500.000 langdurig zieken in België

ge kunt die nu niet meer straffen omdat die flexijobs doet, integendeel dat is goed voor de staatskas als die daar nu belastingen op betaalt.
Wie bijklust in een flexi-job, betaalt op de extra inkomsten geen belastingen of sociale bijdragen. Het brutoloon is dus het nettoloon. De flexi-jobwerknemer bouwt bovendien sociale rechten (werkloosheidsuitkering, pensioen, vakantie ...) op.

Wie bijklust in een flexi-job, betaalt op de extra inkomsten geen belastingen of sociale bijdragen. Het brutoloon is dus het nettoloon. De flexi-jobwerknemer bouwt bovendien sociale rechten (werkloosheidsuitkering, pensioen, vakantie ...) op.
Ik vind het maar een raar systeem. Ga je boven een bepaalde schijf (iets van een 7K euro) dan verlies je pensioen. Ik zou het normaal vinden dat je daar belastingen op betaalt, maar kan onbeperkt bijklussen tijdens je pensioen, zonder impact op je pensioen, want je hebt daar immers zo veel jaren voor gewerkt, dus je moet niet gestraft worden omdat je bijverdient.

Ik vind het maar een raar systeem. Ga je boven een bepaalde schijf (iets van een 7K euro) dan verlies je pensioen. Ik zou het normaal vinden dat je daar belastingen op betaalt, maar kan onbeperkt bijklussen tijdens je pensioen, zonder impact op je pensioen, want je hebt daar immers zo veel jaren voor gewerkt, dus je moet niet gestraft worden omdat je bijverdient.

Bij vervroegd pensioen gaat er van je pensioen af.

Bij wettelijke pensioenleeftijd en volledige loopbaan is het onbeperkt onbelast bijverdienen

Absurd wel dat men het flexijob systeem ongebreideld uitbreidt terwijl men tegelijkertijd de werkloosheid beperkt in de tijd... Ik kan moeilijk geloven dat die flexijobs geen jobs voor laaggeschoolden kapot maken en die flexijob heeft een te hoog Mattheuseftectgehalte tbh...

Maar de leerkrachten met burn-out die ondertussen wel feesten en bijklussen, ken ook zo meerdere voorbeelden helaas. Komt er vlot mee weg, zeker als zelfstandige in bijberoep

Dat hangt er maar volledig van af wat de oorzaak is van die burn-out.

Ik mis gigantisch veel nuance in deze discussie, niet alleen hier hoor. Enerzijds willen we minder zieken, maar anderzijds komt er nu gigantisch veel commentaar op de systemen die net re-integratie mogelijk maken. Er is veel grijs gebied tussen 100% thuis en 100% aan het werk. Profitariaat is er altijd en overal, wat je ook doet. Maar je mag het kind niet met het badwater weggooien.
DIT
Het is precies of je werkt 100 (of 150%), of niets bij velen ... dat lijdt net tot meer burnouts bij mensen die echt 'op' aan het raken zijn.
En burnout is wel zeer fysiek @Wallfish. Je energie raakt gewoon op als je teveel in het rood gaat(mentaal of fysiek) en je stres respons systeem ontregelt raakt.

Een zieke afwasser die ergens anders gaat afwassen als flexi jobber tijdens zijn ziekteverlet, bah ja verachtelijk.

De groep van 500 000 langdurig zieken verminderen, pakt m'n oa aan door vooral de instroom naar permanente invaliditeit tot het pensioen te gaan beperken. Een groep van nu 300 000 mensen (allemaal 50+) die dus ferm moet afslanken. VDB zei dat die instroom in die groep nu al beperkt wordt wegens strengere regels (sinds 2024), en een aantal die binnenkort geschorst gaan worden omdat ze terug kunnen werken.

Laatst bewerkt:
En burnout is wel zeer fysiek @Wallfish. Je energie raakt gewoon op als je teveel in het rood gaat(mentaal of fysiek) en je stres respons systeem ontregelt raakt.
Ja ok maar in kader van het onderwerp bedoel ik dat je geen enkele fysieke handicap hebt. Je kan nog steeds perfect op verlof gaan, het is niet dat je bedgebonden bent ofzo.

Toch ook weer geen bemoedigende cijfers.
Aantal burn-outs bij jonge werknemers is in zes jaar meer dan verdubbeld: “Veerkracht moet al aangeleerd worden op school”

Om de risicofactoren te tackelen en de jongeren veerkrachtiger te maken, stelden de Onafhankelijke Ziekenfondsen een lijst met aanbevelingen op. Het werk begint volgens hen al in het onderwijs. “We kunnen kinderen het best vanaf het begin veerkracht, ‘digitale hygiëne’ en geestelijke gezondheidsvaardigheden aanleren.”

Ook de werkgevers kunnen het risico op burn-out helpen verminderen, zeggen de Onafhankelijke Ziekenfondsen. “De integratie van nieuwe werknemers in bedrijven is een cruciaal aandachtspunt”, zegt arts-expert Ruud Saerens. “Werkgevers kunnen in een wereld van flexdesks, landschapskantoren en thuiswerk ook meer rekening houden met de individuele behoeften van hun mensen: hoe concentreren die zich het best, hoe scheiden die het best privé en werk? Bedrijven die daar volop op inzetten mogen van ons een kwaliteitslabel krijgen.”

Bon ik werk nu vaak samen met de jeugd, alle jonge werknemers passeren wel bij mij in hun opleidingstraject en ik merk toch ook dat er gemakkelijker over het mentale gesproken wordt dan toen ik een starter was.

Helemaal mee akkoord dat onderwijs en werkgevers daar een verantwoordelijkheid in dragen. Maar een beetje hypocriet voor mij persoonlijk dat net zij daarmee komen. Heb er gewerkt, eigenlijk achteraf gezien slechtste werkgever die ik heb gehad. Continu onbekwame leidinggevenden. Selectiecriterium is meer hoe goed je anderen naar de mond praat, hoe zat ben je op personeelsfeesten en hoe marginale hoe liever...

Aantal burn-outs bij jonge werknemers is in zes jaar meer dan verdubbeld: “Veerkracht moet al aangeleerd worden op school”

Bon ik werk nu vaak samen met de jeugd, alle jonge werknemers passeren wel bij mij in hun opleidingstraject en ik merk toch ook dat er gemakkelijker over het mentale gesproken wordt dan toen ik een starter was.

Sluit naadloos aan bij een post van me paar dagen terug waar ik vol verbazing keek naar de invoering van "stress momentjes" in een school, leerlingen kunnen hun hand opsteken om aan te geven dat ze even stoom moeten aflaten - ze mogen dan paar minuten beschikken in een aangepast lokaal.

Ik vraag me eigenlijk af of het probleem nu is dat jongeren geen "veerkracht" wordt aangeleerd. Zaken zoals die digitale hygiëne en "right to disconnect" lijken me daar meer van tel te zijn dan jongeren -nog eens- dat riedeltje voor te schotelen van flexibel zijn en een heel leven leren. Ik denk dat heel wat mensen meer gebaat zouden zijn met een sterk afgelijnd takenpakket en enige bescherming van hun kerntaken (het onderwijs is een voor de hand liggend voorbeeld). Zijn mensen eigenlijk wel gemaakt om hyperflexibel op de moderne werkvloer te functioneren?

Mijn vrouw werkt in een WZC, een werkgever en sector waar burn-outs praktisch epidemische proporties aannemen. Enerzijds heb je overduidelijk misbruik: mensen die geregeld eens bij een huisarts gaan uithuilen om dan een week thuis te zitten, wat volgens mij bezwaarlijk een burn-out kan genoemd worden, of mensen die aankondigen dat nu -algemene crisis- er meer taken voor minder mensen zullen uitgevoerd worden ze wel vaker ziek zullen zijn.
Anderzijds is mijn vrouw haar leidinggevende, die de keuken runt en al een serieus takenpakket heeft van ondankbare taken zoals bestellingen, planning, ... nu ook ingeschakeld om het ontbijt aan de patiënten te geven (een zorgtaak), en zocht men vrijwilligers van keuken- en schoonmaakpersoneel om een opleiding te volgen zodat ze "in noodgevallen" taken van zorgkundigen kunnen opnemen. Ik zie een flexibele inkleding van het begrip "noodgeval" aankomen.

En om uit dat citaat te citeren:
“Werkgevers kunnen in een wereld van flexdesks, landschapskantoren en thuiswerk ook meer rekening houden met de individuele behoeften van hun mensen: hoe concentreren die zich het best, hoe scheiden die het best privé en werk? Bedrijven die daar volop op inzetten mogen van ons een kwaliteitslabel krijgen.”
Flexdesks en landschapsbureau's, ook zo twee dingen waarvan ik in twijfel trek dat die een positieve ontwikkeling zijn geweest voor de werknemer.

Dan kom je bij de verantwoordelijkheid van de werkgevers. Moet die leidinggevende die taken doen omdat er echt geen budget is voor meer personeel, of omdat er maximaal winst moet gemaakt worden ten koste van het personeel en de cliënten?

Dan kom je bij de verantwoordelijkheid van de werkgevers. Moet die leidinggevende die taken doen omdat er echt geen budget is voor meer personeel, of omdat er maximaal winst moet gemaakt worden ten koste van het personeel en de cliënten?
Ik ken de interne keuken en de boekhouding daar niet, maar een WZC runnen lijkt me nu ook wel geen cadeau gezien veel van het zorgpersoneel zich toch wel onaantastbaar waant, of zo lijkt het. Dan heb je op papier voldoende FTE's maar komt X plots een week niet werken, en Y is geregeld "ziek" voor haar weekendshift.

Burn-out zou ondanks dat het zonder twijfel een fysieke weerslag heeft, niet op dezelfde hoogte als ziekte mogen meetellen als fysieke ziektes of andere mentale problemen of zaken die je moet verwerken. (bv. rouwverlof). Burn-out mag/moet een maximum op hoe lang men daarvoor thuis mag blijven én zeker en vast niet voor een vol jaar meetellen voor pakweg je pensioen ofzo, als je een jaar met burn-out thuis blijft.

Ik heb dit jaar ook 2 persoonlijk héél moeilijke maanden doorgemaakt, mentaal moeilijk mét stevige fysieke weerslag (ik liep een week eerder een halve marathon als het moest zonder te trainen, een week later geraakte ik nog geen 2 km ver), maar ik heb wél doorgewerkt. Was dat leuk? Neen. Kon ik privé nog veel uitrichten? Ook neen. Maar ik heb tenminste niet van de boel geprofiteerd.
En ik weet voor een feit dat er anderen dit zouden claimen als "burnout" (en het nog blijven combineren met de nodige pleziertjes of zelfs bijverdiensten). De vraag is moet de rest van de samenleving daar onbeperkt voor blijven opdraaien? Je kan ook *gasp* ongelukkig terug gaan werken. Het wordt in ergere omstandigheden ook van mensen "verwacht" zelfs.

Ik denk dat je geen maat kan plakken of het verwerken van iets en wat de impact op iemands functioneren wel of niet mag en kan zijn. Daar een termijn op zetten kan compleet contraproductief werken.
Wat volgens mij veel beter werkt is veel meer inzetten op werkbaar werk en gedeeltelijke hervatting met grote responsabilisering van de werkgever.
Veel meer inzetten op eigen verantwoordelijkheid, een fair HR-beleid dat dit kan ondersteunen maar ook slechte leidinggevenden in kaart brengt, betrekken van preventieadviseur en arbeidsarts in dat proces... In een vroeg stadium van de afwezigheid, zoals in Nederland, maar ook wel duurzaam. Denken in mogelijkheden ipv beperkingen.

Burn-out zou ondanks dat het zonder twijfel een fysieke weerslag heeft, niet op dezelfde hoogte als ziekte mogen meetellen als fysieke ziektes of andere mentale problemen of zaken die je moet verwerken. (bv. rouwverlof). Burn-out mag/moet een maximum op hoe lang men daarvoor thuis mag blijven én zeker en vast niet voor een vol jaar meetellen voor pakweg je pensioen ofzo, als je een jaar met burn-out thuis blijft.

Ik heb dit jaar ook 2 persoonlijk héél moeilijke maanden doorgemaakt, mentaal moeilijk mét stevige fysieke weerslag (ik liep een week eerder een halve marathon als het moest zonder te trainen, een week later geraakte ik nog geen 2 km ver), maar ik heb wél doorgewerkt. Was dat leuk? Neen. Kon ik privé nog veel uitrichten? Ook neen. Maar ik heb tenminste niet van de boel geprofiteerd.
En ik weet voor een feit dat er anderen dit zouden claimen als "burnout" (en het nog blijven combineren met de nodige pleziertjes of zelfs bijverdiensten). De vraag is moet de rest van de samenleving daar onbeperkt voor blijven opdraaien? Je kan ook *gasp* ongelukkig terug gaan werken. Het wordt in ergere omstandigheden ook van mensen "verwacht" zelfs.
De vraag lijkt me nu wel of jouw anekdote de algemene blauwdruk is voor een burn-out en of doorwerken wel mogelijk is en indien ja, of dat op lange termijn positief of negatief is. Hier zitten wat ervaringsdeskundigen en die leken toch aan te geven dat ze niet eens uit hun bed raakten. Ik vind het allemaal nogal persoonlijke mening eerlijk gezegd, ik zou denken dat wanneer je rouwt omdat iemand overleden is je makkelijker "ongelukkig" kan gaan werken dan bij een werkelijke burn-out.

Allezja, ik kan ook komen verkondigen dat destijds mijn moeder overleed tijdens mijn blokperiode, ik de dag na de begrafenis met glans voor een examen geslaagd was, en iedereen best wel ongelukkig kan functioneren en we er allemaal niet teveel kak aan moeten hangen, maar ik vermoed dat menig expert mij zal tegenspreken dat dit de oplossing is voor iedereen.

Hoe zit dat eigenlijk bij de opvolging van een burn-out tegenwoordig? Moeten die mensen sowieso een psycholoog of psychiater zien eigenlijk, want dat lijkt mij toch wel vrij cruciaal, dat een random huisarts mensen niet kan blijven thuiszetten? Ik hoor daarrond ook veel anekdotes, zoals iemand die claimt dat een collega "opgevolgd" wordt door zo'n bullshit-coach, maar ik weet niet in hoeverre dat allemaal klopt.

Laatst bewerkt:

DIT! Exact dit!

Veel mensen die moeilijke periodes meemaken (mezelf incluis) en die gewoon doorgaan. Ben je fysiek minder of ronduit moe? Hoogst waarschijnlijk komt dat wel degelijk door de zware mentale last en alle begrip dat je daar even je tijd voor moet nemen. Maar het spijt me, een jaar thuiszitten omdat het even niet gaat is er gewoon los over. Wat doe je dan dat hele jaar? hele dag in je bed/zetel liggen? Op een gegeven moment stopt de sympathie ook. Waarom zou Karen een jaar of meer mogen thuiszitten omdat het mentaal moeilijk is terwijl Ann maar een maand thuiszit omdat zij ook mentaal een moeilijke tijd heeft?

Ik wil het daarom niet afdoen als dat Burn-out niet bestaat of iets dergelijks en mensen verschillen uiteindelijk wel in hoe ze met alles omgaan maar er zijn ook wel grenzen.

Met reizen tijdens een burnout is er toch niets mis, het is niet dat er fysiek iets scheelt he.
Hoh, ik vind dat maar vreemd. Het klopt volledig wat je zegt, maar zelf zou ik het nooit doen.

Zijn er op vandaag gewoon niet veel mensen die te snel de handdoek in de ring gooien vanaf het wat lastig wordt? De generatie van mijn opa had als kind de 2de wereldoorlog meegemaakt en had een mentaliteit van 'niet lukken bestaat niet, gewoon doordoen'. Waarmee ik niet wil zeggen dat dat bevorderlijk was voor de mentale gezondheid. Goed dat er in deze tijden meer aandacht uitgaat naar mentale gezondheid.

Maar de klepel is volledig doorgeslagen naar de andere kant imo. Sommigen liggen bij de minsten duw om. Ik moet opletten wat ik zeg tegen collega x want die gaat van de ene burnout in de andere, ook al is dat constructieve kritiek. Collega y wou minder impulsen, verlichting van werk, zit nu op de rand van een bore-out. Onlangs onder mijn voeten gekregen van den baas omdat ik iemand van de aankoop wees op verschillende fouten (vanwege nonchalance) in de afgelopen weken. "Iedereen doet zijn best Anderson". Terwijl ik dat heel beleefd overbracht.

Het overdreven gepamper trekt die veerkracht serieus naar beneden.

@Sylverscythe, een huisarts mag in principe de arbeidsongeschiktheid blijven voorschrijven. In de praktijk zal iemand die daar dan geen verdere hulp bij zoekt wel sneller uitgeschreven worden door de adviserend arts van het ziekenfonds dan iemand die dat wel doet en verslagen kan voorleggen over een lopende behandeling. Adviseurs schrijven vooral uit vanaf 6 maanden, omdat ze dan mogen kijken naar toeleidbaarheid naar andere beroepen en werkgevers.

Terug
Bovenaan