Ik werk zelf voltijds en studeer ook nog (60 studiepunten).
Bij mij is het zo dat ik alle voordelen kwijt ben:
-ik verdien teveel om nog fiscaal ten laste te zijn van mijn moeder,
-ik doe teveel uren om nog kindergeld te krijgen
-ik verdien teveel om een studiebeurs te krijgen (aangezien je 12 maanden moet gewerkt hebben en ze berekenen de studiebeurs op het inkomen van het jaar waarin die 12e maand ligt. Bij mij was dat 2011 en aangezien ik volledig 2011 gewerkt heb, bleek mijn verdiend bedrag te hoog te zijn.)
-ik moet belastingen betalen, behalve op de 1e 50 dagen van het jaar. Klopt niet volledig maar hetgeen ze afgehouden hebben was slechts een heel klein bedrag. Sinds vorige week betaal ik weer de normale bijdragen.
Uiteindelijk verlies je wel veel extra's.
Veel hangt af van je thuissituatie. Bij mij is het zo dat mijn moeder het kindergeld voor zichzelf hield en ze teveel verdiende om een studiebeurs te krijgen, maar toch bleef/blijft ze volhouden dat ze niets kan bijdragen aan mijn studies. Dus ik moet kot en eten en boeken en alles eigenlijk zelf betalen. Ik had dan ook geen andere keuze.
Het is een zware combinatie: vooral in de examens en nu in mijn thesisjaar is het moeilijk om alles te plannen. Verlof heb je maar een paar dagen per jaar (omdat wij in juli 3 weken collectief sluiten) dus je kan niet zomaar een dag thuisblijven als je niet klaar bent voor je examen.
Langs de andere kant is het ook een belangrijke ervaring geweest voor mij. Ik werk nu al 1,5j in een fabriek en ga dit nog een half jaar doen, maar ik zou het zo opnieuw doen. Je leert heel veel bij, daarom niet over het werk zelf, maar over het werken in teamverband. Ik ben bv veel mondiger geworden. Vroeger zei ik amper iets uit mezelf en werd ik rood bij de minste opmerking, maar ondertussen heb ik geleerd om gewoon terug te antwoorden.
Ik weet nu ook dat je niet altijd met iedereen kan overeenkomen, en neem zoiets al lang niet meer persoonlijk op.
En je leert wat werken is. 40u per week is veel, zeker als je het dan nog eens moet combineren met studeren na het werken.
Het heeft dus echt zijn voor- en nadelen. Het grootste voordeel blijft het geld. Elke 2 weken een mooi bedrag op je rekening en zelfstandig kunnen leven is (voor mij) een ontzettend belangrijk gegeven.
Het nadeel is vooral de moeilijkheid om studeren en werken te combineren.
Moest je nog vragen hebben, mag je ze gerust stellen hoor