Archief - Welke richting?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Calinalti Orhan

Legacy Member
hallo allemaal

ik zit nu in het 5de middelbaar Latijn moderne talen met 5 uur wiskunde.
Ik heb nog heel veel tijd om na te denken maar wou toch al is wat informatie opzoeken over verder studeren.

Ik zou graag een van de volgende richtingen studeren maar geraak er niet aan uit wat de beste voor mij zou zijn:

-handelsingenieur

-burgerllijk ingenieur

-architectuur


Zoals ik al zij heb ik 5uur wiskunde in de week.
Sommige mensen hebben al gezegd dat 5 uur wisk te weinig is voor deze richtingen,is dat zo?

Wij zitten op school samen met de mensen die 7 uur wiskunde studeren.
Onze leerkracht zegt dat hierdoor het niveau van de 5uur hoger is

en wat ik ook nog wil zeggen is dat ik als wetenschappelijke vakken 2 uur natuurwetenschappen en 1 uur aardrijkskunde krijg.


Kan er iemand mij helpen aub?

Lorvet

Legacy Member
Geen idee natuurlijk hoeveel je hebt op je wiskunde en wetenschappen of hoeveel je er voor doet, maar 2u wetenschappen en 5u wiskunde is toch wat aan de lichte kant voor burgerlijk. Handelsir. is wat minder veeleisend op dat vlak. En bedoel je architectuur op de hogeschool of de univ?

Mooncat

Legacy Member
De vraag die je jezelf moet stellen is waarom je moderne talen hebt gekozen ipv wiskunde? Als het is omdat je geen/weinig interesse hebt in wiskunde of dat je er minder aanleg voor hebt, is dat al een goede reden om een richting als burgerlijk ingenieur te vermijden aangezien die heel erg wiskundig getint is.

Handelsingenieur is een economische richting waar er meer nadruk op wiskunde wordt gelegd dan bij TEW. Is theoretisch misschien haalbaar, maar TEW sluit beter bij je middelbare studie aan.

Architectuur op hogeschool is zeker haalbaar met vijf uur wiskunde per week, burgerlijk ingenieur-architect gaat moeilijker zijn, maar daar ligt de moeilijkheid eerder in het feit dat je ontzettend veel tijdens het jaar moet doen.

Calinalti Orhan

Legacy Member
bedankt voor je snelle reactie Lorvet

op mijn examen wiskunde had ik 70 voor natuur 65(maar kon zeker een 80 halen)en voor aardrijkskunde 68.

Ik zou heel graag op de univ studeren

Just_life

Legacy Member
Calinalti Orhan zei:
bedankt voor je snelle reactie Lorvet

op mijn examen wiskunde had ik 70 voor natuur 65(maar kon zeker een 80 halen)en voor aardrijkskunde 68.

Ik zou heel graag op de univ studeren

Is het eigenlijk gewoon het woord 'ingenieur' dat u aantrekt? Je hebt geen economische nog wetenschappelijke achtergrond maar toch ijver je voor ingenieursstudie.

Calinalti Orhan

Legacy Member
@Mooncat
bij ons op school kon je kiezen tussen 3 / 5 / 7 uur wiskunde.
en 7 uur wiskunde zou te moeilijk zijn voor mij.
en ik doe het zeer graag.

zou ik handelsingenieur aankunnen op de univ? Aangezien ik dit graag wil doen
dus burgerlijk ingenieur is al van mijn lijstje geschrapt :)

Calinalti Orhan

Legacy Member
@Just_life
ik heb geen economische achtergrond omdat ik graag latijn wou doen.
En ik wou zeer graag latijn wetenschappen met 5 uur wisk doen in mijn laatste jaren maar mijn school kon er eerst niet voor zorgen en toen ze het hadden(juist voor de examens) was het volgens de leerkrachten wetenschappen te laat omdat ik dan heel veel moest inhalen.

Economie is iets dat me zeer intresseert ik kon in het begin van dit schooljaar kiezen om te stoppen met latijn en economie te doen maar vond het een zonde om eerst 4 jaar lang latijn te doen en daarna over te stappen naar economie.

het woordje ingenieur trekt me zeker aan omdat er een groot tekort is aan ingenieurs.
En omdat je veel kan verdienen.

Mooncat

Legacy Member
Calinalti Orhan zei:
@Mooncat
bij ons op school kon je kiezen tussen 3 / 5 / 7 uur wiskunde.
en 7 uur wiskunde zou te moeilijk zijn voor mij.
en ik doe het zeer graag.

zou ik handelsingenieur aankunnen op de univ? Aangezien ik dit graag wil doen
dus burgerlijk ingenieur is al van mijn lijstje geschrapt :)

Bij handelsingenieur veronderstelt men dat de studenten minstens zes uur wiskunde hebben gehad. De meeste studenten komen dus uit een wiskunderichting uit het middelbaar en dan nog buizen er een heleboel (ik denk zelfs meer dan de helft, tweede zit meegerekend).

Zelfs voor TEW is het niet evident om te slagen als je uit een talenrichting komt. Statistisch gezien zijn de talenrichtingen uit het middelbaar de slechtste vooropleidingen omdat die de minst hoge slagingspercentages hebben (vergeleken met de andere richtingen uit het ASO).

Maar als je graag wiskunde doet en je bent er redelijk sterk in, zie ik geen reden omdat niet te proberen. Desnoods kan je naar Gent gaan waar het eerste jaar gemeenschappelijk is (HI en TEW dus). Dan kan je aan de hand van je resultaten bepalen welke richting je uiteindelijk wil volgen.

Calinalti Orhan zei:
het woordje ingenieur trekt me zeker aan omdat er een groot tekort is aan ingenieurs.
En omdat je veel kan verdienen.

Een handelsingenieur is GEEN ingenieur. Dat is een economist die de fundamenten van wetenschappen kent. Dat is hoegenaamd geen industrieel of burgerlijk ingenieur. Een handelsingenieur wordt trouwens ook niet veel hoger ingeschat dan bijvoorbeeld een TEW'er, kijk maar naar de startsalarissen van beide diploma's.

Als je per sé ingenieur wil doen, is industrieel ingenieur toch de beste keuze imo.

Just_life

Legacy Member
Calinalti Orhan zei:
het woordje ingenieur trekt me zeker aan omdat er een groot tekort is aan ingenieurs.
En omdat je veel kan verdienen.

Als dat jouw motivatiefactoren zijn dan voorspel ik echt niet veel goeds...

Je zegt dat je ir van je lijstje hebt geschrapt. Als men zegt dat er een tekort is aan ingenieurs dan heeft men het NIET over Handelsingenieurs. Handelsingenieurs zijn geen ingenieurs om maar even duidelijk te zeggen.

Calinalti Orhan

Legacy Member
bedankt Mooncat ,

ik zal er zeker over nadenken om in gent te studeren

Calinalti Orhan

Legacy Member
allebei bedankt

is er een andere richting die beter past bij mijn huidige studies die jullie kunnen aanraden?

Just_life

Legacy Member
Calinalti Orhan zei:
allebei bedankt

is er een andere richting die beter past bij mijn huidige studies die jullie kunnen aanraden?

Je hebt zoveel verschillende richtingen. Bekijk eens de website van de UGent, KUl, Uantwerpen...

Gandalf1993

Legacy Member
Ik heb een aantal vrienden die vorig jaar economie talen deden en nu hun eerste examens zonder problemen afleggen bij Hir. Ze hebben wel 2-3 maanden bijles gevolgd voor wiskunde en fysica.

Het belangrijkste is: heb je momenteel wel genoeg inzicht om een richting met 7-8u wiskunde aan te kunnen??!!

Gandalf1993

Legacy Member
Just_life zei:
Als dat jouw motivatiefactoren zijn dan voorspel ik echt niet veel goeds...

Je zegt dat je ir van je lijstje hebt geschrapt. Als men zegt dat er een tekort is aan ingenieurs dan heeft men het NIET over Handelsingenieurs. Handelsingenieurs zijn geen ingenieurs om maar even duidelijk te zeggen.

De TS. zegt zelf dat hij geïnteresseerd is in wetenschappen en economie. Iedereen heeft graag een hoog loon met auto etc...

Just_life

Legacy Member
Gandalf1993 zei:
Ik heb een aantal vrienden die vorig jaar economie talen deden en nu hun eerste examens zonder problemen afleggen bij Hir. Ze hebben wel 2-3 maanden bijles gevolgd voor wiskunde en fysica.

Het belangrijkste is: heb je momenteel wel genoeg inzicht om een richting met 7-8u wiskunde aan te kunnen??!!

1. Ze hebben hun punten nog niet gekregen.

2. Aan welke universiteit studeren uw maatjes?

Just_life

Legacy Member
Gandalf1993 zei:
De TS. zegt zelf dat hij geïnteresseerd is in wetenschappen en economie. Iedereen heeft graag een hoog loon met auto etc...

Voor economie kan ik het best begrijpen. Het is doenbaar en je hebt geen voorkennis nodig maar voor wetenschappen is dat totaal anders.

Iedereen heeft graag een hoog loon maar dat mag geen motivatiefactor zijn. Zal je later wel beseffen.

Gandalf1993

Legacy Member
Just_life zei:
1. Ze hebben hun punten nog niet gekregen.

2. Aan welke universiteit studeren uw maatjes?


1) Ze hebben al 3 examens afgelegd, waarvan 2 mondeling. Ze zijn allebei zeker geslaagd voor hun mondeling, maar voor multiple choice hebben ze nog geen uitslag gekregen. Ze zeiden wel dat het zeer goed verliep en het gemakkelijker verliep dan ze dachten.

2) De ene aan de VUB en de andere in Hasselt

Gandalf1993

Legacy Member
Just_life zei:
Voor economie kan ik het best begrijpen. Het is doenbaar en je hebt geen voorkennis nodig maar voor wetenschappen is dat totaal anders.

Iedereen heeft graag een hoog loon maar dat mag geen motivatiefactor zijn. Zal je later wel beseffen.

Tuurlijk mag dat niet je ENIGE motivatiefactor zijn. ;)
Als je goed bent in wetenschappen,wiskunde en graag in het bedrijfswereld stapt denk ik niet dat je nog veel keuzes hebt als ingenieur of iets dergelijks.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan