Archief - Welke studies....

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Bernard!

Legacy Member
Hallo :)

Iemand een idee wat je het best studeert als je wil ondernemen (het ruime assortiment), je kent het misschien wel: op alle terreinen actief willen zijn (restaurants, hotels, aan en verkoop, etc...).
Mocht ik 1 iets willen doen bv. aannemer worden was het gemakkelijker geweest, daar ik dan gewoon leer voor aannemer en het gewoon wordt. Maar ik wil mijn opties zo breed mogelijk houden, daar ik enorm creatief ben, en om de 6 maanden iets anders wil doen. :P

Een studie waar je na het afstuderen een job kunt vinden waar je je eerste jaren kan werken en sparen is natuurlijk zeker niet uit den boze...

Zowel de hogeschool als de universiteit raden handelswetenschappen of tew aan.

Zijn er opinies of suggesties over andere studierichtingen die volgens jullie beter onderbouwd zijn voor het latere bedrijfsleven?

Mvg Bernard.

julkabas

Legacy Member
Ik betwijfel of ondernemen en om de 6maanden iets anders willen doen te combineren valt...

Maar alleszins lijkt een eeconomische richting inderdaad de beste optie!

Bernard!

Legacy Member
@julkabas.... ik wil inderdaad steeds andere dingen en nieuwe uitdagingen, wat niet wil zeggen dat opgebouwde zaken uit mijn gedachten zouden verdwijnen. Ik wil gewoon bedrijven starten, rendabel maken en nadien verkopen of managen (met het bestuur bezig zijn ipv het werk zelf te doen).

julkabas

Legacy Member
Bernard! zei:
@julkabas.... ik wil inderdaad steeds andere dingen en nieuwe uitdagingen, wat niet wil zeggen dat opgebouwde zaken uit mijn gedachten zouden verdwijnen. Ik wil gewoon bedrijven starten, rendabel maken en nadien verkopen of managen (met het bestuur bezig zijn ipv het werk zelf te doen).

En hoe ga je dat concreet doen?
Hoe ga je een bedrijf - van betekenis- oprichten of overnemen?
Uw startkapitaal bedraagt miljoenen? :-)

Bernard!

Legacy Member
:), hoe je dat allemaal doet versta ik dan onder 'studies die daar onderbouwd voor zijn', maw weten hoe je kapitaal verzameld, hoe maak je de juiste stappen en indrukken tov banken, investeringsfondsen, etc....
Hoe ga je opzoek naar bekwaam personeel? Hoe onderscheid je jezelf tov concurrentie (of hoe maak je ze kapot kan ntrlk ook :D of neem je ze over?)
Soms heb ik het gevoel dat ik beter voor rechten zou gaan (afstudeerrichting in bank and finance of mba nemen?) ipv tew lijkt me echt enkel te focussen op de cijfers of het marketing gebeuren daarrond en niet zo zeer over de dingen die ik net opsomde.

Of denk ik volledig verkeerd?

julkabas

Legacy Member
Ik denk dat geen enkele richting zich richt op dit soort activiteiten, simpelweg omdat dit niet zo vanzelfsprekend is als jij blijkt te denken.

Je lijkt het wat te idealiseren.

Meestal moet je jaren knokken om nog maar in de buurt van de top te geraken van een deftig bedrijf, laat staan het vermogen/kennis verwerven om jouw droomjob uit te oefenen.

Bernard!

Legacy Member
julkabas zei:
Ik denk dat geen enkele richting zich richt op dit soort activiteiten, simpelweg omdat dit niet zo vanzelfsprekend is als jij blijkt te denken.

Je lijkt het wat te idealiseren.

Meestal moer je jaren knokken om nog maar in de buurt van de top te geraken van een deftig bedrijf, laat staan het vermogen/kennis verwerven om jouw droomjob uit te oefenen.

Dus jij stelt voor om eerst jaren ervaring op te doen in bedrijven die dit soort dingen doen? heb net een postje geplaatst in economie & recht (wss verkeerde forum maar bon), dat is iets wat ik ook graag zou doen, daar ben ik zeker van :P! Mss kan jij mijn vraag beantwoorden :) (in andere forum dus :D)

NotoriousP

Legacy Member
Hoe kan je nu weten dat je dit graag zou doen als je het nog nooit gedaan hebt?

Bernard!

Legacy Member
NotoriousP zei:
Hoe kan je nu weten dat je dit graag zou doen als je het nog nooit gedaan hebt?

Hoe kan jij insinueren dat ik het niet graag zou doen?

Al sinds mijn 12 jaar zit ik te surfen op het internet over bedrijven en al wat daarrond draait ipv games te spelen, dus ik durf best wel stellen dat mijn toekomst zich in zo'n praktijken zal afspelen :) dank u.

NotoriousP

Legacy Member
Bernard! zei:
Hoe kan jij insinueren dat ik het niet graag zou doen?

Ik denk dat jij de betekenis van insinueren eens moet opzoeken. Ik insinueer niets, ik stel u een vraag.
Bernard! zei:
Al sinds mijn 12 jaar zit ik te surfen op het internet over bedrijven en al wat daarrond draait ipv games te spelen, dus ik durf best wel stellen dat mijn toekomst zich in zo'n praktijken zal afspelen :) dank u.

Al sinds mijn 10 was ik bezig met IT zaken: computers ineen steken, configureren, websites maken, programmeren,...

Het heeft welgeteld 1 semester aan informatica geduurd eer ik van gedacht veranderde.

Uw posts tonen aan dat je precies nogal de illusie hebt dat je zomaar eventjes na een studie kan beginnen met bedrijven opstarten en verkopen? Zeer weinig mensen slagen hier succesvol in, 1 succesvol bedrijf opstarten is al een serieuze prestatie en jij denkt dit zomaar aan de lopende band te doen? Kom het maar in mijn gezicht wrijven als het u lukt maar ik zou er mijn geld niet op zetten.

Ondertussen kan je maar best TEW of hir studeren, daar zal je het meest in contact komen met materie hier rond alsook mensen tegen komen met een gelijkaardige interesse.

Benjamin

Legacy Member
Ik ken iemand die al jarenlang met succes een zaak runt, hij heeft een vriend voor wie hetzelfde geldt. Zij willen graag een eigen zaakje starten. Dat is niet echt eenvoudig. Je moet een lening krijgen van een bank, de bank wil dus een goed zakenplan zien. Het opstellen van een zakenplan kan je niet zelfstandig, hiervoor moet je weer iemand inhuren waardoor je al kosten hebt voordat je ook maar een lening kan aangaan.
De lening wordt afgekeurd: "interessant plan maar wij hebben niet zoveel vertrouwen in deze locatie". Nieuwe locatie zoeken, nieuw zakenplan enzovoorts

Je onderschat echt wat er bij ondernemen komt kijken. Wat vooral heel erg helpt: geld.
En dan nog, de meeste zaken die worden opgestart zijn een paar jaar later alweer failliet.
Vandaar ook dat er over ondernemersrisico wordt gesproken.

Tip: zorg er eerst en vooral voor dat je ergens heel erg goed inwordt (het moet dus een passie zijn!), ga een flink aantal jaren (5-10) voor een werkgever werken, spaar goed en als je dan een goed idee hebt en je hebt wat connecties dan kan je eens overwegen om zelf te gaan ondernemen.
Zoek eerst en vooral eens uit waar je goed in bent en studeer dat.
Economische richtingen zijn een optie maar ga het niet studeren als het je weinig interesseert, dan ga je toch geen succes hebben.

NotoriousP

Legacy Member
tommie314 zei:
da's eigenlijk wel ook mijn plan :p

Uw droom bedoel je... Een plan is doordacht. ;)

Een zaak opstarten indien je in uw carrière iets interessants tegen komt, is een mogelijkheid. Maar winstmakende bedrijven uit de grond stampen elke 6 maand? Dat is toch gewoon een illusie. :)

Cephalus

Legacy Member
Meteen gaan ondernemen nadat je afgestuurd bent... ik zeg niet dat het 100% absoluut onmogelijk is, maar België is niet de USA he. Mochten Mark Zuckerberg of Larry Page in België geboren zijn, zouden Facebook en Google nooit bestaan hebben.

Er komen heel wat kosten bij kijken om iets op te starten. Daarnaast HAAT onze socialistische staat de ondernemers, reken dus op veel wegpestbelasting vanaf dag 1, en die exponentieel zal stijgen met elke euro die ge meer verdient.

Zoals benjamin zegt, de meer gebruikelijke en aangewezen weg in België is om verschillende jaren in loondienst te werken, connecties op te bouwen, de branche perfect te begrijpen, een geldreserve op te bouwen en heel goed te worden in één bepaald aspect. Daarna kan je eventueel denken om daar rond te ondernemen. Ge gaat heel wat geloofwaardiger overkomen bij de bank, en op die manier is het zeker doenbaar in België.

En als ge toch uw eigen zin wilt doordrijven, zie dan tenminste dat ge aan een Green Card raakt en probeer het in de VS, ge hebt er meer kans dan hier.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan