Archief - solliciteren via mail

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Cycloon

Legacy Member
Uranium zei:
Geen pdf reader? :wtf:

Een Word doc doorsturen lijkt mij erg vreemd. Allé ja. Al uw opmaak, tabellen, etc zijn zichtbaar. Dat is toch amper vlot leesbaar? Mensen die Unix/Linux of een ander OS dan Windows gebruiken zien de layout ook vaak niet correct.

Opmaak zichtbaar? Wat is dat nu weer voor onzin. Als je opmaak niet zichtbaar is dan heb je er geen.

Een cv moet zo toegankelijk mogelijk zijn. Als je ergens bij een klein bedrijfje gaat solliciteren en de baas krijgt de pdf niet gelezen, waar sta je dan met 'professioneel' pdf bestand? Daarom, voorzie zowel een word als een pdf documentje en je dekt 99.9% van alle problemen (tenzij je zo'n échte ramp bent met word dat ze beter niet zien hoe je je CV hebt opgemaakt :D).

Uranium

Legacy Member
Cycloon zei:
Opmaak zichtbaar? Wat is dat nu weer voor onzin. Als je opmaak niet zichtbaar is dan heb je er geen.

Een cv moet zo toegankelijk mogelijk zijn. Als je ergens bij een klein bedrijfje gaat solliciteren en de baas krijgt de pdf niet gelezen, waar sta je dan met 'professioneel' pdf bestand? Daarom, voorzie zowel een word als een pdf documentje en je dekt 99.9% van alle problemen (tenzij je zo'n échte ramp bent met word dat ze beter niet zien hoe je je CV hebt opgemaakt :D).
Met opmaak zichtbaar bedoel ik dingen zoals: sectie-eindes, tabel stippellijnen, URL's waar je niet 'deftig' op kan klikken, spellingscontrole die rood onderlijnd wordt (daarom niet fout geschreven bij zakelijke / vakspecifieke termen),...

Je spreek jezelf toch wat tegen. "Een CV moet zo toegankelijk mogelijk zijn." Niet iedereen heeft M$ Office. Probeer maar eens een Word 2010 bestand te openen met Open Office of Libre Office. De lay-out is totaal verkloot. Toch als je met tabellen en sectie-eindes begint te werken. In een pdf ziet alles overal hetzelfde uit. Een pdf reader staat standaard geïnstalleerd in vele Linux distributies en is op 3 min gedownload en geïnstalleerd op Windows. Gratis dan nog ook. Ik zou het wel weten.

Een bedrijf dat mij zou vragen voor een Word document i.p.v. pdf. Tja, ik zou me er toch al vragen bij beginnen stellen.

Muscleduck

Legacy Member
Wablief een cv van 6-7 pagina's? Mag ik dat eens zien? 2 pagina's, daar zou ik nog inkomen, maar 6-7
? Ik hou mijn CV altijd 1 pagina. Bij de laatste aanpassing (dik jaar geleden) heb ik er gewoon dingen vantussen gegooid, misschien een ander lettertype dat smaller is genomen...

VN.

Legacy Member
misterrT zei:
Dag forumleden,

Iemand ervaring met solliciteren via mail. Ik zou mijn brief als mail sturen, maar alle gegegevens van boven zoals mijn adres en dat van de bestemmeling zou ik weglaten.

Doe je dit ook voor plaatsnaam en datum en betreft regel (onderwerp in mail).

Of hoe doen jullie dat?

Zowel motivatiebrief als CV in aparte bijlage als pdf. Zo is het gemakkelijker voor het bedrijf waar je solliceert om alles bij te houden. (Zo zien ze het hier bij ons en veel andere plaatsen het liefst binnenkomen).

In de mail zelf zet je best iets van;

Geachte (indien je de naam/geslacht kent 'Geachte heer xxxx')


N.a.v. een openstaande vacature voor ...... vindt u als bijlage mijn sollicitatiebrief met curriculum vitae.

Graag wil ik u deze toe lichten in een persoonlijk onderhoud.



Zo heb ik het altijd gedaan een half jaar geleden en toch altijd snel respons gehad en op gesprek mogen gaan.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan