Chris_147
Legacy Member
Hey,
ben serieus aan het overwegen om als zelfstandig IT consultant te beginnen.
Zou bij een grote klant kunnen zijn, te starten op 1 januari met een jaarcontract (!)
Ik zou een GCV oprichten: geeft de boekhoudkundige voordelen van een BVBA, zonder de kapitaalvereisten.
Het grote probleem is natuurlijk dat ik de eerste maanden moet overleven.
Eind januari kan ik pas factureren, tussenbureau betaald dan nog eens 30 dagen later.
Dus pas begin maart krijg ik mijn eerste inkomsten en dat zijn ook alle inkomsten voor dat kwartaal.
Dus 1e 2 maanden kan ik mezelf geen loon uitbetalen (genoeg spaarcentjes om dat te overleven)
De vraag is welke vaste maandelijkse kosten ik ga hebben?
Kwartaalkosten moeten natuurlijk ook van dit eerste loon betaald worden, maar geen idee welke dit zijn.
Ik dacht een 5000€ in het bedrijf te steken als startkapitaal.
Eerste maand geen loon uit te betalen (of met vertraging?) en met eigen wagen te rijden.
Kloppen onderstaande bedragen die ik achterhaald heb?
- Boekhouder: 200€
- VAPZ + arbeidsongeschiktheid: 140€
- DKV: 40€
- Vergoeding kantoor thuis: 180€
- Vergoeding telefoon: 20€
- Dagvergoeding: 125€
- Maaltijdvergoeding: 300€
- Kilometervergoeding eigen wagen: 400€ (rond de 120 km /dag)
Totaal dus: 1400€
Mis ik nog onkosten?
Geen loon, want het lijkt me wat stom om mijn eigen spaarcenten er in te steken en dan mezelf een loon uit te betalen dat weer belast wordt.
EDIT: of is het interessanter om een lening aan mijn eigen bedrijf te geven om mijn loon etc te betalen? Ik dacht dit eerder pas te doen vanaf maart om dan auto aan te schaffen.
ben serieus aan het overwegen om als zelfstandig IT consultant te beginnen.
Zou bij een grote klant kunnen zijn, te starten op 1 januari met een jaarcontract (!)
Ik zou een GCV oprichten: geeft de boekhoudkundige voordelen van een BVBA, zonder de kapitaalvereisten.
Het grote probleem is natuurlijk dat ik de eerste maanden moet overleven.
Eind januari kan ik pas factureren, tussenbureau betaald dan nog eens 30 dagen later.
Dus pas begin maart krijg ik mijn eerste inkomsten en dat zijn ook alle inkomsten voor dat kwartaal.
Dus 1e 2 maanden kan ik mezelf geen loon uitbetalen (genoeg spaarcentjes om dat te overleven)
De vraag is welke vaste maandelijkse kosten ik ga hebben?
Kwartaalkosten moeten natuurlijk ook van dit eerste loon betaald worden, maar geen idee welke dit zijn.
Ik dacht een 5000€ in het bedrijf te steken als startkapitaal.
Eerste maand geen loon uit te betalen (of met vertraging?) en met eigen wagen te rijden.
Kloppen onderstaande bedragen die ik achterhaald heb?
- Boekhouder: 200€
- VAPZ + arbeidsongeschiktheid: 140€
- DKV: 40€
- Vergoeding kantoor thuis: 180€
- Vergoeding telefoon: 20€
- Dagvergoeding: 125€
- Maaltijdvergoeding: 300€
- Kilometervergoeding eigen wagen: 400€ (rond de 120 km /dag)
Totaal dus: 1400€
Mis ik nog onkosten?
Geen loon, want het lijkt me wat stom om mijn eigen spaarcenten er in te steken en dan mezelf een loon uit te betalen dat weer belast wordt.
EDIT: of is het interessanter om een lening aan mijn eigen bedrijf te geven om mijn loon etc te betalen? Ik dacht dit eerder pas te doen vanaf maart om dan auto aan te schaffen.