Archief - Studeren in Brussel

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

tuesadorable

Legacy Member
Ik heb 4 jaar aan de HUB gestudeerd en ik zit een treinhalte verder dan jou (Temse). Over de trein ga ik eerlijk zijn: ik neem niet meer met plezier de trein. Na vier jaar (oké, mijn laatste jaar omvatte niet zoveel les meer, maar kom) ben ik het echt kotsbeu. Ik heb drie jaar daarvoor continu naar Boom getreind dus mijn ergernis was misschien nog te hoog toen ik naar BXL begon te pendelen. :p Tijdens de spitsuren valt het mee, dan heb je immers twee treinen naar huis vanuit Mechelen, maar als je je trein mist op één minuut en de ziel uit je lijf hebt gelopen terwijl die trein net het station uitrijdt heb je gewoon zin om met dingen te smijten.

Voor mij was het openbaar vervoer ook vaak een spelbreker in laat-avond activiteiten omdat ik dan de voorlaatste trein wou halen en die vertrekt om 10 na 9. Party! Not. Maar als je vrienden hebt die er op kot zitten (want zo zijn er veel), kan dat niet zo hard storen.

De school zelf is... ja, nogal groen. :p Ik ben er altijd graag naar school gegaan omdat ze je er niet het gevoel geven dat je er alleen voor staat. Toch niet in mijn opleiding. Het is niet alleen theoretisch, maar ook praktisch gericht. Verder gaan de ramen er amper open ('k snap niet waar je zus dat vandaan haalt) en is het er eigenlijk nog wel proper voor zoveel leerlingen. Vorige jaren was het wel problematisch om te eten, maar vanaf dit jaar wordt er een mouw aan gepast.

Over BXL... Ik heb er niet zo veel van gezien. :p To be honest heb ik steeds van en naar het station gehold. Pas afgelopen jaar heb ik BXL leren appreciëren met zijn terrasjes in de zomer, het vele groen en de leuke plaatsjes om te bezoeken. Dat BXL geen studentenstad is, is volgens mij dan ook gelogen. Het studentenleven, mét studentenverenigingen, bruist er echt.

Bunecarera

Legacy Member
Brussel is inderdaad geen studentenstad, het is een stad met studenten. Ook al zit er de grootste concentratie van studenten in België.
Brussel is de hoofdstad van Europa. Leuven, Gent en Antwerpen zijn provinciesteden. Klein verschilleke.

Dus als je hier komt wonen met de verwachting dat het gezellig, klein en rustig is, dan heb je pech.

Maar Brussel is een prachtige stad. Je moet er enkel voor open staan.

LegalExperience

Legacy Member
ik studeer HW aan de HUB en zit momenteel op kot in leuven. Ik heb ervoor gekozen om op kot te gaan in Leuven omdat ik toch dat typische studentenleven wou meemaken. Maar eerlijk gezegd bxl heeft ook zijn charmes hoor! maar het duurt gwn ff tegen dat je ze ziet zeg maar :) Veel studenten zien enkel maar het traject van het station naar de stormstraat... schande eigenlijk want bxl heeft zoveel te bieden. (er zijn ook studentencafes ect) Heb enkele vrienden die op kot zitten in bxl en dat zijn echt altijd de vetste feestjes :D Ook de hele buurt rond de beurs vind ik geweldig om cafetjes te doen. Ben er trouwens over aan het denken mijn laatste jaar op kot te gaan in bxl.

Voor kotnet moet je langs de studentenadministratie van de HUB gaan. 25 euro betalen en vanaf dan kan je met je studentennummer en wachtwoord van de HUB inloggen.

1 en 8 september zijn er ook nog infodagen aan de HUB :) En op 8 september heb je kans om mij tegen het lijf te lopen daar ^^

SH343

Legacy Member
LegalExperience zei:
ik studeer HW aan de HUB en zit momenteel op kot in leuven. Ik heb ervoor gekozen om op kot te gaan in Leuven omdat ik toch dat typische studentenleven wou meemaken. Maar eerlijk gezegd bxl heeft ook zijn charmes hoor! maar het duurt gwn ff tegen dat je ze ziet zeg maar :) Veel studenten zien enkel maar het traject van het station naar de stormstraat... schande eigenlijk want bxl heeft zoveel te bieden. (er zijn ook studentencafes ect) Heb enkele vrienden die op kot zitten in bxl en dat zijn echt altijd de vetste feestjes :D Ook de hele buurt rond de beurs vind ik geweldig om cafetjes te doen. Ben er trouwens over aan het denken mijn laatste jaar op kot te gaan in bxl.

Voor kotnet moet je langs de studentenadministratie van de HUB gaan. 25 euro betalen en vanaf dan kan je met je studentennummer en wachtwoord van de HUB inloggen.

1 en 8 september zijn er ook nog infodagen aan de HUB :) En op 8 september heb je kans om mij tegen het lijf te lopen daar ^^

Zaten er veel mensen op HW BA1 die tussen Leuven en Brussel pendelden toen jij begon?(=

Zeus

Legacy Member
Ik doe rechten aan de HUB. Op zich is er niets mis met de school.
Maar van die begeleiding en het persoonlijk contact met de proffen moet je niet al te veel verwachten (de proffen van de rechten werken meestal ook wel aan de KUL dus misschien is de mentaliteit bij de HW'ers anders).
Die begeleiding hield bij mij gewoon in dat ik 3 keer per jaar bij een trajectbegeleider moest gaan voor een babbeltje dat meestal na 2 minuten voorbij is een zich beperkt tot:"je hebt precies geen problemen aan uw punten te zien, word niet te overmoedig een veel succes bij de examens".
Het is ook wel een echt snobbastion (je kent ze wel, zo van die leren instappertjes aan hun voeten, hemdje, dure trui, dr. Dre koptelefoon, Iphone in de aanslag).

Neem elke dag trein, duurt half uurtje en valt wel mee vind ik.

LegalExperience

Legacy Member
SH343 zei:
Zaten er veel mensen op HW BA1 die tussen Leuven en Brussel pendelden toen jij begon?(=

Best wel ja :) eerste jaar niet zoooo veel maar naarmate het jaar vorderd komen er ook nog enkele TEW studenten van KUL bij :p En je leert ook wel snel de mensen kennen uit andere klassen die ook in Leuven op kot zitten aangezien je altijd op zelfde trein zal zitten :)

rubenoda

Legacy Member
Ik ga dit jaar ook op kot in leuven en studeren aan de HUB.
Ik vroeg me af wat het voordeligste is voor te pendelen?

Gebruiken jullie een campuspas of hebben jullie een nmbs-abonnement?

LegalExperience

Legacy Member
rubenoda zei:
Ik ga dit jaar ook op kot in leuven en studeren aan de HUB.
Ik vroeg me af wat het voordeligste is voor te pendelen?

Gebruiken jullie een campuspas of hebben jullie een nmbs-abonnement?

Abbo van Leuven naar Brussel (+- 200 euro) en dan een campuskaart van leuven naar je woonplaats :)

Mayhew89

Legacy Member
Ik heb zelf eerst 3 jaar in Gent gestudeerd en ga nu voor mijn 3e jaar Brussel.
Dus ik heb ze zo allebei wa meegemaakt :)

Gent is idd studentikoos zoals velen zeggen, maar Brussel moet zeker niet onderdoen, integendeel!

Brussel is gewoon veel groter, maar dat maakt alles net toffer, er is altijd en overal iets te beleven.
Je moet gewoon een beetje weten waar je naartoe gaat als je uitgaat (de buurt rond de beurs is inderdaad tof). Studentenfeestjes in de discotheken van Brussel zoals in de Fuse zijn ook altijd leuk!
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan