Olivier Peeters
Legacy Member
Hallo allen,
aangezien ik nog niet zo heel veel postte, laat ik mezelf eerst voorstellen.
Ik ben dus Olivier Peeters, ondertussen reeds 20 jaar jong en wonende in het Antwerpse en heb een beetje ADHD. Tot hier de onnodige uitleg, nu de relevante informatie...
Ik ga, als alles goed gaat, op het einde van het jaar afstuderen als Bachelor Electromechanica, na mijn vooropleiding in het middelbaar als Electrotechnieken (TSO)...
Na mijn stage, die drie maanden duurde, ben ik er nog meer van overtuigd dat elektromechanica niets echt iets voor mij is, het gaat er anders aan toe dan ik gedacht had. Daarboven komt nog dat ik wel geïnteresseerd ben in ICT. En dan vooral scripting, programmeren, websites bouwen maar ook netwerken opzetten etc...
Dus zou ik graag na mijn Bachelor nog wat bijstuderen in de richting ICT. Nu omdat ik niet echt hele dagen wil vastgekluisterd zitten aan een PC-scherm (ADHD, jullie kennen dat wel), zoek ik dus een richting waarbij ik een gevarieerde job kan krijgen (zowel achter bureau als in het werkveld). Ik dacht aan volgende studie- en jobmogelijkheden:
1) Leerkracht ICT & Elektromechanica (Secundair Onderwijs)... Het grootste probleem is da ik dit officieel niet kan studeren. In de lerarenopleiding kun je beide vakken niet combineren. Dus ik kan leerkracht ICT studeren, en door mn Bachelor-diploma kan ik dan eventueel Elektromechanica (praktijk) ook lesgeven.
2) ICT Studeren... Nu ICT studeren, er zijn veel keuzes. Ik heb eens zitten rondsurfen op het internet en volgende mogelijkheden zijn er. Ik zou naar Karel de Grotehogeschool willen gaan, da's superdicht bij de deur en er is heel wat keuze.
Aangezien ik al een bachelor heb kan ik gaan voor 'Extra bachelordiploma Industriële Wetenschappen en Technologie' ik zou dan studeren in de richting 'Multimedia en Communicatietechnologie'. Andere mogelijkheden zijn: Toegepaste Informatica & Industrieel Ingenieur ICT.
Nu ik dacht dat de richting TI & ICT veel programmeren was. En aangezien de markt daarvoor al verzadigd is, is mijn vraag is daar een toekomst voor (job-zekerheid)?
Dus zou ik kiezen voor leerkracht, zo kan ik zowel praktijdvakken (Elektriciteit, Mechanica?) combineren met eventueel lessen ICT of theorievakken (Elektriciteit, Mechanica) afhankelijk natuurlijk van de school
...
Wat zijn de verschillen tussen de 3 ICT-richtingen:
- Industrieel Ingenieur ICT
- Multimedia en Communicatietechnologie
- Toegepaste Informatica
Zijn er richtingen die ik over het hoofd heb gezien en die mogelijk aansluiten bij mijn vooropleiding (Bachelor Elektromecanica)?
Alle informatie en werkervaringen, relevante (en minder relevante ;-)) informatie is steeds welkom!
Groeten,
Olivier
PS Sorry, dat ik deze vraag stel net als andere mensen, maar de optie leerkracht is eentje die ik ook sterk overweeg en deze kwam in de andere topics niet voor ;-)
aangezien ik nog niet zo heel veel postte, laat ik mezelf eerst voorstellen.
Ik ben dus Olivier Peeters, ondertussen reeds 20 jaar jong en wonende in het Antwerpse en heb een beetje ADHD. Tot hier de onnodige uitleg, nu de relevante informatie...

Ik ga, als alles goed gaat, op het einde van het jaar afstuderen als Bachelor Electromechanica, na mijn vooropleiding in het middelbaar als Electrotechnieken (TSO)...
Na mijn stage, die drie maanden duurde, ben ik er nog meer van overtuigd dat elektromechanica niets echt iets voor mij is, het gaat er anders aan toe dan ik gedacht had. Daarboven komt nog dat ik wel geïnteresseerd ben in ICT. En dan vooral scripting, programmeren, websites bouwen maar ook netwerken opzetten etc...
Dus zou ik graag na mijn Bachelor nog wat bijstuderen in de richting ICT. Nu omdat ik niet echt hele dagen wil vastgekluisterd zitten aan een PC-scherm (ADHD, jullie kennen dat wel), zoek ik dus een richting waarbij ik een gevarieerde job kan krijgen (zowel achter bureau als in het werkveld). Ik dacht aan volgende studie- en jobmogelijkheden:
1) Leerkracht ICT & Elektromechanica (Secundair Onderwijs)... Het grootste probleem is da ik dit officieel niet kan studeren. In de lerarenopleiding kun je beide vakken niet combineren. Dus ik kan leerkracht ICT studeren, en door mn Bachelor-diploma kan ik dan eventueel Elektromechanica (praktijk) ook lesgeven.
2) ICT Studeren... Nu ICT studeren, er zijn veel keuzes. Ik heb eens zitten rondsurfen op het internet en volgende mogelijkheden zijn er. Ik zou naar Karel de Grotehogeschool willen gaan, da's superdicht bij de deur en er is heel wat keuze.
Aangezien ik al een bachelor heb kan ik gaan voor 'Extra bachelordiploma Industriële Wetenschappen en Technologie' ik zou dan studeren in de richting 'Multimedia en Communicatietechnologie'. Andere mogelijkheden zijn: Toegepaste Informatica & Industrieel Ingenieur ICT.
Nu ik dacht dat de richting TI & ICT veel programmeren was. En aangezien de markt daarvoor al verzadigd is, is mijn vraag is daar een toekomst voor (job-zekerheid)?
Dus zou ik kiezen voor leerkracht, zo kan ik zowel praktijdvakken (Elektriciteit, Mechanica?) combineren met eventueel lessen ICT of theorievakken (Elektriciteit, Mechanica) afhankelijk natuurlijk van de school
...Wat zijn de verschillen tussen de 3 ICT-richtingen:
- Industrieel Ingenieur ICT
- Multimedia en Communicatietechnologie
- Toegepaste Informatica
Zijn er richtingen die ik over het hoofd heb gezien en die mogelijk aansluiten bij mijn vooropleiding (Bachelor Elektromecanica)?
Alle informatie en werkervaringen, relevante (en minder relevante ;-)) informatie is steeds welkom!
Groeten,
Olivier
PS Sorry, dat ik deze vraag stel net als andere mensen, maar de optie leerkracht is eentje die ik ook sterk overweeg en deze kwam in de andere topics niet voor ;-)