Archief - Studiekeuze

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Dottie

Legacy Member
Yoow (:
Kvroeg mij af of jullie me kunnen helpen ovv studiekeuze!
Kben heel erg geïnteresseerd in wetenschappen, heb dat dan ook 5 jaar volgehouden int middelbaar maar toen werd et me te zwaar. :/
Volgend jaar wou ik dus graag iets in wetenschappelijke richting gaan studeren, maar dus zonder die zware fysica en chemie enzo...
Zelf dachtk aan agro en biotechniek, maar kzie daar niet echt een toekomst in...
Iemand een ideetje watk zou kunnen studeren? Of iemand ervaring metd richting agro en biotechniek?
Alvast bedankt (;

Racing_Genk

Legacy Member
Wetenschappen maar zonder zware fysica en chemie?

Dan zou ik alleszins naar de hogeschool gaan en zeker niet naar de unief...

Dottie

Legacy Member
Jap idd... Daarom datk ook aan agro en biotechniek dacht, das echt zoiets wetenschappelijk, en jhebt wel fysica enzo, maar op een infoding zeiden ze dat da echt toaal nie zwaar is en zkr te doen voorm... Maja, tis nie echt een richting met beroepszekerheid snapj..

Dottie

Legacy Member
Racing_Genk zei:
Wetenschappen maar zonder zware fysica en chemie?

Dan zou ik alleszins naar de hogeschool gaan en zeker niet naar de unief...

Jap idd... Daarom datk ook aan agro en biotechniek dacht, das echt zoiets wetenschappelijk, en jhebt wel fysica enzo, maar op een infoding zeiden ze dat da echt toaal nie zwaar is en zkr te doen voorm... Maja, tis nie echt een richting met beroepszekerheid snapj..

Satkan

Legacy Member
Het is mss slim om eerst eens elke studierichting van hogescholen in jouw buurt af te gaan.
(Korte beschrijvingen alvast lezen.)

Maak een lijstje met dingen die wel iets voor jou zijn.
(En nu niet alleen wetenschappen, zoek minstens 5 relevante dingen.)
[Bvb. Wiskunde, De werking van het zonnestelsel (Fysica), Programmeren,...]

Zoek daarna de richtingen die combinaties van jouw 5-x woorden bevatten.

Ik zeg maar :
Wiskunde + Programmeren = It.
Wiskunde + Dwvhz (Fysica) = Fysica en sterrenkunde (Dit is unief, ik weet het.)
Balpennen uit elkaar vijzen + Theoretische formules = Engineer...


Als je dan op die manier een paar richtingen achter elkaar hebt staan,
dan ga je eens wat dieper in op die richtingen.
Bekijk wat je het meeste aanspreekt.

Het doet geen kwaad om een grote voorkeur te hebben voor een richting,
Zoals jij zegt, ik wil "wetenschappen" doen.
Maar ik denk dat jij zeker en vast nog niet weet wat je er precies mee wilt doen.

Zoek een paar richtingen (Liefst een beetje uiteenlopend) die je aanspreken,
ga van daaruit verder.
Ga naar infosessies.

Dottie

Legacy Member
Satkan zei:
Het is mss slim om eerst eens elke studierichting van hogescholen in jouw buurt af te gaan.
(Korte beschrijvingen alvast lezen.)

Maak een lijstje met dingen die wel iets voor jou zijn.
(En nu niet alleen wetenschappen, zoek minstens 5 relevante dingen.)
[Bvb. Wiskunde, De werking van het zonnestelsel (Fysica), Programmeren,...]

Zoek daarna de richtingen die combinaties van jouw 5-x woorden bevatten.

Ik zeg maar :
Wiskunde + Programmeren = It.
Wiskunde + Dwvhz (Fysica) = Fysica en sterrenkunde (Dit is unief, ik weet het.)
Balpennen uit elkaar vijzen + Theoretische formules = Engineer...


Als je dan op die manier een paar richtingen achter elkaar hebt staan,
dan ga je eens wat dieper in op die richtingen.
Bekijk wat je het meeste aanspreekt.

Het doet geen kwaad om een grote voorkeur te hebben voor een richting,
Zoals jij zegt, ik wil "wetenschappen" doen.
Maar ik denk dat jij zeker en vast nog niet weet wat je er precies mee wilt doen.

Zoek een paar richtingen (Liefst een beetje uiteenlopend) die je aanspreken,
ga van daaruit verder.
Ga naar infosessies.


Iedereen die zich aangesproken voelt om me te verbeteren, graag!
Maar doe het wel op een volwassen en vriendelijke manier.

Bedankt voor het advies! En inderdaad, ik weet wel dat ik iets wetenschappelijks wil doen, maar wat ik ermee zal doen is nog een groot raadsel... Moestk sterk zijn in wetenschappen en wisk studeer ik zonder twijfel dierenarts gevolgd door bioresonantie therapie... Maar dat droomplaatje is helaas niet aan mij besteed, dus is het een beetje wikken en wegen welke richting dan wel bij me past... Heb ook al gekeken voor biomediche laboratoriumtechnologie, maar daarbij zijn fysica en chemie heel belangrijk natuurlijk... Maar ik ga zeker naar de infodzg, eens zien wat ze zeggen enzo (:

Dottie

Legacy Member
Th1x4nG zei:
ITT: Motivatie is alles

Mja true... Ma toch, int 5e jaar gingen mn wetenschappen echt zwaar achteruit... En kheb dan echt super hard mn best gedaan en nog hadk een herexamen vr chemie en fysica... Der wel zeer mooi doorgeraakt, ma toch... Die motivatie was er wel, maar alsd brains er maar half zijn... Maar, kbegrijpj standpunt echt wel

SH343

Legacy Member
Dottie zei:
Mja true... Ma toch, int 5e jaar gingen mn wetenschappen echt zwaar achteruit... En kheb dan echt super hard mn best gedaan en nog hadk een herexamen vr chemie en fysica... Der wel zeer mooi doorgeraakt, ma toch... Die motivatie was er wel, maar alsd brains er maar half zijn... Maar, kbegrijpj standpunt echt wel

Ik denk eerder dat hij je wat uitlacht.

NotoriousP

Legacy Member
Nee hoor, Th1x4nG komt soms zo over maar zijn enige doel is om behulpzaam te zijn en Dottie duidelijk te maken dat alles kan in deze wereld als je maar in jezelf gelooft. ;)

SH343

Legacy Member
NotoriousP zei:
Nee hoor, Th1x4nG komt soms zo over maar zijn enige doel is om behulpzaam te zijn en Dottie duidelijk te maken dat alles kan in deze wereld als je maar in jezelf gelooft. ;)

En zoals we allemaal weten is dat toch niet zo. Dus pardonneer mijn achterdochtigheid. :P

NotoriousP

Legacy Member
Niet zo pessimistisch, hier op 9lives geloven wij in het motiveren van onze jeugd zodat zij hun dromen kunnen waarmaken.

Satkan

Legacy Member
Trouwens, als je zwak bent in bepaalde vakken...
probeer dan die wat bij te schaven?

Ik doe volgend jaar een welgekende programmeer richting in het hoger,
en ik ben afkomstig van het BSO.

Dus nu ben ik al iets langer dan een maand bezig met dagelijks wiskunde te studeren, en aan het leren programmeren in java.

Je moet moeite doen om de berg te beklimmen, dat is hoe ik het zie.
Je kan willen op de berg geraken,
maar toch moet je veel doorzettingsvermogen hebben.
(En al kennis hebben van het pad dat je neemt.)

Dottie

Legacy Member
botchla zei:
= alles met landbouw of dierenverzorging

zie bijvoorbeeld KH Kempen: Bachelor in de agro- en biotechnologie

Zijn de hogeschoolstudies van de moderne boeren eigenlijk (zijn ook paar andere mogelijkheden). Niets mis mee maar ik heb precies de indruk dat dat de bedoeling niet is van je studiekeuze, dus wou je er even attent op maken.

Serieus? :p persoonlijk wou ik gaan voor dierenzorg of voeding, in mijn ogen niet zoveel met boer te maken, want dat is inderdaad niet de richting die ik uit wil... Dierenzorg uit zich bv in dierenartsassitent, maar dat is iets wat men in belgie niet nodig heeft door al die privepraktijken... Ook kan ik ermee in de zoo gaan werken fzo, maar kben daar niet zo voor, beesten opsluiten op 5x5

Dottie

Legacy Member
Satkan zei:
Trouwens, als je zwak bent in bepaalde vakken...
probeer dan die wat bij te schaven?

Ik doe volgend jaar een welgekende programmeer richting in het hoger,
en ik ben afkomstig van het BSO.

Dus nu ben ik al iets langer dan een maand bezig met dagelijks wiskunde te studeren, en aan het leren programmeren in java.

Je moet moeite doen om de berg te beklimmen, dat is hoe ik het zie.
Je kan willen op de berg geraken,
maar toch moet je veel doorzettingsvermogen hebben.
(En al kennis hebben van het pad dat je neemt.)
Amai chappeau (: enja, maar die wetenschapsvakken zijn echt zwaar he, in richtingen zoals biomedische laboratoriumtechnieken bv... Dan is doorzettingsvermogen 1 ding, maar de brains moeten der ook zijn om alles te kunnen verwerken he...

Satkan

Legacy Member
Dat is zeker waar.
Heb ik zelf ook ervaren in Technieke wetenschappen.
En als ik eens zie wat die mensen van Bio-chemie in uGent allemaal moeten kennen...

Anyways,
jij moet voor jouzelf kunnen bepalen of je de capaciteiten hebt om een bepaalde richting aan te kunnen.

Infodagen gaan zeker helpen hierbij.



Is er een specifieke Hogeschool dat je naartoe zou willen?
(Gezien je van Brugge bent, zou ik gokken HoWest.)


Edit : Er is trouwens een studiekeuzetest te vinden op de site van ArteveldeHogeschool Gent.
deze beperkt zich niet tot deze school alleen, maar tot de meeste scholen.
Je krijgt een vragenlijst van om en bij de 80 vragen, en nadien toont hij welke richting bij jou past
Adhv de antwoorden die je gaf.

http://arteveldehs-be.icares.com/
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan