Archief - Voltijds werken, studeren en weekendwerk

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Floan89

Legacy Member
Hoi hoi

Ik ben 22 (bijna 23) jaar oud, studente handelswetenschappen (examencontract) en wil voltijds gaan werken. Nu heb ik enkele vragen ivm met mijn situatie.

* Zijn er eventuele nadelen/voordelen, waar ik niet van op de hoogte ben, verbonden aan deze situatie?

* Ontvang ik nog kindergeld aangezien ik meer dan 27 studiepunten heb en een examencontract?

* Zijn er in mijn situatie andere 'procedures' wat betreft belastingen en vakantiedagen?

* Is het fiscaal aantrekkelijk om weekendwerk te doen?

Groetjes
Floan89

Gekke_Koerd

Legacy Member
* Zijn er eventuele nadelen/voordelen, waar ik niet van op de hoogte ben, verbonden aan deze situatie?

- Zodra je te veel gaat verdienen valt je kindergeld volledig weg.
- Je gaat veel geld verdienen, ik ken medestudenten die gewoon gestopt zijn omdat ze het geld veel fijner vinden dan hun studies.
- Als je vast contract hebt bij je werkgever kun je niet zomaar verlof nemen tijdens de blok bijvoorbeeld.




* Ontvang ik nog kindergeld aangezien ik meer dan 27 studiepunten heb en een examencontract?

- Zodra je een bepaald bedrag overschrijdt, ben niet zeker van hoeveel, valt je kindergeld volledig weg.


*mijn situatie andere 'procedures' wat betreft belastingen en vakantiedagen?

- Je gaat vanaf nu belastingen moeten betalen aangezien je niet meer als student werkt. Inkomen krijgen = belastingen betalen.



* Is het fiscaal aantrekkelijk om weekendwerk te doen?


- Boven op door de week vast te werken? Als je het aan kunt = more money, why not.
ndergeld volledig weg.

puni

Legacy Member
Wat bovenstaande zegt, klopt bij mijn weten niet helemaal. Kinderbijslag valt weg als je te veel uren presteert op kwartaalbasis (meer dan 240) terwijl uw inkomen zelf van belang is voor het al dan niet ten laste zijn van uw ouders.

AWD

Legacy Member
Ik werk zelf voltijds en studeer ook nog (60 studiepunten).
Bij mij is het zo dat ik alle voordelen kwijt ben:
-ik verdien teveel om nog fiscaal ten laste te zijn van mijn moeder,
-ik doe teveel uren om nog kindergeld te krijgen
-ik verdien teveel om een studiebeurs te krijgen (aangezien je 12 maanden moet gewerkt hebben en ze berekenen de studiebeurs op het inkomen van het jaar waarin die 12e maand ligt. Bij mij was dat 2011 en aangezien ik volledig 2011 gewerkt heb, bleek mijn verdiend bedrag te hoog te zijn.)
-ik moet belastingen betalen, behalve op de 1e 50 dagen van het jaar. Klopt niet volledig maar hetgeen ze afgehouden hebben was slechts een heel klein bedrag. Sinds vorige week betaal ik weer de normale bijdragen.

Uiteindelijk verlies je wel veel extra's.
Veel hangt af van je thuissituatie. Bij mij is het zo dat mijn moeder het kindergeld voor zichzelf hield en ze teveel verdiende om een studiebeurs te krijgen, maar toch bleef/blijft ze volhouden dat ze niets kan bijdragen aan mijn studies. Dus ik moet kot en eten en boeken en alles eigenlijk zelf betalen. Ik had dan ook geen andere keuze.

Het is een zware combinatie: vooral in de examens en nu in mijn thesisjaar is het moeilijk om alles te plannen. Verlof heb je maar een paar dagen per jaar (omdat wij in juli 3 weken collectief sluiten) dus je kan niet zomaar een dag thuisblijven als je niet klaar bent voor je examen.

Langs de andere kant is het ook een belangrijke ervaring geweest voor mij. Ik werk nu al 1,5j in een fabriek en ga dit nog een half jaar doen, maar ik zou het zo opnieuw doen. Je leert heel veel bij, daarom niet over het werk zelf, maar over het werken in teamverband. Ik ben bv veel mondiger geworden. Vroeger zei ik amper iets uit mezelf en werd ik rood bij de minste opmerking, maar ondertussen heb ik geleerd om gewoon terug te antwoorden.
Ik weet nu ook dat je niet altijd met iedereen kan overeenkomen, en neem zoiets al lang niet meer persoonlijk op.
En je leert wat werken is. 40u per week is veel, zeker als je het dan nog eens moet combineren met studeren na het werken.

Het heeft dus echt zijn voor- en nadelen. Het grootste voordeel blijft het geld. Elke 2 weken een mooi bedrag op je rekening en zelfstandig kunnen leven is (voor mij) een ontzettend belangrijk gegeven.
Het nadeel is vooral de moeilijkheid om studeren en werken te combineren.

Moest je nog vragen hebben, mag je ze gerust stellen hoor

Range

Legacy Member
Jouw situatie zal gelijk staan aan deze van een gewone werknemer denk ik. Ook wat betreft kindergeld, belastingen, vakantie, enz. kijk gewoon eens op de VDAB.

- je hebt 0 dagen vakantie als je nu begint, tenzij je vorig jaar ook gewerkt heb of extra dagen krijgt van je bedrijf. (wel nieuwe regeling in de maak voor starters)

- Vakantiegeld zul je waarschijnlijk ook niet hebben tenzij je vorig jaar hebt gewerkt en je waarschijnlijk ook geen vakantie zult hebben.

- Kindergeld zal wegvallen gezien je voltijds gaat werken als werknemer en je teveel zult verdienen of werkuren hebben.

- Belastingen zelfde als iedere werknemer tenzij je onder de 6800 weet te blijven maar ik betwijfel het.

- Ga langs bij het ziekenfonds omtrent verzekeringen etc. ;-)

- Weekend werk kan interessant zijn, maar dat bedrag komt bij je loon van je gewone job = meer belastingen.


@AWD wat studeer jij als ik nieuwsgierig mag zijn?

AWD

Legacy Member
ik studeer geneeskunde (sowieso gaan een aantal mensen nu al weten wie ik ben :d)

En inderdaad, vakantiegeld en eindejaarspremie was ik nog vergeten. Vorig jaar heb ik er geen gekregen, maar dit jaar dus wel, en als ik niet fout ben volgend jaar ook, zelfs al ga ik dan al gestopt zijn met werken.

julkabas

Legacy Member
Range zei:
- je hebt 0 dagen vakantie als je nu begint, tenzij je vorig jaar ook gewerkt heb of extra dagen krijgt van je bedrijf. (wel nieuwe regeling in de maak voor starters)

Als ze vorig jaar volledig gestudeerd heeft, heeft ze meer dan waarschijnlijk recht op jeugdvakantie.
Ze moet gewoon een attest van haar school binnenbrengen bij haar werkgever dat verklaart dat ze volledig 2011 school gelopen heeft...

Edit: http://www.rva.be/D_opdracht_jeugd/Regl/Werknemers/SubcontentNL-02.htm

Blijkbaar moet je wel je opleiding beëindigd hebben, wat hier niet het geval zal zijn.

Range

Legacy Member
julkabas zei:
Als ze vorig jaar volledig gestudeerd heeft, heeft ze meer dan waarschijnlijk recht op jeugdvakantie.
Ze moet gewoon een attest van haar school binnenbrengen bij haar werkgever dat verklaart dat ze volledig 2011 school gelopen heeft...

Edit: Hebt u recht op de jeugdvakantie? - RVA

Blijkbaar moet je wel je opleiding beëindigd hebben, wat hier niet het geval zal zijn.

Klopt niet, als je geen x aantal dagen gewerkt hebt in het voorafgaande jaar als werknemer heb je geen recht op jeugdvakantie. ;)

Hebt u recht op de jeugdvakantie? - RVA

De jongere die afstudeert, jonger is dan 25 jaar en ten minste één maand werkt als loontrekkende gedurende het jaar waarin hij zijn studies heeft beëindigd, kan het daarop volgende jaar jeugdvakantie nemen ter aanvulling van zijn onvolledig recht op vakantie. Voor elke jeugdvakantiedag ontvangt hij, ten laste van de werkloosheidsverzekering, een uitkering die 65% bedraagt van zijn begrensd loon.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan