500.000 langdurig zieken in België

Niet elke zieke of werkzoekende maar de zwarte economie in belgie bedraagt wel 4-5% van het bnp volgens sommigen en Mckinsey komt met een percentage van 22% af.. Das niet 'elke' uiteraard maar maakt het zeker ook geen gerommel in de marge.

Chatgpt is gonna chatgpt maar damn...
59 miljard per jaar extra doet ons begrotingstekort wegsmelten en de defensie uitbouwen tot ongeziene hoogten...
Snap je nu waarom ik in ieder topic over belastingen, fraude of misbruik zeg waarom we in Belgie te tolerant zijn voor zo'n zaken? Zwart(werk) is gewoon pure diefstal van diegene die wel braaf zijn belasting betaald. Maar zwartwerk komt zeker niet enkel
van diegenen met een uitkering hoor, ik denk dat je niet wil weten hoeveel komt van werkenden, zelfstandigen en bedrijven.

Fraude next level: Vader en schoonzoon:
  • Vader is al +15 jaar invalide - operatie gehad aan de rug en kan geen zware fysieke arbeid meer verrichten - altijd gewerkt voor de overheid (trein-tram-bus). Echter laat hij de situatie véél ernstiger uitschijnen dan ze is, in de praktijk heeft hij 0,0 last voor standaard dingen - gaat binnen paar jaar met pensioen.
  • Schoonzoon (fitness - freak) - meerdere operaties gehad aan de rug, werkzaam als chauffeur - momenteel volledig levend van uitkering, zal binnen 2 maand starten 50/50 - net zoals een aantal maanden terug
  • Beiden "genieten" van een uitkering en hebben een heuse business opgezet - activiteiten:
    • Klein tuinonderhoud: gras maaien, scheren
    • Kleine werkzaamheden: gazons aanleggen, graafwerken met 1,5 ton kraan, frezen/klepelmaaien met mini -tractor, sleuven graven voor aflopen
    • bomen vellen
    • afsluitingen zetten
  • Deze business draait dermate goed dat men sinds een paar jaar ook 2 Roemenen "in dienst' heeft
  • 90% van wat die gasten doen is met de machine - de Roemenen staan dan ook hoofdzakelijk in voor het fysieke deel en zaken waar geen communicatie mee gemoeid is (krijgen 13 €/h)- uiteraard niet elke dag - daarvoor is hun business te klein.
  • hun tarief is 35 €/h + 25 €/h voor de machine
dit alles is 100% in het zwart, enkel bij particulieren, en dat al ettelijke jaren ...

pittig detail: in hun klantenbestand zit een minister uit de vorige regering. Een goede hobby om gepaste klanten te vinden: jagen - veel mensen met veel eigendom, veel connecties en doorgaans vermogend en wat ouder - die hebben klusjes bij de vleet.

Laatst bewerkt:
Collega van ons zit al 1 jaar + op ziekenkas. Heeft een soort huidziekte maar kan perfect van thuis werken. Hij heeft 10 jaar + anciënniteit en zolang hij zich aan de regels houd kan de overheid hem niet ontslaan.

De 3 voorwaarden zijn (geloof ik):

Doktersbewijs
Verwittigen van uw diensthoofd bij verlenging ziekte
Aanwezig zijn bij de controledokter

Vanaf het moment dat er 2/3 niet in orde zijn kan de overheid overgaan voor een ontslag procedure. Maar zolang hij zich aan de regels houd is alles in orde voor de overheid.

Het is zo een gekke situatie want met de nieuwe regering is er geen geld voor nieuwe mensen aan te nemen. Die afdeling zit met één persoon minder die wij maandelijks blijven betalen maar we kunnen niemand aannemen om de werkdruk te verlichten.

Collega van ons zit al 1 jaar + op ziekenkas. Heeft een soort huidziekte maar kan perfect van thuis werken. Hij heeft 10 jaar + anciënniteit en zolang hij zich aan de regels houd kan de overheid hem niet ontslaan.

De 3 voorwaarden zijn (geloof ik):

Doktersbewijs
Verwittigen van uw diensthoofd bij verlenging ziekte
Aanwezig zijn bij de controledokter

Vanaf het moment dat er 2/3 niet in orde zijn kan de overheid overgaan voor een ontslag procedure. Maar zolang hij zich aan de regels houd is alles in orde voor de overheid.

Het is zo een gekke situatie want met de nieuwe regering is er geen geld voor nieuwe mensen aan te nemen. Die afdeling zit met één persoon minder die wij maandelijks blijven betalen maar we kunnen niemand aannemen om de werkdruk te verlichten.
Maar dat is toch gewoon iemand die terecht op ziekenkas zit?

Hij heeft Psoriasis en ik kan volkomen begrijpen dat je niet naar je werk wilt komen. Maar je kan wel gerust thuis werken.

M.b.t. Psoriasis - ik vermoed dat zoiets sterk afhankelijk is van persoon/mate van (en dan de eventuele bijwerkingen) ... mijn vroegere kapster had dat, een collega heeft er ook wat last van. Het hoeft dus niet noodzakelijk thuiswerk te zijn.

Hij heeft Psoriasis en ik kan volkomen begrijpen dat je niet naar je werk wilt komen. Maar je kan wel gerust thuis werken.
Zou de persoon dan niet beter geholpen zijn om om te leren gaan met zijn Psoriasis? Ik ga er dan wel vanuit dat de collega's voldoende intelligentie hebben om hiermee om te kunnen gaan en dit geen probleem zou vormen mbt collega's.

wat @contextbinder dus zegt

Hoe kan je als collega eigenlijk met zekerheid zeggen dat dat de effectieve reden is dat hij zo lang thuis zit? Het kan evengoed zijn dat er iets anders scheelt dat hij niet wil of durft te zeggen.

En met welke ziekte kan je niet thuis werken? Met kanker kan je toch perfect thuis werken ook bvb?

Of misschien laten we het best aan de dokters over om daar over te oordelen, en aangezien die zeggen dat hij niet kan werken...

M.b.t. Psoriasis - ik vermoed dat zoiets sterk afhankelijk is van persoon/mate van (en dan de eventuele bijwerkingen) ... mijn vroegere kapster had dat, een collega heeft er ook wat last van. Het hoeft dus niet noodzakelijk thuiswerk te zijn.
Ik wist niet dat psoriasis zo ernstig kon zijn dat je daarmee niet kon werken.

Psoriasis veroorzaakt ook ontstekingen in uw gewrichten.
Mensen met Psoriasis hebben ook 3x meer kans op hartaandoeningen.
Daarnaast is er een verhoogd risico op depressie en zelfmoord.

Lijken me toch alle 3 goeie redenen om ziek thuis geschreven te worden?

Ikzelf heb ook psoriasis.
Zou de persoon dan niet beter geholpen zijn om om te leren gaan met zijn Psoriasis? Ik ga er dan wel vanuit dat de collega's voldoende intelligentie hebben om hiermee om te kunnen gaan en dit geen probleem zou vormen mbt collega's.
Hangt van de ernst en type psoriasis af. Dat moet individueel beoordeeld worden.
Dat kan zeker! Psoriasis artritis kan heel pijnlijk zijn alsook plaque psoriasis, psoriasis inversa,...
Ik heb er vroeger ook al mee thuis gezeten. Nagels die volledig aangetast waren en dat was heel pijnlijk om mijn job mee uit te oefenen. Ook gehad dat ik er open wonden van had in mijn lies en gewoon rondstappen was ook heel pijnlijk.
Psoriasis veroorzaakt ook ontstekingen in uw gewrichten.
Mensen met Psoriasis hebben ook 3x meer kans op hartaandoeningen.
Daarnaast is er een verhoogd risico op depressie en zelfmoord.

Lijken me toch alle 3 goeie redenen om ziek thuis geschreven te worden?
Klopt! En nog een meerdere opsomming van (eventuele) gezondheidsproblemen.

Ik ben in behandeling met biologicals (1 spuit per maand) en ben voor 99% symptoomvrij en kan een normaal leven lijden.

Dat vind ik ook. Er moet gewoon voor zulke mensen dringend een oplossing komen. In de eerste plaats voor die persoon zélf. Een werk zorgt voor zelfwaarde, je draagt iets bij aan de maatschappij en dat geeft je een goed gevoel. We moeten écht zorgen dat zulke mensen werk hebben. Al was het 10u per week, maar laat ze aub iets doen. Er is administratief werk genoeg om maar een dom voorbeeld te geven.

Ik moest met mijn aandoening al 20 jaar een uitkering krijgen en ik ben verdomd blij dat ik die weg niet ben ingeslagen. Ik zou gewoon extreem depressief worden van ettelijke jaren hier nutteloos rond te lopen.

Ik vraag mij echt af wat die mensen overdag doen. Slapen tot 10u en van verveling overdag naar de tafel van Gert kijken? Wat een leven. Echt iets om jaloers op te zijn. Neen, geef die mensen iets waarmee ze zich kunnen bezighouden. Aub.

Die uitkeringen zijn ook amper €1300 of zelfs minder. Als je daar gelukkig van wordt, proficiat. Maar het zou niets voor mij zijn. Voor alle duidelijkheid, ik heb depressies burnouts en ernstige vorm van sociale fobie gekend, dus wees maar zeker dat ik een sterke kandidaat was voor uitkeringen. Maar dat zou alles gewoon erger gemaakt hebben. Iemand die trouwens maanden en zelfs jaren niet meer actief is, zal zeer moeilijk terug te activeren zijn.

In die periode heeft die persoon al lang geleerd om met weinig geld rond te komen & lui rond te hangen met andere werklozen. Ik moet in september geopereerd worden en zal sowieso 2 maanden out zijn wegens zware operatie. Ik ga er alles aan doen om zo snel mogelijk te kunnen werken. Juist omdat thuis zitten mij niet gelukkig maakt. Die negatieve spiraal waar zulke mensen in belanden is denk ik verdomd moeilijk om terug uit te geraken.

Het is wel degelijk de schuld van de maatschappij dat we voor zieke mensen geen oplossing hebben. Voor mij persoonlijk had de maatschappij geen oplossing. Ik ben zelfstandige moeten worden om te kunnen werken waar en wanneer ik dat wil. De job die ik al 15 jaar uitoefen bestaat niet. Die heb ik als zelfstandige zelf uitgevonden. Er is geen enkel bedrijf die mij zo'n functie kan geven. Verdien ik evenveel als mijn collega-zelfstandige? Hell no. Werk ik evenveel als mijn collega-zelfstandige? Hell no. Ben ik gelukkig? Hell yeah.

Ik vrees dat onze nieuwe tiktok generatie (**) het niet makkelijker zal hebben. Voor die mensen is het doodnormaal om zich slecht te voelen, daarover te praten en zich te laten gaan in hun miserie. Verwijt mij gerust van oude rakker, maar van werken word je niet depressief. Je hebt zelfs geen tijd om na te denken omdat je bezig bent met vanalles. Het is juist door thuis te zitten nadenken dat alles erger en erger wordt.

Ik spreek hier voor alle duidelijkheid over mentale ziektes.

Psychologen zijn al lange tijd niet meer beschaamd om €70 per uur te vragen. Ik vrees dat mensen met een uitkering daarvoor geen geld hebben. Alhoewel ik onlangs gehoord had dat chatGPT en AI die mensen zou kunnen helpen. Hopelijk wordt dat verder uitgewerkt. Al was het alleen al omdat de wachtlijsten zeer lang zijn vandaag de dag.

¨¨ onlangs een kind van 8 jaar bezig gezien op TikTok, ik viel bijna van mijn stoel, een half uur aan een stuk naar filmpjes kijken en dat terwijl 9 op de 10 filmpjes weggeswiped worden na amper 0,5 seconden, dat brein moet dus binnen de seconde getriggered worden om interesse te tonen, zo niet wordt er beslist om naar het volgende te gaan

sorry maar dat kan toch niet gezond zijn voor een kind van 8 jaar, ga eens naar buiten kind, speel met andere kindjes ffs

we kunnen ons ook afvragen of social media niet verboden moet worden onder een bepaalde leeftijd, het is nu niet dat dat zoveel meerwaarde heeft... integendeel... misschien kunnen we ooit bewijzen dat het meer schade toebrengt dan iets anders aan onze jeugd

Laatst bewerkt:
Allez, ik kom het nog maar eens vertellen.

Veel mensen vallen tussen wal en schip. Er zijn heel veel mensen voor wie voltijds werken niet lukt en nooit zal lukken. In mijn omgeving ken ik er zo verschillende, voornamelijk mensen met autisme, ADHD, trauma's, psychische kwetsbaarheden. Die hebben gewoon minder draagkracht, punt. Je kan daar aan blijven trekken en sleuren maar het enige wat daar dan mee gebeurt is dat er op den duur opnieuw langdurig wordt uitgevallen. Je kan mensen niet blijven over hun limieten laten gaan en hopen dat het zichzelf dan maar oplost. En je kan dan dreigen en straffen en verplichten maar nogmaals, dat lost niets op.

Daar komen nog eens om en bij de 2.000 mensen bij die een zogenaamde beschermingsuitkering krijgen. Dat is een speciaal statuut voor mensen die met zware en langdurige medische problemen kampen maar niet helemaal arbeidsongeschikt verklaard worden. Te ziek om te werken, niet ziek genoeg om werkloos te zijn dus. Ook dat systeem verdwijnt, al is dat pas over twee jaar gepland.

🤷‍♂️

Dit mag ook wel stoppen...

edit: origineel onderzoek https://www.rtbf.be/article/faux-ma...haine-par-un-medecin-de-saint-gilles-11534815
Elke keer ik naar de huisarts ga, ook al ben ik niet ziek maar ben ik daar zuiver voor een voorschrift / attest (omdat via het plan van de werkgever Dkv 80% terugbetaalt op voorwaarde dat je een attest hebt) zegt hij / zij zonder dat ik daarachter vraag: Heb je een briefje nodig voor het werk? :sop:

Ik lees non stop vanuit de regering: we gaan er actie voor ondernemen. Artsen die te veel briefjes voorschrijven zullen beboet worden enzovoorts.

Veel geblaat en ik maak er zelf geen misbruik van maar als ik dat echt wil zit ik de helft van het jaar thuis met een briefje.
En ja OK bovenstaande is nog erger maar ik zeg het maar ter info.

Laatst bewerkt:
Het is een spijtige zaak dat vele mensen terug zullen gaan werken wanneer de uitkeringen zouden stoppen. En het is nog veel erger dat er mensen nog altijd niet zullen gaan werken wanneer de uitkeringen zouden stoppen, gewoon omdat ze dat niet kunnen.

Terug
Bovenaan