500.000 langdurig zieken in België

hoe bedoel je met het laatste, want het zijn juist degene met een goed inkomen die financieel er het meest op achteruit gaan als ze een uitkering krijgen. Met de kanttekening dat ze waarschijnlijk nog altijd genoeg overhouden om de kosten te kunnen dragen en er geen boterham minder om eten.

Ik vermoed dat de vork zo in de steel zit. Gezinnen met een eigendom (of meer dan één), een partner die goed zijn kost verdiend. Die kunnen die extra kosten voor kinderopvang (als dat al nodig is al je thuis zit), gemakkelijk betalen. En de uitkering dekt dan het merendeel van het loonverlies.

Maar lage inkomens gaan op einde van de maand minder overhouden als ze werken gaan betekend dat er ook bijkomende uitgaven zijn om te kunnen gaan werken. Waarop veel mensen voorstellen om de uitkering te verlagen, maar waarom niet de minimum lonen verhogen tot een bedrag dat het loont om te gaan werken?
Dat zou inderdaad moeten.

Maar het is misschien geen verrassing dat mensen die goed hun eigen boontjes kunnen doppen ook weten hoe ze het systeem best naar hun hand zetten.

Ik vermoed dat de vork zo in de steel zit. Gezinnen met een eigendom (of meer dan één), een partner die goed zijn kost verdiend. Die kunnen die extra kosten voor kinderopvang (als dat al nodig is al je thuis zit), gemakkelijk betalen. En de uitkering dekt dan het merendeel van het loonverlies.

Dat zou inderdaad moeten.

Maar het is misschien geen verrassing dat mensen die goed hun eigen boontjes kunnen doppen ook weten hoe ze het systeem best naar hun hand zetten.
oftewel het Mattheuseffect.

Nu dat is voor ons (sociaal werkers) een van de grootste uitdagingen om het niet-opnemen van rechten door bepaalde groepen te verhelpen

opvang voor kinderen kosten dan ook handenvol geld, zijn "onbetrouwbaar" (sluiten de deuren volgens sommige hier heel veel, onaangekondigd), poetshulp kost ook geld.

Neem je dan mensen kwalijk dat ze het op zo een manier proberen op te lossen? Zeker als hun eigen netwerk beperkt is in het opvangen van kinderen in onvoorziene omstandigheden?

Heel simpel, ja.
Ofwel ben je ziek, ofwel niet.
Het systeem misbruiken voor uw eigen gewin/gemak is niet iets dat we moeten normaliseren.

Wat komt een poetshulp hier trouwens bij doen? Dat is precies ook een must have dat iedereen moet hebben.

Heel simpel, ja.
Ofwel ben je ziek, ofwel niet.
Het systeem misbruiken voor uw eigen gewin/gemak is niet iets dat we moeten normaliseren.

Wat komt een poetshulp hier trouwens bij doen? Dat is precies ook een must have dat iedereen moet hebben.
simpel ja, maar dan heb je deze discussie wat verstaan we onder ziekte. Want een doktersbriefje is blijkbaar niet voldoende, je moet ook echt tonen dat je ziek bent, niet gaan sporten, niet buitenkomen, vooral niet lachen.

Misbruik je het systeem als deze toelaat om met een doktersbriefje thuis te kunnen blijven en dan nog geld te krijgen? Imo is dit voor mij hetzelfde dat degene die er financieel goed voorstaan kindergeld krijgen. Die kinderen gaan financieel niets te kort komen als hun ouders geen kindergeld krijgen. Je maakt toch gebruik van de rechten die het systeem je toekent.

Dat dit gevoelsmatig voor bepaalde personen niet goed aanvoelt, kan ik inkomen. Maar dan moet er mijn inziens zeer veel veranderen als ik op mijn buikgevoel moet afgaan.

Een poetshulp is voor mij geen overbodige luxe als je met 2 voltijds werkenden zijt, zeker met kinderen. Het schijnt dat die kinderen na u voltijdse job ook nog huiswerkbegeleiding nodig hebben, moeten ook nog rondgereden worden voor hobby's, eventueel therapieën (logo, huiswerkbegeleiding) je moet dan ook nog koken (liefst gezond natuurlijk). Liefst ben je ook nog als ouder betrokken bij de school, heb je in het weekend sociale verplichtingen en is er nog altijd wel werk in huis dat niet onder poetsen valt.

simpel ja, maar dan heb je deze discussie wat verstaan we onder ziekte. Want een doktersbriefje is blijkbaar niet voldoende, je moet ook echt tonen dat je ziek bent, niet gaan sporten, niet buitenkomen, vooral niet lachen.

Misbruik je het systeem als deze toelaat om met een doktersbriefje thuis te kunnen blijven en dan nog geld te krijgen? Imo is dit voor mij hetzelfde dat degene die er financieel goed voorstaan kindergeld krijgen. Die kinderen gaan financieel niets te kort komen als hun ouders geen kindergeld krijgen. Je maakt toch gebruik van de rechten die het systeem je toekent.

Dat dit gevoelsmatig voor bepaalde personen niet goed aanvoelt, kan ik inkomen. Maar dan moet er mijn inziens zeer veel veranderen als ik op mijn buikgevoel moet afgaan.

Een poetshulp is voor mij geen overbodige luxe als je met 2 voltijds werkenden zijt, zeker met kinderen. Het schijnt dat die kinderen na u voltijdse job ook nog huiswerkbegeleiding nodig hebben, moeten ook nog rondgereden worden voor hobby's, eventueel therapieën (logo, huiswerkbegeleiding) je moet dan ook nog koken (liefst gezond natuurlijk). Liefst ben je ook nog als ouder betrokken bij de school, heb je in het weekend sociale verplichtingen en is er nog altijd wel werk in huis dat niet onder poetsen valt.

Ja mja iemand die ziek is en thuis blijft voor (on)bepaalde periode oké en je mag gerust sporten en plezier maken.

Iemand die naar de dokter gaat omdat dat (financieel) beter uitkomt is niet oké
Ik hoop dat je het verschil tussen die 2 groepen toch ook wel ziet?

We zitten ook gewoon met een mentaliteitsprobleem en we moeten al eens stoppen met het normaal vinden of het advies bij de minste scheet van "Ga gewoon naar de dokter" "Laat u thuis schrijven"

Het normaliseren of het proberen goedpraten dat mensen die keuze maken kan er bij mij totaal niet in.
Ziek zijn is geen keuze hè

Als men het met 2 full-time werkende niet aan kan met kinderen kan je gerust een stapje terugzetten op het werk of 4/5e werken. Dat je dan financieel moet inleveren weet je op voorhand, tering naar de nering zetten.
Binnenkort is een tuinman ook een noodzakelijk hulp binnen een gezin 😅

Stoppen met bepamperen

Ja mja iemand die ziek is en thuis blijft voor (on)bepaalde periode oké en je mag gerust sporten en plezier maken.

Iemand die naar de dokter gaat omdat dat (financieel) beter uitkomt is niet oké
Ik hoop dat je het verschil tussen die 2 groepen toch ook wel ziet?
Natuurlijk, maar daar dient toch die dokter en eventueel controle arts voor. Zij stellen vast of iemand geschikt is om te gaan werken of niet.

Maar als zij aangeven dat iemand niet geschikt is om te gaan werken, moeten buitenstaanders daar toch geen commentaar op hebben.
We zitten ook gewoon met een mentaliteitsprobleem en we moeten al eens stoppen met het normaal vinden of het advies bij de minste scheet van "Ga gewoon naar de dokter" "Laat u thuis schrijven"

Het normaliseren of het proberen goedpraten dat mensen die keuze maken kan er bij mij totaal niet in.
Ziek zijn is geen keuze hè
Helemaal akkoord, maar je kan het mentaliteitsprobleem ook gerust omdraaien. Degene die blijven werken terwijl ze beter thuis blijven.

Je geeft aan bij de minste scheet, maar hoe kunnen wij als buitenstaander dit bepalen. Sommige ( veel) zaken zijn niet zichtbaar, maar zorgen er wel voor dat iemand niet geschikt is om te gaan werken.
Als men het met 2 full-time werkende niet aan kan met kinderen kan je gerust een stapje terugzetten op het werk of 4/5e werken. Dat je dan financieel moet inleveren weet je op voorhand, tering naar de nering zetten.
Binnenkort is een tuinman ook een noodzakelijk hulp binnen een gezin 😅

Stoppen met bepamperen
je snapt ook dat een stapje terugzetten of 4/5de niet altijd mogelijk is. En heeft invloed op je carrière/ pensioen enz.

Natuurlijk, maar daar dient toch die dokter en eventueel controle arts voor. Zij stellen vast of iemand geschikt is om te gaan werken of niet.

Maar als zij aangeven dat iemand niet geschikt is om te gaan werken, moeten buitenstaanders daar toch geen commentaar op hebben.
Daar dienen inderdaad voor maar die controles helpen daar waarschijnlijk maar slecht tot matig in. Correcte diagnoses stellen met een liegende patient gaat bijna niet, voor bijna elke ziekte heb je communicatie van de patient nodig om te bepalen wat er scheelt en bij langdurige ziektes vaak zelfs nog meer dan bij korte.

Daar dienen inderdaad voor maar die controles helpen daar waarschijnlijk maar slecht tot matig in. Correcte diagnoses stellen met een liegende patient gaat bijna niet, voor bijna elke ziekte heb je communicatie van de patient nodig om te bepalen wat er scheelt en bij langdurige ziektes vaak zelfs nog meer dan bij korte.
Er is geen enkel systeem dat waterdicht is, waardoor misbruik onmogelijk wordt.

Hetzij doordat je af moet gaan op verklaringen van een ander (die niet altijd goede bedoelingen heeft) hetzij door gebrek aan middelen waardoor er keuzes gemaakt moeten worden waarom dat x wel kan en y niet.

Er is geen enkel systeem dat waterdicht is, waardoor misbruik onmogelijk wordt.

Hetzij doordat je af moet gaan op verklaringen van een ander (die niet altijd goede bedoelingen heeft) hetzij door gebrek aan middelen waardoor er keuzes gemaakt moeten worden waarom dat x wel kan en y niet.
Maar dat maakt niet alle systemen gelijk. Sommige dingen zijn makkelijker te controleren dan andere. Moest een sociale inspecteur zwartwerk opsporen door aan mensen met strenge blik te vragen of ze in het zwart werken zou dat ook een pak een minder effectief zijn dan bvb op werven gaan zien of zwartwerk is.

Bij controleartsen is er echter geen betere oplossing, een diagnose hangt nu eenmaal vaak heel sterk af van hoe de patient zegt dat ie hem voelt.

Helemaal akkoord, maar je kan het mentaliteitsprobleem ook gerust omdraaien. Degene die blijven werken terwijl ze beter thuis blijven.

Je geeft aan bij de minste scheet, maar hoe kunnen wij als buitenstaander dit bepalen. Sommige ( veel) zaken zijn niet zichtbaar, maar zorgen er wel voor dat iemand niet geschikt is om te gaan werken.

je snapt ook dat een stapje terugzetten of 4/5de niet altijd mogelijk is. En heeft invloed op je carrière/ pensioen enz.

Het begint toch al gewoon met niet naar de dokter te stappen als je niet ziek bent?

Als je niet ziek bent heb je daar gewoon niks te zoeken. Dan zijn er ook minder controles etc nodig.
Er heeft hier niemand kritiek op mensen die ziek zijn en het nodig hebben, maar er zijn teveel mensen die een doktersattest zien als een vakantie attest.

Mensen die ziek gaan werken hebben misschien ook een mentaliteitsprobleem, maar plegen geen fraude en doen niet aan misbruik van overheidsgeld.

Iedereen voorzien van een huishoudhulp/tuinman omdat dat makkelijker is is ook niet mogelijk 😊

Het begint toch al gewoon met niet naar de dokter te stappen als je niet ziek bent?

Als je niet ziek bent heb je daar gewoon niks te zoeken. Dan zijn er ook minder controles etc nodig.
Er heeft hier niemand kritiek op mensen die ziek zijn en het nodig hebben, maar er zijn teveel mensen die een doktersattest zien als een vakantie attest.

Mensen die ziek gaan werken hebben misschien ook een mentaliteitsprobleem, maar plegen geen fraude en doen niet aan misbruik van overheidsgeld.

Iedereen voorzien van een huishoudhulp/tuinman omdat dat makkelijker is is ook niet mogelijk 😊
De discussie blijft wanneer ben je ziek, of te ziek om nog te kunnen werken?

Ik geloof echt niet dat iemand vandaag het perfecte leven heeft, morgen gaat beslissen om fraude te gaan plegen, door zich ziek te melden en gaan liegen tegen de huisdokter.

De discussie blijft wanneer ben je ziek, of te ziek om nog te kunnen werken?
Men is, helaas, volledig op zelfinzicht gewezen.
Als ik vandaag hoofdpijn krijg ga ik niet werken, want ik krijg dan sowieso een migraine aanval en voor ik het weet maak ik koorts en moet ik overgeven. Moest dat bij mijn oude administratieve functie zijn, zou ik thuis werken.

Naast absenteïsme is er ook presenteïsme. Absenteïsme is vervelend voor werkgever, presenteïsme kan ronduit gevaarlijk zijn.

JWe zitten ook gewoon met een mentaliteitsprobleem en we moeten al eens stoppen met het normaal vinden of het advies bij de minste scheet van "Ga gewoon naar de dokter" "Laat u thuis schrijven"

Het normaliseren of het proberen goedpraten dat mensen die keuze maken kan er bij mij totaal niet in. Ziek zijn is geen keuze hè

Stoppen met bepamperen
Ik snap dat iemand zijn job niet meer kan uitoefenen (bv rugpijn als Tuinnaannemer of stress als leerkracht) maar dat is vandaag de dag bij sommigen een reden om tot het pensioen thuis te blijven. Daar mogen we echt niet naartoe gaan. Er zijn ongelooflijk veel jobs, ook minder zware. Maak van het systeem van uitkeringen gebruik om een carrièreswitch te maken. Iedereen in dit land krijgt tijd genoeg om iets anders te beginnen. Zelfs de opleidingen zijn bijna gratis.

Even over de profiteurs (andere groep dus)

Onlangs zei er iemand dat hij €2100 netto had, met zijn uitkering. Voor dat geld ging meneer niet meer gaan werken. Ok, ergens snap ik dat wel. Maar wat doen zulke mensen toch overdag? Iedere dag zwemmen moet toch vervelen neen? Plus in de winter de verwarming hele tijd op… dat kost toch ook allemaal veel geld. Voor die gezonde mensen is de stap toch klein om in slechte milieu’s te belanden.

Onlangs zei er iemand dat hij €2100 netto had, met zijn uitkering. Voor dat geld ging meneer niet meer gaan werken. Ok, ergens snap ik dat wel. Maar wat doen zulke mensen toch overdag? Iedere dag zwemmen moet toch vervelen neen? Plus in de winter de verwarming hele tijd op… dat kost toch ook allemaal veel geld. Voor die gezonde mensen is de stap toch klein om in slechte milieu’s te belanden.
Ik heb 4m thuisgezeten na ontslag en had zo'n 2k netto als uitkering. 1 telefoontje met VDAB en wat zeer laagdrempelige taakjes en het was in orde.

Ik heb volop huisvader geweest. Kind wegbrengen naar school, kuisen, eten maken, ophalen, huiswerk, eten, hobby,..
Ik snap wel dat dat niet motiveert om terug in gang te schieten.
We zijn ook verwend kwa verwachtingen he.

Ge vult uw dag wel wat op. Heb mij er ook niet schuldig om gevoelt want ik heb al meer gewerkt (en bruto afgegeven) dan veel leeftijdsgenoten.

Edit: motivatie om terug te beginnen werken waren mijn vrienden en het feit dat ik een goei voorbeeld wil zijn voor fiston.

Ik heb zopas Axel gaat binnen: Jongdementie gezien. Dat zijn écht zieke mensen. Razend kwaad word ik van die padel spelende leerkracht. En zo zijn er helaas nog zeer veel. Men zou die profiteurs eens goed op hun plaats moeten zetten vind ik.

Ook de nabije toekomst ziet er niet zo schitterend uit helaas, men verwacht dat de aantallen nog verder gaan stijgen.

De uitkeringen voor langdurig zieken zullen de overheid dit jaar meer dan 11 miljard euro kosten. Dat is ruim de helft meer dan vijf jaar geleden. De explosieve groei van de ziekte-uitkeringen weegt zwaar op het budget voor gezondheidszorg.

Stijging 55% sinds 2020

Ruim een op de vier langdurig zieken krijgt al tien jaar of langer een uitkering. Zo'n 31.000 mensen zitten al twintig jaar ziek thuis.

Volgens Lode Godderis, hoogleraar arbeidsgeneeskunde aan de KU Leuven, zal de budgettaire druk door arbeidsongeschiktheid de komende jaren bovendien blijven toenemen. 'Een hogere werkzaamheidsgraad nastreven betekent meer mensen aan de slag, maar natuurlijk blijft er een risico op uitval', zegt hij. 'Zeker bij de groep 55-plussers, van wie we weten dat het risico op gezondheidsproblemen groter is, zullen we nog een stijging zien.'

Vooral de groep die langdurig uitvalt door psychische problemen, zoals een burn-out of een depressie, neemt de jongste jaren snel toe.

De toename van het aantal langdurig zieken en het steeds hogere budget dat daarvoor nodig is, noopte de regering-De Wever en minister van Volksgezondheid Frank Vandenbroucke (Vooruit) tot bijkomende maatregelen. Werkgevers, ziekenfondsen, arbeidsbemiddelaars en artsen moeten samenwerken om het aantal langdurig arbeidsongeschikten te beperken. Alle betrokken partijen zullen strenger worden gecontroleerd. Langdurig zieken zullen ook zelf meer verantwoordelijkheid moeten nemen. Wie onvoldoende of niet meewerkt aan een terugkeer naar werk, zal zijn uitkering zien dalen of zelfs verliezen.

Het effect van die maatregelen zal zich pas ten vroegste over twee, drie jaar enigszins aftekenen', schat Godderis. 'Vraag is ook of het kader van sanctioneren en controleren zal werken. De terugkeer naar werk en re-integratie blijft, ondanks goede initiatieven, beperkt. Inzetten op preventie en aangepast werk als deel van herstel zien, lijkt me duurzamer.'

Ik lees toevallig vandaag dat halftijds niet wordt meegerekend als volwaardig voor pensioen. In principe normaal, maar waarom mensen die 10 - 15 jaar ziek zijn wel een volwaardig pensioen krijgen is mij onbekend. Dat is ook de reden dat we binnen een paar jaar 1 miljoen mensen gaan hebben die ziek zijn.

Een vrouw die parttime wil werken voor haar kind kan zich beter ziek melden. Dat is simpelweg de betere keuze. Aangezien het op nationale televisie komt als ‘de onzichtbare ziekte’ vrees ik dat men daar weinig aan kan doen. Het systeem is gekraakt zeg maar.

Ik lees toevallig vandaag dat halftijds niet wordt meegerekend als volwaardig voor pensioen. In principe normaal, maar waarom mensen die 10 - 15 jaar ziek zijn wel een volwaardig pensioen krijgen is mij onbekend. Dat is ook de reden dat we binnen een paar jaar 1 miljoen mensen gaan hebben die ziek zijn.
Omdat halftijds werken meestal een keuze is, waar ziek zijn dat zelden is.

Een vrouw die parttime wil werken voor haar kind kan zich beter ziek melden. Dat is simpelweg de betere keuze. Aangezien het op nationale televisie komt als ‘de onzichtbare ziekte’ vrees ik dat men daar weinig aan kan doen. Het systeem is gekraakt zeg maar.
Ik denk dat je serieus onderschat welke weg je moet afleggen om langdurig ziek of invalide verklaard te worden. Er wordt heel graag gefocust op de profiteurs, maar dat zijn er in de praktijk echt geen 500.000 hoor.

Wie 10-15 jaar ziek is, krijgt door het nieuwe bonus-malus systeem meestal geen vol pensioen.

Je laatste alinea slaat verder nergens op, het is niet beter om je ziek te melden.

Terug
Bovenaan