17-jarig meisje in Malta verkracht, 5 Brusselse jongeren opgepakt

Ook hier hanteren we de regel over privacy van in andere zaken: als de namen genoemd worden in de drie kranten van anders, mogen ze hier ook genoemd worden. Anders niet. Het gaat om minderjarigen.

Brusselse jongeren laten het beste van zichzelf zien in Malta.

Misselijkmakend, echt. Opvallend vind ik dit: "De minderjarige die de handtas bestelde, gaf de feiten toe. Hij werd meteen veroordeeld tot één jaar cel met uitstel en een contactverbod van drie jaar." Kan je dan meteen veroordeeld worden voordat het proces heeft plaatsgevonden?

Edit Crew: uitbreiding van de post.

5 Belgische jongeren worden verdacht van verkrachting, onder wie 2 minderjarigen.
Er zijn verschillende feiten, waaronder verkrachting, het filmen, het niet verwittigen van de instanties, het vluchten en diefstal via een online bestelling op de gsm van een van de slachtoffers.

Voorlopig komt bijna al het nieuws nog van lokale media, maar ondertussen heeft ook de vader van één van de minderjarige verdachten een interview gegeven aan HLN:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Posts die zich opjagen in een ingebeelde situatie zijn nutteloos hier.
Fier België zal deze brave burgers wel desnoods ophalen aan de luchthaven met groot elan en prestige.
Brave hangjongeren met een slechte achtergrond en weinig kansen verdienen onze 100 procent steun.
 
Beyondgaming weer op zijn best met insinuaties, veronderstellingen die op niets gebaseerd zijn, en straffe uitspraken inzake de strafmaat voor een zaak waar je letterlijk niets over weet behalve één artikel over één Maltese journalist die één agent uithoorde over een misdaad.
 
Dat kan ik er bij herlezing toch niet uit opmaken maar ok.
Als je mijn twee posts hieronder leest als een pleidooi om 16-jarige meisjes naar Malta te sturen, ja dan weet ik het ook niet meer.

Gingen ze hele nachten los in clubs? Want ik ben op die leeftijd ook op verlof geweest met vrienden hoor, en wij hebben ook wel eens een discotheek gezien, maar voor de rest waren wij wel gewoon een bende brave fransen bij elkaar. Ik vermoed ook dat de gemiddelde persoon niet verwacht dat de ex-partner samen met zijn vrienden aan het plannen is je te verkrachten.

Zeggen dat de ouders het meisje maar moesten thuishouden lijkt me in deze wel echt een boomerstandpunt.
Het is me niet duidelijk wat je net al denkt gezegd te hebben. Opnieuw ga je ervan uit dat dit over een soort marginale zuipvakantie gaat, wat gewoon een veronderstelling is (en wat ook niet echt zou mogen uitmaken). Verder snap ik het "pragmatische" standpunt wel dat je voorzichtiger zou zijn bij een meisje, maar het gaat allemaal toch wel heel hard de kant van victimblaming op, inclusief het eindgrapje (met fout werkwoord om het af te maken).
 
En dan nog, moest het nu zelfs verboden zijn om als 16 jarige alleen op reis te gaan, het doet niets af dat verkrachting gewoon niet kan. Iets met 2 wrongs en right. Als men er de leeftijd van het slachtoffer bijhaalt om te vingerwijzen doet men gewoon aan victim blaming.
 
Omdat het om minderjarige verdachten gaat die met iéts te veel gusto aan de schandpaal genageld worden.
Een beetje terughoudendheid daarin vind ik niet zo raar in deze context. Even terug was de profvoetballer al de verkrachter, in één van de eerste artikels was het een groepsverkrachting... ik vind dat toch een beetje fout.

Even terug was de profvoetballer al de verkrachter... dat lijkt me toch een beetje overdreven om zo te stellen, louter omdat iemand - en no offense meant want ik zit hier ook - op een online spin-off gaming forum de inleidende paragraaf van een artikel niet grondig genoeg gelezen heeft, terwijl de rest achter een pay-wall zat. Het is géén journalist die die fout gemaakt heeft en er is tot nader order ook geen aantoonbaar foute informatie gepubliceerd.

Van groepsverkrachting heb ik niets gelezen, maar filmen van een iemand anders die een verkrachting pleegt vind ik toch al aardig in de buurt komen daarvan, mocht ik groepsverkrachting moeten definiëren dan rekende ik toeschouwers die het met een gsm filmden ook gewoonweg schuldig. @Patj heeft in deze gelijk lijkt me.

Wanneer een 17-jarige - op de rand van de volwassenheid - voor het Maltese gerecht is verschenen, tot nader order een Europees en democratisch land en die gast mogelijks betrokken was bij feiten waarbij zijn vrienden nog een veroordeling wacht voor verkrachting en marteling en hij zelf wél toegegeven heeft aan én veroordeeld is voor diefstal van de telefoon van én het fysiek mishandelen van het mannelijke slachtoffer (feiten die hij heeft bekend) ... dan vind ik dat zijn naam eigenlijk net wél genoemd zou mogen worden, dat die wel even aan de schandpaal mag hangen en dat dit wél zijn voetbalcarrière zou mogen schaden, zelfs al is hij effectief niet de verkrachter. Eigen schuld.

Minderjarig of niet, want voor hetzelfde geld is die gast 18 - 2 weken [gok, ik ken zijn echte identiteit niet], dat is géén kind meer en dit zijn geen geringe feiten om zomaar even door de vingers te zien, minderjarigheid kan een excuus zijn voor jeugdzondes als wat vandalisme, kleine diefstallen, drugsgebruik, ... maar niet toeschouwer zijn bij een verkrachting wat mij betreft, leg de grens daar maar op de grens waarop we seksueel contact toelaten.

Overigens de Maltese media, nu ja, de twee artikels dat ik gelezen heb, heeft enkel de meerderjarige verdachten bij naam genoemd, niet dit up-and-coming-voetbaltalent waarvan de papa nu bezorgd is...

Hopelijk reflecteert de papa in dit verhaal toch nog minstens even over het absolute gebrek aan moraliteit dat hij aan zijn zoon heeft meegegeven gedurende diens eerste 17 levensjaren en de vrienden met wie zijn zoon optrok. Ik zou me in zijn plaats diep schamen als ouder, maar gegeven zijn interview aan HLN denk ik niet dat die man over dergelijk zelfbesef beschikt.
Ik zou ook niet willen weten wat voor straf mij daarvoor gewacht zou hebben thuis, maar ik kan me eigenlijk weinig inbeelden dat te zwaar zou zijn geweest.

't is precies een bis-ronde na de Reuzegom discussie, waarbij de privacy van niet alleen verdachten, maar ook veroordeelden van misdaden plots enorm hoog wordt ingeschat...

Beyondgaming weer op zijn best met insinuaties, veronderstellingen die op niets gebaseerd zijn, en straffe uitspraken inzake de strafmaat voor een zaak waar je letterlijk niets over weet behalve één artikel over één Maltese journalist die één agent uithoorde over een misdaad.

Jouw reactie is niet minder typerend: eeuwig twijfelen, de informatie zou mogelijk wel eens niet kunnen kloppen.
Van agenten en journalisten ben ik nog altijd geneigd te denken dat ze in eerste instantie de waarheid spreken.
Tot nader order is een getuigenis van een agent niet niets, in een rechtbank kan die zelfs zonder tegenspraak van onder bewijs gebruikt worden om u te veroordelen.
 
En dan nog, moest het nu zelfs verboden zijn om als 16 jarige alleen op reis te gaan, het doet niets af dat verkrachting gewoon niet kan. Iets met 2 wrongs en right. Als men er de leeftijd van het slachtoffer bijhaalt om te vingerwijzen doet men gewoon aan victim blaming.
Dit: moest je ergens jonger dan 14 zijn ben je ongelofelijke pechvogel en zullen sommigen zich vragen stellen bij de ouders, maar ben je toch een slachtoffer volgens de goegemeente. Als je ouder bent dan 18 zou je alleen op vakantie mogen gaan volgens sommigen en ben je dan ook een pechvogel en slachtoffer als je zoiets tegenkomt.

Maar tussen 15 en 18 gebeurt er iets speciaal en zou je het dan om één of andere reden zelf gezocht hebben. Bizarre redenering.
 
Maar ik heb eigenlijk nooit begrepen waarom voetballers als voorbeeldfiguren worden gezien.
Omdat het een van de weinige opties is om het van gewone sterveling te schoppen (pun intended) tot elite en dat bovendien zonder het label “dikke nek” opgeplakt te krijgen. Als Kevin met zijn Ferrari komt voorbij rijden, dan is dat nog steeds “de Kevin van vroeger in ons straat he”.
 
Alles is dus gebaseerd op een artikel van een Maltese journalist die contact had met de politie op Malta en die zijn daar blijkbaar erg spraakzaam.
Naast spraakzaam zijn de Maltese politie en justitie ook bijzonder efficiënt. Ze hebben die jongeren op de luchthaven kunnen arresteren, onmiddellijk ondervraagt en bij bekentenis is er meteen een vonnis gevolgd. De overige criminelen blijven in voorhechtenis terwijl het onderzoek verder loopt.
 
Omdat het een van de weinige opties is om het van gewone sterveling te schoppen (pun intended) tot elite en dat bovendien zonder het label “dikke nek” opgeplakt te krijgen. Als Kevin met zijn Ferrari komt voorbij rijden, dan is dat nog steeds “de Kevin van vroeger in ons straat he”.
Dat is werkelijk gebaseerd op niks.
Want als we spreken van dikke nekken dan spreken we van voetballers.
Dat zij op handen gedragen worden door sommige superfans van het voetbal, oké.

Maar het grootste aandeel kan genieten van de sport en tegelijk ook terechte vragen stellen bij de persoon achter de voetballer.
 
  • Leuk
Waarderingen: Nrt
Dat is werkelijk gebaseerd op niks.
Want als we spreken van dikke nekken dan spreken we van voetballers.
Dat zij op handen gedragen worden door sommige superfans van het voetbal, oké.

Maar het grootste aandeel kan genieten van de sport en tegelijk ook terechte vragen stellen bij de persoon achter de voetballer.
Jij overschat m.i. het vermogen van de Belg om met klasseverschillen om te gaan. Mijn ene broer heeft meer dan behoorlijk goed geboerd in de zakenwereld, niettegenstaande wij maar van heel bescheiden komaf zijn. “Scheve opmerkingen” ook in relatie tot zijn afkomst zijn wekelijkse kost, niettegenstaande die man zich heel gewoon gedraagt.

Wie zich op een bepaalde manier mag gedragen wordt bepaald door een complex kluwen van ongeschreven sociale regels, en tegenover een voetballer is men heel wat meer vergevingsgezind als tegenover een ondernemer die uit een arbeidersnest komt om maar iets te zeggen.
 
Jij overschat m.i. het vermogen van de Belg om met klasseverschillen om te gaan. Mijn ene broer heeft meer dan behoorlijk goed geboerd in de zakenwereld, niettegenstaande wij maar van heel bescheiden komaf zijn. “Scheve opmerkingen” ook in relatie tot zijn afkomst zijn wekelijkse kost, niettegenstaande die man zich heel gewoon gedraagt.

Wie zich op een bepaalde manier mag gedragen wordt bepaald door een complex kluwen van ongeschreven sociale regels, en tegenover een voetballer is men heel wat meer vergevingsgezind als tegenover een ondernemer die uit een arbeidersnest komt om maar iets te zeggen.
Ik ken geen rijke voetballers persoonlijk, maar zouden zij ook niet gewoon diezelfde opmerkingen krijgen in hun dagelijks leven?
Want ik neem aan dat we hier spreken over de voetballer als persoon waar we nooit een woord tegen zullen zeggen tenzij vanuit de tribune, en niet over diezelfde voetballer als onderdeel van je sociale kring?
 
Omdat het een van de weinige opties is om het van gewone sterveling te schoppen (pun intended) tot elite en dat bovendien zonder het label “dikke nek” opgeplakt te krijgen. Als Kevin met zijn Ferrari komt voorbij rijden, dan is dat nog steeds “de Kevin van vroeger in ons straat he”.
Voor mij is een voorbeeldfiguur iemand waar anderen (vaak kinderen dus) naar opkijken, en zeggen "zo wil ik ook worden"

En "voetballer" is daar gewoon een schoolvoorbeeld van.

En je kan dan ouders gaan verwijten, maar het feit dat je een voorbeeldfiguur bent, een rolmodel, betekent imo dat je daar zélf ook rekening mee moet houden in je gedrag. Dat dat net bij voetballers vaak dik tegenvalt, is wel een feit.
Maar ze zouden dus wel vaker zélf aan die verantwoordelijkheid moeten gehouden worden
 
En je kan dan ouders gaan verwijten, maar het feit dat je een voorbeeldfiguur bent, een rolmodel, betekent imo dat je daar zélf ook rekening mee moet houden in je gedrag. Dat dat net bij voetballers vaak dik tegenvalt, is wel een feit.
Maar ze zouden dus wel vaker zélf aan die verantwoordelijkheid moeten gehouden worden

Het is toch niet omdat wat kinderen naar jou opkijken dat je verplicht bent daar rekening mee te houden? Op het eind van de dag zijn die mannen ook maar werknemers, wiens dikbetaalde job is van tegen nen bal te schoppen. Daar zijn wel wat bijkomende regels, o.a. de eer van de club wat hoog houden, maar prestaties in het voetbal zijn toch #1 bij uitstek.

Hoe zou gij het vinden moesten uw buren plots aanbellen en zeggen: ons kinderen kijken naar u op, dus vanaf nu moet ge u ten allen tijden als rolmodel gedragen?
 
ik zou toch opletten wat ik doe in de buurt van die kinderen ja. om er toch maar aan toe te voegen dat ik sowieso een voorbeeldfunctie héb op het werk. zo moeilijk is dat niet hoor, gewoon normaal gedrag vertonen.
(maar bedankt voor de 1-op-1 vergelijking met een topvoetballer waarvan 1000'en kinderen een poster in hun slaapkamer hangen hebben. dat is exact hetzelfde)

mag ik er dan ook van uit gaan dat jij tegen die ouders zou zeggen: "zoek hun een ander rolmodel", omdat je bvb poedelnaakt dronken door hun tuin wilt kunnen lopen?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan