11-jarige jongen op E-step overleden na politieachtervolging

Losgekoppeld van deze context is het wel zo.

Bij een achtervolging op een gestolen auto, waarvan de dader achteraf onder invloed blijkt en grote verkeersinbreuken begaat, is het achteraf hoera dat deze gevat is. Maar als er iets misgaat tijdens die achtervolging, waardoor een onschuldig slachtoffer valt, zal men even snel met de vinger wijzen (niet voorzichtig genoeg, moeten afbreken, ...).

Het is dat wat het zo moeilijk maakt, het is nooit zwart-wit, ook al doet iedereen zijn best om de procedures zo goed mogelijk te volgen. Maar opnieuw, het kan goed zijn dat in het aanrijden van Fabian deze niet gevolgd zijn, dus laat dat onderzoek maar eerst afronden.
Het is zinloos om dit los te koppelen van de context. Je kan dit niet vergelijken met een meerderjarige, geïntoxiceerde bestuurder van een gestolen wagen die grote verkeersinbreuken maakt. Het ging hier om een 11-jarig jongetje op een e-step.

Er zijn intussen ook al meer dan genoeg zaken uit het onderzoek gekend om te concluderen dat dit soort feiten - niet - iedereen kan overkomen. De achtervolging was niet proportioneel ten opzichte van de vermeende misdaad of het acute gevaar dat uitging van Fabian, we weten al dat ze hem enkel wouden staande houden wegens zijn leeftijd. We weten ook al dat de agent aan hoge snelheid achtervolgde, zonder daarbij voldoende afstand te houden van een kind op een step. Het is nog niet duidelijk of de agent Fabian eerst heeft aangereden vooraleer hij hem heeft overreden, of dat Fabian eerst ten val is gekomen, maar we weten wel al dat er geen remsporen waren. Dus hoe dan ook zat de agent er zo dicht op dat hij niet meer in staat was om te remmen. Het is bovendien ook al duidelijk dat er noch sirenes noch zwaailichten werden gebruikt, wat duidelijk ingaat tegen de wettelijke procedures én de correcte voorzorgsmaatregelen.

Als je dan zegt "dit kan iedereen overkomen", dan zeg je dat elke agent het kan voorhebben dat ze buitenproportionele achtervolgingen uitvoeren ten aangaande van kinderen onder de 12 jaar waarbij ze noch de nodige procedures volgen noch de juiste voorzorgsmaatregelen nemen noch acht hebben voor de veiligheid van de omstanders. Sorry, maar dan ben je het uniform niet waard.

Als je dan zegt "dit kan iedereen overkomen", dan zeg je dat elke agent het kan voorhebben dat ze buitenproportionele achtervolgingen uitvoeren ten aangaande van kinderen onder de 12 jaar waarbij ze noch de nodige procedures volgen noch de juiste voorzorgsmaatregelen nemen noch acht hebben voor de veiligheid van de omstanders. Sorry, maar dan ben je het uniform niet waard.

De “dit kon iedereen overkomen” is breder dan zuiver de exacte omstandigheden die hier gespeeld hebben.
Het is trouwens niet enkel maar de vakbond die dit zei, korpschef Brussel-zuid in afspraak exacte dezelfde conclusie “de reflectie bij de collega’s komt nog, dit had ook bij mij kunnen gebeuren”.

Als men en de sirene had gebruikt en zwaailicht aangezet had dit niks verschil gemaakt.
We komen dan terug bij de basisvraag van overgaan tot het narijden, tot hoever is dit gerechtvaardigd en in hoeverre is dit de meest aangewezen optie.
Men had de uitgangen kunnen afzetten of een zoektocht kunnen opzetten. Maar daar had heel veel manschappen tijd en moeite in gekropen. Een zware machtsontplooiing
Was dat dan gerechtvaardigd? Voor een kind op een e-step. Ik denk dat de politie nuttigere zaken te doen heeft met hun resources.
Zoals de actie in het Peterbospark.

Uiteindelijk gaat het bij de politie ook over lean and mean te werk gaan.
En dan is de keuze narijden en proberen staande te houden, wat overigens tot nu nog altijd niet weerlegd is dat narijden bij een weigering tot volgen van politiebevel expliciet verboden is, of gewoon laten lopen.
Waarmee niet gezegd is dat bij narijden geen regels dienen gevolgd te worden. Zoals te dicht rijden of diegene die je wilt staande houden forceren tot plegen gevaarlijke acties.

Nu spreken we over een aanrijding/ overrijding. Maar voor hetzelfde geld valt de jongen gewoon op straat en loopt hij dodelijke verwondingen op, zonder dat er contact is met het politievoertuig.
Er kan zoveel misgaan in een politieactie, waar je als agent soms gewoon totaal geen grip op hebt. Soms maak je een verkeerde inschatting die een drastische afloop teweeg brengt.
Dat is wat men bedoelt met “dit had ook mij kunnen overkomen”.

Mag ik het trouwens ook werkelijk walgelijk vinden dat er bij het protest tegen de politie mensen met borden stonden met daarop “ACAB”?
Laat ons ook wel duidelijk zijn, dit helpt niet. En dit draagt ook bij aan het lastige werkingskader waarin agenten hub job moeten uitvoeren.

Het kan allemaal wel zijn, maar het was een heel jong kind, die hadden ze niet moeten achtervolgen door het park, het was geen gangster.
Maar die agenten zijn ook allemaal macho's dat weinig respect hebben en daardoor ook geen krijgen.
Nu zitten ze te zagen dat die politieagent thuiszit met een enkelband, zijn die flikken niet beschaamd?Dat kind is wel dood eh.

Vanaf welke leeftijd mag men iemand achtervolgen of vragen te stoppen? 13? 15? 18? 21?

Deze hele situatie is zo'n n samenloop van foute keuzes/beslissingen en het niet volgen van regels

- Ocmw'er die int zwart stepkes verkoopt
- stepkes die worden opgevoerd tot 40-50 of + km/u
- ouders die het normaal vinden dat hun kroost dit gebruiken en dit als volwassene zelf doen
- opvoeding waarbij men niet aanleert te stoppen voor de politie

+ Dan nog de fouten - procedures die niet werden gevolgd door de agenten

Eigenlijk heb je hier bijna alles wat in dit land fout loopt in 1 voorbeeldsituatie

Ik denk dat het moeilijk is die uitspraak los te zien van de context dat ze een 11-jarige op een step hebben achtervolgd in een park, en het lijkt enkel te zijn geweest omdat hij op een step reed. Enfin, dat komt weer neer op de hele discussie rond proportionaliteit: was het in deze situatie aangewezen om zo'n risico te nemen. Ik denk dat een onschuldig slachtoffer bij jouw situatie heel wat minder discussie gaat opleveren.

Ik vrees dat het exact evenveel discussie zou opleveren. Dat is wat ik bedoel. In dit specifieke geval zijn er foute inschattingen gemaakt. Maar die kan je dan bij elke situatie gaan zoeken achteraf. Ook al is het dan wel een drugsdealer met een Kalashnikov, als daarbij opnieuw een onschuldig kind omver gereden zou worden dan gaat de verontwaardiging even groot zijn. Dus ja het kan elke agent overkomen. In hoeverre hij of zij daar zelf fout aan heeft zal dan telkens achteraf moeten blijken. Maar daar krijgen we niemand mee terug natuurlijk.

Vanaf welke leeftijd mag men iemand achtervolgen of vragen te stoppen? 13? 15? 18? 21?

Deze hele situatie is zo'n n samenloop van foute keuzes/beslissingen en het niet volgen van regels

- ouders die het normaal vinden dat hun kroost dit gebruiken en dit als volwassene zelf doen

Eigenlijk heb je hier bijna alles wat in dit land fout loopt in 1 voorbeeldsituatie

Het gaat erom dat het een jong kind was en geen topgangster dat met een uzi rondliep.
Waarom zoveel moeite doen voor een jong kind te kunnen pakken op een step en andere onschuldige burgers in gevaar brengen.
Hebben ze niks beters te doen dan achter kinderen te gaan met brommers of steps.
Ik denk wel dat er veel ergere zaken zijn.
Als het uw kind was dan zou je wel anders praten hoor, die politieagent zit alleen maar in met de straf die hij gaat krijgen en dat zal wel 2keer niks zijn.

Het gaat erom dat het een jong kind was en geen topgangster dat met een uzi rondliep.
Waarom zoveel moeite doen voor een jong kind te kunnen pakken op een step en andere onschuldige burgers in gevaar brengen.
Hebben ze niks beters te doen dan achter kinderen te gaan met brommers of steps.
Als het uw kind was dan zou je wel anders praten hoor, die politieagent zit alleen maar in met de straf die hij gaat krijgen en dat zal wel 2keer niks zijn.
Tot die kleine tegen een paal beland en men zich afvraagt waarom de politie geen strengere controles uitvoert.

En denk je nu werkelijk dat die agent niets inzit met het feit dat die kleine dood is? Doe even normaal eh.

4 zaken die bij het slachtoffer liggen ‘en dan nog de fouten van de agenten’ erbij gegooid achteraf alsof ze er zelf niet echt iets aan konden doen… dit vind ik niet zo’n juiste manier om ernaar te kijken, hoor.

4 zaken die bij het slachtoffer liggen ‘en dan nog de fouten van de agenten’ erbij gegooid achteraf alsof ze er zelf niet echt iets aan konden doen… dit vind ik niet zo’n juiste manier om ernaar te kijken, hoor.
Die fouten liggen toch niet bij het slachtoffer?Die kleine kan er helemaal niks aan doen.

En ik wou gewoon geen specifieke fouten opsommen van de agenten omdat ik niet weet welke er exact gemaakt zijn welke procedures er niet gevolgd zijn, maar het is duidelijk dat er fouten zijn gemaakt.

Wetten en regels zijn langs alle kanten precies maar een vodje papier en ter interpretatie of na te leven wanneer het goed uitkomt

Dat is gewoon pleiten voor straffeloosheid.
“Laat ze begaan, er zijn wel belangrijkere zaken”.

Daar hebben we het al pagina’s over gehad. Straffeloosheid is geen goeie optie wil je een goedwerkende samenleving onderhouden.
De taak van de politie is mensen beschermen, soms ook voor zichzelf. Zeer toepasselijk in het debat over de e-steps.

En jij weet niet welke straf er uiteindelijk zal gegeven worden aan de agent.
Insinueren dat de agent niet inzit met wat er gebeurd is dat is gewoon werkelijk beneden alle niveau. Kom op zeg.

Er pleit niemand voor straffeloosheid, kunnen we stoppen met die ongefundeerde claims te herhalen en de discussie een beetje eerlijk houden? Anders moet je niet te veel anderen verwijten van niveau hoor.

Er pleit niemand voor straffeloosheid, kunnen we stoppen met die ongefundeerde claims te herhalen en de discussie een beetje eerlijk houden? Anders moet je niet te veel anderen verwijten van niveau hoor.
Ja maar hoe dien ik dit dan te interpreteren?

Waar steken ze hun tijd in, er zijn ergere dingen.
Er zijn meerdere manieren om te zeggen “laat begaan”, dit is er 1 van.

Insinueren dat de agent niet inzit met wat er gebeurd is dat is gewoon werkelijk beneden alle niveau. Kom op zeg.
Een politieagent word nooit zwaar gestraft, toch niet in Belgium.
Als de politie zo hard inzat met alles waarom hadden ze dan een samenkomst gedaan, omdat ze het niet kunnen vinden dat hij een enkelband had lol Is dat nu zo erg een enkelband, dat kind is dood.

Het is zo dat een kind van 11 op een step geen topprioriteit is en zeker niet als ze hem en andere burgers daarvoor in gevaar brengen totaal buiten proportie.

Ja maar hoe dien ik dit dan te interpreteren?

Het is niet omdat iemand vindt dat de politie zich beter zou focussen op andere prioriteiten dan elfjarige kinderen op een step, dat die vindt dat elfjarige kinderen op een step volledig met rust gelaten moeten worden.

Het blijft er op neer komen dat jij de taak van de politie verengt tot het louter stoppen van misdrijven, ook al moeten ze daarvoor zelf de maatschappij voor in gevaar brengen. Maar daarmee veeg je hun eerste en belangrijkste taak van tafel, namelijk het beschermen van de maatschappij. Politionele ingrepen zijn altijd een evenwichtsoefening, waarbij de eerste prioriteit altijd het beschermen van de maatschappij is. Dat is geen pleidooi voor straffeloosheid, maar integendeel een pleidooi voor veiligheid.

Dat is gewoon pleiten voor straffeloosheid.
“Laat ze begaan, er zijn wel belangrijkere zaken”.

Daar hebben we het al pagina’s over gehad. Straffeloosheid is geen goeie optie wil je een goedwerkende samenleving onderhouden.
De taak van de politie is mensen beschermen, soms ook voor zichzelf. Zeer toepasselijk in het debat over de e-steps.

Niemand pleit voor straffeloosheid. Bij elke post heb je het over zwart-witte stappen, dan volgen, dan niet. Zo werkt geen enkele wet. Je wilt het warm water uitvinden qua proportionaliteit, terwijl daar eigenlijk geen discussie over is onder mensen die er iets van weten, of ik moet het gemist hebben? Zowel op het veld als experts van de regels en gedragscodes zeggen dat hier de proportionaliteit niet aanwezig is. Wie zijn wij dan als leken om te zeggen dat dat misschien wel is, en allemaal niet zeker is, en straffeloosheid is? Zo werkt het gewoon al altijd en zal het ook altijd moeten werken…

Politie is hier over de schreef gegaan. Het is anderzijds ook de vraag waarom een 11-jarige op een e-step zit. Dat is ook een discussie waard.

Het is niet omdat iemand vindt dat de politie zich beter zou focussen op andere prioriteiten dan elfjarige kinderen op een step, dat die vindt dat elfjarige kinderen op een step volledig met rust gelaten moeten worden.

Maar hoe moet ik dit dan lezen?
Dat men van mening is dat men te weinig focust op andere zaken? Want kom op de zone houdt zich echt wel bezig met nog veel andere zaken, en verricht daar ook zeer goed werk.
Als er een moment is dat ze moeten kiezen tussen een groot crimineel feit of een kind op een e-step dan zal de keuze snel gemaakt zijn. Geen reden om daaraan te twijfelen.
Er waren ook geen indicaties dat er op hetzelfde moment zwaardere feiten straffeloos zijn gebleven. De kind op de e-step was op dat moment het zwaarste feit waar ze de maatschappij voor konden beschermen.

Dus vertel me gerust, hoe moet ik uw uitleg lezen als het niet is pleiten voor straffeloosheid in een context waar er geen gehoor gegeven wordt aan een verbaal bevel tot staande houden?

Het blijft er op neer komen dat jij de taak van de politie verengt tot het louter stoppen van misdrijven, ook al moeten ze daarvoor zelf de maatschappij voor in gevaar brengen. Maar daarmee veeg je hun eerste en belangrijkste taak van tafel, namelijk het beschermen van de maatschappij. Politionele ingrepen zijn altijd een evenwichtsoefening, waarbij de eerste prioriteit altijd het beschermen van de maatschappij is. Dat is geen pleidooi voor straffeloosheid, maar integendeel een pleidooi voor veiligheid.

Het heeft een reden waarom we beslist hebben dat e-steps niet bestuurd mogen worden door jonge kinderen.
Het heeft een reden waarom bepaalde e-steps niet toegelaten zijn op de Belgische wegen. Beide hebben een maatschappelijk belang dat die regels bestaan en dat die nageleefd worden.
Deze dus ook zo handhaven is in de eerste plaats in het maatschappelijk belang. Dat de politie dus handhaaft is dus voor de veiligheid en het beschermen van de maatschappij.

Idem met dronken chauffeurs. Dagdagelijks rijden er velen rond, een absolute minderheid is maar de oorzaak van een ongeluk.
Maar dat is nog geen vrijgeleide. En dus dient elke dronken chauffeur maximaal uit het verkeer gehaald te worden.

Uiteraard moet er proportionaliteit zijn tussen kosten en baten. Maar het mag ook niet betekenen dat we besluiteloos en uiteindelijk straffeloos gaan blijven.
Soms is er ook sterk signaal nodig om veel erger te voorkomen.

Zowel op het veld als experts van de regels en gedragscodes zeggen dat hier de proportionaliteit niet aanwezig is. Wie zijn wij dan als leken om te zeggen dat dat misschien wel is, en allemaal niet zeker is, en straffeloosheid is? Zo werkt het gewoon al altijd en zal het ook altijd moeten werken…

Op het veld? Dan heb jij toch een heel ander veld aan het woord gehoord dan ik.
De signalen uit het veld zijn voor mij de mensen die dagdagelijks in dat veld staan of direct leidinggevend zijn aan mensen in dat dagdagelijkse veld.
De korpschef Brussel-zuid bijvoorbeeld in de afspraak die ook onderstreepte dat het narijden van een persoon die een duidelijke inbreuk begaat een praktijk is die toegepast kan en ook zal worden.
Hij spreekt ook duidelijk over bepaalde regels die daarin meespelen, zoals een open gezet houden en altijd de taak van uw ambt in het achterhoofd houden.

En daar gaat het nu, en al heel veel pagina’s, over. Sommige, waaronder jijzelf, verantwoorden het narijden als daad op zich. Dat narijden niet proportioneel zou zijn.
Terwijl dat niet de kwestie is. Dat stellen is in principe pleiten voor straffeloosheid, want het weigeren tot volgen bevel politie tot staande houden niet laten leiden tot een grote kans dat men u narijdt en alsnog staande houdt is dat wel.

Narijden is een perfecte reactie op wat er zich stelt bij het weigering tot volgen bevel van de politie en bij het waarnemen van een inbreuk. Het punt is hoe dat narijden georganiseerd wordt en welke risico’s je introduceert.
Dat is de concrete vraagstelling welke fouten zijn er exact gemaakt in deze interventie tijdens het narijden. Wat je dan kan zeggen is een te hoge snelheid gehanteerd, een te korte afstand gehanteerd, geen gebruik van sirene en zwaailicht en een stijl gehanteerd die niet leidde tot een de-escalatie. Dat zijn allemaal valabele punten en kunnen allemaal geklasseerd worden als fouten die gemaakt zijn.
Maar dat zijn bijkomende elementen bij het narijden, niet het narijden op zichzelf.

En als je zegt “Hebben ze niks beters te doen dan achter kinderen te gaan met brommers of steps. Ik denk wel dat er veel ergere zaken zijn.”
Dan ga je met dat allles in het achterhoofd zeer kort door de bocht.

Maar hoe moet ik dit dan lezen?
Dat men van mening is dat men te weinig focust op andere zaken? Want kom op de zone houdt zich echt wel bezig met nog veel andere zaken, en verricht daar ook zeer goed werk.
Als er een moment is dat ze moeten kiezen tussen een groot crimineel feit of een kind op een e-step dan zal de keuze snel gemaakt zijn. Geen reden om daaraan te twijfelen.
Er waren ook geen indicaties dat er op hetzelfde moment zwaardere feiten straffeloos zijn gebleven. De kind op de e-step was op dat moment het zwaarste feit waar ze de maatschappij voor konden beschermen.

Dus vertel me gerust, hoe moet ik uw uitleg lezen als het niet is pleiten voor straffeloosheid in een context waar er geen gehoor gegeven wordt aan een verbaal bevel tot staande houden?

Het heeft een reden waarom we beslist hebben dat e-steps niet bestuurd mogen worden door jonge kinderen.
Het heeft een reden waarom bepaalde e-steps niet toegelaten zijn op de Belgische wegen. Beide hebben een maatschappelijk belang dat die regels bestaan en dat die nageleefd worden.
Deze dus ook zo handhaven is in de eerste plaats in het maatschappelijk belang. Dat de politie dus handhaaft is dus voor de veiligheid en het beschermen van de maatschappij.

Idem met dronken chauffeurs. Dagdagelijks rijden er velen rond, een absolute minderheid is maar de oorzaak van een ongeluk.
Maar dat is nog geen vrijgeleide. En dus dient elke dronken chauffeur maximaal uit het verkeer gehaald te worden.

Uiteraard moet er proportionaliteit zijn tussen kosten en baten. Maar het mag ook niet betekenen dat we besluiteloos en uiteindelijk straffeloos gaan blijven.
Soms is er ook sterk signaal nodig om veel erger te voorkomen.

Op het veld? Dan heb jij toch een heel ander veld aan het woord gehoord dan ik.
De signalen uit het veld zijn voor mij de mensen die dagdagelijks in dat veld staan of direct leidinggevend zijn aan mensen in dat dagdagelijkse veld.
De korpschef Brussel-zuid bijvoorbeeld in de afspraak die ook onderstreepte dat het narijden van een persoon die een duidelijke inbreuk begaat een praktijk is die toegepast kan en ook zal worden.
Hij spreekt ook duidelijk over bepaalde regels die daarin meespelen, zoals een open gezet houden en altijd de taak van uw ambt in het achterhoofd houden.

En daar gaat het nu, en al heel veel pagina’s, over. Sommige, waaronder jijzelf, verantwoorden het narijden als daad op zich. Dat narijden niet proportioneel zou zijn.
Terwijl dat niet de kwestie is. Dat stellen is in principe pleiten voor straffeloosheid, want het weigeren tot volgen bevel politie tot staande houden niet laten leiden tot een grote kans dat men u narijdt en alsnog staande houdt is dat wel.

Narijden is een perfecte reactie op wat er zich stelt bij het weigering tot volgen bevel van de politie en bij het waarnemen van een inbreuk. Het punt is hoe dat narijden georganiseerd wordt en welke risico’s je introduceert.
Dat is de concrete vraagstelling welke fouten zijn er exact gemaakt in deze interventie tijdens het narijden. Wat je dan kan zeggen is een te hoge snelheid gehanteerd, een te korte afstand gehanteerd, geen gebruik van sirene en zwaailicht en een stijl gehanteerd die niet leidde tot een de-escalatie. Dat zijn allemaal valabele punten en kunnen allemaal geklasseerd worden als fouten die gemaakt zijn.
Maar dat zijn bijkomende elementen bij het narijden, niet het narijden op zichzelf.

En als je zegt “Hebben ze niks beters te doen dan achter kinderen te gaan met brommers of steps. Ik denk wel dat er veel ergere zaken zijn.”
Dan ga je met dat allles in het achterhoofd zeer kort door de bocht.
Maar je citaat van de korpschef ontkracht toch niet wat ik zeg? Natuurlijk zijn achtervolgingen gangbaar en zullen ze blijven gebeuren. Maar het hele punt is: tot welk moment. Want achtervolgen voor elke reden, aan eender welke snelheid, tot de dood volgt, zal nooit gangbaar zijn. Dus er is een grens vanaf wanneer niet meer. En ik zag nog niemand zeggen dat die grens hier niet overschreden is.

Dus ik zeg helemaal niet: hebben ze niks beters te doen. Nog geen enkele keer. Ik zeg wat ik tot nu toe van zowat elke stem heb gehoord: hier zijn ze te ver gegaan.

"Hij wilde enkel goed doen" <-> geen sirene, geen lichten, verklaringen afleggen die niet met de waarheid overeenkomen, kind omvergereden aan 40 per uur.
Goede intenties hebben is een groot verschil met je job goed uit te voeren.

Dan geen sirene en geen zwaailicht, dit is bevestigd, grote fout en dient ook zo behandeld te worden. Maar dan het geven van foutieve verklaringen, en mogelijks het onderzoek willen beïnvloeden (huiszoeking en inbeslagname van smartphone).
Het gegeven van de verklaringen die niet lijken te stroken met de realiteit en de gewichtigheid daaraan wil ik toch even uitlichten in deze discussie.

Normaal ben ik niet altijd voorstander van de argumenten die de politievakbond VSOA graag geeft in actualiteitsprogramma’s, maar deze week in “De Afspraak” kon ik mij wel vinden in het argument ivm de verklaringen, dat het voor de twee betrokken inspecteurs een zeer traumatische ervaring moet geweest zijn. De vraag is natuurlijk hoe waarheidsgetrouw je in zo’n staat (shock) dan nog een verklaring kan geven. Ook als je bekomen bent. Daarom vind ik dat het onderzoek moet afgewacht worden of daar een slechte intentie achter zat.

Ik heb het trouwens al altijd raar gevonden dat een ooggetuige in veel zaken als heel betrouwbaar zou moeten blijken, terwijl dit toch helemaal niet zo is? Die vertelt het verhaal zoals die het beleeft en ervaren heeft op basis van hoe die zich het herinnert, daarom niet de waarheid.

Ik heb het zelf al eens ondervonden tijdens een opleiding waarbij een overval met bedreiging wordt gespeeld door een acteur. Nadien moest iedereen een beschrijving geven van de feiten en persoon, maar dat nadien veel onjuister blijkt te zijn dan iedereen aanvankelijk dacht.

Terug
Bovenaan