Archief - Volgend jaar ICT? (2e bachelor)

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Olivier Peeters

Legacy Member
Hallo allen,

aangezien ik nog niet zo heel veel postte, laat ik mezelf eerst voorstellen.
Ik ben dus Olivier Peeters, ondertussen reeds 20 jaar jong en wonende in het Antwerpse en heb een beetje ADHD. Tot hier de onnodige uitleg, nu de relevante informatie... ;)
Ik ga, als alles goed gaat, op het einde van het jaar afstuderen als Bachelor Electromechanica, na mijn vooropleiding in het middelbaar als Electrotechnieken (TSO)...

Na mijn stage, die drie maanden duurde, ben ik er nog meer van overtuigd dat elektromechanica niets echt iets voor mij is, het gaat er anders aan toe dan ik gedacht had. Daarboven komt nog dat ik wel geïnteresseerd ben in ICT. En dan vooral scripting, programmeren, websites bouwen maar ook netwerken opzetten etc...

Dus zou ik graag na mijn Bachelor nog wat bijstuderen in de richting ICT. Nu omdat ik niet echt hele dagen wil vastgekluisterd zitten aan een PC-scherm (ADHD, jullie kennen dat wel), zoek ik dus een richting waarbij ik een gevarieerde job kan krijgen (zowel achter bureau als in het werkveld). Ik dacht aan volgende studie- en jobmogelijkheden:

1) Leerkracht ICT & Elektromechanica (Secundair Onderwijs)... Het grootste probleem is da ik dit officieel niet kan studeren. In de lerarenopleiding kun je beide vakken niet combineren. Dus ik kan leerkracht ICT studeren, en door mn Bachelor-diploma kan ik dan eventueel Elektromechanica (praktijk) ook lesgeven.

2) ICT Studeren... Nu ICT studeren, er zijn veel keuzes. Ik heb eens zitten rondsurfen op het internet en volgende mogelijkheden zijn er. Ik zou naar Karel de Grotehogeschool willen gaan, da's superdicht bij de deur en er is heel wat keuze.
Aangezien ik al een bachelor heb kan ik gaan voor 'Extra bachelordiploma Industriële Wetenschappen en Technologie' ik zou dan studeren in de richting 'Multimedia en Communicatietechnologie'. Andere mogelijkheden zijn: Toegepaste Informatica & Industrieel Ingenieur ICT.

Nu ik dacht dat de richting TI & ICT veel programmeren was. En aangezien de markt daarvoor al verzadigd is, is mijn vraag is daar een toekomst voor (job-zekerheid)?
Dus zou ik kiezen voor leerkracht, zo kan ik zowel praktijdvakken (Elektriciteit, Mechanica?) combineren met eventueel lessen ICT of theorievakken (Elektriciteit, Mechanica) afhankelijk natuurlijk van de school :)...

Wat zijn de verschillen tussen de 3 ICT-richtingen:
- Industrieel Ingenieur ICT
- Multimedia en Communicatietechnologie
- Toegepaste Informatica

Zijn er richtingen die ik over het hoofd heb gezien en die mogelijk aansluiten bij mijn vooropleiding (Bachelor Elektromecanica)?

Alle informatie en werkervaringen, relevante (en minder relevante ;-)) informatie is steeds welkom!
Groeten,
Olivier

PS Sorry, dat ik deze vraag stel net als andere mensen, maar de optie leerkracht is eentje die ik ook sterk overweeg en deze kwam in de andere topics niet voor ;-)

Privatetor

Legacy Member
Zou je niet kunnen uitgesteld worden op sommige vakken? omdat je al een bachelor op zak hebt? misschien word je wel uitgesteld op sommige gedeelte elektronica en van de wiskunde als je bijvoorbeeld ICT - Elektronica zou doen? Nu, ik weet nu niet welke soort elektronica dat je juist gaat krijgen dan maar het zal wel pure printplaat stuff zijn... en dan kan je ook direct leraar worden,

Ikkina

Legacy Member
Er zijn wel hogescholen die het toelaten om in de lerarenopleiding elektriciteit-informatica of mechanica-informatica te laten combineren.
Elektromechanica is een vak dat gegeven wordt vanaf de 3e graad in het secundair, jij zal met jouw diploma enkel les mogen geven aan de 1ste en 2de graad.

Let er wel op dat de opleiding Industrieel ingenieur: Elektronica-ICT heet. Deze opleiding is niet aangeraden als je in de laatste graad van het secundair minder dan 4u/week wiskunde had. Je kan voor deze opleiding misschien wel enkele vrijstellingen krijgen, maar dat zullen er niet veel zijn. Dat betekent dus dat je helemaal moet beginnen vanaf de 1ste bachelor. Denk er ook aan dat deze opleiding in 2013-2014 een universitaire opleiding wordt en 5 jaar zal duren, i.p.v. 4.

Multimedia en Communicatietechnologie is opleiding met weinig toekomstperspectieven en is totaal iets anders dan een informatica- of ICT-opleiding.

Caracalla

Legacy Member
Met een bachelordiploma mag je in het BSO ook les geven tot in het 7de jaar.
Met een bachelor informatica mag je ook tot in het 7de jaar les geven aan TSO ICT-gerichte richtingen.

Privatetor

Legacy Member
Ikkina zei:
Er zijn wel hogescholen die het toelaten om in de lerarenopleiding elektriciteit-informatica of mechanica-informatica te laten combineren.
Elektromechanica is een vak dat gegeven wordt vanaf de 3e graad in het secundair, jij zal met jouw diploma enkel les mogen geven aan de 1ste en 2de graad.

Let er wel op dat de opleiding Industrieel ingenieur: Elektronica-ICT heet. Deze opleiding is niet aangeraden als je in de laatste graad van het secundair minder dan 4u/week wiskunde had. Je kan voor deze opleiding misschien wel enkele vrijstellingen krijgen, maar dat zullen er niet veel zijn. Dat betekent dus dat je helemaal moet beginnen vanaf de 1ste bachelor. Denk er ook aan dat deze opleiding in 2013-2014 een universitaire opleiding wordt en 5 jaar zal duren, i.p.v. 4.

Multimedia en Communicatietechnologie is opleiding met weinig toekomstperspectieven en is totaal iets anders dan een informatica- of ICT-opleiding.
Ok, maar als hij Master zou doen in elektro/mechanica is hij ook Industrieel ingenieur... Met de wiskunde die hij kreeg tijdens zijn Bachelor opleiding, zou het dan toch wel moeten lukken? Zijn secundair staat daar buiten want dit is niet zijn eerste wiskunde gerichte bachelor opleiding niet?

Ikkina

Legacy Member
Privatetor zei:
Ok, maar als hij Master zou doen in elektro/mechanica is hij ook Industrieel ingenieur... Met de wiskunde die hij kreeg tijdens zijn Bachelor opleiding, zou het dan toch wel moeten lukken? Zijn secundair staat daar buiten want dit is niet zijn eerste wiskunde gerichte bachelor opleiding niet?

Ja, maar ik denk niet dat hij met zijn diploma van industrieel ingenieur: elektromechanica kan gaan werken in de informatica.

De wiskunde die je krijgt bij de professionele bachelor: elektromechanica is totaal niet te vergelijken met die van industriële ingenieurswetenschappen.

Privatetor

Legacy Member
Dus jij zegt dat hij niet de nodige vooropleiding heeft op aan een ICT-Elektronica Bachelor te beginnen, maar ik las op de site van de school die deze opleiding geeft, dat zelfs BSO leerlingen zouden kunnen slagen of is dit gewoon geldklopperij? Of ik heb het misverstaan en je bedoelde: direct op de informatica werkvloer de belande met zijn elektro/mech diploma, want dat zou inderdaad niet goed komen.

Privatetor

Legacy Member
Ikkina zei:
Ja, maar ik denk niet dat hij met zijn diploma van industrieel ingenieur: elektromechanica kan gaan werken in de informatica.

De wiskunde die je krijgt bij de professionele bachelor: elektromechanica is totaal niet te vergelijken met die van industriële ingenieurswetenschappen.

Dus jij zegt dat hij niet de nodige vooropleiding heeft op aan een ICT-Elektronica Bachelor te beginnen, maar ik las op de site van de school die deze opleiding geeft, dat zelfs BSO leerlingen zouden kunnen slagen of is dit gewoon geldklopperij? Of ik heb het misverstaan en je bedoelde: direct op de informatica werkvloer de belande met zijn elektro/mech diploma, want dat zou inderdaad niet goed komen.

Ikkina

Legacy Member
Privatetor zei:
Dus jij zegt dat hij niet de nodige vooropleiding heeft op aan een ICT-Elektronica Bachelor te beginnen, maar ik las op de site van de school die deze opleiding geeft, dat zelfs BSO leerlingen zouden kunnen slagen of is dit gewoon geldklopperij? Of ik heb het misverstaan en je bedoelde: direct op de informatica werkvloer de belande met zijn elektro/mech diploma, want dat zou inderdaad niet goed komen.

Je moet goed opletten dat je niet gaat verwarren tussen de professionele bachelor: elektronica-ict en de academische bachelor: industriële wetenschappen: elektronica-ict.
De eerste is een praktische studie en is doenbaar voor een BSO leerling.
Die laatste is een theoretische studie, waarvoor je dus ook wel wat wiskunde moet kunnen.

Olivier Peeters

Legacy Member
Bedankt al voor jullie informatie!
Electronica zie ik niet echt zitten, ik ben al eens gezakt uit Elektronica en printplaats maken etc zie ik me echt niet doen. Dat is veel te hoog gegrepen...

Aangezien Multimedia en Communicatietechnologie volgens jullie geen toekomst meer heeft, schiet er voor mij slechts een richting over: Toegepaste Informatica!

In Antwerpen twee mogelijkheden: Artesis hogeschool of Karel de Grote hogeschool. Op KdG zou ik gaan voor: 'Applicatieontwikkeling' is dit een goede keuze? Is Artesis beter, of toch KdG? :)

Kan ik met zo een diploma eventueel nog gaan lesgeven? :-)

Alvast bedankt,
Olivier

Privatetor

Legacy Member
Ik ken deze scholen nu niet goed echt maar, ik zou dan toch Karel de Grote hogeschool nemen (heb er al meer over gehoord) , Omdat deze school al meer geschiedenis heeft, beter over komt bij een sollicitatie, ze zouden b.v kunnen zeggen: Artesis was da voor beest, ik ga die toch van de KdG pakken want die school ken ik... zo denken sommige mensen.
Dat les geven weet ik niet zeker maar daar hebben ze in de school die je kiest wel antwoord op.

Applicatieontwikkeling zal vooral veel ontwerpen zijn (dan ben je wat vrij in je werk wat mss goed is voor je adhd), en op de hoogte blijven van de nieuwste snufjes...

Olivier Peeters

Legacy Member
Oke super, denk dat ik dat ga doen :) Morgen is het openlesdag in KdG, ik heb nog snel ingeschreven zodat ik morgen daar les kan gaan volgen!
Hopelijk kan ik dan mijn definitieve keuze maken :)

Groeten,
Olivier

EmP

Legacy Member
Olivier Peeters zei:
Nu ik dacht dat de richting TI & ICT veel programmeren was. En aangezien de markt daarvoor al verzadigd is, is mijn vraag is daar een toekomst voor (job-zekerheid)?

Excuse-me-je???

Privatetor

Legacy Member
Ok, veel succes, ik hoop dat het iets voor jouw gaat zijd!

Maar nu heb ik een vraag, omdat je uit Antwerpen komt, is CVO phanta rei een goeie school? Ik wil er Elektro/mechanica - Klimatisering gaan volgen en het is de enigste school redelijk in de buurt die dit geeft op Graduaat niveau.

Mvg

Olivier Peeters

Legacy Member
Privatetor zei:
Ok, veel succes, ik hoop dat het iets voor jouw gaat zijd!

Maar nu heb ik een vraag, omdat je uit Antwerpen komt, is CVO phanta rei een goeie school? Ik wil er Elektro/mechanica - Klimatisering gaan volgen en het is de enigste school redelijk in de buurt die dit geeft op Graduaat niveau.

Mvg

Hallo,

ik woon wel op 5km van Antwerpen (-stad), maar heel veel heb ik er niet mee te maken (andere kanbst van het water enzovoorts) ;)
Van het CVO Phanta Rei heb ik dan ook nooit gehoord. Geen enkele van mijn klasgenoten, vrienden of kennissen heb ik er al over horen spreken, dus kan ik je niet verder helpen sorry...

Groeten,
Olivier

Olivier Peeters

Legacy Member
Hallo allen,

hoe langer ik erover nadenk hoe meer ik twijfel. Ik zou het heel heel graag doen, maar ik ben zo eens gaan kijken naar de werkadvertenties. En daarbij staan heel wat programmeerjobs. Werk waar je een hele dag stil moet zitten, dit kan ik wel, maar graag had ik wel wat afwisseling (of een andere job).

Kunnen jullie (afgestudeerden bachelor Toegepaste Informatica) even toelichten wat jullie huidige job is? Mogelijks kan ik aan de hand daarvan bekijken of leerkracht een betere optie is ;-)

Groeten,
Olivier
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan