Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Erm, ik denk dat als je alle ziektes/aandoeningen die niet werkgerelateerd zijn gaat schrappen er niet veel meer overblijft hoor.Het kan helpen, maar het is een kleintje ten opzichte van waar men écht harder zou moeten optreden: psychosociale aandoeningen zoals burnouts of depressies die privé die vaak gewoonweg niet werkgerelateerd zijn (of vaag)... die vertegenwoordigen al ruim 1/3, daar kan je dus effectief gerust een miljard of twee vinden als je harder optreedt.
Zelfs voor depressie en burnout alleen een heel slecht idee. Stuur iemand zwaar depressief of in zware burnout te vroeg terug naar de werkvloer en die persoon crashed, of veroorzaakt een ongeluk op het werk, of worst case pleegt zelfmoord ... dan zit je als werkgever met heel wat meer problemen, en een verantwoordelijkheid om u tegen te zeggen. Als mensen nog zieker worden, kost het de staat nog meer op termijn. Nu ja geef ze misschien vaneerstekeer een euthanasie spuitje, problem solved zekerErm, ik denk dat als je alle ziektes/aandoeningen die niet werkgerelateerd zijn gaat schrappen er niet veel meer overblijft hoor.
Of is die maatstaf dan enkel voor psychosociale aandoeningen?

Erm, ik denk dat als je alle ziektes/aandoeningen die niet werkgerelateerd zijn gaat schrappen er niet veel meer overblijft hoor.
Of is die maatstaf dan enkel voor psychosociale aandoeningen?
Zelfs voor depressie en burnout alleen een heel slecht idee. Stuur iemand zwaar depressief of in zware burnout te vroeg terug naar de werkvloer en die persoon crashed, of veroorzaakt een ongeluk op het werk, of worst case pleegt zelfmoord ... dan zit je als werkgever in heel wat meer problemen en als mensn nog zieker worden kost het de staat nog meer. Nu ja geef ze misschien vaneerstekeer een euthanasie spuitje, problem solved zeker![]()
Ik begrijp het standpunt.Er is niets 'extreem' aan een zware burnout of depressie. Behalve dat het voor de persoon zelf overweldegend kan zijn en je fysiek ook ziek bent op de duur (vooral doodmoe etc) ... Als je dat niet inziet ken je er absoluut niets van en daarom laten we het aan professionals over. Dirk De Wachter omschreef het goed met 'speedboot tina':
De molen draait door, vooraan op de boot staan de succes mensen, achteraan hinken zwakkeren, en velen vallen van de boot, en de professionals hebben redidngsloepjes te weinig en tijd te kort om iedereen op te vangen.
Doe dan eerst iets aan dat probleem... maar ja dat kost geld en tijd die onze politici ergens anders wel over boord gooien (oa 66 miljard subsides die niet echt te traceren zijn)
Dan heb je de kans dat het op termijn nog veel meer kost, en wat dan? Meer medische controle en profiteurs eruit zeg ik dan. Dat is ook vooruit met de geit en niet ten koste van echt zieke mensen die al stres en miserie genoeg hebben. Pak het psycho sociaal probleem dan ook beter aan. Een ziekte genees je steeds best als je de oorzaak kent, anders is het veelal dweilen met de kraan open. Ik durf zeggen dat België maatschappelijk ziek is. Als je zonder schroom veel echt zieken zou laten opdraaien voor profiteurs, beetje psychopatisch management ...Maar een ander standpunt, ook al is dat hardvochtiger, is simpelweg zeggen... zoals men ook in het verleden deed... vooruit met de geit.
En doe je dat niet -> afgeschreven en crepeer maar.

Goede manier om er voor te zorgen dat mensen met medische voorgeschiedenis of hoger risico niet worden aangenomen bij een nieuwe werkgever. De nieuwe werkgever gaat dat risico niet willen dragen.Gewoon de werkgever meer laten opdraaien voor de zieken. Zodanig dat er meer incentive is om te voorkomen dat ze ziek worden of er sneller terug ingewerkt worden. En als de werkgever er meer voor opdraait, dan bespaar je die kost ook in uw overheidsuitgaven.
Dat is win-win-win. Behalve voor de bedrijven.
Dan heb je de kans dat het op termijn nog veel meer kost, en wat dan? Meer medische controle en profiteurs eruit zeg ik dan. Dat is ook vooruit met de geit en niet ten koste van echt zieke mensen die al stres en miserie genoeg hebben. Pak het psycho sociaal probleem dan ook beter aan. Een ziekte genees je steeds best als je de oorzaak kent, anders is het veelal dweilen met de kraan open. Ik durf zeggen dat België maatschappelijk ziek is. Als je zonder schroom veel echt zieken zou laten opdraaien voor profiteurs, beetje psychopatisch management ...
ABVV komt nu(al) op straat voor pensioen, maar als je er wat ziekenfondsen en dokters etc bij wilt, be my geust, ga maar hard. Maar verwacht wel dat die bal dan ooit hard terug kan kaatsen.
Akkoord dat er hier ook wel een grotere hervorming kan nodig zijn, maar voor wat niet in België vandaag![]()
Je kunt daar ook de conclusie aan koppelen dat als andere landen een even goede gezondheidszorg, sociaal vangnet en ziekteverzekeringen zouden hebben, dat cijfer voor een stuk al meer gelijk zou liggen. Ik denk dat we toch wel weten dat ons sociaal vangnet, ook bij ziekte, niet verkeerd is? Koppel daaraan wat ik veel zie, mensen die zich dubbelplooien voor hun baas tot het niet meer kan, meer dan in bijvoorbeeld NL, dan denk ik dat je niet noodzakelijk alléén moet kijken naar misbruik. En zelfs niet zo fixeren daarop, omdat je dan meer kans hebt om het kind met het badwater weg te smijten.Jij neemt dit mogelijks persoonlijk maar in al jouw posts ga je voorbij aan de feiten en cijfers.
Bij langdurig zieken gaat het wél over ruim één derde aan psychosociale aandoeningen en we zitten met het feit dat België véél slechter scoort dan vergelijkbare landen en dat dit zeer veel geld kost.
Ik ben pro een goede ziekteverzekering. Ik zie langdurige burn-out of depressie gewoon als iets wat niet zou mogen, je moet die mensen ofwel asap re-integreren of ze moeten (want die zijn er ook ) gewoon een andere job zoeken, maar die mensen wat hun job beu zijn horen niet thuis op de ziekteverzekering.
Ik ben meer geneigd te geloven dat er in België meer geprofiteerd wordt dan dat België meer maatschappelijk ziek is o phet vlak van depressie en burnout.
Een ziekteverzekering zou er in de allereerste plaats moeten zijn voor fysieke ziektes, en ook daar een kritisch oog richting zaken zonder concrete diagnostiek.
Jij neemt dit mogelijks persoonlijk maar in al jouw posts ga je voorbij aan de feiten en cijfers.
Bij langdurig zieken gaat het wél over ruim één derde aan psychosociale aandoeningen en we zitten met het feit dat België véél slechter scoort dan vergelijkbare landen en dat dit zeer veel geld kost.
Ik ben pro een goede ziekteverzekering. Ik zie langdurige burn-out of depressie gewoon als iets wat niet zou mogen, je moet die mensen ofwel asap re-integreren of ze moeten (want die zijn er ook ) gewoon een andere job zoeken, maar die mensen wat hun job beu zijn horen niet thuis op de ziekteverzekering.
Ik ben meer geneigd te geloven dat er in België meer geprofiteerd wordt dan dat België meer maatschappelijk ziek is o phet vlak van depressie en burnout.
Een ziekteverzekering zou er in de allereerste plaats moeten zijn voor fysieke ziektes, en ook daar een kritisch oog richting zaken zonder concrete diagnostiek.
Je kunt daar ook de conclusie aan koppelen dat als andere landen een even goede gezondheidszorg, sociaal vangnet en ziekteverzekeringen zouden hebben, dat cijfer voor een stuk al meer gelijk zou liggen. Ik denk dat we toch wel weten dat ons sociaal vangnet, ook bij ziekte, niet verkeerd is? Koppel daaraan wat ik veel zie, mensen die zich dubbelplooien voor hun baas tot het niet meer kan, meer dan in bijvoorbeeld NL, dan denk ik dat je niet noodzakelijk alléén moet kijken naar misbruik. En zelfs niet zo fixeren daarop, omdat je dan meer kans hebt om het kind met het badwater weg te smijten.
Waarom ben je meer geneigd te geloven dat er meer geprofiteerd wordt dan dat we maatschappelijk ziek zijn?
Je oplossingen "asp re-integreren" of "gewoon een andere job zoeken" die je voorstelt, gaan wat voorbij aan de realiteit Ik volg enkele mensen op, oa bij hun zoektocht/herintrede op de arbeidsmarkt en zo gemakkelijk gaat dat niet hoor. Werkgevers staan niet te springen om die (opnieuw) aan te nemen; soms uit een of andere schrik dat die werknemer voor altijd vatbaar blijft voor burn-out (wat kan, maar de WG speelt hier ook een grote rol in), soms uit onwil om de re-integratie op een menselijke (progressieve uren, aangepast takenpakket) manier te laten verlopen, soms uit financiële overwegingen, ... Wat maakt dat die werknemer opnieuw deksel op de neus krijgt en maar blijft geklasseerd staan als langdurige zieke. Die gaten op het CV blijven maar groter worden, wat een toekomstige nieuwe WG ook niet aantrekkelijk vindt.
Akkoord dat er vast enkelen tussen zitten die profiteren, maar echt niet zo veel als je zou denken. Over welke fysieke ziektes heb je het trouwens, zo zonder concrete diagnostiek?
Maar ook die ziekten dienen serieus genomen te worden en zorgen ervoor dat men niet aan het werk kan gaan.Die ziekten zonder diagnostiek? Er zijn een aantal ziekten waarvan ik zelfs al huis- en controle-artsen heb weten te zeggen dat die vooral een tussen de twee oren zitten. Ik ga die hier niet expliciet oplijsten om mensen niet te beledigen.
Maar ook die ziekten dienen serieus genomen te worden en zorgen ervoor dat men niet aan het werk kan gaan.
Als we spreken over 500.000 langduriger zieken, is het geen individueel probleem, maar een maatschappelijk probleem.
En vooral hoe kunnen we voorkomen dat er zoveel personen langdurig ziek worden.Die ziekten zijn bij sommigen een excuus om niet te gaan werken, en die zijn dan boos/verbauwereerd wanneer ze niet alleen geen aanvullende uitkering krijgen van de FOD, maar de controlearts zegt dat men daarmee perfect hun job (waar ze nog steeds terecht kunnen) kunnen uitvoeren. Je moet die uitkering ook maar durven aanvragen terwijl manlief als schijnzelfstandige ondertussen alle gezinsuitgaven 'optimaliseert', wel te 'ziek' om te werken in een hoofdjob, geen issue met een 2e wagen op de zaak van de man.
Dit is uiteraard een individuele anekdote, maar het is idd een maatschappelijk probleem waar we kritisch moeten kijken naar geven we de middelen in onze gezondheidszorg wel goed uit.
En vooral hoe kunnen we voorkomen dat er zoveel personen langdurig ziek worden.
Maar liever een sterke gezondheidszorg waar er ook "ruimte" is voor misbruik dan een strenge enge gezondheidszorg waar er mensen uit de boot vallen die het nodig hebben.
Anekdotes uiteraard, maar het zou ook een verkeerde/ bewuste slechte interpretatie van de familie kunnen zijn.De anekdote die ik gaf is iemand die gewoon, in woorden van haar eigen familie "lui" is en niet meer wilt werken, en voor zo'n mensen moet je de gaten in het systeem sluiten.
Kan, maar je richt je pijlen op het individu, waar ik tegengas op wil geven.Dat is een holle platitude als je naar de cijfers kijkt natuurlijk, lijkt gegeven de énorme stijging en de veel hogere cijfers in buurlanden dat er toch aardig wat schort.
Wat doe je dan met degene die fully remote werken? Voor degene die voor een Belgisch bedrijf werken terugkomen naar België en andersom dan ook?Als je langdurig zieken hebt die in het buitenland gedomicilieerd zijn en die niet opdagen voor controle... ik zou al snel (logische uitzonderingen voor ambassadepersoneel, etc.) verbieden dat je als Belgische langdurige zieken elders gedomicilieerd bent buiten in België of in een buurland (iemand die in Maastricht of Duinkerke woont en in België werkt kan uiteraard).