper is zullen de mensen eerder geneigd zijn deze proper te houden - als de keuken een halve vuilbak is zal men er gewoon extra vuil bijgooien. Die instelling wijzigen is zeer uitdagend.

Merkwaardig genoeg is staat diezelfde organisatie moord en brand te schreeuwen m.b.t. werkdruk, stress, gebrek aan middelen en een lijdensweg aan besparingen. Dat laatste klopt overigens- hun budgetten staan al een aantal jaar onder druk - en dat brengt hervormingen met zich mee - niemand heeft dat graag, maar je moet erdoor.

Terug
Bovenaan