Ik denk ook wel dat VOKA bedoelde dat het niet over permanente invaliditeit ging, maar langdurige ziekte. Na 1 jaar ziekteverlof kom je pas op invaliditeit ... Maar toch, doe je huiswerk en doe duidelijke uitspraken
@Straddle
Elke keer opnieuw moeten bewijzen dat je chronisch ziek bent is extra stress voor een zieke mens ... pesten is misschien wat te cru gezegd van me.
Het zal afhangen van de frequentie van de controles. Te veel kan als overmatige controle en overmatig viseren van een groep over komen. Een groep die het al heel moeilijk heeft en liefst zou werken maar het niet kan omdat
- werkgevers meer moeten open staan voor beperkter werk en oudere werknemers
- werkgevers, diensten en artsen moeten willen samen werken (en velen hebben het al zeer druk)
- de overheid efficiënter zaken moet regelen
Het NL model heeft dus die hoge kost blijkbaar niet, en dat met 18 miljoen inwoners.
In NL doen ze het dus mogelijks veel beter. Oa mensen meer tijd geven rustig te herbeginnen, mensen minder snel richting burnout duwen of andere stress gerelateerde ziekten. Deze problemen meer bespreekbaar maken, nog meer uit het taboe halen.
Ik blijf erbij uit oudere reply's in deze thread: ons land maakt mogelijks net meer zieken door zijn sociaal economische structuur en gewoontes. Dat mag ook bekritiseerd worden ipv enkel met pijlen te schieten naar de vele zieken. Het is een en-en-... verhaal.
Aan profiteurs heeft sowieso niemand iets. Buiten extra kosten en tijdverlies voor de echt zieken. En nu dus zelfs bijna imagoverlies voor mensen die echt te ziek zijn en daar niets (meer) kunnen aan doen dan wat ze al deden.
De meeste +1 jaar zieken hebben wel al een langere weg afgelegd hoor, medisch en psychologisch. Als je dat allemaal nog eens moet over doen om je uitkering te houden en tot dezelfde conclusie te komen, is dat zwaar.
M'n zal een systeem moeten vinden om de fraudeurs er vroeger uit te halen. En van velen merk je wel al dat ze bazelen en faken of overdrijven binnen het eerste jaar. De stap van net 1 jaar ziek naar invaliditeit (+1 jaar) zou m'n strenger kunnen maken.