Archief - Studiekeuze

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Yuwkes

Legacy Member
Hallo,

Ik heb een vraag omtrent de richtingen die ik zou willen volgen.
Kom van de richting Economie moderne talen, ASO.
Ik twijfel tussen Rechten aan de ua of handelswetenschappen op Lessuis.
In het middelbaar ware Frans en wiskunde niet mijn sterkste vakken. (Had 3uur wiskunde).
Nu wou ik enkele reacties horen van mensen die één van deze twee richtingen volgt, wat de richting juist inhoud, wat zij er van vinden en of Frans en wiskunde moeilijk/haalbaar zijn.

alvast bedankt

Fliblit

Legacy Member
De helft van mijn klas is handelswetenschappen gaan doen (ook vanuit EMT) in Gent. Ik denk dat er één of twee naar het tweede jaar konden, de rest is gezakt naar bedrijfsmanagement of hebben hun eerste jaar herdaan. Wiskunde bleek, zoals te verwachten, het grootste struikelvak. Op vlak van talen zit je normaal gezien wel goed.

PerkelePride

Legacy Member
Ikzelf heb economie-wiskunde gedaan en ga volgend jaar naar mijn master hawe op Lessius (Thomas More binnenkort ;) ). De wiskunde die je ziet tijdens het eerste en tweede bachelorjaar was voor mij grotendeels herhaling met wat ik in het middelbaar zag, met hier en daar zaken die verder uitgediept werden (complexe getallen, lineaire programmatie, deel integralen,...). Ikzelf vond de wiskunde geen struikelvak en daarbij komt nog dat de prof van Wiskunde (Mr. Verheyen) vrij mild verbeterd op het examen. Doch, van degene die uit economie talen komen ligt het slaagpercentage van wiskunde rond de 50%. Het grote verschil met TEW is dan ook dat we geen bewijzen moeten kennen voor wiskunde, want de geziene oefeningen zijn in beide richtingen vergelijkbaar. Maar zoals voor alle vakken geldt, als je het genoeg bijhoudt onder het jaar moet dit echt wel lukken ! Andere struikelvakken waren (algemene economie , slaagpercentage van 52% en boekhouden met 48% beide in eerste zit.)

De moeilijkheidsgraad voor Frans zal in beide richtingen ongeveer gelijk zijn, enkel de nadruk ligt hier anders. (juridische vs. economische begrippen) van de mensen die ik ken op ua rechten is niemand gebuisd voor frans, op lessius hangt dit enorm af van de prof., Daxhelet is een pak strengen dan de Schoesitter.

Je uiteindelijke keuze laat je best afhangen van je interesse en waar je later naartoe wilt. In rechten krijg je wel een goede basiskennis van economie mee (vak in het tweede jaar), terwijl je in handelswetenschappen toch ook wel wat recht meekrijgt ( inleiding tot het algemeen recht, handels- en vennootschapsrecht en fiscaal recht).

Gandalf1993

Legacy Member
ik zou voor rechten gaan, aangezien je het moeilijk hebt met wiskunde.

Yuwkes

Legacy Member
PerkelePride zei:
Ikzelf heb economie-wiskunde gedaan en ga volgend jaar naar mijn master hawe op Lessius (Thomas More binnenkort ;) ). De wiskunde die je ziet tijdens het eerste en tweede bachelorjaar was voor mij grotendeels herhaling met wat ik in het middelbaar zag, met hier en daar zaken die verder uitgediept werden (complexe getallen, lineaire programmatie, deel integralen,...). Ikzelf vond de wiskunde geen struikelvak en daarbij komt nog dat de prof van Wiskunde (Mr. Verheyen) vrij mild verbeterd op het examen. Doch, van degene die uit economie talen komen ligt het slaagpercentage van wiskunde rond de 50%. Het grote verschil met TEW is dan ook dat we geen bewijzen moeten kennen voor wiskunde, want de geziene oefeningen zijn in beide richtingen vergelijkbaar. Maar zoals voor alle vakken geldt, als je het genoeg bijhoudt onder het jaar moet dit echt wel lukken ! Andere struikelvakken waren (algemene economie , slaagpercentage van 52% en boekhouden met 48% beide in eerste zit.)

De moeilijkheidsgraad voor Frans zal in beide richtingen ongeveer gelijk zijn, enkel de nadruk ligt hier anders. (juridische vs. economische begrippen) van de mensen die ik ken op ua rechten is niemand gebuisd voor frans, op lessius hangt dit enorm af van de prof., Daxhelet is een pak strengen dan de Schoesitter.

Je uiteindelijke keuze laat je best afhangen van je interesse en waar je later naartoe wilt. In rechten krijg je wel een goede basiskennis van economie mee (vak in het tweede jaar), terwijl je in handelswetenschappen toch ook wel wat recht meekrijgt ( inleiding tot het algemeen recht, handels- en vennootschapsrecht en fiscaal recht).

En hoe zit het juist met de lessen Frans in hawe (of rechten), hoe worden die gegeven, wat moet je juist doen en in kleine groep of?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan