Archief - solliciteren via mail

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

misterrT

Legacy Member
Dag forumleden,

Iemand ervaring met solliciteren via mail. Ik zou mijn brief als mail sturen, maar alle gegegevens van boven zoals mijn adres en dat van de bestemmeling zou ik weglaten.

Doe je dit ook voor plaatsnaam en datum en betreft regel (onderwerp in mail).

Of hoe doen jullie dat?

Indigoke

Legacy Member
@alexander: dus jij stuurt een lege mail met twee attachments in? Begrijp ik dat goed?vind ik toch wat raar

In mijn mail staat gewoon de brief. Die begint met 'beste', dus geen locatie of datum of hoofding. Als subject wel: vacature blablabla. Indien mijn brief interessant genoeg is zullen ze de bijlage wel opendoen, de cv. Daar staat dan alle praktische info (adresgegevens, gsm en dergelijke) in die ze nodig zouden kunnen hebben om me verder te contacteren.*

misterrT

Legacy Member
Ik zou toch ook gaan voor de mail als brief en cv als bijlage.

Zo zit de wg onmiddellijk wat je wil.

Onder mijn naam zou ik nog wel mijn contactgegevens schrijven.

AlexanderVB

Legacy Member
Indigoke zei:
@alexander: dus jij stuurt een lege mail met twee attachments in? Begrijp ik dat goed?vind ik toch wat raar

In mijn mail staat gewoon de brief. Die begint met 'beste', dus geen locatie of datum of hoofding. Als subject wel: vacature blablabla. Indien mijn brief interessant genoeg is zullen ze de bijlage wel opendoen, de cv. Daar staat dan alle praktische info (adresgegevens, gsm en dergelijke) in die ze nodig zouden kunnen hebben om me verder te contacteren.*

Uiteraard niet... gewoon kort mailtje dat je wil solliciteren voor functie x, dat ze je brief + cv in bijlage kunnen vinden en dat ze je altijd mogen contacteren via gsm of e-mail voor verdere toelichting.

tom1

Legacy Member
Ze gaan minder geneigd zijn uw mail te bewaren, een bijlage is veel makkelijker.

Muscleduck

Legacy Member
Ik heb beiden al gedaan. Zowel motivatie in mail als een pdf met brief en cv als attachment.

Gurdt

Legacy Member
Motivatiebrief in de mail zelf. CV en eventueel kopie van motivatiebrief in de bijlage.

SysRq

Legacy Member
Het is ook van belang documenten in PDF mee te geven. Een PDF oogt professioneler dan een Word bestand, wat eigenlijk geen documentformaat is.

misterrT

Legacy Member
Ik werk meestal met pdf, word kan nog gemakkelijk iets in veranderd worden, pdf is dat veel moeilijker

McGregor

Legacy Member
misterrT zei:
Ik werk meestal met pdf, word kan nog gemakkelijk iets in veranderd worden, pdf is dat veel moeilijker

Waarom moeilijk aan te passen? Je typt en slaat gewoon op in beide formaten. Na een aanpassing gewoon opnieuw zowel in .doc als in pdf opslaan.

Emerxill

Legacy Member
McGregor zei:
Waarom moeilijk aan te passen? Je typt en slaat gewoon op in beide formaten. Na een aanpassing gewoon opnieuw zowel in .doc als in pdf opslaan.
Omgekeerd, de ontvanger zou in een Word document aanpassingen kunnen doen, bewust of onbewust.
In pdf is de kans klein dat er onbewust dingen in veranderd kunnen worden.

Pdf geniet ook mijn voorkeur, oogt professioneler en is ook compacter. Mijn "uitgebreid" cv telt 6-7 pagina's en is een 4-5MB groot in Word. In pdf is dat amper een MB.

eniac

Legacy Member
tuesadorable zei:
Een CV van 6 à 7 pagina's? :unsure:

Een consultant (om het even welke sector) die al zijn opdrachten bijhoudt kan al snel aan enkele extra bladzijdes raken ten opzichte van een "gewoon" CV.

Webdizz

Legacy Member
In de mail schrijf je je brief en in de bijlage plaats je je CV. En onderaan de brief schrijf je dat je CV in de bijlage staat. Zo heb ik het geleerd tijdens mijn "lievelingsvak" communicatiewetenschappen... (brrr)

Je kan je de moeite nog extra doen door een brief per post op te sturen zodat ze de brief dubbel hebben en je zeker opvalt (maar sommige bedrijven zijn daar ook tegen en wat is het nut dan van je mail?)

Cycloon

Legacy Member
eniac zei:
Een consultant (om het even welke sector) die al zijn opdrachten bijhoudt kan al snel aan enkele extra bladzijdes raken ten opzichte van een "gewoon" CV.

Een consultant die een cv wil schrijven zou beter moeten weten dan 7 pagina's aan opdrachten op te sommen. De kans dat iemand daar door gaat is nihil.

Anyway, ik stuur mijn cv steeds in word (2003) en pdf formaat. Dat maakt het de persoon makkelijker die hem moet lezen. Heb al vaker gehoord dat sommige bedrijven standaard geen pdf reader installeren maar meestal wel word.

Uranium

Legacy Member
Geen pdf reader? :wtf:

Een Word doc doorsturen lijkt mij erg vreemd. Allé ja. Al uw opmaak, tabellen, etc zijn zichtbaar. Dat is toch amper vlot leesbaar? Mensen die Unix/Linux of een ander OS dan Windows gebruiken zien de layout ook vaak niet correct.

dobe&daze

Legacy Member
Cycloon zei:
Een consultant die een cv wil schrijven zou beter moeten weten dan 7 pagina's aan opdrachten op te sommen. De kans dat iemand daar door gaat is nihil.

Was da nu voor zever? Ik heb meerdere CV's mijn uitgebreidste gaat van 8pagina's tot mijn kleine 1 slide in PPT.

Als consultant moet je weten hoe belangrijk het is om alle details van je projecten te kennen (doel van project, je eigen bijdrage, gebruikte technologieën/ methodologieën, grootte van project team, project budget, start - stop data zowel van project als je eigen bijdrage, wat het je geleerd uit het project, wat was de meerwaarde voor de klant etc etc)

Al die informatie moet je steeds beschikbaar hebben, wat je wenst te accentueren hangt af van de opportuniteit.

Mensen die al meegedaan hebben aan publieke aanbestedingen weten hoe lang en gedetailleerd de voorgestelde CVs kunnen zijn.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan