Archief - werkstudent en studentencontract

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Bunny10

Legacy Member
Beste 9-lifers,

Ik heb al in diverse threads hier gelezen (reacties van JPV) dat het niet mogelijk is om in hetzelfde jaar werkstudent te zijn (dus meer dan 50 dagen te werken) en tegelijk een bepaalde periode te werken onder een studentencontract.

Maar ik ben ook al doorverwezen naar onderstaande link om de nettobestaansmiddelen te berekenen.

https://prep.cc.kuleuven.be/www/studentenvoorzieningen/jobstudent/statuut/belastingen.html

Bij het voorbeeld daar staat:
Een student werkt met een studentencontract en verdient hiermee 3700 euro belastbaar loon. Daarnaast verdient hij ook nog 2150 euro belastbaar loon met een bediendencontract.

Zowel de reacties van JPV als de website van de KULeuven vind ik betrouwbaar maar ik had toch graag uitsluitsel gehad over wat er nu eigenlijk mogelijk is. Moest ik met een studentencontract ook nog kunnen werken, kan ik dus eigenlijk tot 2410 euro meer verdienen per jaar.


Alvast merci!

JPV

Legacy Member
je kan perfect werken met een studentencontract én werkstudent, alleen zal je de RSZ op je dak hebben en een boete betalen :p. Voor de belastingen is dat echter geen probleem.

Bunny10

Legacy Member
't Is een slecht voorbeeld dus :p. Bedankt voor de opheldering al!

Nog een vraagje: Is het in mijn situatie niet voordeliger om gewoon 50 dagen te werken onder een studentencontract op een goed betaald werk dan X aantal dagen te werken als werkstudent?

Situatie:
Kind van een alleenstaande ouder waarvan de onderhoudsuitkering onder 2890€ ligt. Ik wil mijn kindergeld behouden en ten laste blijven van mijn ouders.

Optie 1:
Ik werk 50 dagen als productiemedewerker onder een studentencontract en verdien hiermee 5300 euro bruto (wat neerkomt op 5156,37 netto door de solidariteitsbijdrage van 2,71%).

Berekening netto bestaansmiddelen: 5300 - 2410 = 2890 en dan nog eens 20% forfaitaire aftrek dus 2312.
Ik blijf onder de grens van 4170 euro.


Optie 2:
Ik werk X aantal dagen onder een bediende- of arbeiderscontract en verdien hiermee 5300 euro bruto.

Berekening netto bestaansmiddelen: 5300 - 20% = 4240 euro.
Ik zit boven de grens van 4170 euro.


Als ik het zo bereken, lijkt het mij dat ik meer kan verdienen onder een studentencontract dan moest ik werkstudent zijn. Of mis ik ergens iets?

JPV

Legacy Member
Je mist iets en toch niet...

Optie 1 klopt.
Optie 2 klopt niet: je 5300 euro bruto zal zo'n 4607.29 euro brutobelastbaar zijn.
MAAR: nu is er een verschil tussen arbeider & bediende:
als bediende krijg je direct je vakantiegeld uitbetaald bij uitdiensttreding. Dat is 813.02 euro bruto (706.76 belastbaar). Dus samen 5313.55 brutobelastbaar. - 20% = 4250.84 euro nettobestaansmiddelen. Hier heb je dus gelijk.
als arbeider krijg je vakantiegeld bij uitdiensttreding pas het jaar erna. Dit jaar verdien je dus 4607.29 brutobelastbaar ofwel 3685.83 nettobestaansmiddelen. Gene probleem voor dit jaar dus. Het jaar erna krijg je dan die 706.76 belastbaar en zal pas dan ook als belastbaar beschouwd worden. je mag dan dus "maar" 4170-706.76 euro nettobestaansmiddelen nog verdienen, gezien je dat jaar al een inkomen hebt.

Nu bekijk je het trouwens maar op korte termijn: op lange termijn moet je nog pensioen, eventueel ziekte, vakantiegeld, ... bijrekenen. Als bvb het bedrijf wegens slechte economische toestand tijdelijke werkloosheid invoert, zal je géén inkomen hebben. Terwijl je als werkstudent dit (in theorie) wél kan hebben.

(even een kleine opmerkingen: bij de berekening arbeider/bediende zit er een klein verschil ivm vakantiegeld die ik nu niet verrekend heb, zal maar enkele euro's verschillen).

Bunny10

Legacy Member
Bedankt voor de snelle reacties, deze info heeft me enorm geholpen!

Ik zal waarschijnlijk voor optie 1 gaan.

Moest ik nu onder een bediendecontract werken als werkstudent, is het dus niet echt voordelig. En moest ik nu onder een arbeiderscontract werken dan kan ik in 2013 niet zoveel verdienen als nu, wat wel de bedoeling is.

De gevolgen op lange termijn heb ik ook overwogen. Heb altijd al onder een studentencontract gewerkt dus ik weet wel wat dit inhoudt.

Ik zal ook makkelijker werk vinden met een studentencontract.

Al mijn vragen zijn beantwoord!
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan