Archief - Werken in onderaanneming

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Aqua

Legacy Member
Hallo,

Ik wil al een tijdje beginnen als zelfstandige (loodgieter) en ofwel moet je beginnen in bijberoep, ofwel in onderaanneming.
Nu zou ik het liefste direct full time willen beginnen als zelfstandige en ik ben zo wat op zoek naar firma"s die iemand zoeken in onderaanneming maar is dat een ramp... Telkens ik een mail stuur naar een bedrijf krijg je gewoon geen antwoord, nog een reactie.
Heeft er iemand ervaring met het werken in onderaanneming of heeft er iemand tips ???

Nitallica

Legacy Member
E-mail is ook niet het juiste communicatiemiddel...
Beste is gewoon eens langsgaan, eventueel eens bellen.

En wat zou er mis zijn met onderaanneming?
Er is geweldig veel werk in de loodgieterij, er zullen best loodgieters zijn die wat kleine werken willen doorgeven aan jou. Je wordt gezien langs de baan en op werven, je doet ervaring op als zelfstandige, je eigen klanten zullen vanzelf beginnen komen.

Langsgaan bij concullega's is het beste wat je kunt doen.

Aqua

Legacy Member
Bedankt voor het antwoord Nitallica, ik ben al eens blij dat ik antwoord krijg.

Op het werk waar ik nu zit wil ik geen dag langer meer zitten, en ik heb nu
de kans om deeltijds te gaan werken (20 u) in een groot bedrijf om wat te klussen
en zo heb ik nog een 3 tal dagen in de week om wat opdrachten te doen.
Ik denk dat dit de beste oplossing gaat zijn; starten in bijberoep en deeltijds gaan werken.

Nu zit ik enkel nog met het probleem van diploma bedrijfsbeheer, dat heb ik niet maar ik woon al 4 jaar (niet wettelijk) samen met mijn vriendin en dan kan ik geen gebruik maken van haar diplomma,(je moet min 3 jaar wettelijk samenwonend zijn) en als ik een bvba opricht kan ik dat wel, dan maak ik haar mede zaakvoerder en dan is dat in orde, of zijn er nog andere oplossingen ?

Den Deze

Legacy Member
Ik vrees dat je zowiezo een cursus bedrijfsbeheer zult moeten volgen als je iets in bijberoep wil opstarten. Je kan dit doen over een periode van 1 jaar, maar er zijn ook verkorte opleidingen (maar dan moet je 3 keer per week naar de les).
Wat is je behaalde diploma? Misschien moet je zelfs geen cursus gaan volgen als je bvb een diploma van Handel (TSO) hebt?
Beschik je ook over een diploma/getuigschrift dat uw kennis voor loodgieterij kan bewijzen?
Voor veel beroepen heb je dit namelijk nodig alvorens je kan starten!

Aqua

Legacy Member
Ja ik heb een diploma voor loodgieter en 20 jaar ervaring, dat is geen probleem. Als ik een BVBA opricht en mijn vriendin word ook zaakvoerder dan kan ik starten, zij heeft een bachelordiploma, dus geen pronleem, ik hoef haar enkel in te schrijven als zaakvoerder zonder wedde.
Ondertussen zit ik met een ander probleem dat ik eerst moet oplossen, door al die ellende op mijn werk nu en ik heb de laatste tijd nog wat tegenslagen gehad ben ik al een geruime poos depresief en men raad mij aan om toch nog wat te wachten met alles, pfff

Ik weet dat er morgen een bedrijf naar mij moest bellen en me een tweetal maand werk moest bezorgen in onderaanneming er een heel pak van mijn ellende van mijn schouders zou vallen, maar ik heb nooit eens wat geluk blijkbaar.

Anoniem15

Legacy Member
Je kan ook een VOF opstarten, iets minder omslachtig dan een BVBA en je vriendin kan er ook instappen.

Maar als ik jou was zou ik toch een cursus bedrijfsbeheer volgen, bij Syntra kan je dit op 3 maand en het is echt niet moeilijk schijnt.

Ik ben ook een beginnende zelfstandige loodgieter. Ik doe het nu in bijberoep en ik heb ook al in onderaanneming gewerkt voor een andere loodgieter. Kom je vaak bij een Facq, Sax of VAM over de vloer, dan kan je daar al eens polsen of er ergens hulp nodig is in onderaanneming, het is daar vaak een ons kent ons wereldje. Verder raad ik je ook aan om visitekaartjes te maken en die gewoon overal uit te delen, persoonlijk contact is nog steeds de beste manier om aan klanten te raken.

Aqua

Legacy Member
Ha Wonkelrijm,

Nog een loodgieter, ja ik heb vroeger veel contact gehad met Facq, ik heb de laatste jaren gewerkt als technisch en commercieel medewerker in een verwarmingsbedrijf en
daarvoor ben ik 15 jaar de baan op geweest als installateur. een zaak runnen is niet echt
het probleem bij mij, het is meer het werk vinden, over boekhouding ed weet ik wel wat.

Ondertussen heb ik contact met een bedrijf die mij wel wat werk kunnen bezorgen, ik moet er straks nog eens naar bellen en dan weet ik meer, laat ons hopen !!!!

Anoniem15

Legacy Member
Dat gaat toch allemaal vrij snel? In het begin gaan de mensen u natuurlijk vooral vragen voor kleine prutsen maar naargelang ge met een deftige bestickerde camionet rondrijdt en ge wat naam maakt moeten grotere werken zoals ketels en volledige renovaties of nieuwbouw toch ook beginnen binnenkomen?

Ik werk trouwens het liefst van al volledig zelfstandig zodat ik zelf voor al het materiaal kan zorgen en verkopen aan de klant, dat is nog het plezantste van alles.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan