1TB M2 SSD met heatsink

Deckard

Well-known member
Crowdfunder FE
Ik ben op zoek naar een M2 SSD van 1TB om in een desktop te installeren. Bij voorkeur met een heatsink want die is niet voorzien op het moederbord.

Moederbord is iets ouder met PCIE 3.0 x4 aansluiting voor de M2. Ik heb al wat rondgekeken en vind er niet zo heel veel met een heatsink op of toch niet die met PCIE 3.0. Deze had ik gevonden: https://tweakers.net/pricewatch/1785282/adata-legend-750-1tb/specificaties/, die staat voor 98 EUR op Amazon of 87,90 EUR op Alternate mits wat geduld. Weet niet of ADATA op dat vlak een goed merk is of er betere alternatieven zijn?
 
Je kan gewoon een PCIe 4.0 M.2 kopen, dat zal zeker werken gewoon iets trager omdat de bnadbreedte lager is met PCIe 3.0.


Op zich hoef je niet persé een heatsink op die nieuwe M.2 SSD's te hebben. Die worden zeker niet zo warm als de oudere generaties.

Tenzij je een desktop hebt die weinig of slechte airflow heeft, kan een heatsink wel helpen.

Je kan altijd een aparte heatsink aankopen. Er zijn verschillende merken die deze hebben.


 
Je kan gewoon een PCIe 4.0 M.2 kopen, dat zal zeker werken gewoon iets trager omdat de bnadbreedte lager is met PCIe 3.0.
Hier was ik ook over aan het twijfelen. Valt de snelheid dan gewoon terug op de maximum snelheid van PCIE 3.0?

Op zich hoef je niet persé een heatsink op die nieuwe M.2 SSD's te hebben. Die worden zeker niet zo warm als de oudere generaties.

Tenzij je een desktop hebt die weinig of slechte airflow heeft, kan een heatsink wel helpen.
Die pc heeft inderdaad geen al te beste airflow.
 
Hier was ik ook over aan het twijfelen. Valt de snelheid dan gewoon terug op de maximum snelheid van PCIE 3.0?


Die pc heeft inderdaad geen al te beste airflow.

De snelheid zal idd gewoon op PCIe3.0 x4 gelimiteerd zijn. Die zal, in theorie, nog rond de 3.5GB/s halen. Bij gewoon gebruik ga je dat zelfs niet merken.

Zo'n EKWB heatsink zal zeker wel werken.
Ik heb mijn Samsung 950 Pro in zo'n PCIe Heatsink kaartje steken. Die komt nooit boven de 40°C. De chips zelf mogen warm worden, het zijn de controller die niet zo tegen de warmte kunnen.
Merendeel van die NVMe's hebben ook nog eens een koperen sticker voor nog betere warmte transfer moest je een heatsink ofzo willen gebruiken.
 
Check B&S Hardware, iemand verkoopt WD SN850X voor € 90 welke een meer dan degelijke prijs is.
Afhankelijk van het beoogd gebruik heb je meer dan voldoende aan een PCI-e 3.0-schijf. Voor de gegeven prijs heb je dan 2TB.
 
Terug
Bovenaan