11-jarige jongen op E-step overleden na politieachtervolging

De vakbond was ook al aan het klagen voor de persconferentie had plaatsgevonden.

Ik denk dat er toch voldoende elementen waren om de agent aan te houden en dat het hier niet om een simpel verkeersongeval ging, maar eerder om roekeloos/onverantwoord gedrag. + dat hij dan nog zou valse verklaringen afgelegd hebben

Kan dat niet zijn zodat ze niet kunnen afstemmen met andere personen of zaken vernemen uit media oid?
Dit lijkt mij hier ook eerder de reden:
"Het was vrij snel duidelijk dat er tegenstellingen zijn tussen wat de agenten verklaren en de objectieve feiten"

Het onderzoek is nog niet afgerond, maar alles wijst erop dat er zware fouten gemaakt werden -> tijdelijke vrijheidsberoving om mogelijke sabotage van het onderzoek te vermijden lijkt mij geen overdreven reactie.

In de VS heeft iedere politiewagen verplicht een dashcam. Is dat nu serieus nog niet verplicht hier? Zou veel opklaren.

Onbegrijpelijk.

In de VS heeft iedere politiewagen verplicht een dashcam. Is dat nu serieus nog niet verplicht hier? Zou veel opklaren.

Onbegrijpelijk.
In de VS ook niet, als ik het google is dat meestal een vrije keuze van de individuele departementen en heeft nu naar schatting 3/4 politie auto's daar een dashcam.

Dit lijkt mij hier ook eerder de reden:

Het onderzoek is nog niet afgerond, maar alles wijst erop dat er zware fouten gemaakt werden -> tijdelijke vrijheidsberoving om mogelijke sabotage van het onderzoek te vermijden lijkt mij geen overdreven reactie.
Mogelijke sabotage? Waar komt dat nu weer vandaan. Dat er zware fouten zijn gemaakt en dat hij voor de rechtbank gaat mogen verschijnen lijkt me wel duidelijk maar die nu aanhouden vind ik toch bizar. Op basis van de info niet echt een risico van recidivisme of vluchtgevaar, ik volg de vakbond wel in deze.

De agenten hebben volgens het parket valse verklaringen afgelegd, dus er zou collusiegevaar zijn. Dat is een terechte reden voor vrijheidsberoving in afwachting van het verdere onderzoek. Ze hebben ook gsms uitgelezen om de berichten die achteraf uitgewisseld zijn over de feiten te controleren. Het is niet enkel recidivisme of vluchtgevaar die mogelijke redenen zijn voor vrijheidsberoving en dat weet de vakbond maar al te goed. Ze hebben weer een kans gemist om te zwijgen.

Mogelijke sabotage? Waar komt dat nu weer vandaan. Dat er zware fouten zijn gemaakt en dat hij voor de rechtbank gaat mogen verschijnen lijkt me wel duidelijk maar die nu aanhouden vind ik toch bizar. Op basis van de info niet echt een risico van recidivisme of vluchtgevaar, ik volg de vakbond wel in deze.
Maar wij weten ook niks van de zaak. Er kunnen bijvoorbeeld aanwijzingen zijn dat er iemand geprobeerd heeft om zaken te verdoezelen of om afspraken te maken, zijn invloed aan te wenden... Allerlei mogelijke redenen waarom dat gebeurt.

Bij Pichal was het toch ook zo, zodat hij niet nog contacten kon verwittigen. Waarom niet hier ook, als er ook misschien een aanklacht ivm verdoezelen of samenspannen is? Dat hij niet anderen daarvan kan verwittigen etc.

Edit: Wat @Exorikos dus ook zei.

Ja, dat klinkt toch niet bijster positief... Meer dan 40km/u in een park, geen sirene, geen zwaailichten, ... en bovendien blijkbaar ook nog eens valse/verkeerde verklaringen afgelegd, daar gaat niet mee gelachen worden.

En inderdaad ook bevestigd dat men de jongen enkel staande wou houden voor het rijden op de e-step, dus niet voor bijkomende zaken.

Ook een inval gebeurd bij de verkoper van de e-step. Dat is ook alleen maar positief.
+ als men ontdekt welke personen gelekt hebben naar de media --> Voor de personen wordt (in theorie) zo las ik daarstraks (blijkbaar) tot 3 jaar effectieve celstraf geëist.
+ mogelijks valse verklaringen van bepaalde collega agenten ..

Het parket neemt dit blijkbaar allemaal zeer ernstig op en lacht hier absoluut NIET mee.

Dit was natuurlijk een bom die vroeg of laat ging ontploffen. Door het criminele geweldadig milieu staan agenten steeds meer onder druk. Men begint fouten te maken en bepaalde procedures niet meer correct te volgen.

Maar zolang er dus niets héél ernstig gebeurd (zoals nu het geval is) komt men daar gewoon mee weg. Tot er dus een kind dood wordt gereden.

Ik begrijp de agenten ergens wel. Het is moeilijk om in zo'n milieu helemaal correct te werken. Maar dit is geen vrijgeleide. Er zijn hier gewoon (veel) te veel grenzen overschreden.

Laatst bewerkt:
in een park dat niet toegankelijk is voor voertuigen. Een park waar zich veel voetgangers, families en spelende kinderen bevinden.
't begint er idd op te lijken dat de agent wat fouten gemaakt heeft, maar bij dit punt vraag ik me wel af of het zo fout is.

'k kan me er echt aan ergeren als er punten als een probleem voorgesteld worden die helemaal geen probleem zijn. Ik zit in Gent, de blaarmeersen hier is een park dat voor voetgangers is (in principe zelfs geen fietsers, maar dat wordt niet echt gerespecteerd), maar heb de politie al zelfs met een grote combi daar zien rondrijden als patrouille. Nu ik ken het park daar niet, misschien is het daar wel zeer abnormaal dat de politie daar met de auto een patrouille doet in voetgangersgebied. Maar dat de politie zonder zwaailichten/sirene in een voetgangerszone met politieauto/combi patrouille doet is iets dat ik op andere plekken al regelmatig heb gezien, en bij mij dus geen alarm doet afgaan.

Dit maakt de andere punten die gemaakt worden natuurlijk niet goed. Maar ik hoop dat we outraged kunnen zijn over de dingen die effectief outrageous zijn, en niet over praktijken die (denk ik?) vrij normaal zijn?

't begint er idd op te lijken dat de agent wat fouten gemaakt heeft, maar bij dit punt vraag ik me wel af of het zo fout is.

'k kan me er echt aan ergeren als er punten als een probleem voorgesteld worden die helemaal geen probleem zijn. Ik zit in Gent, de blaarmeersen hier is een park dat voor voetgangers is (in principe zelfs geen fietsers, maar dat wordt niet echt gerespecteerd), maar heb de politie al zelfs met een grote combi daar zien rondrijden als patrouille. Nu ik ken het park daar niet, misschien is het daar wel zeer abnormaal dat de politie daar met de auto een patrouille doet in voetgangersgebied. Maar dat de politie zonder zwaailichten/sirene in een voetgangerszone met politieauto/combi patrouille doet is iets dat ik op andere plekken al regelmatig heb gezien, en bij mij dus geen alarm doet afgaan.

Dit maakt de andere punten die gemaakt worden natuurlijk niet goed. Maar ik hoop dat we outraged kunnen zijn over de dingen die effectief outrageous zijn, en niet over praktijken die (denk ik?) vrij normaal zijn?
Rijden die combi's in de Blaarmeersen ook 70km/u over het gras terwijl ze kinderen op een step achterna zitten dan?

Een combi aan 70km/u in een park is niet normaal... tuurlijk dat we daar outraged over mogen zijn. Aan 5 km/u hoeven sirene en zwaailichten niet, dat gaat niemand hier beweren, maar aan hoge snelheid heb je wel een gans ander verhaal hé.

Zoals hierboven terecht geschreven, er is wel een verschil tussen aan 5 of 10km/u patrouilleren en aan vrij hoge snelheid (toch zeker relatief gezien tot de andere parkgebruikers) een achtervolging inzetten in een park.

Daarnaast leent een domein zoals de Blaarmeersen zich doorgaans, door zijn uitgestrektheid en de brede verharde paden, ook gewoon meer tot patrouilleren met een voertuig dan een stadspark zoals dat in Brussel.

Laatst bewerkt:
Zoals hierboven terecht geschreven, er is wel een verschil tussen aan 5 of 10km/u patrouilleren en aan vrij hoge snelheid (toch zeker relatief gezien tot de andere parkgebruikers) een achtervolging inzetten in een park.

Daarnaast leent een domein zoals de Blaarmeersen zich doorgaans, door zijn uitgestrektheid en de brede verharde paden, ook gewoon meer tot patrouilleren met een voertuig dan een stadspark zoals dat in Brussel.
Het Elisabethpark is 21 hectare.

Bijlagen

• Park.PNG
    Park.PNG
    2 MB · Weergaven: 14
En al de rest waar de post over ging? Ja, het is een groot park. En dan?
Een patrouille is niet hetzelfde als een achtervolging aan 70 kilometer per uur achter een step... het is nu toch echt bij de haren getrokken om iets anders te beweren.

Wat @racemaniac zei: dat het geen probleem hoeft te zijn dat die combi in het park reed.

En de Blaarmeersen is 100ha groot. Maar enerzijds, het Elisabethpark bestaat vnl uit veel gras, bomen, struikjes en grindpaden en leent zich veel minder tot gemotoriseerd verkeer dan een domein als de Blaarmeersen, waar er ook gewoon heel wat asfaltwegen en paden en zelfs parkings op het domein zijn. En anderzijds kan je het feit toch niet negeren dat het een achtervolging betrof aan hoge snelheid en niet louter een patrouille aan 5km/u?

En anderzijds kan je het feit toch niet negeren dat het een achtervolging betrof aan hoge snelheid en niet louter een patrouille aan 5km/u?
Dat doe ik toch niet? Er zijn duidelijk fouten gemaakt: te hoge snelheid, onvoldoende afstand gehouden, geen sirene/zwaailicht, ...
Ik wil gewoon duidelijk maken dat het patrouilleren in een dienstvoertuig in het park niet fout is.

Rijden die combi's in de Blaarmeersen ook 70km/u over het gras terwijl ze kinderen op een step achterna zitten dan?
Heb ik dat ergens gezegd of geinsinueerd?

Gewoon, er lijkt drama gemaakt te worden van een politieauto die tout court in voetgangersgebied zit. Allez, zo komt de post toch over voor mij. En dat lijkt me vrij normaal. Dat die mensen daar dan geen zotte dingen moeten doen met hun combi spreekt voor zich, maar als ik "in een park dat niet toegankelijk is voor voertuigen. Een park waar zich veel voetgangers, families en spelende kinderen bevinden." las, gaf me dat de impressie van "waarom is daar uberhaupt een politieauto daar", en heb ik iets van "dat is nu niet echt abnormaal dat ze ook met de auto in voetgangersgebied patrouille doen". (en als het wel niet mag, dan mogen ze hier in gent in't citadel park & de blaarmeersen de politie eens serieus op de vingers tikken)

Maar als ik het uitsluitend in combinatie met overdreven snelheid moet interpreteren, fair enough. maar dat is niet de indruk die ik kreeg.

En jullie springen ook wel volle bak op iemand met de slechtste interpretatie mogelijk. Zelfs als ik m'n post teruglees dacht ik dat het vrij duidelijk was dat ik het raar zou vinden als er outrage zou zijn over een politievoertuig in voetgangersgebied, en 'k kreeg die indruk wel. En jullie direct van "rijden die daar met 70 per uur rond??????"... ehhh.... wtf???

En de Blaarmeersen is 100ha groot. Maar enerzijds, het Elisabethpark bestaat vnl uit veel gras, bomen, struikjes en grindpaden en leent zich veel minder tot gemotoriseerd verkeer dan een domein als de Blaarmeersen, waar er ook gewoon heel wat asfaltwegen en paden en zelfs parkings op het domein zijn. En anderzijds kan je het feit toch niet negeren dat het een achtervolging betrof aan hoge snelheid en niet louter een patrouille aan 5km/u?
dat zijn de gebieden rond het park waar parking is en zo. Het pad rond het vijver is idd net breed genoeg voor een auto, maar puur voor voetgangers, en daar patrouilleren ze ook.

En uiteraard traag, zoals ik al zei, er leek ook outrage te zijn voor gewoon tout court in zo'n gebied met de politieauto te patrouilleren, terwijl ik dat regelmatig (op een veilige manier) zie gebeuren. Probeer eens te lezen wat ik zeg, en niet wat de slechtst mogelijke interpretatie is van wat ik gezegd zou kunnen hebben....

dat zijn de gebieden rond het park waar parking is en zo. Het pad rond het vijver is idd net breed genoeg voor een auto, maar puur voor voetgangers, en daar patrouilleren ze ook.

En uiteraard traag, zoals ik al zei, er leek ook outrage te zijn voor gewoon tout court in zo'n gebied met de politieauto te patrouilleren, terwijl ik dat regelmatig (op een veilige manier) zie gebeuren. Probeer eens te lezen wat ik zeg, en niet wat de slechtst mogelijke interpretatie is van wat ik gezegd zou kunnen hebben....
Er rijden overal in België patrouilles traag door voetgangersgebied. Ik lees hier nérgens dat dat de oorzaak van de outrage zou zijn, hoor. Dan moet je echt al redelijk wereldvreemd zijn, toch?

Terug
Bovenaan