Een combi aan 70km/u in een park is niet normaal... tuurlijk dat we daar outraged over mogen zijn. Aan 5 km/u hoeven sirene en zwaailichten niet, dat gaat niemand hier beweren, maar aan hoge snelheid heb je wel een gans ander verhaal hé.
Gelieve geen zaken te verzinnen, zeker nu de feiten gekend zijn is dat zeer ongepast. Ze reden meer dan 40km/h, dat is geen 70km/h want dan had men een hoger cijfer dan 40 gezegd.
Ook 40 is veel sneller dan de normale snelheid in dat park.
Waar ik volledig achtersta is dat een combi in een park niet fout hoeft te zijn. Die proportionaliteit van die actie daar zie ik nog altijd graten in.
Maar nu we bevestiging van de feiten hebben is het wel zeer duidelijk dat er fouten zijn gemaakt.
Het ging dus zuiver over het feit van de step, geen enkel ander duidelijk motief. Dit speelt mee.
Dan geen sirene en geen zwaailicht, dit is bevestigd, grote fout en dient ook zo behandeld te worden. Maar dan het geven van foutieve verklaringen, en mogelijks het onderzoek willen beïnvloeden (huiszoeking en inbeslagname van smartphone).
Dat laatste weegt gewoon zwaar door en dat het parket dan de persoon onder toezicht zet dat lijkt me ook een terechte sanctie. Hoe zwaar het ook kan vallen, hoe hard de agent in kwestie ook enkel maar zijn job wou doen, hoe hard hij enkel maar bevelen van hogerhand wou opvolgen.
Willen toedekken van je fouten en mogelijks het onderzoek willen beïnvloeden is gewoon niet tolereerbaar.
Al speelt de publieke opinie en de will om die te pleasen uiteraard ook gewoon mee, we moeten daar nu ook niet flauw over doen.
Ik snap dat de vakbond de kant van jobuitvoering en de positie van de politie wilt belichten, maar dit is toch een kwestie die moeilijk te verdedigen valt, en toch zeker op de manier zoals het nu gebeurt.