Archief - Werkgevers informatica

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

onbepaald

Legacy Member
Buiten de veelgenoemde consultancy bedrijven zijn er veel IT jobs binnen overheidssectoren. Heeft hier iemand ervaring mee? Voornamelijk dan over de sectoren waarbinnen 'Smals' mensen tewerksteld. Dit zijn de de rijksdiensten voor sociale zekerheid en de gezondeheidszorg.

Ik zoek wat meer informatie betreffende verloning, doorgroeimogelijkheden, opleiding, uren die je moet presteren, werk-prive balans, voor- en nadelen tov consultancy bedrijven, ...

Dank bij voorbaat!

PHPFreak1977

Legacy Member
Jobs bij de overheid zien er altijd aanlokkelijk uit en betalen zeer goed maar je moet er iets voor over hebben om daar binnen te geraken: veel examens, bureaucratie, lang wachten op resultaten, veel procedures. Een jaar is snel voorbij.

Tenzij je via een externe firma voor de overheid kan werken maar dan ga je meestal als contractueel aan het werk en verlies je een pak voordelen die ambtenaren wel hebben.

Emerxill

Legacy Member
DISCLAIMER: ik heb nooit voor Smals zelf (willen :p) werken, maar ik heb alles in totaal 3 jaar in subcontracting voor Smals gewerkt.
Mijn ervaring is dus gebaseerd op een perceptie, waarvan ik denk dat die niet zo heel hard afwijkt van de realiteit (owv mijn ervaring).
Ookal zal mijn post enige neerbuigendheid tov ambtenaren bevatten, zal ik indien de overheid haar diplomafetsj laat varen in de toekomst zeker ooit overwegen om in de "ambetanarij" te stappen.
Maw, ik geef toe dat mijn neerbuigendheid voor een stukje gefundeerd is op jaloezie :)

De mensen die voor Smals werken kunnen tewerk gesteld worden bij zo goed als alle overheidsinstanties. Dat beperkt zich dus niet tot de rijksdiensten, sociale zekerheid of gezondheidszorg.

Voordelen van Smals zijn relatief:
Je wordt tewerkgesteld bij een overheidsinstantie en werkt volgens de "ambtenaren cultuur" die binnen die bepaalde instantie heerst.
Je uren en verloven zijn hetzelfde als die van de overheidsinstantie waar je werkt.
Dwz dat indien je "den ambtenaar" wil uithangen je dit perfect kan doen. Lees: om 17u stoppen met werken en om 16u30 thuis zijn ;) en het werk overlaten aan de "echte" consultants en zelf met de pluimen gaan lopen.
Wil je meer presteren, zullen ze u meestal niet tegenhouden. Meestal, want als je collega's typische ambtenaren zijn, kan het goed zijn dat ze je als "bazenpoeper" gaan bestempelen.
Indien je een master op zak hebt zijn er zeker doorgroeimogelijkheden aanwezig. Indien je niet over een master beschikt zijn die doorgroeimogelijkheden zeer beperkt.
Uw loon is redelijk marktconform maar gebarimiseerd op basis van je diploma.

Nadelen:
Je hebt zelden te kiezen bij welke overheidsinstantie je terecht komt. Eenmaal je daar geplaatst bent is het vrij moeilijk om daar weer weg te geraken indien het je daar zou tegenvallen.
Als de overheidsinstantie waar je tewerkgesteld bent geen gebruik meer wil maken van je diensten, kan het goed zijn dat Smals u ook laat gaan. Bij een "echte" consultancy firma is die kans veel kleiner.
Indien je niet over een master diploma beschikt zijn je loon en doorgroeimogelijkheden gelimiteerder.
Maw, als jij een bach TI hebt, zal de master in filosofie die amper over technische kennis beschikt door kunnen groeien naar bijv. Software Architect, maar jij niet.
Geen firmawagen.
Indien je niet echt met het ambtenarenvirus zit, is de kans groot dat de "echte" consultants het plezantere werk mogen doen.

trX

Legacy Member
PHPFreak1977 zei:
Jobs bij de overheid zien er altijd aanlokkelijk uit en betalen zeer goed maar je moet er iets voor over hebben om daar binnen te geraken: veel examens, bureaucratie, lang wachten op resultaten, veel procedures. Een jaar is snel voorbij.

Tenzij je via een externe firma voor de overheid kan werken maar dan ga je meestal als contractueel aan het werk en verlies je een pak voordelen die ambtenaren wel hebben.

De overheid betaalt nu ook niet zo geweldig. Normaal gezien valt er in de privé wel meer te rapen. :)

Copilot

Legacy Member
trX zei:
De overheid betaalt nu ook niet zo geweldig. Normaal gezien valt er in de privé wel meer te rapen. :)

Inderdaad, zelf als niveau B aan het werk bij de Vlaamse Overheid. Loon = gene vetpot, doorgroeimogelijkheden: nihil.

MrBrightside

Legacy Member
trX zei:
De overheid betaalt nu ook niet zo geweldig. Normaal gezien valt er in de privé wel meer te rapen. :)

Copilot zei:
Inderdaad, zelf als niveau B aan het werk bij de Vlaamse Overheid. Loon = gene vetpot, doorgroeimogelijkheden: nihil.

Vergeet dat maar.. Het gaat hier om IT en geen administratieve jobs. Loon van een Bachelor of Master bij Smals ligt veel hoger dan het gemiddelde ambtenaren loon. Er zijn alreeds enkele loonfiches op het forum gepost van starters bij Smals. Mijn ex werkt ook bij de overheid in de FOD, maar die heeft allesbehalve zoveel als die mannen!

trX

Legacy Member
Ik had het over de overheid zelf, niet over Smals (is een privé bedrijf, dat werkt voor de overheid).

Copilot

Legacy Member
Zoals ik dus... IT'er aan de overheid en niet via SMALS...

PHPFreak1977

Legacy Member
trX zei:
De overheid betaalt nu ook niet zo geweldig. Normaal gezien valt er in de privé wel meer te rapen. :)

Bij de overheid werk je 38 uren per week en klaar. In de privé moet je dikwijls (onbetaalde) overuren doen, dus weg sociaal leven. De keuze is dus rap gemaakt als je een kans krijgt om de beginnen bij de overheid...

MrBrightside

Legacy Member
Maar het gaat hier wel over Smals... Lees de posts aub!

yaris

Legacy Member
Schijnt dat de verloning bij smals toch wel echt goed is. Je krijgt wel geen auto. Ik denk dat een onervaren of gewoon slechte it'er bij smals aan de bak kan en goed zal verdienen naar zijn kunnen. In de privé echter zal het loon van zo'n loser minder zijn. Voor de goede it'ers zal de privé interessanter zijn. Dus eigenlijk is het simpel. Ben je ongemotiveerd, lusteloos en kan je eigenlijk niet veel dan kan je bij smals nog goed verdienen. Alle losers daarheen :applause:

onbepaald

Legacy Member
yaris zei:
Dus eigenlijk is het simpel. Ben je ongemotiveerd, lusteloos en kan je eigenlijk niet veel dan kan je bij smals nog goed verdienen. Alle losers daarheen :applause:

Dat is wel heel erg kort door de bocht. Van mensen die +50 uren werken kunnen we ook een aantal verwijten toesmijten. Denk dat privé en overheid beiden hun voor en nadelen hebben, maar ik zou deze graag vanuit de ervaring via dit forum te weten komen. Met wat duidelijkere argumentatie en redenatie :)

Mooncat

Legacy Member
yaris zei:
Schijnt dat de verloning bij smals toch wel echt goed is. Je krijgt wel geen auto. Ik denk dat een onervaren of gewoon slechte it'er bij smals aan de bak kan en goed zal verdienen naar zijn kunnen. In de privé echter zal het loon van zo'n loser minder zijn. Voor de goede it'ers zal de privé interessanter zijn. Dus eigenlijk is het simpel. Ben je ongemotiveerd, lusteloos en kan je eigenlijk niet veel dan kan je bij smals nog goed verdienen. Alle losers daarheen :applause:

Als je denkt dat in de privé een groot onderscheid gemaakt wordt tussen goede en slechte IT'ers dan ga je nog serieus wat ogen opentrekken.

profound

Legacy Member
PHPFreak1977 zei:
Bij de overheid werk je 38 uren per week en klaar. In de privé moet je dikwijls (onbetaalde) overuren doen, dus weg sociaal leven. De keuze is dus rap gemaakt als je een kans krijgt om de beginnen bij de overheid...

Jah, elke IT'er die in de prive werkt heeft geen sociaal leven :ironic:

Lizie

Legacy Member
Ik moet ergens iets missen :
Smalls = prive bedrijf dat werkt voor de staat. Dat zijn dan toch geen ambtenaren maar gewone werknemers(bedienden). Die hebben dan toch ook geen ambtenaren statuut? Indien zo is er geen verschil ts prive en Smalls.

Verschil Prive en Staat is zeer duidelijk.

- Zoals hierboven aangehaald zowiezo weinig overuur en als het gebeurd heb je recup regeling , prive zit het , indien niet overdreven , in je maandloon :)

- Loon , mja Staat is met Barema`s , Prive , pakken wat je pakken kan. Dus geld schuppen doe je in de prive , maar je moet hard werken. Lui op je kont zitten en toch een semi goed loon hebben => Staat

- Diploma is een vereiste voor Staat , alhoewel ze dat geschrapt hadden omdat ze anders geen ITèrs vonden , en omdat er ook zeer goede IT`ers zijn die geen diploma hebben. Maar heb ondervonden dat dat niet waar was bij ons in de gemeente. Die hebben nu al 3 IT`ers versleten op 1j tijd omdat ze niet voldoen. Ik heb natuurlijk ook geen interese niet meer omdat het loon er 800 netto lage ligt dan wat ik nu heb.

- Verlof dagen heb je meer als ambtenaar, in de prive zit je met 20 + ancieniteit indien al gegeven en dan ADV(waarvoor je dan wel 40 uren werkt).


Em zo gaat het maar door. Elk heeft zijn voordelen en nadelen , hang er gewoon af van wat je wilt , maar je carriere eindigen als ambtenaar is toch iets waar je naartoe wilt werken , want getver wat een mooi pensioen dat die krijgen.Mijn ma was leerkracht , krijgt 2000 NETTO pensioen. Zoveel krijgen vele mensen zelfs niet als loon.

the_fox

Legacy Member
Copilot zei:
Inderdaad, zelf als niveau B aan het werk bij de Vlaamse Overheid. Loon = gene vetpot, doorgroeimogelijkheden: nihil.

Loon valt toch mee als beginner? Zeker als je de voordelen erbij bekijkt.

We zullen het voorbeeld van een net afgestudeerde bekijken, contractueel B121 zonder anciënniteit:
Code:
         Loon               Eindejaarstoelage    Vakantietoelage	 
Bruto    2258.91 euro       1543.01 euro         2099.95 euro	 
Netto    1480.92 euro       701.45 euro          1063.69 euro
Dan nog €5/dag aan maaltijdcheques, 35 dagen verlof (vrij te kiezen), tussen kerst en nieuw thuis, treinabo + bus of treinabo + fietsvergoeding, mogelijkheid tot thuiswerken (en dan ook internetabo van het werk), laptop van het werk, gsm van het werk (niet overal, maar indien ITer en soms van wacht wel), hospitalisatieverzekering, voordelen via de sociale dienst, ...

Zo slecht is dat niet hoor.

En doorgroeimogelijkheden hangen af van je beleidsdomein/afdeling. Er zijn zeker mogelijkheden zonder masterdiploma (niveau A). Bekijk het loon van een B3 maar eens, en dat is mogelijk op <6j als je het goed aanpakt.

jawadde001

Legacy Member
the_fox zei:
Loon valt toch mee als beginner? Zeker als je de voordelen erbij bekijkt.

We zullen het voorbeeld van een net afgestudeerde bekijken, contractueel B121 zonder anciënniteit:
Code:
         Loon               Eindejaarstoelage    Vakantietoelage	 
Bruto    2258.91 euro       1543.01 euro         2099.95 euro	 
Netto    1480.92 euro       701.45 euro          1063.69 euro
Dan nog &#8364;5/dag aan maaltijdcheques, 35 dagen verlof (vrij te kiezen), tussen kerst en nieuw thuis, treinabo + bus of treinabo + fietsvergoeding, mogelijkheid tot thuiswerken (en dan ook internetabo van het werk), laptop van het werk, gsm van het werk (niet overal, maar indien ITer en soms van wacht wel), hospitalisatieverzekering, voordelen via de sociale dienst, ...

Zo slecht is dat niet hoor.

Maar als IT'er bij de federale overheid is het wel veel minder. Loon zal ongeveer gelijk zijn, maar geen maaltijdcheques, geen gratis hospitalisatieverzekering maar korting en maar 26 dagen verlof. Dus bij de Vlaamse overheid zit je eigenlijk beter.

PS:
- Als je al een gsm krijgt (wat uitzonderlijk zal zijn), zal die louter gebruik mogen worden voor werkdoeleinden. Dit is een verschil met de prive waar je die wel voor eigen gebruik mag inzetten.
- Die verlofdagen tussen kerst en nieuwjaar zijn eigenlijk als vervanging voor de feestdagen die in het weekend vallen. Die worden collectief vervolgens ingezet tijdens die periode.
- Treinabbo vind ik nu niet echt een voordeel (eerder een last).

Copilot

Legacy Member
the_fox zei:
Loon valt toch mee als beginner? Zeker als je de voordelen erbij bekijkt.

We zullen het voorbeeld van een net afgestudeerde bekijken, contractueel B121 zonder anciënniteit:
Code:
         Loon               Eindejaarstoelage    Vakantietoelage	 
Bruto    2258.91 euro       1543.01 euro         2099.95 euro	 
Netto    1480.92 euro       701.45 euro          1063.69 euro
Dan nog €5/dag aan maaltijdcheques, 35 dagen verlof (vrij te kiezen), tussen kerst en nieuw thuis, treinabo + bus of treinabo + fietsvergoeding, mogelijkheid tot thuiswerken (en dan ook internetabo van het werk), laptop van het werk, gsm van het werk (niet overal, maar indien ITer en soms van wacht wel), hospitalisatieverzekering, voordelen via de sociale dienst, ...

Zo slecht is dat niet hoor.

En doorgroeimogelijkheden hangen af van je beleidsdomein/afdeling. Er zijn zeker mogelijkheden zonder masterdiploma (niveau A). Bekijk het loon van een B3 maar eens, en dat is mogelijk op <6j als je het goed aanpakt.

Inderdaad, voor een beginner is dit zeker niet slecht. Maar het begint pas wanneer je een zekere anciënniteit hebt opgebouwd. Dan komt uw loon nog amper vooruit.

Mogelijkheid tot thuiswerken: zogoed als niet, in tegenstelling tot wat ze in de media willen laten uitschijnen.
GSM van het werk: inderdaad enkel voor professioneel gebruik.
B3?? Ik ben al 9 jaar B1, er worden gewoon geen plekken vrijgemaakt voor B2 of B3. Reden: geen geld. En niet alleen door de crisis, want reeds daarvoor werd die reden aangehaald. 't Is pas wanneer er hier een B2 of B3 met pensioen gaat, dat heel misschien die plek vrijkomt voor iemand anders.

trX

Legacy Member
Copilot zei:
Inderdaad, voor een beginner is dit zeker niet slecht. Maar het begint pas wanneer je een zekere anciënniteit hebt opgebouwd. Dan komt uw loon nog amper vooruit.

Mogelijkheid tot thuiswerken: zogoed als niet, in tegenstelling tot wat ze in de media willen laten uitschijnen.
GSM van het werk: inderdaad enkel voor professioneel gebruik.
B3?? Ik ben al 9 jaar B1, er worden gewoon geen plekken vrijgemaakt voor B2 of B3. Reden: geen geld. En niet alleen door de crisis, want reeds daarvoor werd die reden aangehaald. 't Is pas wanneer er hier een B2 of B3 met pensioen gaat, dat heel misschien die plek vrijkomt voor iemand anders.

Welk soort functie voer je uit? (Development, IT support, Systeembeheer,..?) Al eens ergens anders gesolliciteerd?

Copilot

Legacy Member
Developer en DBA. Iedere keer krijg ik op mijn jaarlijkse evaluatie te horen dat ik ver boven mijn verwacht profiel presteer, maar dat heeft me nog geen cent opgeleverd.
In stilte zijn we inderdaad intussen eens verder aan het kijken dan onze neus lang is.

Nu wil ik mijn job ook niet volledig in een negatief daglicht zetten. Er zijn natuurlijk ook voordelen aan. Het is inderdaad een strikte 9 to 5 job, dus bijna geen overuren. Ruim aantal verlofdagen, en je wordt er hier niet op aangekeken als je ouderschapsverlof of andere vormen van tijdskrediet opneemt.

Alleen: ik voel mij hier vastgeroest. Enorm.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan