Archief - TEW - VUB

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

dimitri90

Legacy Member
Hallo allemaal,


Ik moet dit jaar nog enkele vakken uit de Bacheloropleiding TEW aan de VUB doen. Omdat dit een aantal studiepunten te veel zullen zijn om ook de volledige master te kunnen doen, zou ik graag één of twee vakken (van Bachelor of Master) aan een andere unief volgen en de hopelijk behaalde credits inzetten voor de master TEW in Brussel . Zijn er hier die een soortgelijke situatie kennen of weten via welke vakken van andere uniefs een vrijstelling kan worden gekregen aan de VUB? Stel dat ik niet voor de hele master kan inscrhijven, zou ik dan eerst de masterproef kunnen doen en dan volgend jaar nog een paar vakken in eerste semester; of is dat een ongebruikelijke volgorde?

Alvast merci

PS: studiebegeleidster van VUB is moeilijk bereikbaar dezer dagen wegens deliberatie en opstellen ISP enzo, dus daar kan ik het nog niet meteen gaan vragen

dimitri90

Legacy Member
@tommie314: 60 + 18

@zipke: afspraak al gemaakt, normaal over enkele dagen

dimitri90

Legacy Member
niemand hier meer informatie over? beetje rare vraag om aan de studietrajectbegeleider te stellen: "kan ik op een andere unief ook vrijstellingen halen voor vakken binnen deze opleiding?"

of iemand die wat meer kan zeggen van
-de afstudeerrichtingen binnen de master TEW
-het maximaal aantal studiepunten waar je per jaar voor kan inschrijven (normaal 66, maar afwijkingen mogelijk?)

Stel dat ik alleen 'gewone vakken' doe, en mijn masterproef uitstel - kan ik die dan al in januari indienen of moet ik daar dan een heel ac.jaar mee bezig zijn?

Alvast merci

MonkeyPenis

Legacy Member
Ik post het hier effe aangezien hier de mensen het sowieso kunnen vertellen:

Hoe valt algemene economie I en II mee? Is dit te doen voor iemand zonder economische basis uit het humaniora mits stevige inzet en motivatie? (voordien heb ik een prof. bachelor behaald met grote onderscheiding en behaal normaal in juni de tweede)

timdeb

Legacy Member
Je mag in principe zoveel stp opnemen als je wilt, ik ken bv. iemand die 120 stp op 1 jaar heeft opgenomen. Van waar haal je die 66?
Normaal kan je je masterproef in januari indienen hoor, vriend van me (eveneens TEW) zal zijn thesis ook in januari verdedigen

@ monkeypenis
De master bedrijfskunde start vanaf nul, de vakken algemene economie 1 en 2 krijg je ook samen met de 1ste bachelors TEW. Ze zijn dus perfect op maat voor mensen die geen economische voorkennis hebben, enkel wiskundig inzicht is wel aan te raden natuurlijk.

dimitri90

Legacy Member
timdeb zei:
Je mag in principe zoveel stp opnemen als je wilt, ik ken bv. iemand die 120 stp op 1 jaar heeft opgenomen. Van waar haal je die 66?
Normaal kan je je masterproef in januari indienen hoor, vriend van me (eveneens TEW) zal zijn thesis ook in januari verdedigen
120 stp op 1 jaar; dat zijn dan toch twee verschillende hoofdinschrijvingen vermoed ik?
ik dacht dat 66 het maximum was voor één richting aan VUB
kan je die in januari indienen als je er pas (officieel) in september aan begint?

yakke

Legacy Member
MonkeyPenis zei:
Ik post het hier effe aangezien hier de mensen het sowieso kunnen vertellen:

Hoe valt algemene economie I en II mee? Is dit te doen voor iemand zonder economische basis uit het humaniora mits stevige inzet en motivatie? (voordien heb ik een prof. bachelor behaald met grote onderscheiding en behaal normaal in juni de tweede)

Makkelijk haalbaar zonder voorkennis. Heb het ook gedaan. Ze starten echt van 0. Vooral naar de oefensessies gaan deze zijn zeer belangrijk. Economie 1 is wel een stuk moeilijker dan economie 2 in mijn tijd.

zipke

Legacy Member
Economie I en II zijn echt heel eenvoudig. De cursus is een VUB-boek, en echt heel eenvoudig geschreven en uitgelegd. Er wordt dus geen gebruik gemaakt van een boek dat uitgegeven is bij één of andere hippe uitgeverij (tenzij ze dit ondertussen in boekvorm gegoten hebben). Ik had zelf geen economie tijdens het middelbaar en had 16 en 17 op I en II.. De oefeningen zijn inderdaad zeer belangrijk en helemaal niet moeilijk. Beetje logisch nadenken, de formules kunnen toepassen en je bent er al!

Wat betreft de masterproef. Waarom zou je je pas inschrijven in september? Schrijf je gewoon in in je masterjaar? De deadline van eerste zit is begin mei, de deadline van tweede zit is eind juli. Als "derde deadline" kan je afgeven in December/Januari(?).

MonkeyPenis

Legacy Member
Volgens het curriculum wordt er gebruik gemaakt van een extern boek (Economics van Mankiw) voor algemene economie I (prof S'Jegers)? Morgen eens naar een college gaan...

zipke

Legacy Member
S'Jegers is inderdaad nog dezelfde. 'k Heb het boek eens doorbladerd op internet en ziet er wel nog leuk uit. De leerstof is echt basic en niet moeilijk te begrijpen don't worry..

dimitri90

Legacy Member
zipke zei:
Wat betreft de masterproef. Waarom zou je je pas inschrijven in september? Schrijf je gewoon in in je masterjaar? De deadline van eerste zit is begin mei, de deadline van tweede zit is eind juli. Als "derde deadline" kan je afgeven in December/Januari(?).

Ik weet niet of ik me al kan inschrijven voor het masterjaar - wegens nog een aantal bachelorvakken te doen -, dus zal dat ook nog niet kunnen voor de MP, die toch het sluitstuk is van de masteropleiding?

Stel dat ik me dan in 2012-2013 inschrijf voor nog enkel één of twee vakken uit eerste semester + masterproef; zou ik dan in januari kunnen 'afstuderen'? (Gesteld dat ik al eind juli ofzo al aan die MP kan beginnen werken) Of moet ik dan sowieso wachten tot de zomer van 2013, ook al heb ik in het tweede semester geen vak meer?

Afspraak met studiebegeleidster pas volgende week, dus meer weet ik nog niet...

timdeb

Legacy Member
Voor economie 1 en 2 wordt sterk aangeraden dit boek te kopen, tijdens de les heeft Segers hier nog eens de nadruk op gelegd. Ik zou het dus wel gebruiken bij het studeren.

CuRv3

Legacy Member
da boek is echt niet nodig, maar heb het hier nog liggen moest iemand t willen :p

zipke

Legacy Member
@ Dimitri: ik denk inderdaad dat je kan afstuderen in januari wanneer je enkel vakken hebt in eerst Sem en klaar bent met je masterproef voor de deadline in December. Toch nog even vragen aan Heidi, maar ben er bijna zeker van!

dimitri90

Legacy Member
@ zipke: Welke goeie/slechte ervaringen heb je met de masterproef? Wie valt te vrezen onder de professoren?
Jij bent toch Master TEW: HIR, dus wellicht ook vakken gezamenlijk met de TEW-opleiding gehad?

servelli

Legacy Member
HIR is vanzelfsprekend het moeilijkst.Maar wat is het makkelijkst: EW of TEW?

Mr.

Legacy Member
servelli zei:
HIR is vanzelfsprekend het moeilijkst.Maar wat is het makkelijkst: EW of TEW?

Aan de kul hebben de ew-ers meer keuzevakken, die je dus zelf kan kiezen en invullen. Als je die een beetje slim kiest en dus vakken kiest waar je zelf sterker in bent maak je het voor jezelf makkelijker. Zo denk ik alleszins dat het zit.

flyingdutchman

Legacy Member
TEW is wat meer gericht op bedrijven e.d., terwijl EW meer een soort economie + algemene vorming is. Waar TEW marketing en corporate finance krijgt, krijgt EW sociologie, geschiedenis, wereldeconomiën, etc. Maar ze krijgen beide dezelfde wiskunde en over het algemeen dezelfde economische vakken.
Je kan met een bachelor EW nog altijd een master TEW doen, dus in feite maakt het niet zoveel uit :).
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan