11-jarige jongen op E-step overleden na politieachtervolging

Mja, is het van nu opeens kunnen binnenvallen of is dit binnen het onderzoek waar de step als bewijsmateriaal in beslag genomen is en men het zo effectief gezien heeft dat er iets niet correct mee was en dan verder onderzocht?
En het is niet omdat er veel van die steps rondrijden, dat ze allemaal opgefokt/unlocked zijn. Dat was en is zo ook met alle brommertjes hé, ook daar is maar een klein deel opgefokt.
Misschien, maar ik heb toch wel de indruk dat het niet zo moeilijk moet zijn om steps te vinden die te snel gaan. Dat lijkt me doorgaans niet echt een prioriteit van de politie, toch niet in het stuk Brussel waar ik zowat elke dag zit. Ik vind het op zich eigenlijk al gek dat een agent zo'n "toeren" uithaalt voor een duidelijk te jonge bestuurder, want ook dat zie ik regelmatig.*

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het goed dat ze daar zijn binnengevallen hoor. Het lijkt gewoon nogal steekvlam-achtig.

* waar je de leeftijd natuurlijk enkel maar kan schatten.

Als het kind op de step de enige reden is dat hij de achtervolging inzette, is dat op zich al een schending van de procedure, volgens zowat elke expert die erover al aan het woord is geweest. Omdat er dan geen proportionaliteit is, en de procedure voorschrijft dat op dat moment zo'n achtervolging niet gedaan wordt.

Procedure is niet alleen zwaailichten. Dat is ook wanneer je escaleert, wanneer je de-escaleert, wanneer je geweld gebruikt en wanneer niet.

Ja, agreed se.
Maar ik vond dat er in het nieuws gisteren veel op die sirene gefocust werd.
Terwijl ik dat nu niet precies het ergste vind aan de fouten die hiertoe geleid hebben.

Ja, agreed se.
Terwijl ik dat nu niet precies het ergste vind aan de fouten die hiertoe geleid hebben.
Als je in een omgeving met voetgangers/fietser aan het rijden bent op een plek waar deze geen wagen verwachten is het toch verantwoorder zodat deze weten dat je eraan komt. Als iemand oortjes in heeft en de wagen niet ziet/hoort had er al eerder een accident kunnen gebeuren.

ik kan me niet voorstellen dat ze nu specifiek ordediensten viseren om die extra te straffen tov “andere criminelen.”
Ik krijg het schijt als men nu orakelt: men wil een voorbeeld stellen en deze agent is het slachtoffer. Een simpeler voorbeeld: Ikzelf rijd 70 km in een zone 30. Voor mij hebben al 1000+ mensen daar veel te hard gereden. Allemaal onbestraft. Sommigen zelfs 100+km/u. Ik ben echter de pineut want net wanneer ik voorbij geraasd kom staat er toch net die flitspaal te flitsen zeker? En ik moet naar de rechtbank. (Of trek het door naar deze zaak, ik rijd een kind van 11 jaar dood, doemme toch, ik had toch heel grote pech zeg)

Ga ik dan ook zagen van: "Men wil een voorbeeld stellen en IK ben het slachtoffer!' De rechter zal eens goed geeuwen en mij mss nog extra zwaar bestraffen omdat ik geen spijt betuig en extra excuses zoek. En neen ze hoeven voor mijn part deze agent geen effectieve celstraf te geven. Dat zegt hier ook niemand. Maar men moet nu ook niet doen alsof hij gewoon zijn jobke deed en daarmee de kous af is. Men moet dit gewoon grondig onderzoeken.

Laatst bewerkt:
Als het kind op de step de enige reden is dat hij de achtervolging inzette, is dat op zich al een schending van de procedure, volgens zowat elke expert die erover al aan het woord is geweest. Omdat er dan geen proportionaliteit is, en de procedure voorschrijft dat op dat moment zo'n achtervolging niet gedaan wordt.

Procedure is niet alleen zwaailichten. Dat is ook wanneer je escaleert, wanneer je de-escaleert, wanneer je geweld gebruikt en wanneer niet.

En op wat baseer jij u om te zeggen dat het een schending van de procedure is?
Sommige hebben zich uitgelaten zonder exacte feiten te weten, en gingen uit van veronderstellingen. En ze speelden vooral heel hard in op de publieke opinie.

De feiten waren dat de politie een inbreuk vaststelde, zijnde een kind op een e-step.
Bij poging tot staande houden vlucht het kind, wat eveneens een inbreuk is. En waar we volgens de huidige informatie ook weten dat dit een illegaal exemplaar was die niet conform de maximale snelheidslimiet was.

Op welk moment staak je het narijden? Dat is niet zo helder als dat jij het doet uitschijnen.
Wat vaststaat is dat je uw sirene en zwaailicht gebruikt om andere burgers bewust te maken van uw interventie die gaande is. En al zeker in een park.

Bijkomend als agent in functie verklaar je de waarheid en de feiten als je een verklaring dient af te leggen.
Doe je dit niet dan bega je een zeer zware fout. Probeer jij bijkomstig ook nog het onderzoek te beïnvloeden dan ben je echt niet goed bezig.
En dat is ook het oordeel van justitie en daarom doen ze ook een huiszoeking, inbeslagname en beroving van vrijheid.

Ja, agreed se.

De sirene is 1 element en is een fout.
Maar zoals ik hierboven ook al zeg, dit is niet het belangrijkste element of de enige fout.

Het onderzoek is nog niet voltooid ook voor alle duidelijkheid. Het zijn maar enkele elementen die nu al duidelijk zijn.
Misschien dat er hier nog veel andere elementen naar boven komen waarbij de agent in kwestie het wel verdient om beschermd te worden. Elementen die wel in zijn voordeel spreken.
Maar de elementen die nu al duidelijk zijn spreken heel erg in zijn nadeel en zijn zeer belastend voor hem. Daarom dat justitie ook beslist om over te gaan tot actie.
En ik herhaal de publieke opinie en het vergrootglas op deze zaak spelen mee. Ik denk dat justitie allesbehalve fouten wilt maken in dit dossier, eveneens comité P die hier zeker niks belastend tegenover hen wilt.

Als je in een omgeving met voetgangers/fietser aan het rijden bent op een plek waar deze geen wagen verwachten is het toch verantwoorder zodat deze weten dat je eraan komt. Als iemand oortjes in heeft en de wagen niet ziet/hoort had er al eerder een accident kunnen gebeuren.

Misschien uit het verkeer blijven met oortjes/headset?
Of allesinds niet zo luid zetten dat ge uw omgeving nietmeer hoort

En op wat baseer jij u om te zeggen dat het een schending van de procedure is?
Sommige hebben zich uitgelaten zonder exacte feiten te weten, en gingen uit van veronderstellingen. En ze speelden vooral heel hard in op de publieke opinie.

De feiten waren dat de politie een inbreuk vaststelde, zijnde een kind op een e-step.
Bij poging tot staande houden vlucht het kind, wat eveneens een inbreuk is. En waar we volgens de huidige informatie ook weten dat dit een illegaal exemplaar was die niet conform de maximale snelheidslimiet was.

Op welk moment staak je het narijden? Dat is niet zo helder als dat jij het doet uitschijnen.
Wat vaststaat is dat je uw sirene en zwaailicht gebruikt om andere burgers bewust te maken van uw interventie die gaande is. En al zeker in een park.

Bijkomend als agent in functie verklaar je de waarheid en de feiten als je een verklaring dient af te leggen.
Doe je dit niet dan bega je een zeer zware fout. Probeer jij bijkomstig ook nog het onderzoek te beïnvloeden dan ben je echt niet goed bezig.
En dat is ook het oordeel van justitie en daarom doen ze ook een huiszoeking, inbeslagname en beroving van vrijheid.
Op wat baseer ik mij? Op alle interviews met experts, op verklaringen van de onderzoekers, op de aanhouding en op wat er te lezen valt van het Comité P. En jij?

Is wegvluchten bij poging tot staande houden een inbreuk? Dat weet ik eigenlijk nog niet eens... Maar je blijft op dezelfde snaar tokkelen. Ik heb al genoeg bronnen aangegeven die allemaal hetzelfde zeggen: achtervolgingen dienen gestaakt te worden als het risico groter wordt dan het nut, het risico voor zowel de verdachte als voor omstaanders. Er zijn andere manieren, zoals de uitgangen van het park gaan bewaken, of de identiteit van de jongen vaststellen op camerabeelden, of rondhoren in de buurt wie hem kent, of gaan patrouilleren, of gewoon staken omdat het sop de kolen niet waard is, of... (let op de drie puntjes, er zijn talloze andere opties).

Ik heb nog geen enkele expert zien zeggen dat het hier zelfs maar onduidelijk is of er proportionaliteit is. En nee, dat is niet zwart-wit. Maar een regel moet niet zwart-wit zijn voor hij geldig is. Ik zeg ook nergens dat het "zo helder" is. Maar dat is dus de verantwoordelijkheid van de agent.

Op wat baseer ik mij? Op alle interviews met experts, op verklaringen van de onderzoekers, op de aanhouding en op wat er te lezen valt van het Comité P. En jij?

Kan je dat advies van comité P eens linken waar het eenduidig staat dat de procedure bepaalde stappen beschrijft en waar narijden buiten procedure is?
En dan bedoel ik niet de manier waarop het narijden in deze zaak georganiseerd was.

Is wegvluchten bij poging tot staande houden een inbreuk? Dat weet ik eigenlijk nog niet eens...

Het negeren van een politiebevel is een inbreuk. Vluchtmisdrijf, zoals de naam het ook zegt, is een misdrijf.
Het lijkt me nu toch een overbodige vraag of wegvluchten van de politie een inbreuk is?
De situatie kan toch niet zijn dat je een bevel tot staande te houden kan negeren zonder enig gevolg. En als je maar een vlucht inzet die gevaarlijk genoeg is narijden uitgesloten wordt.
Maar je blijft op dezelfde snaar tokkelen. Ik heb al genoeg bronnen aangegeven die allemaal hetzelfde zeggen: achtervolgingen dienen gestaakt te worden als het risico groter wordt dan het nut, het risico voor zowel de verdachte als voor omstaanders. Er zijn andere manieren, zoals de uitgangen van het park gaan bewaken, of de identiteit van de jongen vaststellen op camerabeelden, of rondhoren in de buurt wie hem kent, of gaan patrouilleren, of gewoon staken omdat het sop de kolen niet waard is, of... (let op de drie puntjes, er zijn talloze andere opties).

Je zegt het goed, dienen gestaakt te worden. Om over te gaan tot staking dien je eerst de actie in te zetten.
Ik heb het al eens gezegd maar al die opties die je opgeeft zijn inderdaad in theorie valabele opties. Maar in de praktijk waar de politie nu al onderbemand is, hoe zie jij het dan gebeuren dat ze een heuse zoekactie gaan opzetten en deur aan deur gaan informeren? Daar kruipt veel tijd in, resources die er niet zijn en energie die nu al schaars is.
En met het reëel risico dat het uiteindelijk nergens op uitdraait.

Er zijn 2 opties die in de praktijk realistisch zijn. 1 is narijden en hopen dat je hem toch binnen een redelijke tijd kan staande houden.
Ofwel gewoon het onbestraft laten.

De vraag is natuurlijk hoe zwaar dient men hier aan te tillen. Dat is ook onderdeel van het onderzoek.
Het kan zo maar eens zijn dat er opgedragen is om extra aandacht en extra moeite te doen voor het bestraffen van e-steps. Waarbij men dus langer bij optie 1 zal blijven.

Ja kijk, ik ben ook geen fan om de politie te bekritiseren hé.

Maar als hij en aangehouden wordt en blijkt dat de enige reden hij de achtervolging inzette in een park is omdat er een kind op een step reed.

Procedure niet gevolgd lijkt me dan weer geen directe reden: ik weet niet of met sirene en zwaailicht dat kind nu nog geleefd had.

Het had wel geleefd als er een betere inschatting was gebeurd van de agenten om niet op gras achter een kind aan +40 per uur aan te rijden.

En het feit dat hij aangehouden is toont dat er toch wat meer dan een foutje is gebeurd, want ik kan me niet voorstellen dat ze nu specifiek ordediensten viseren om die extra te straffen tov “andere criminelen.”

Is er nu één ding dat ik niet zo verdraag:

Er is een reden waarom "procedure" bestaat. Dat is niet een gids. Dat zijn de spelregels. Als je voor iets staat rond "veiligheid" of "ambtenaar" bent, dan is het de bedoeling dat je dat vanbuiten kent.
Iedere keer als er iemand vrijgesproken wordt voor "procedurefout", is dat iemand die zijn werk niet goed gedaan heeft.

Hier kan je eigenlijk niet eens zeggen dat de politie een wettelijke achtervolging deed want geen sirene/lichten. Dit was dus niet anders dan een gewone personenwagen die plots een park oprijdt, iemand achterzit en tegen die persoon rijdt.

Gisteren ook gehoord - en bovendien had die daar 60.000 € cash geld in huis, allemaal officieel!
Beetje off -topic maar pittig detail en typerend voor Brussel: blijkbaar was die man zelfs geen echte dealer (of mss ook, maar dan van andere dingen) maar gewoon een illegale handel in steps (en wie weet wat nog allemaal) - als kers op de taart geniet die dus ook nog eens een OCMW uitkering.

Pulp Fiction comes to mind: I'ma get medieval on your ass.

Moeilijk te omschrijven op hoeveel lagen dit gevalletje alleen al verkeerd zit, rot tot op het bot en enkel op te lossen door totale vernietiging van de huidige structuren en statuten - een harde reset.

Laatst bewerkt:
Je zegt het goed, dienen gestaakt te worden. Om over te gaan tot staking dien je eerst de actie in te zetten.
Ik heb het al eens gezegd maar al die opties die je opgeeft zijn inderdaad in theorie valabele opties. Maar in de praktijk waar de politie nu al onderbemand is, hoe zie jij het dan gebeuren dat ze een heuse zoekactie gaan opzetten en deur aan deur gaan informeren? Daar kruipt veel tijd in, resources die er niet zijn en energie die nu al schaars is.
En met het reëel risico dat het uiteindelijk nergens op uitdraait.

Er zijn 2 opties die in de praktijk realistisch zijn. 1 is narijden en hopen dat je hem toch binnen een redelijke tijd kan staande houden.
Ofwel gewoon het onbestraft laten.
Loser geeft je allemaal perfect valide manieren, en jij wuift ze allemaal weg onder het mom van "theoretisch" en "niet realistisch". Wat een superzwak argument man. Om nadien zelf helemaal zwart-wit te gaan redeneren. Politiekeuzes werken zo niet, hoe hard je dat ook probeert te verdedigen of erger... framen. Ik ken genoeg maten die flik zijn, die beide kanten snappen, en die zeggen allemaal 1 zelfde ding: risico/inschatting en zijn er alternatieven. Als er géén energie is... Kap er dan mee denk ik dan.

Politieoptreden wordt niet plots gelegitimeerd door gemak eh... Sinds wanneer is dat een valide argument lol.
De vraag is natuurlijk hoe zwaar dient men hier aan te tillen. Dat is ook onderdeel van het onderzoek.
Het kan zo maar eens zijn dat er opgedragen is om extra aandacht en extra moeite te doen voor het bestraffen van e-steps. Waarbij men dus langer bij optie 1 zal blijven.
Extra aandacht of extra moeite =/= gooi alle protocollen overboord / vrijgeleide om gevaar te creëren

Grasping at straws here ...

Ach ja zoals ik al zei lijkt me duidelijk dat er aanwijzingen zijn dat de flik op zijn minst deels verantwoordelijk is voor de dood van dat kind.
Maar als ik dan de cringe tussenkomst zie op VTM van die tegenbetogers tijdens dat interview van die vakbondsman.
Allee ze hebben hun deugdpunten gescoord, proficiat.

Maar in een normale en beschaafde samenleving laat ge andere mensen ook hun standpunt maken. Jammer dat er mensen zien die dat niet doorhebben en zichzelf belangrijk genoeg vinden om even naar voor te treden.
Proficiat.

Ach ja zoals ik al zei lijkt me duidelijk dat er aanwijzingen zijn dat de flik op zijn minst deels verantwoordelijk is voor de dood van dat kind.
Maar als ik dan de cringe tussenkomst zie op VTM van die tegenbetogers tijdens dat interview van die vakbondsman.
Allee ze hebben hun deugdpunten gescoord, proficiat.

Maar in een normale en beschaafde samenleving laat ge andere mensen ook hun standpunt maken. Jammer dat er mensen zien die dat niet doorhebben en zichzelf belangrijk genoeg vinden om even naar voor te treden.
Proficiat.

De vrouw heeft haar moment de gloire gehad. Ze mag er trots op zijn. Vooral op het moment dat ze aan de vakbondsman zegt/vraagt: "u doodt kinderen...Hoe kan een kind van 11 jaar de dood verdienen?". Beetje slechte woordkeuze imo, tenzij ze het echt zo bedoeld heeft (ik gok op het 2e). Niemand, maar dan ook niemand heeft ooit gezegd dat Fabian de dood verdient...Walgelijke vertoning van de dame in kwestie

Ik heb het toch wel heel moeilijk met uitspraken van agenten dat het iedereen kan overkomen. Als dat zo is, dan is wantrouwen in de politie gewoon gerechtvaardigd.

In gerechtvaardigde politieacties, waar de juiste voorzorgsmaatregelen genomen worden en de (ook wettelijke) procedures gevolgd worden kan het inderdaad altijd ondanks alles mislopen. Maar die ondanks alles is nu al vrij duidelijk niet van tel. Een achtervolging per combi van een 11-jarige die geen gevaar vormde voor de maatschappij, is al moeilijk gerechtvaardigd te noemen. Daarbij is het nu al duidelijk dat de agent niet de nodige voorzorgsmaatregelen nam (snelheid beperken, veilige afstand houden) en zich niet aan de wettelijke procedures hield (sirene, zwaailichten).

Ze zeggen er dan wel bij dat ze het dossier niet kennen, maar dan moet je ook niet afkomen met het excuus dat het iedereen kan overkomen. Neen, dit scenario kon niet iedereen overkomen. Dit scenario had perfect vermeden kunnen worden.

Ik heb het toch wel heel moeilijk met uitspraken van agenten dat het iedereen kan overkomen. Als dat zo is, dan is wantrouwen in de politie gewoon gerechtvaardigd.
Ja, ik had het daar ook moeilijk mee. Ik snap dat de vakbond achter zijn leden moet staan, maar de eerste reactie tegen die aanhouding (waar het was van "ocharme zo jong en net aan het werk") alsook dat "ja het kan iedereen overkomen", dat geeft volgens mij toch echt de verkeerde indruk hoor. Ook in dat rijtje: "onze mensen hebben ook kinderen, die zijn ook ondersteboven hierdoor" en "men werkt elke dag in zware omstandigheden in Brussel". Mja, ik zie niet echt hoe dat te linken valt aan de feiten, maar goed.

Volkswoede en mensen die nu lijken te doen alsof de politie doelbewust mensen doodt is evengoed compleet misplaatst natuurlijk, soms zouden mensen gewoon beter zwijgen.

Losgekoppeld van deze context is het wel zo.

Bij een achtervolging op een gestolen auto, waarvan de dader achteraf onder invloed blijkt en grote verkeersinbreuken begaat, is het achteraf hoera dat deze gevat is. Maar als er iets misgaat tijdens die achtervolging, waardoor een onschuldig slachtoffer valt, zal men even snel met de vinger wijzen (niet voorzichtig genoeg, moeten afbreken, ...).

Het is dat wat het zo moeilijk maakt, het is nooit zwart-wit, ook al doet iedereen zijn best om de procedures zo goed mogelijk te volgen. Maar opnieuw, het kan goed zijn dat in het aanrijden van Fabian deze niet gevolgd zijn, dus laat dat onderzoek maar eerst afronden.

Het kan allemaal wel zijn, maar het was een heel jong kind, die hadden ze niet moeten achtervolgen door het park, het was geen gangster.
Maar die agenten zijn ook allemaal macho's dat weinig respect hebben en daardoor ook geen krijgen.
Nu zitten ze te zagen dat die politieagent thuiszit met een enkelband, zijn die flikken niet beschaamd?Dat kind is wel dood eh.

Losgekoppeld van deze context is het wel zo.

Bij een achtervolging op een gestolen auto, waarvan de dader achteraf onder invloed blijkt en grote verkeersinbreuken begaat, is het achteraf hoera dat deze gevat is. Maar als er iets misgaat tijdens die achtervolging, waardoor een onschuldig slachtoffer valt, zal men even snel met de vinger wijzen (niet voorzichtig genoeg, moeten afbreken, ...).

Het is dat wat het zo moeilijk maakt, het is nooit zwart-wit, ook al doet iedereen zijn best om de procedures zo goed mogelijk te volgen. Maar opnieuw, het kan goed zijn dat in het aanrijden van Fabian deze niet gevolgd zijn, dus laat dat onderzoek maar eerst afronden.
Ik denk dat het moeilijk is die uitspraak los te zien van de context dat ze een 11-jarige op een step hebben achtervolgd in een park, en het lijkt enkel te zijn geweest omdat hij op een step reed. Enfin, dat komt weer neer op de hele discussie rond proportionaliteit: was het in deze situatie aangewezen om zo'n risico te nemen. Ik denk dat een onschuldig slachtoffer bij jouw situatie heel wat minder discussie gaat opleveren.

Terug
Bovenaan