Heb sinds gisteren een Creality Ender 3 pro ter beschikking van een collega, mag deze enkele weken gebruiken, beetje zien of het iets voor mij is.

20250124_215533.jpg20250128_150158.jpg

Hier ook recent begonnen met 3D printen, deze Switch dock gemaakt met de Bambu Lab A1 mini.

Hier ook eens aan het kijken naar een eerste 3D-printer. Wil er mij wel in verdiepen, maar niet gigantisch veel tijd op overschot -> sowieso dus een van de nieuwe generaties die je niet continu hoeft af te stellen.

2 die ik op het oog heb:
- Bambu Lab A1
- Prusa Mini

Tot voor kort leek A1 de betere keuze, maar met heel hun verplichte cloud toestand lijkt deze mij al een pak minder interessant op langere termijn, en neig ik meer naar Prusa.

Of verhoog ik gewoon beter m'n budget en wacht ik op de Prusa Core 1 die hun eerste volledig enclosed medium format printer is?

Hier ook eens aan het kijken naar een eerste 3D-printer. Wil er mij wel in verdiepen, maar niet gigantisch veel tijd op overschot -> sowieso dus een van de nieuwe generaties die je niet continu hoeft af te stellen.

2 die ik op het oog heb:
- Bambu Lab A1
- Prusa Mini

Tot voor kort leek A1 de betere keuze, maar met heel hun verplichte cloud toestand lijkt deze mij al een pak minder interessant op langere termijn, en neig ik meer naar Prusa.

Of verhoog ik gewoon beter m'n budget en wacht ik op de Prusa Core 1 die hun eerste volledig enclosed medium format printer is?
Koop Europees. :)
Hierzelf alleen ervaring met chinese brol (anet) en prusa.
Soit ook een core one aant eyeballen voor de snelheid maar ben wat bang van het geluid. Ook het bouwen van zo een printer is gewoon de max. Ik geniet daar soms meer van dan het printen zelf.

e.g. wat betreft de snelheid. Als ik een object slice op mijn mk3 is de printtijd 3u07min. Een prusa mini doet het in 2u13 minuten. De core one (met de high flow nozzle) 1u28. Wat toch wel een significante tijdsreductie is. Maar met de snelheid komt het geluid om de hoek piepen. Aangezien ik dicht tegen mijn bureau print is dat wel een dingetje.

Enclosed is goed voor speciale materialen, voor gewone PLA is het niet nodig. Core one kan wel PLA printen met de deur toe. Iets wat blijkbaar door bambulab afgeraden wordt. Daar liefst de deur open bij PLA. Ik vermoed dat het met heat creep te maken heeft. Iets waar ik met mijn zelfgemaakte enclosure soms ook last van heb.
Bambu zou nog sneller moeten zijn, collega heeft net een aangeschaft als eerste printer en die is daar lovend over. Ik weet nu niet hoe luid die is?

Ik heb zowel de x1c als MK3s en Bambu is niet echt luid. Ik print wel iets trager dan de default settings ivm kwaliteit. Maar alles is nog steeds 2-2.5x zo snel als op de mk3. Kan 4x zo snel printen ook, maar dan is ie luider en lijdt de kwaliteit er onder.

Hier de laatste tijd ook nog enkele dingen ontworpen voor mijzelf zoals een houder voor mijn fietslicht en voor de antenne van mijn robotmaaier.
Ik kan daar oprecht uren met plezier aan werken en telkens een prototype of 4 uitprinten met nieuwe aanpassingen.
Ik zou enkel eens een enclosure moeten maken zodat ik eens andere materialen dan pla en petg kan printen.

Hier de laatste tijd ook nog enkele dingen ontworpen voor mijzelf zoals een houder voor mijn fietslicht en voor de antenne van mijn robotmaaier.
Ik kan daar oprecht uren met plezier aan werken en telkens een prototype of 4 uitprinten met nieuwe aanpassingen.
Ik zou enkel eens een enclosure moeten maken zodat ik eens andere materialen dan pla en petg kan printen.
Hier ook zo. Geen beeldjes of prullaria maar dingen die echt nuttig zijn. Anders is het toch maar weer plastiek op de plastiekhoop.

Pulled the trigger. Een core one kit gekocht. Niet rechtstreeks bij prusa maar bij 3djake. Die verwachten een levering van +200 printers tegen mei.
Bij prusa bestellen is zeker wachten tot juni/juli.

Terug
Bovenaan