Archief - Syntra Netwerkbeheerder

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Sonicje

Legacy Member
Hey iedereen,

na wat zoeken op het forum ben ik al wel het één en ander te weten gekomen, jammer genoegen liepen de 'recentere' threads in 2010.
Daarom stel ik hier even de vraag zodat ik zeker ben dat ik up-to-date zit.

Na wat rondkijken op het internet heb ik mijn oog laten vallen op een Syntra opleiding in Mechelen, namelijk die van 'Netwerkbeheerder'. Dit zou een dag opleiding zijn van ma-vr.

Momenteel studeer ik Industriële wetenschappen Elektronica-ICT, waarin de ICT goed gaat gaat, maar vakken zoals elektriciteit en wiskunde zijn geen dendert succes. Echter de ICT vakken en dan voornamelijk de netwerk vakken deed ik enorm graag en gingen ook vlot.

Ook ben ik in het bezit van een diploma informatica beheer van het secundair.


Maar nu de concrete vraag...
Als ik deze cursus start op Syntra, krijg ik op het einde van de rit dan een erkend diploma als netwerkbeheerder en kan ik hier ook mee aan de slag gaan in het bedrijfsleven ?
Of zal het zéér moeilijk worden om hier werk in te vinden ?

Is er iemand met ervaring in deze richting van Syntra die de dagopleiding gevolgd heeft en hier omtrent werk zoekt/gevonden heeft ? Ook hoe zit het met het niveau van de cursus ?

Alvast bedankt :)

Spider

Legacy Member
Ge kunt beter die van CVO volgen dat zijn betere opleidingen dan die van syntra, die van syntra zijn heel beperkt

Sonicje

Legacy Member
Spider zei:
Ge kunt beter die van CVO volgen dat zijn betere opleidingen dan die van syntra, die van syntra zijn heel beperkt

Wat bedoel je precies met beperkt ?
Dat men veel verschillende dingen oppervlakkig bekijkt ?

Aangezien je toch zo'n 4,5 dag daar zit (36uur in de week) heel het jaar door, lijkt het mij toch dat je enige kennis op doet, of zit ik hier fout ?

Ark'ay

Legacy Member
Ik ken er niet zoveel van maar Syntra heeft niet z'on goede naam naar wat ik hoor.

Waarom ga je niet gewoon Toegepaste Informatica doen in de hogeschool. Je hebt wss zelfs een aantal vrijstellingen.

Sonicje

Legacy Member
Ark'ay zei:
Ik ken er niet zoveel van maar Syntra heeft niet z'on goede naam naar wat ik hoor.

Waarom ga je niet gewoon Toegepaste Informatica doen in de hogeschool. Je hebt wss zelfs een aantal vrijstellingen.

Heb ik ook liggen denken, maar zit ik weer met taalvakken waar ik helemaal geen krak in ben en zo en zo weer 3 jaar beginnen van bijna een 0 punt (met eventuele vrijstellingen).

Als ik na een jaar deftig studeren ineens in de ICT zou kunnen beginnen werken zou dit de voorkeur hebben, maar natuurlijk gaat een bachelor diploma zwaarder doorwegen dan een attest van Syntra, daar ben ik me (jammer genoeg :D) wel van bewust.

MrBrightside

Legacy Member
Met Syntra diploma's ben je niet echt veel. Ik spreek uit ervaring.. Bedrijven pakken niet gauw mensen aan als ze horen dat je een attest hebt gehaald ipv diploma.

Volg TI op de hogeschool via flexibel studeren en ga intussen werken. Zo'n opleiding neemt 2 jaar in beslag en je hebt een bachelor diploma in je hand!

Ark'ay

Legacy Member
Sonicje zei:
Heb ik ook liggen denken, maar zit ik weer met taalvakken waar ik helemaal geen krak in ben en zo en zo weer 3 jaar beginnen van bijna een 0 punt (met eventuele vrijstellingen).

Als ik na een jaar deftig studeren ineens in de ICT zou kunnen beginnen werken zou dit de voorkeur hebben, maar natuurlijk gaat een bachelor diploma zwaarder doorwegen dan een attest van Syntra, daar ben ik me (jammer genoeg :D) wel van bewust.

Ik was zeker ook geen held in taalvakken.
Ik kwam uit een TSO richting met amper Frans, geen Engels en 2u wiskunde.

Die wiskunde was even doorbijten maar niet zo'n probleem :)
Engels kon ik wel redelijk van TV, games enzo. Twas enkel spelling/grammatica dat fameus moest bijgeschaaft worden.

Frans was een ramp maar bij ons (KDG Antwerpen 4jaar terug) werden de taalvakken als 1 vak gezien.

Dus Frans 7/20 en Engels 15/20 = 11/20 en erdoor.


Informeer eens naar je vrijstellingen. Met een IAE traject kan je mss een lesrooster samenstellen waardoor je in 2 jaar afstudeerd.

Sonicje

Legacy Member
MrBrightside zei:
Met Syntra diploma's ben je niet echt veel. Ik spreek uit ervaring.. Bedrijven pakken niet gauw mensen aan als ze horen dat je een attest hebt gehaald ipv diploma.

Volg TI op de hogeschool via flexibel studeren en ga intussen werken. Zo'n opleiding neemt 2 jaar in beslag en je hebt een bachelor diploma in je hand!

Is inderdaad ook nog één van de opties die ik ga bekijken :)






master777 zei:
Netwerken: cisco etc: bijna uitsluitend in Bussel (hou er rek. mee).
MS is beter.

Ik denk/vrees dat er geen cisco certificaten bij betrokken zijn, wat in véél van de job aanbiedingen toch vereist is.




Ark'ay zei:
Ik was zeker ook geen held in taalvakken.
Ik kwam uit een TSO richting met amper Frans, geen Engels en 2u wiskunde.

Die wiskunde was even doorbijten maar niet zo'n probleem
Engels kon ik wel redelijk van TV, games enzo. Twas enkel spelling/grammatica dat fameus moest bijgeschaaft worden.

Frans was een ramp maar bij ons (KDG Antwerpen 4jaar terug) werden de taalvakken als 1 vak gezien.

Dus Frans 7/20 en Engels 15/20 = 11/20 en erdoor.


Informeer eens naar je vrijstellingen. Met een IAE traject kan je mss een lesrooster samenstellen waardoor je in 2 jaar afstudeerd.

Heb ook eens bij KDG gekeken, het netwerkbeheer dat ze daar aanbieden leek me ook interessant. Behalve de talen dan weer :)
Wiskunde ZOU moeten lukken. Kom uit een TSO van 4u wiskunde (informatica beheer) en heb nu op een redelijk niveau wiskunde gekregen.


Ik moet wel zeggen dat ik verschiet van iedereen zijn reactie op het "Snytra" gebeuren. Alleen maar negatieve reacties doet me toch al eens extra nadenken hierover.
Maandag de 27ste geven ze een info avond, ik ga daar eens naar kijken, maar ik denk dat ik dan toch maar alternatieven ga bekijken dan Syntra.

Alvast bedankt aan iedereen voor de snelle reacties en feedback !

vjeeke

Legacy Member
Ik raad Syntra mechelen ten zeerste af. Syntra Genk daarentegen is veel beter. Ik spreek uit ervaring. Ik heb in Mechelen maar 2 maanden volgehouden en ik ben daar gewoon weggegaan omwille van slechte leerkrachten. Ik had in het verleden al zeer goede ervaringen met Genk dus ben ik daar terug gaan volgen.

Op vlak van werk vinden heb ik geen problemen gehad. It's all about your motivation!!

Lord Kveldulv

Legacy Member
Sonicje zei:
Heb ik ook liggen denken, maar zit ik weer met taalvakken waar ik helemaal geen krak in ben en zo en zo weer 3 jaar beginnen van bijna een 0 punt (met eventuele vrijstellingen).

Als ik na een jaar deftig studeren ineens in de ICT zou kunnen beginnen werken zou dit de voorkeur hebben, maar natuurlijk gaat een bachelor diploma zwaarder doorwegen dan een attest van Syntra, daar ben ik me (jammer genoeg :D) wel van bewust.

Er zijn nog andere graduaten in avondschool die IT-related zijn waar je geen taalvakken krijgt. Misschien zelfs bij TI al niet?
Wat ik aanraad als dat echt de richting is die je uit wil: Structuurschema - Groep T
Daar zit het CCNA in. Kan je zelfs volgen los van de andere modules. En dan heb je op een paar avonden gedurende 1 of 2 jaar hetzelfde CCNA attest als bij Syntra. Het verschil is dat dan 160u is als ik me niet vergis tov Syntra een heel jaar, voor hetzelfde (denk ik toch dat je daar ook het CCNA krijgt?). Maar dat wil niet zeggen dat je daarom meer kunt. Dat wil wel zeggen dat je meer tijd nodig gehad hebt voor hetzelfde. Dat je gedurende dat jaar niet gewerkt hebt, dus geen ervaring en geen loon. En als je het volledige graduaat doet dat je een veel bredere basis hebt.
Buiten dat het graduaat gewoon veel waardevoller is heeft Syntra gewoon die slechte klank. Slechte reputatie, of dat nu klopt of niet doet er niet toe. De reputatie is er, end of discussion. Zoals ik al zei heb je een jaar nodig gehad voor iets wat bij het graduaat omgerekend 4 weken is. En je hebt niet gewerkt. Misschien té cru gezegd, maar veel bedrijven zien u dan als een tragere medemens of iemand die geen zin had om te werken. Ook weer, of dat nu klopt of niet. Zo kan je bekeken worden daar kan je niet tegen argumenteren wanneer je werk gaat zoeken.

Ik heb 10 jaar ervaring in de ICT en heb meerdere collega's gehad die van Syntra, VDAB, LeForem,... kwamen en eerlijk gezegd vond ik niemand bekwaam. Bachelor stagiairs had ik na 2 weken al meer vertrouwen in dan in die types na 6 maand. Ze waren goedkoop en daar stopte het dan ook.

Sonicje

Legacy Member
vjeeke zei:
Ik raad Syntra mechelen ten zeerste af. Syntra Genk daarentegen is veel beter. Ik spreek uit ervaring. Ik heb in Mechelen maar 2 maanden volgehouden en ik ben daar gewoon weggegaan omwille van slechte leerkrachten. Ik had in het verleden al zeer goede ervaringen met Genk dus ben ik daar terug gaan volgen.

Op vlak van werk vinden heb ik geen problemen gehad. It's all about your motivation!!

Had ik inderdaad ook al gehoord, dat je met de nodige motivatie wel aan de bak komt.
Dat van Mechelen wist ik dan weet niet, maar na er eens over nagedacht te hebben ga ik toch blijven verder doen met wat ik nu bezig ben.


Lord Kveldulv zei:
Er zijn nog andere graduaten in avondschool die IT-related zijn waar je geen taalvakken krijgt. Misschien zelfs bij TI al niet?
Wat ik aanraad als dat echt de richting is die je uit wil: Structuurschema - Groep T
Daar zit het CCNA in. Kan je zelfs volgen los van de andere modules. En dan heb je op een paar avonden gedurende 1 of 2 jaar hetzelfde CCNA attest als bij Syntra. Het verschil is dat dan 160u is als ik me niet vergis tov Syntra een heel jaar, voor hetzelfde (denk ik toch dat je daar ook het CCNA krijgt?). Maar dat wil niet zeggen dat je daarom meer kunt. Dat wil wel zeggen dat je meer tijd nodig gehad hebt voor hetzelfde. Dat je gedurende dat jaar niet gewerkt hebt, dus geen ervaring en geen loon. En als je het volledige graduaat doet dat je een veel bredere basis hebt.
Buiten dat het graduaat gewoon veel waardevoller is heeft Syntra gewoon die slechte klank. Slechte reputatie, of dat nu klopt of niet doet er niet toe. De reputatie is er, end of discussion. Zoals ik al zei heb je een jaar nodig gehad voor iets wat bij het graduaat omgerekend 4 weken is. En je hebt niet gewerkt. Misschien té cru gezegd, maar veel bedrijven zien u dan als een tragere medemens of iemand die geen zin had om te werken. Ook weer, of dat nu klopt of niet. Zo kan je bekeken worden daar kan je niet tegen argumenteren wanneer je werk gaat zoeken.

Ik heb 10 jaar ervaring in de ICT en heb meerdere collega's gehad die van Syntra, VDAB, LeForem,... kwamen en eerlijk gezegd vond ik niemand bekwaam. Bachelor stagiairs had ik na 2 weken al meer vertrouwen in dan in die types na 6 maand. Ze waren goedkoop en daar stopte het dan ook.

Enorm bedankt voor de zeer uitgebreide en duidelijke uitleg ! :)
In het bedrijfsleven stappen waarvan de collega's je als een 'zwakkere'(niet slecht bedoeld, weet niet hoe het anders uit te drukken) gaan zien lijkt me ook geen goede start.
En als je ergens een jaar tijd insteekt dat dan achteraf het equivalent is van 4 weken ergens anders, is helemaal NIET wat ik voor ogen had.

De elektriciteit en wiskunde in de richting die ik nu doe zijn zwaar, maar niet onoverkomelijk.
Ik denk dat ik dan gewoon ga doorbijten en trachten mijn bachelor + master af te ronden in de aankomende jaren.
Het is wel wat langer dan een cursus op Syntra of dergelijke, maar dan ben ik ook zeker van mijn toekomst in de ICT.

In ieder geval, nogmaals allemaal bedankt voor de feedback!
Dit heeft me een zeer duidelijk beeld gegeven van wat er precies verwacht wordt van een student in de ICT en wat bagage men nodig heeft om het bedrijfsleven in te stappen.

+kOeN+

Legacy Member
Bij syntra hangt het allemaal af van de leerkrachten vind ik. Ikzelf heb pc technieker gestudeerd in Brugge. Dit viel aan de ene kant goed mee en aan de andere kant niet vanwege een leerkracht zijn "ego". Na dit jaar heb ik getwijfeld of ik nog syntra ging doen. Ik heb dan toch de beslissing genomen om netwerkbeheer te volgen dan in syntra kortrijk. en ik moet wel zeggen dat dit veel beter was dan in Brugge.

Inverband met een job zoeken met een diploma/certificaat van syntra.
Zoals iemand zei veel hangt natuurlijk af van je motivatie.
Zelf ben ik begonnen als Field engineer bij HP over heel belgie.
er waren ook uren bij dat ik om 4 uur 's morgens moest vertrekken om op tijd te zijn bij een kantoor. Maar dit heeft wel mijn deuren geopend in de IT.

Wat ook heel belangrijk is. Is Bij studeren. na de opleiding pc technieker, netwerkbeheer. heb ik nu ook mijn Microsoft SBS 2011 certificaat. Volg ik nog IT security, IT evenementen. Dit neemt natuurlijk veel tijd in beslag.

Conclusie:
Syntra hangt af van de leerkrachten + gedeelte motivatie.
Vooral blijven bijleren. Zodat de werkgevers kunnen zien dat je gemotiveerd/ geinteresseerd bent. En zij kunnen dan eventueel dan opleidingen aanbieden waardoor je kan doorgroeien.

Hopelijk was dit een beetje informatief

Groeten
Koen

Sonicje

Legacy Member
+kOeN+ zei:
Bij syntra hangt het allemaal af van de leerkrachten vind ik. Ikzelf heb pc technieker gestudeerd in Brugge. Dit viel aan de ene kant goed mee en aan de andere kant niet vanwege een leerkracht zijn "ego". Na dit jaar heb ik getwijfeld of ik nog syntra ging doen. Ik heb dan toch de beslissing genomen om netwerkbeheer te volgen dan in syntra kortrijk. en ik moet wel zeggen dat dit veel beter was dan in Brugge.

Inverband met een job zoeken met een diploma/certificaat van syntra.
Zoals iemand zei veel hangt natuurlijk af van je motivatie.
Zelf ben ik begonnen als Field engineer bij HP over heel belgie.
er waren ook uren bij dat ik om 4 uur 's morgens moest vertrekken om op tijd te zijn bij een kantoor. Maar dit heeft wel mijn deuren geopend in de IT.

Wat ook heel belangrijk is. Is Bij studeren. na de opleiding pc technieker, netwerkbeheer. heb ik nu ook mijn Microsoft SBS 2011 certificaat. Volg ik nog IT security, IT evenementen. Dit neemt natuurlijk veel tijd in beslag.

Conclusie:
Syntra hangt af van de leerkrachten + gedeelte motivatie.
Vooral blijven bijleren. Zodat de werkgevers kunnen zien dat je gemotiveerd/ geinteresseerd bent. En zij kunnen dan eventueel dan opleidingen aanbieden waardoor je kan doorgroeien.

Hopelijk was dit een beetje informatief

Groeten
Koen

Koen,

bedankt voor je antwoord.
Was zeer zeker weer erg informatief.

Na wat rond zoeken en nog eens verder gehoord te hebben bij andere mensen hoor ik veel goede en slechte dingen. De keuze is dus erg moeilijk om te maken.

Momenteel heb ik mij voorgenomen om mij eerst volop te concentreren op mijn herexamens en daarna heb ik nog een dikke week tijd (na het bekend maken van mijn resultaten) om een definitieve beslissing te maken.

Maar uw feedback wordt zeker mee betrokken in de beslissing :)

+kOeN+

Legacy Member
No problem, want dat is mijn eigen ervaring met syntra.
Maar je hebt gelijk om je volledig te concentreren op je herexamens.
En dan kan je een besluit.
Groeten
Koen

samsonite

Legacy Member
als je twijfelt of je je zou inschrijven zou ik me al inschrijven en als je na je herexamens beslist om dat opleiding niet te volgen kun je je gewoon uitschrijven.

Je bent dat volledig bedrag verschuldigd nadat je de eerste les hebt deelgenomen.

+kOeN+

Legacy Member
samsonite zei:
als je twijfelt of je je zou inschrijven zou ik me al inschrijven en als je na je herexamens beslist om dat opleiding niet te volgen kun je je gewoon uitschrijven.

Je bent dat volledig bedrag verschuldigd nadat je de eerste les hebt deelgenomen.

Daar heeft samsonite gelijk want soms kan men niet meer inschrijven in de opleidingen omdat alle plaatsen al bezet zijn.

Sonicje

Legacy Member
samsonite zei:
als je twijfelt of je je zou inschrijven zou ik me al inschrijven en als je na je herexamens beslist om dat opleiding niet te volgen kun je je gewoon uitschrijven.

Je bent dat volledig bedrag verschuldigd nadat je de eerste les hebt deelgenomen.

Bedankt voor de tip :)
Maandag hebben ze een info avond, dan zal ik daar maar even binnen springen om zeker te zijn ;)

Anoniem09

Legacy Member
Gohja die infoavonden, ze gaan hun eigen niet in een slecht daglicht stellen eh :) Alles wat je daar hoort moet je moet een korreltje zout nemen.

Ik kan maar 1 tip geven en dat is doorbijten voor dat bachelor diploma!! Pak meer waard dan zo'n attestje. Met bachelor kom je makkelijk ergens binnen, mooi loon, firmawagen, tankkaart, etc. Met zo'n attestje zal het zijn van 'ja, bewijs u eerst maar is een jaar aan de telefoon', bye bye benefits!

Sonicje

Legacy Member
koenpje zei:
Gohja die infoavonden, ze gaan hun eigen niet in een slecht daglicht stellen eh :) Alles wat je daar hoort moet je moet een korreltje zout nemen.

Ik kan maar 1 tip geven en dat is doorbijten voor dat bachelor diploma!! Pak meer waard dan zo'n attestje. Met bachelor kom je makkelijk ergens binnen, mooi loon, firmawagen, tankkaart, etc. Met zo'n attestje zal het zijn van 'ja, bewijs u eerst maar is een jaar aan de telefoon', bye bye benefits!

Dat ik alles met een korrel zout moet nemen ben ik mij volledig van bewust :D
Ik ga ook eerst trachten mijn herexamens te behalen zodat ik mijn master heb, maar dit zou louter ter "back-up" planning zijn :)

syntraab

Legacy Member
Allereerst, welkom op ons infomoment nu maandag 27/8. Die "slechte" docenten zullen er zijn en dan kan je meteen zelf een beeld vormen.

Ik loop er als coördinator ook rond en beantwoord graag al je vragen.

Ook nog even verduidelijken dat je wel degelijk een erkend getuigschrift ontvangt na afloop van deze opleiding. En als je dat combineert met bedrijfsbeheer bij ons, een diploma.

En dat is ook geen vodje papier, ook dit jaar weer zijn er diverse mensen uit de avond- en dagopleidingen IT die van job veranderd zijn of die een aanbod gekregen hebben van bedrijven die ons kennen of die als zelfstandige gestart zijn na het behalen van het getuigschrift of diploma.

Alles hangt af van je eigen motivatie op dat gebied. En hoe hard je ervoor wil gaan en wil werken.

Wat de kwaliteit van onze opleidingen betreft. Het curriculum wordt constant aangepast en up to date gehouden. Wij zijn veel minder log dan onderwijs, waardoor we snel onze curricula kunnen aanpassen. Syntra AB (waar campus Mechelen een onderdeel van is), bezit diverse kwaliteitscertificaten, heeft fulltime een taal- en leercoach in dienst, net zoals een docentencoach. Bij problemen grijp ik in (ik ben uw eerste aanspreekpunt) en als dat niet tot een oplossing leid, dan is er ook nog onze ombudsman. Dat wil niet zeggen dat wij foutloos zijn, maar dat wil wel zeggen dat we er alles aan doen om foutloos te zijn. En als het mis zou gaan, grijpen we wel degelijk in.

In het derde jaar (of derde semester bij de dagopleiding) komen een aantal zaken aan bod die vergelijkbaar zijn met CCNA, maar CCNA zelf zit niet in het curriculum van netwerkbeheerder.

Syntra AB campus Mechelen is wel een erkende Cisco Academie (die dit jaar trouwens 5 jaar bestaat) en je kan bij ons ook CCNA volgen en het steeds populair wordende kleinere broertje CCENT.

Meer info, nu maandag 27/8/2012 van 18 tot 21u. op ons infomoment of ga naar onze website Homepage | Syntra AB | +500 opleidingen op 4 campussen | website Syntra AB
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan