Archief - Toegepaste Informatica

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

LaBuenaVida

Legacy Member
Beste forumleden,

Ik zit momenteel in een biomedische richting in Brugge.
Die richting spreekt mij geen 100% aan.

Ik heb altijd al interesse gehad in computers, etc.
Daarom dat ik mss overweeg om te veranderen naar de richting Toegepaste informatica.

Bij deze zou ik graag wat meer info willen over hoe de vakken zijn, of er buisvakken zijn, projecten, .. van oud-studenten.

Ook schrikt de hoeveelheid vakken mij af, dat ik het niet zou aankunnen enzo.
Zie: http://img849.imageshack.us/img849/1710/knipselon.jpg

Ik hoop dat er een paar van jullie mij kunnen helpen.
(De vorige topics over deze richting zijn allemaal te oud)

Mvg.

The_Cat

Legacy Member
Vakken gaan redelijk afhangen van school tot school :) en als je nog geen informatica vakken gehad hebt zal vooral programmeren lastig zijn in het begin, en hierbij spreek ik toch wel uit ervaring. Projecten doe je ook geregeld, websites bouwen, windows applicaties maken, smartphone applicaties ontwikkelen.

Het feit of je het ga aankunnen zal vooral wel aan jezelf komen te liggen. Je zal er sowieso veel werk moeten instoppen in het begin, en je mag toch wel verwachten om er meer tijd aan te spenderen dan mensen die al een vooropleiding gehad hebben van informatica. Maar als je er echt de wil voor hebt dan moet het normaal geen probleem zijn.

Enkele vakken die ik had in het eerste jaar waren programmeren in C# en Java, Webdesign(wat o.a. inhield photoshop, flash, website programmeren in notepad++, later gebruik met dreamweaver) Bedrijfseconomie.

Als het iets is dat je wil zou ik zeggen ga er voor :)

Mooncat

Legacy Member
De hoeveelheid vakken zegt weinig. TI is sowieso geen blokintensieve richting, maar eerder een richting waar je zaken inoefent, zeker bij programmeren. Op het eerste gezicht lijkt er veel aandacht te worden gespendeerd aan economisch getinte vakken en niet zo veel aan Cisco (al zal dat waarschijnlijk in computernetwerken vervat zitten). Er is ook geen aandacht voor meer nichedingen zoals ERP/business intelligence en soms kan dat wel een meerwaarde zijn voor een student als die gaat solliciteren. Alleszins ziet de opleiding er vrij evenwichtig uit.

Als je die richting serieus wilt overwegen, praat dan met TI-studenten en dan nog liefst het derdejaars. Velen beginnen aan die richting omdat ze denken dat informatica wel tof is omdat ze veel op hun pc tokkelen. Dan blijkt dat programmeren en netwerken hen niet interesseert en zit je in een richting die grotendeels uit deze twee dingen bestaat.

wils

Legacy Member
Zit in het 2de jaar toegepaste informatica

hier bij ons op school is het grootste buisvak wiskunde.

voor de rest kregen we hier in het eerste webtechnologie(gewoon websites bouwen),java,vb.net,cisco,sql

in het tweede begint het wel een stukje moeilijker te worden dus je moet maken dat je in het begin zeker mee bent.

Prime-Omega

Legacy Member
Normaal gezien beginnen ze vanaf 0 (bij de PHL toch, heb me daar het eerste jaar kapot verveeld) dus als computers je interesseren hoef je niks te vrezen.

Gekke_Koerd

Legacy Member
1ste jaar TI op de EHB

1ste semester 5 vakken -> Prog, multimedia, communicatie, basiskennis + netwerken

Buisvakken waren netwerken + programmeren, de rest is vanbuiten leren.
1 project in het eerste semester was voor communicatie in groep een onderwerp kiezen en hier een presentatie voor doen. Simpel.

Miniproject programmeren was een RPG maken in C++ met zen tweetjes. Ook simpel.

Nu 2e semester gegevensbanken, industrieel, programmeren 2, ERP (sap) en webtechnologie. veel projecten, niet veel studiewerk bij examens.

Al bij al zeker te doen maar als je er niets voor doet = gebuisd natuurlijk. Zoals bij elke richting natuurlijk heheh.

Opletten bij andere scholen, ik heb gezien dat sommige hogescholen een deel basisvakken in hun rooster hebben zoals wiskunde, boekhouden, zelfs taalvakken al gezien. Een deel leerlingen kwamen van de KHL naar deze school om ze te ontwijken.

Bv202

Legacy Member
Opletten bij andere scholen, ik heb gezien dat sommige hogescholen een deel basisvakken in hun rooster hebben zoals wiskunde, boekhouden, zelfs taalvakken al gezien. Een deel leerlingen kwamen van de KHL naar deze school om ze te ontwijken.
Overal krijg je talen (in een TI-richting), met uitzondering van Artesis en de EHB. Vanaf volgend jaar gaat Artesis echter ook taalvakken geven (hoewel beperkt) en is de EHB dus de enige school waar je geen talen krijgt.

The_Cat

Legacy Member
Als ik u was zou ik gewoon eens gaan naar de school waar je dat wil volgen. Het vakken pakket is overal verschillend om vier een duidelijk beeld te krijgen.

Prime-Omega

Legacy Member
Bv202 zei:
Overal krijg je talen (in een TI-richting), met uitzondering van Artesis en de EHB. Vanaf volgend jaar gaat Artesis echter ook taalvakken geven (hoewel beperkt) en is de EHB dus de enige school waar je geen talen krijgt.

Stellen deze wat voor dan? Ik heb de eerste 2 jaar 1/2 uren frans en engels gehad en het niveau van frans was gewoon ermbarmelijk en de lessen engels broste iedereen. :D

Sir.Killalot

Legacy Member
Ik ben ook nog aan het twijfelen om iets bij te studeren, maar ik vrees voor de wiskunde :). Nooit goed in geweest en mijn laatste wiskundeles is ondertussen ook al vijf jaar geleden :p.

Satkan

Legacy Member
Ik zit nu in Bso, en ik ga volgend jaar deze richting ook volgen in Gent.

Ik heb al eens grondig in die cursussen gekeken, en die vallen verschrikkelijk goed mee.

Wiskunde is natuurlijk een ramp in mijn huidige richting, maar met Khan Academy is dat snel ingehaald.

Punt van mijn post; voor wiskunde in te halen : Khan Academy

LaBuenaVida

Legacy Member
Danku voor de vele replies :)
Het heeft mij al veel meer wijzer gemaakt ;)

Ik heb ook dus gezien dat je een degelijke pc nodig hebt, maar wat me opvalt is dat je windsows professional nodig hebt? Klopt dit? Want dit vind je niet zoveel standaard in laptops (ik denk eerder aan Dell XPS 15)

@Nameless:
Ik ben geïnstereseerd in hoe men sites, games, apps, programmas maakt en hoe een PC in elkaar zit, alsook het verbinden van andere PC's, printers enzo aan een netwerk.

Satkan

Legacy Member
LaBuenaVida zei:
Danku voor de vele replies :)
Het heeft mij al veel meer wijzer gemaakt ;)

Ik heb ook dus gezien dat je een degelijke pc nodig hebt, maar wat me opvalt is dat je windsows professional nodig hebt? Klopt dit? Want dit vind je niet zoveel standaard in laptops (ik denk eerder aan Dell XPS 15)

@Nameless:
Ik ben geïnstereseerd in hoe men sites, games, apps, programmas maakt en hoe een PC in elkaar zit, alsook het verbinden van andere PC's, printers enzo aan een netwerk.

Mmh, ik ken mensen die informatica doen in Ugent,...

Die doen het gewoon met een 4 jaar oude laptop waar Vista Home Premium opstaat hoor.

joshetei

Legacy Member
Windows krijg je toch (legaal) gratis als je zo'n richtingen doet. Zelfs ik als ing. bouwkunde mocht het gewoon downloaden via Toledo.

godf@ther

Legacy Member
Volgend jaar ga ik deze richting ook studeren op de Hogent. Ik ken er wel wat volk van die dit ook studeren (uit onze studentenclub), en zij zijn er toch altijd door, weinig blokwerk tijdens examens en gewoon wa taken maken.

The_Cat

Legacy Member
Ik doe het ondertussen met een 5 jaar oud hp laptop met Windows 7 op en het gaat nog :p volgend jaar moet ik wel een nieuwe halen omdat hij dan niet meer aan de minimum vereisten voldoet. Maar als je al een laptop hebt zou ik zeker nog geen nieuwe gaan halen. Je kan beter met je oude voort doen en later een nieuwe halen dan later je nieuwe moeten upgrade omdat hij Mss niet kan volgen :)

LaBuenaVida

Legacy Member
Thanks voor de vele reacties :)

Ik heb momenteel een i3 processor met 4gig ram en een nivdia geforce gt425M.
Geen idee als dit voldoet aan de eisen?

Dastardly

Legacy Member
een degelijke pc hebt ge echt niet nodig hoor. ik ben die jaren doorgekomen met een oud beest (een van de eerste laptops met een dual core, zegt al genoeg :p) en een eerste generatie netbook (acer aspire one).

de projecten die ge maakt op school zijn echt niets waard qua hardware vereisten. het gaat misschien ietsje trager werken, maar meestal hebt ge toch hopen tijd in een les.

zoals eerder al gezegd is TI meer een praktijk gerichte opleiding (zal wel zo zijn voor alle prof. bachelors zeker?). dus heel weinig leren om te leren, maar eerder leren door oefeningen en opdrachten.

grootste buisvak bij mezelf was frans. op die 3 jaar heb ik 7 keer dat examen moeten doen als ik mij goed herinner. ben dan ook rampzalig slecht in frans :)

wiskunde was slechts 2u in de week het eerste jaar tijdens het eerste semester. niet echt noemenswaardig dus. (in het laatste jaar kwamen daar nog matrices bij omdat die nodig zijn voor het berekenen van camera standpunten ed in games).
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan