2022 herbekeken

Zonet Bones and All gezien...

:eek:

Deze is al zeker en vast God Tier voor mij. Ik ga hem nog even moeten laten bezinken maar de kans is reeel dat EEAAO nog op de valreep van de troon gestoten wordt. Wat was me dat voor een ongelooflijke knaller! Ik voel me best schuldig dat ik deze niet in de cinema gezien heb. :frown: Should have known really. Geen idee waarom Luca Guadagnino nog geen big screen alarm bel deed rinkelen. Dat had hij na Call Me by Your Name en Suspiria echt al wel verdient. Stupid stupid stupid. :wallbash:

Fix-6hHWQAAy46n


Wat je ook verwacht, het is niet dat. Zeker niet aan beginnen met het idee van "horror" en iets angstaanjangends verwachten want dat is het in feite geheel niet imo. Maar als je er open minded aan begint... Wat een gestoord wilde rit. Ik schrijf niet vaak uitgebreide reviews maar deze verdient er komende dagen denkik wel één. Eerst de impact nog wat laten rijpen.
 
Zonet Bones and All gezien...

:eek:

Deze is al zeker en vast God Tier voor mij. Ik ga hem nog even moeten laten bezinken maar de kans is reeel dat EEAAO nog op de valreep van de troon gestoten wordt. Wat was me dat voor een ongelooflijke knaller! Ik voel me best schuldig dat ik deze niet in de cinema gezien heb. :frown: Should have known really. Geen idee waarom Luca Guadagnino nog geen big screen alarm bel deed rinkelen. Dat had hij na Call Me by Your Name en Suspiria echt al wel verdient. Stupid stupid stupid. :wallbash:

Fix-6hHWQAAy46n


Wat je ook verwacht, het is niet dat. Zeker niet aan beginnen met het idee van "horror" en iets angstaanjangends verwachten want dat is het in feite geheel niet imo. Maar als je er open minded aan begint... Wat een gestoord wilde rit. Ik schrijf niet vaak uitgebreide reviews maar deze verdient er komende dagen denkik wel één. Eerst de impact nog wat laten rijpen.
Helemaal gemist dat deze blijkbaar hier al in de zalen geweest is?

Ik vind de nieuwe releasecyclus van films nog altijd erg bizar. Eens op de Amerikaanse Apple TV gekeken en Bones and All is al te huren, net als pakweg Tár en The Fabelmans, films die nog maar recent in de zalen waren. The Banshees of Inisherin staat in enkele regio's al op Disney Plus.

Het is hier niet het juiste topic ervoor en de discussie is al gebeurd, maar toch een beetje zorgwekkend. Las onlangs ergens dat Tár een box office opbrengst had van iets meer dan 5 miljoen dollar op een budget van meer dan 30 miljoen dollar. Dat werd vergeleken met Blue Jasmine, een gelijkaardige film qua profiel met ook Cate Blanchett in de hoofdrol, die in 2013 nog net geen 100 miljoen binnen haalde.
 
Bones and All speelt nog en Tar en The Fabelmans moeten nog uitkomen. Maar ik deel je bezorgdheid wel. De studio's weten het zelf niet en hebben geen vertrouwen in het filmkijkend publiek. Ze verkopen hun film asap aan een streamer zodat ze weten dat de film ergens terechtkan.
 
Het is hier niet het juiste topic ervoor en de discussie is al gebeurd, maar toch een beetje zorgwekkend. Las onlangs ergens dat Tár een box office opbrengst had van iets meer dan 5 miljoen dollar op een budget van meer dan 30 miljoen dollar. Dat werd vergeleken met Blue Jasmine, een gelijkaardige film qua profiel met ook Cate Blanchett in de hoofdrol, die in 2013 nog net geen 100 miljoen binnen haalde.
Is de concurrentie in de cinema sedert 2013 ook niet groter geworden?

En de film moet je toch nog steeds huren/kopen op Apple TV?
 
Films
1. Top Gun: Maverick
2. Avatar: The Way of Water
3. The Batman
4. Everything Everywhere All At Once
5. Zillion

Series
1. Peaky Blinders
2. Rings of Power
3. House of the Dragon
4. The Crown
5. Uncoupled
 
Qua series heb ik er maar van vier gezien denk ik

Death Note: ?/10
Niet uitgekeken wat ik misschien wel moest gedaan hebben. Ik was fan van het eerste deel. Maar daarna ben ik gestopt omdat ik het punt niet meer in zag van de rest. 9/10 eerste deel, maar daarna idk.

The End of the F**cking World: 9/10
Groot fan van seizoen 1 en seizoen 2 dat ik dit jaar voor het eerst zag na seizoen 1 gerewatched te hebben dit jaar, ontgoochelde niet. Misschien mijn favoriete serie door het goede niveau en omdat de vibe me ligt. Ook bingeable, letterlijk op 2 dagen gezien (na een vaccinatie booster shot).

Prehistoric Planet: 8/10
Erg goed, zag ik vrij recent, en haalt het niveau van Walking with Dinosaurs en dat is voor mij goed.

Big Bang Theory: ?/10
Best vrij veel seizoenen gerewatched omdat ik de rest eens wou zien. Ik ben letterlijk aan dezelfde aflevering als de laatste keer gestopt, dus alles wat ik nu moet zien is eigenlijk nieuw, maar heb eigenlijk al vijf-zes maanden geen aflevering meer gezien. Beetje terugkerend probleem bij series, ik kan ze nooit finishen. Goed ja, de inhoud van de eerste zeven seizoenen weet ik nu in grote lijnen erg goed en in sommige seizoenen zelfs in detail dus denk dat rewatchen ook niet nodig zal zijn, eens ik eens de rest zal zien. Niveau van de seizoenen verschilt wel fors, dus daarom hier een ? Soms echt 8-9/10, maar soms ook gewoon echt 4-5/10.

Andere dingen van TV, series heb ik niet gezien (eigenlijk enkel De Mol dat ik ook niet uitkeek omdat ik te geergerd was, daarvan heb ik de laatste twee afleveringen niet meer gekeken en dat is ook niet meer achteraf gebeurd). Voor de rest volg ik misschien enkel sport of actualiteitsgerelateerde dingen (en niet met een "vaste afspraak"). Ik keek ook wel eigenlijk wat meer op zaken als YT naar content. Daar is wat meer ruimte voor detail enzovoort.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: math
Qua series heb ik er maar van vier gezien denk ik

Death Note: ?/10
Niet uitgekeken wat ik misschien wel moest gedaan hebben. Ik was fan van het eerste deel. Maar daarna ben ik gestopt omdat ik het punt niet meer in zag van de rest. 9/10 eerste deel, maar daarna idk.
Als je hebt gekeken tot
het einde van de L saga

dan is het goed dat je daar gestopt bent, dat is het toppunt en only goes down from there.
 
Laatst bewerkt:
Zonet Bones and All gezien...

:eek:

Deze is al zeker en vast God Tier voor mij. Ik ga hem nog even moeten laten bezinken maar de kans is reeel dat EEAAO nog op de valreep van de troon gestoten wordt. Wat was me dat voor een ongelooflijke knaller! Ik voel me best schuldig dat ik deze niet in de cinema gezien heb. :frown: Should have known really. Geen idee waarom Luca Guadagnino nog geen big screen alarm bel deed rinkelen. Dat had hij na Call Me by Your Name en Suspiria echt al wel verdient. Stupid stupid stupid. :wallbash:

Fix-6hHWQAAy46n


Wat je ook verwacht, het is niet dat. Zeker niet aan beginnen met het idee van "horror" en iets angstaanjangends verwachten want dat is het in feite geheel niet imo. Maar als je er open minded aan begint... Wat een gestoord wilde rit. Ik schrijf niet vaak uitgebreide reviews maar deze verdient er komende dagen denkik wel één. Eerst de impact nog wat laten rijpen.
Awel ge had mij echt zin gegeven om em te gaan zien. Maar ze draaien em overal nog maar om 22 uur en ik geraak er niet om 22 uur, is een ramp met openbaar vervoer.
 
Niet zo heel veel van 2022 gezien:

lijstje daarvan is voorlopig:

The Northman

The Batman
Doctor Strange in the Multiverse of Madness

Turning Red
Thor Love and Thunder
Prey
Death on the Nile
The Adam Project
Werewolf by Night

Look both ways
Lightyear
The School for Good and Evil
Guardians of the Galaxy - Christmas Special

Senior Year

The Princess

Series:

The Sandman

Obi-Wan Kenobi
Wednesday
 
Van degene die ik gezien heb van 2022:

Top:
- Apollo 10 1/2: A Space Age Childhood
- The Batman
- The Northman
- Nope
- Three Thousand Years Of Longing

Goed:
- Amsterdam
- The Banshees Of Inisherin
- Everything Everywhere All At Once
- Men
- Turning Red
- Top Gun: Maverick

Fun om te zien, maar ook niet meer dan dat:
- Beast
- Bullet Train
- The Lost City

Meer van verwacht:
- Crimes Of The Future
- The Unbearable Weight Of Massive Talent



Hieronder die van 2021 die ik pas dit jaar gezien heb:
Top:
- Benedetta
- The Last Duel
- Licorice Pizza
- The Power Of The Dog

Goed:
- C'mon C'mon
- House Of Gucci
- Nightmare Alley

Meer van verwacht:
- The Card Counter
- The French Dispatch
 
Top 10 bekeken in 2022:

  1. I Knew Her Well
  2. The Beguiled
  3. Babette’s Feast
  4. Les sorcières de Salem
  5. The Ascent
  6. Paddington
  7. Red Rocket
  8. Charley Varrick
  9. Licorice Pizza
  10. Roman Holiday
 
Wat series/tv betreft is het bij mij geen vette dit jaar. Ik geraak er niet aan om aan nieuwe series te beginnen.

Enkel deze zijn me bijgebleven:
- After Life, seizoen 3: bleef ook gewoon goed.
- Chantal: ook mee geamuseerd.
- Lost Luggage: mweh.
- Man vs Bee: mweh.
- Nonkels: veel mee kunnen lachen, maar halverwege begon het toch wat te slabakken.
- Only Murders In The Building: blijft gewoon goed.
- Station Eleven: viel best nog mee.
- Stranger Things: ook niet meer top.
- Twee Zomers: begon goed maar ging snel bergaf.
- We Own This City: ook wel goed maar vergeleken met David Simon's andere werk was dit het minste so far.
 
Beste films:
1. Top Gun: Maverick
2. All Quiet on the Western Front
3. Bullet Train
4. Hustle
5. Fresh

Beste series:
1. Better Call Saul S06
2. Severance
3. Dahmer - Monster: The Jeffrey Dahmer Story
4. The Dropout
5. The Old Man
 
Van degene die ik gezien heb van 2022:

Top:
- Apollo 10 1/2: A Space Age Childhood
- The Batman
- The Northman
- Nope
- Three Thousand Years Of Longing

Goed:
- Amsterdam
- The Banshees Of Inisherin
- Everything Everywhere All At Once
- Men
- Turning Red
- Top Gun: Maverick

Fun om te zien, maar ook niet meer dan dat:
- Beast
- Bullet Train
- The Lost City

Meer van verwacht:
- Crimes Of The Future
- The Unbearable Weight Of Massive Talent



Hieronder die van 2021 die ik pas dit jaar gezien heb:
Top:
- Benedetta
- The Last Duel
- Licorice Pizza
- The Power Of The Dog

Goed:
- C'mon C'mon
- House Of Gucci
- Nightmare Alley

Meer van verwacht:
- The Card Counter
- The French Dispatch
Ik ga Tár nog bij de toppers moeten zetten. Ik hield al veel van Cate Blanchett maar nu nog veel meer.
 
Ook net Tàr gezien en idd vrij hardcore. Vrij open en zodanig vatbaar voor interpretatie dat zowel het woke als anti woke kamp deze zal kunnen appreciëren en er volledig andere accenten in zal zien. MasterClass in question driven vaguery en dat bedoel ik oprecht als een gigantisch compliment.

en idd Cate Blanchett was naar verluid bijna present in elk frame maar heb ze nooit gespot. Compleet verdwenen in haar rol.
 
Voor wie van lijstjes houdt, alle films die ik dit jaar voor het eerst zag (dat zijn er 90) gerankt, in spoiler

9/10
1. Come True (2020, Scott Burns)
2. Annihilation (2018, Garland)
3. Under The Silver Lake (2018, Robert Mitchell)
4. The Hateful Eight (2015, Tarantino)
5. Last Night in Soho (2021, Wright)
6. After Yang (2021, Kogonada)
7. The Northman (2022, Eggers)
8. The Shape of Water (2017, Del Toro)
9. Pi (1998, Aronofsky)

8/10
10. Belle (2021, Hosoda)
11. Beach Rats (2018, Hittman)
12. Eyes Without a Face (1960, Franju)
13. Spider-Man: Into the Spider-Verse (2019, Rodney Rothman Peter Ramsey Bob Persichetti)
14. Skins (2017, Casanova)
15. The Wrestler (2008, Aronofsky)
16. Flemish Heaven (2018, Monsaert)
17. It Comes at Night (2017, Edward Shults)
18. Hana & Alice (2004, Iwai)
19. All Is Lost (2013, J.C. Chandor)
20. Gladiator (2000, Scott)
21. Come and See (1985, Klimov)
22. Django Unchained (2012, Tarantino)
23. Upgrade (2018, Whanell)
24. Modern Times (1936, Chaplin)
25. Kill Bill vol. 2 (2004, Tarantino)
26. Everything Everywhere All at Once (2022, Daniel Scheinert, Daniel Kwan)

7/10
27. Another Round (2020, Vinterberg)
28. Ride or Die (2021, Hiroki)
29. 10 Things I Hate About You (1999, Junger)
30. The Gold Rush (1927, Chaplin)
31. The Untouchables (1987, De Palma)
32. The Ritual (2017, Bruckner)
33. President (2017, Nielsson)
34. Darkest Hour (2018, Wright)
35. Flower (2017, Winkler)
36. Green Book (2018, Farrelly)
37. The Secret World of Arrietty (2010, Yonebayashi)
38. The Cat Returns (2002, Morita)
39. Signs (2002, Night Shyamalan)
40. Petite Maman (2021, Sciamma)
41. Lola and the Sea (2019, Micheli)
42. Yuni (2021, Andini)
43. Wind River (2017, Sheridan)
44. Once Upon a Time… in Hollywood (2019, Tarantino)
45. Ponyo (2008, Miyazaki)
46. Pleasure (2021, Thyberg)
47. Dealer (2021, Perceval)
48. April Story (1997, Iwai)
49. Against The Ice (2022, Flinth)
50. Belladonna of Sadness (1973, Yamamoto)
51. Wonder (2017, Chbosky)
52. Idiocracy (2006, Judge)

6/10
53. First Reformed (2017, Schrader)
54. You Were Never Really Here (2017, Ramsay)
55. All About Lily Chou-Chou (2001, Iwai)
56. Sleep Has Her House (2017, Barley)
57. Girl (2018, Dhont)
58. Encanto (2021, Howard & Bush)
59. Stalker (1979, Tarkovsky)
60. Cold War (2017, Pawlikowski)
61. Monos (2019, Landes)
62. City Lights (1931, Chaplin)
63. The Hurt Locker (2008, Bigelow)
64. Old (2021, Night Shyamalan)
65. The Italian Job (2003, Gary Gary)
66. Cool Abdoul (2021, Baeckeland)
67. Happy Together (1997, Kar-wai Wong)
68. Noah (2014, Aronofsky)
69. Kon-Tiki (2012, Joachim Rønning, Espen Sandberg)
70. Edward Scissorhands (1990, Burton)

5/10
71. Roma (2018, Cuaron)
72. The Fountain (2006, Aronofsky)
73. The Hate U Give (2018, Tillman, Jr.)
74. Jennifer’s Body (2009, Kusama)
75. Ingrid Goes West (2017, Spicer)
76. The Village (2004, Night Shyamalan)
77. Blue (2002, Ando)
78. 8 Mile (2002, Hanson)
79. Jurassic World: Fallen Kingdom (2018, J.A. Bayona)

4/10
80. After Earth (2013, Night Shyamalan)
81. Microhabitat (2017, Jeon go-Woon)
82. The Double Life of Véronique (1991, Kieslowski)
83. Funeral Parade of Roses (1969, Matsumoto)
84. 21 & Over (2013, Lucas & Moore)

3/10
85. The Hunger Games: Catching Fire (2013, Lawrence)
86. The Limit of Sleeping Beauty (2017, Ninomiya)
87. Meshes of the Afternoon (1943, Deren & Hamid)

2/10
88. The Last Airbender (2010, Night Shyamalan)
89. The Hunger Games: Mockingjay - Part 1 (2014, Lawrence)
90. The Hunger Games: Mockingjay - Part 2 (2015, Lawrence)
 
Update van mijn lijst nu ik een hoop films ingehaald heb.
  1. The Banshees of Inisherin
  2. Tár
  3. Decision To Leave
  4. Everything Everywhere All At Once
  5. After Yang
  6. Nope
  7. The Northman
  8. Top Gun: Maverick
  9. Bones and All
  10. Fire of Love
  11. White Noise
  12. Three Thousand Years of Longing
  13. Glass Onion: A Knives Out Mystery
  14. RRR
  15. All Quiet on the Western Front
  16. Triangle of Sadness
  17. Marcel The Shell With Shoes On
  18. The Batman
  19. X
  20. Crimes of the Future
Ik vond de films van Martin McDonagh tot nu toe telkens wel goed maar van geen enkele ben ik echt helemaal wild. Misschien dat zijn theaterachtergrond wat te veel doorschemert waardoor ze wat te gekunsteld aanvoelen, alsof hij overal iets té goed over nagedacht heeft. Of misschien dat het cynisme in zijn films soms wat afstand creëert. Maar met The Banshees of Inisherin heeft hij nu toch een film afgeleverd waar ik helemaal weg van ben.
Wat een prachtige film, tegelijk zeer grappig en heel erg triest. McDonagh houdt het allemaal heel simpel en straight forward en daardoor komt alles veel meer "echt" en authentiek over dan in zijn andere films. Hier zit ook weer cynisme in maar hij gaat er op een andere manier mee om, eerder een pleidooi ertegen en voor meer vriendelijkheid. The Banshees of Inisherin bewijst ook nog maar eens dat je grote ideeën of gevoelens kunt vatten door op iets heel specifieks te focussen. Brendan Gleeson en vooral Colin Farrell zijn heel erg goed en hebben een moeiteloze chemie maar ook Kerry Condon en Barry Keoghan (die toch wel moet opletten om niet getypecast te worden aangezien hij weer een perfecte, deze keer tragische weirdo neerzet) in de bijrollen verdienen veel lof.
 
Terug
Bovenaan