5.1 geluid naar externe AV versterker

lora

Member
Hey allen,

voor mijn sim setup zou ik graag nog een 5.1 luidspreker set willen aansturen.
Maar ik stuit al direct op enkele problemen.
- De onboard geluidskaart stuurt mijn headset
- De PCI Soundblaster kaart stuurt mijn bass-shakers aan

Kan ik via HDMI, komende van mijn Interne GPU of 2080TI kaart, geluid sturen naar een externe AV versterker?
Type thuisbioscoop systeem met daarop uiteraard één of meerdere HDMI ingangen.
Ik heb hier totaal geen ervaring mee en zou dit 2dehands zoeken op te lossen.
Maar voor ik iets koop wil ik natuurlijk wel zeker weten of dit werkt en/of er addertjes onder het gras zitten.

Heeft dit bv invloed op mijn grafische kaart haar prestaties?
Kan dit nadelig werken op mijn triple setup (wel 3x dp)- meer specifiek dat er zogezegd een extra monitor aan de pc hangt.

Alle tips zijn welkom.



bedankt alvast
 
Dat werkt zeker en heeft volgens mij geen (of amper) effect op de prestaties. Uw OS gaat namelijk aangeven dat er geen beeld naar dat scherm moet, en moet er dus ook niks gerenderd worden. Het kan wel zijn dat je wat setup-werk hebt om het zo te configureren dat er geen beeld naar moet (ik kan namelijk wel standaard kiezen "enkel 2e scherm", maar niet "uitbreiden op scherm 1, 2 en 3 en geen beeld op 4). Maar je kan dit simpel testen door een goedkoop schermpje (met ingebouwde speakers) aan die HDMI poort te hangen.

Maar, ik vermoed dat je een deftige sim-setup hebt, hou er rekening mee dat een vloerstaander die achter uw scherm staat, mogelijks niet het surround effect geeft dat je wil.
 
  • Leuk
Waarderingen: lora
Bedankt voor de feedback.

Ik kan de centerspeaker of boven de centermonitor plaatsen of net onder mijn stuur (wheelbase).
Nog een beetje zoeken naar welke surround- en center speakers en dus ben ik niet gebonden aan een bepaalde vorm en/of plaatsing.

Goed, dan weet ik dat ik met een AV amp met HDMI mijn setup kan 'upgraden'.