500.000 langdurig zieken in België

Bechterew is één van de aandoeningen die onder de zware aandoeningen voor kinégoedkeuringen valt. Maar als het dan over uitkeringsgerechtigdheid dan gaat, doen ze moeilijk om je op mutualiteit te houden. Terwijl het een progressieve ziekte is. Dieptriest gewoon.

Bechterew is één van de aandoeningen die onder de zware aandoeningen voor kinégoedkeuringen valt. Maar als het dan over uitkeringsgerechtigdheid dan gaat, doen ze moeilijk om je op mutualiteit te houden. Terwijl het een progressieve ziekte is. Dieptriest gewoon.
Klopt volledig. Vriendin heeft al in een rolstoel gezeten en met krukken rondgelopen. Gelukkig met de juiste medicatie nu is dat niet meer het geval. Er wordt door de artsen ook vermoedt dat er nog iets anders speelt, helaas heeft men geen idee wat.

In ieder geval mag ze dus om de 3-4 maanden een brief verwachten om terug op controle te gaan. Ze willen haar kost wat kost van de mutualiteit af. Logischerwijs heeft ze daar schrik voor zeker met de nieuwe regels rond werkloosheidsuitkering. Zou betekenen dat ze beperkt wordt voor haar uitkering in de tijd waardoor ze uiteindelijk niks meer zal ontvangen. Dus nu is ze heel hard aan het proberen om een webshop uit de grond te stampen in geval het zover komt dat ze toch iets heeft om op terug te vallen.

België is gewoon ziek met hun financiën en er zal een moment komen waarbij het land effectief failliet zal zijn net zoals in Griekenland.
Krachttraining voor iemand met een auto-immuunziekte zoals reuma of Bechterew. Denk het niet. Blijven bewegen is inderdaad belangrijk maar dan meer wandelen, fietsen of zwemmen.
Ze kan niet lopen of fietsen. Wandelen lukt wel maar ook enkel maar voor een blokje om. Zwemmen op zich is al te zwaar voor de gewrichten. Jacuzzi is iets wat veel wonderen doet omdat het een verzachtend effect heeft op de gewrichten en het ontspant de spieren ook nog eens.

Dus een zelfstandige activiteit opstarten en lijken of het aanslaat combineren met een ziekte-uitkering?

Dat neemt het risico van ondernemen ook wel deels weg 😊

Dus een zelfstandige activiteit opstarten en lijken of het aanslaat combineren met een ziekte-uitkering?

Dat neemt het risico van ondernemen ook wel deels weg 😊
Een zelfstandige activiteit opstarten met een inschrijving van 20 uur MET goedkeuring van de controlerende arts. Er zijn best wel wat voorwaarden die moeten voldaan worden.

Voor de duidelijkheid, eigenlijk hoeft ze helemaal niks op te starten, ze wil dit zelf omdat ze schrik heeft om van de mutualiteit afgesmeten te worden wat in deze huidige tijd best wel een reële vrees is.

En dat is heel dubbel he. Want ik snap haar redenering helemaal, maar als die arts gaat redeneren van "zie je wel, dat kan je toch ook" dan kan het in haar nadeel werken.
Heb zes jaar voor die artsen gewerkt. Het is heel dubbel soms en het voelt echt niet altijd even rechtvaardig.

In principe kan ze werken op dagen dat ze geen/weinig pijn heeft. Op zo'n dagen doet ze eigenlijk alles wat een "niet-ziek" persoon zou doen, buiten echt sporten omdat het een trigger kan zijn voor opnieuw opflakkeringen te krijgen.

Een werkgever kan gewoon die flexibiliteit niet bieden. Zelfs niet halftijds want haar lichaam reageert willekeurig en niet hoe de werkgever het wil. Dat is ook een heel sterk argument om op mutualiteit te blijven, niemand zal haar aannemen hiermee.

De controle-arts zelf heeft het goedgekeurd dat ze een deeltijdse onderneming mag doen omwille van die reden. Ook om haar wat te sparen van verdere controles want dan zit je maar deeltijds op de mutualiteit en die laten ze voorlopig nog wat meer met rust.

@Madeen
Hoe doet m'n moeilijk op die controles? De bechterew niet erkennen ofzo? Vind dit niet correct.
Ik zou een sterk medisch dossier opbouwen met attesten en verslagen van artsen waar ze bij ging of gaat.

Ik vind zelf je dagen kiezen ook wel gans anders dan een werkgever die zegt: ach veel pijn vandaag? Sorry je moet er zijn ... of je bent te onberekenbaar en ontslag ->vicieuze cirkel ...
En om wat? Iemand heeft een aandoening die pijnlijk is, het normaal leven (inclusief prive oa hobbys en plezier!) compleet verstoord, en je zou van de mutualiteit vliegen daarvoor? Terwijl er fakers rondlopen die ondertussen hun verbouwing afwerken en tuin onderhoud gaan doen (anekdotische voorbeelden hier gepost)

Dat is wat m'n net moet vermijden, echt zieken nog dieper in de shit duwen. Gooi de profiteurs eruit en spendeer meer tijd aan mensen als uw vriendin met begeleiding, of werk samen met haar artsen tot een goed besluit.

Ik had een bericht van ziekenfonds deze week via e-mut. Vooral info over begeldeing van terug naar werk: deeltijds, zelfstandig, geleidelijk, aangepast etc. Solidaris bij me. Zeker ook die situatie voorleggen aan ziekenfonds en begeleiding vragen naar opties toe.
Het was dus nog niets dwingend voor me, maar ik ban al 5 jaar op invaliditeit en het gaat terug even niet goed de laatste 2 jaar.

Net na corona was ik wat beter na 3 jaar zware miserie en heb ik zelf info gevraagd voor terug naar wat werk of thuiswerk
Toen was het antwoord:
-controle arts geeft zijn okay 'je mag werken'
-voor de rest zoek je zelf maar werk

Tjah met mijn beperkingen en leeftijd en extra hulp bijna onbegonnen werk.

Laatst bewerkt:
Yo-Han, de arts van de mutualiteit gaat in kader van arbeidsongeschiktheid geen ziekte erkennen of niet. Die moet louter oordelen naar de wetgeving of mensen het werk (eigen werk binnen de 6m of ander werk daarna) kunnen hervatten.

Yo-Han, de arts van de mutualiteit gaat in kader van arbeidsongeschiktheid geen ziekte erkennen of niet. Die moet louter oordelen naar de wetgeving of mensen het werk (eigen werk binnen de 6m of ander werk daarna) kunnen hervatten.
Ja dacht ik ook. Maar als die meerdere medische verslagen kan inzien, kan zijn oordeel veel genuanceerder zijn. Dat 'niet correct' vinden was wat een foute uitspraak van me.
Er zullen natuurlijk altijd moeilijker te beoordelen situaties zijn. Bvb ideopatische pijn (pijn zonder duidelijke pathologische oorzaak), fybro myalgie, CVS etc.
Bij mentale ziektes zullen verslagen van een psychiater meespelen zeker. Daar is het ook niet altijd makkelijk tenzij een duidelijke mentale beperking of aandoening.

Afijn er met de borstel even doorgaan voor misbruik is goed, ook om vastgeroeste mensen die terug aan de slag zouden kunnen terug te activeren. Maar die borstel mag niet te grof zijn, of je raakt te veel noodlottige mensen. Ik zie dit een beetje in Madeen zijn voorbeeld.

Helemaal mee eens. Het is superbelangrijk dat mensen medische verslagen meenemen als ze op controle moeten gaan. Maar ik ga er vanuit dat iemand met Bechterew dat wel heeft gedaan eigenlijk...

@Madeen
Hoe doet m'n moeilijk op die controles? De bechterew niet erkennen ofzo? Vind dit niet correct.
Ik zou een sterk medisch dossier opbouwen met attesten en verslagen van artsen waar ze bij ging of gaat.

Ik vind zelf je dagen kiezen ook wel gans anders dan een werkgever die zegt: ach veel pijn vandaag? Sorry je moet er zijn ... of je bent te onberekenbaar en ontslag ->vicieuze cirkel ...
En om wat? Iemand heeft een aandoening die pijnlijk is, het normaal leven (inclusief prive oa hobbys en plezier!) compleet verstoord, en je zou van de mutualiteit vliegen daarvoor? Terwijl er fakers rondlopen die ondertussen hun verbouwing afwerken en tuin onderhoud gaan doen (anekdotische voorbeelden hier gepost)

Dat is wat m'n net moet vermijden, echt zieken nog dieper in de shit duwen. Gooi de profiteurs eruit en spendeer meer tijd aan mensen als uw vriendin met begeleiding, of werk samen met haar artsen tot een goed besluit.

Ik had een bericht van ziekenfonds deze week via e-mut. Vooral info over begeldeing van terug naar werk: deeltijds, zelfstandig, geleidelijk, aangepast etc. Solidaris bij me. Zeker ook die situatie voorleggen aan ziekenfonds en begeleiding vragen naar opties toe.
Het was dus nog niets dwingend voor me, maar ik ban al 5 jaar op invaliditeit en het gaat terug even niet goed de laatste 2 jaar.

Net na corona was ik wat beter na 3 jaar zware miserie en heb ik zelf info gevraagd voor terug naar wat werk of thuiswerk
Toen was het antwoord:
-controle arts geeft zijn okay 'je mag werken'
-voor de rest zoek je zelf maar werk

Tjah met mijn beperkingen en leeftijd en extra hulp bijna onbegonnen werk.
Het is zoals @Falafel zegt. Het gaat er niet om om de ziekte te erkennen of niet.
De controle-arts is er enkel om te oordelen of men terug kan/mag werken.

In haar geval doet men vooral moeilijk omdat ze al zo lang op de mutualiteit staat en gezien haar leeftijd (38j) willen ze haar bij wijze van spreken dwingen om terug aan het werk te gaan. Doordat de overheid op zich veel strenger is geworden met invaliditeit te erkennen proberen ze nu op allerlei manieren om haar van invaliditeit af te gooien.

Bechterew is een erkende reumatische aandoening, toch doen veel controle-artsen het af als zijnde "een beetje pijn" en "iedereen heeft wel eens pijn". Daarbij is ze slim genoeg om op haar tong te bijten want ze weet dat de controle-arts voor haar in principe over haar inkomen beslist. Moest ze haar mond opentrekken en zeggen wat ze echt wil, lag ze er allang af.

Ze heeft een vrij uitgebreid dossier van verschillende artsen, kinesisten, etc... omdat er ook bijkomende problemen met het lichaam er bij zijn gekomen over de jaren. Of dat effectief door de Bechterew komt, laat ik in het midden. Ik ben dan ook geen arts. Zaken zoals endomitriose, neuropathie aan 2 vingers, hartkloppingen, migraine, etc... zijn niet echt aangenaam, ik denk dat iedereen daar wel mee akkoord kan zijn. Bonuspunten voor extra psychologisch trauma (zelfmoord van man, misbruik, etc...)

Het systeem is bedoeld om mensen zoals haar te ondersteunen en daar heb ik zeker geen probleem mee. Het insinueren dat effectieve zieken meer drama verkopen dan echt ziek zijn aan de andere kant heb ik een heel groot probleem mee. Omgekeerd ook, mensen die zich ziek voordoen en het niet zijn, zijn de grootste profiteurs... naast politiekers.

Als je je even wat beter voelt moet je dat niet te snel laten merken, want ze zijn rap genoeg dan om te zeggen dat je terug kan/moet gaan werken. Ik kan me voorstellen met zo'n ziekte dat dat ook wat op en neer gaat qua klachten.
Je moet niet faken maar je moet ook zeker zijn dat je niet direct hervalt.

Een zelfstandige activiteit opstarten met een inschrijving van 20 uur MET goedkeuring van de controlerende arts. Er zijn best wel wat voorwaarden die moeten voldaan worden.

Voor de duidelijkheid, eigenlijk hoeft ze helemaal niks op te starten, ze wil dit zelf omdat ze schrik heeft om van de mutualiteit afgesmeten te worden wat in deze huidige tijd best wel een reële vrees is.

Geen aanval op jouw of je vriendin want voor haar zijn ze weinig andere opties helaas, maar zo'n systeem is te makkelijk om te misbruiken

Goedkeuring voor 20uren, variabel waarschijnlijk? Aangezien ze niet op voorhand weet welke dagen ze goed is.

Maw perfect te misbruiken bij slechte wil want als je je 2 weken goed voelt kan je 2weken full-time werken zonder dat het te controleren valt.

Zij heeft nu nog haar eigen startup, ik wil het aantal personen niet te eten geven dat zo enkele uren (variabel) mag helpen in de zaak van de partner als meewerkend echtenoot en in werkelijkheid full-time meedraait met behoud van uitkering en niet te controleren is.

Maar again, geen aanval op jouw of je vriendin, gewoon een kanttekening over ons systeem

Geen aanval op jouw of je vriendin want voor haar zijn ze weinig andere opties helaas, maar zo'n systeem is te makkelijk om te misbruiken

Goedkeuring voor 20uren, variabel waarschijnlijk? Aangezien ze niet op voorhand weet welke dagen ze goed is.

Maw perfect te misbruiken bij slechte wil want als je je 2 weken goed voelt kan je 2weken full-time werken zonder dat het te controleren valt.

Zij heeft nu nog haar eigen startup, ik wil het aantal personen niet te eten geven dat zo enkele uren (variabel) mag helpen in de zaak van de partner als meewerkend echtenoot en in werkelijkheid full-time meedraait met behoud van uitkering en niet te controleren is.

Maar again, geen aanval op jouw of je vriendin, gewoon een kanttekening over ons systeem
Ook wel niet vergeten dat ze voor die 20u per week geen uitkering meer krijgt, als ze dan enkele weken helemaal niets kan doen, heeft ze ook geen inkomen meer uit die zelfstandige activiteit.

Je voorbeeld van tewerkstelling bij een partner/familie/hechte vrienden is natuurlijk iets waarop wel eens strenger gekeken mag worden.

Met alle respect, maar de laatste posts kloppen niet of zijn onvolledig. Als werknemer in zelfstandig bijberoep deeltijds hervatten heeft andere regels qua berekening uitkering. Behoud van uitkering gaat enkel op voor de eerste zes maanden, vanaf dan is er een inhouding (-10%) tot en met 31/12 van jaar drie en nog een anders berekende inhouding vanaf jaar 4, volgens inkomsten.

Hoewel ik het ermee eens ben dat die zaken inderdaad allicht meer gecontroleerd moeten worden, moeten we opletten dat we geen halve waarheden de wereld in sturen.

Ze is geen werknemer. Ze is officieel werkloos.
Door haar ziekte heeft ze het vangnet van de mutualiteit. Valt dat weg, zit ze in hetzelfde straatje als de rest op die werkloosheidsuitkering met de nieuwe wetgeving. Na x aantal tijd geen uitkering meer en trek je plan.

Die zaak uit de grond stampen is meer dan 20 uren per week dat die daarmee bezig is. Afhankelijk van hoe goed ze zich voelt per dag kan dat gaan van 25 tot zelfs 50 uren per week. Ze hoeft ook geen verantwoording af te leggen voor hoeveel uren ze doet. Het is voor haarzelf.

Haar uitkering is nu zowiezo een stuk minder omdat ze nu effectief bij mij woont en verliest ze een stuk uitkering. Hopelijk kunnen ze haar nu wat meer met rust laten. Ondertussen al naar reumatoloog en kinesist geweest, afspraken voor MRI's en dergelijke scans gemaakt en we zijn ocharme 2 maanden ver.

Ze is geen werknemer. Ze is officieel werkloos.
Door haar ziekte heeft ze het vangnet van de mutualiteit. Valt dat weg, zit ze in hetzelfde straatje als de rest op die werkloosheidsuitkering met de nieuwe wetgeving. Na x aantal tijd geen uitkering meer en trek je plan.

Die zaak uit de grond stampen is meer dan 20 uren per week dat die daarmee bezig is. Afhankelijk van hoe goed ze zich voelt per dag kan dat gaan van 25 tot zelfs 50 uren per week. Ze hoeft ook geen verantwoording af te leggen voor hoeveel uren ze doet. Het is voor haarzelf.

Haar uitkering is nu zowiezo een stuk minder omdat ze nu effectief bij mij woont en verliest ze een stuk uitkering. Hopelijk kunnen ze haar nu wat meer met rust laten. Ondertussen al naar reumatoloog en kinesist geweest, afspraken voor MRI's en dergelijke scans gemaakt en we zijn ocharme 2 maanden ver.

De mutualiteit kan u denk ik ook 20u goedkeuren op vaste tijdstippen.

Maar je haalt nu toch al aan wat ik net aankaart.
Ze krijgt een goedkeuring voor 20u per week en zal (nu of na verloop) dan geen uitkering krijgen voor 20u per week..

Maar in realiteit spendeert ze 25 a 50u per week ipv die 20u die zijn goedgekeurd?

Eigenlijk komt het erop neer dat ze voor 20u per week geen uitkering krijgt. Het kost de mutualiteit ook niks meer of ze nu 25 of 50 uren per week werkt want het is voor haarzelf. Het is uiteindelijk ook een webshop dus je kan ook enkel maar iets verdienen als je iets verkoopt. Deze is nog steeds in volle ontwikkeling dus lijkt me ook wel logisch dat je dan wel wat probeert door te doen.

Zou groot verschil zijn moest ik bvb een restaurant hebben en zij werkt daar in mee en krijgt ondertussen nog een uitkering ook. Daarop vind ik idd dat er moet gecontroleerd worden want dat lijkt me idd iets die heel veel voorkomt en makkelijk te misbruiken is.

Dus niet alleen is haar uitkering nu verlaagt door die 20u/week, hij is ook nog eens verlaagt omdat ze nu ook samenwoont. Op zich denk ik dan dat de mutualiteit wel blij is omdat ze haar nu veel minder moeten uitbetalen dan wanneer ze geen 20u/week deed en alleen woonde in een huis.

De uitkering bij een zelfstandige activiteit wordt niet berekend op aantal werkuren. Niet. Echt niet. De uitkering kan verlaagd worden (zie mijn vorige post), maar is niet op basis van aantal werkuren. Wel op basis van tijdsduur en later inkomsten.

Bij mensen die als werknemer hervatten is het wèl volgens aantal uren.

Eigenlijk komt het erop neer dat ze voor 20u per week geen uitkering krijgt. Het kost de mutualiteit ook niks meer of ze nu 25 of 50 uren per week werkt want het is voor haarzelf. Het is uiteindelijk ook een webshop dus je kan ook enkel maar iets verdienen als je iets verkoopt. Deze is nog steeds in volle ontwikkeling dus lijkt me ook wel logisch dat je dan wel wat probeert door te doen.

Dat risico heeft toch elke startende zelfstandige/ondernemer? En waar ze misschien mee concurreert
Zonder "vangnet" van een uitkering

Terug
Bovenaan