Archief - Schijnzelfstandigheid?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

JPV

Legacy Member
Ter info: dit zijn de criteria van de zogenaamde UNIZO-formule.
<40 = werknemer
ts 40&60 = grijze zone
>60 zelfstandige

Criterium Punten
Substantiële deelname in winst en verlies 13
Belangrijke beroepsinvesteringen 13
Verantwoordelijkheid en beslissingsmacht om met bedrijfsmiddelen onderneming rendabel te houden 13
Variabel inkomen zonder minimuminkomensgarantie 9
Mogelijkheid om voor meerdere opdrachtgevers of klanten te werken 9
Zich manifesteren als onderneming t.o.v. derden 9
Beschikking over eigen bedrijfsruimte en &#8211;uitrusting 4
Niet onderworpen aan interne controle- of sanctiemogelijkheid 4
Aankoopvrijheid of vrije prijsbepaling 4
Zelf arbeidstijd organiseren 9
Reële mogelijkheid om zelf geselecteerd personeel ten laste te hebben 9
Zich contractueel als zelfstandige verbinden 4


--
't is geen perfecte formule, maar toont wat aan wat belangrijke criteria zijn :)

Conradus

Legacy Member
Is dat uitvoeringsbesluit van de wet arbeidsrelaties er nu al? Indien nee is het hele debat over schijnzelfstandigheid toch maar nutteloos.

M.Vanmarcken

Legacy Member
Ik ben nog maar net afgestuurd op school eigenlijk. En ben meteen kunnen beginnen op mijn stageplaats als zelfstandige. Ik hapte meteen toe want er werd mij belooft dat ik steeds hetzelfde loon zou hebben ookal werd ik zelfstandige. Wat mij beloofd werd is nu ook realiteit. Ookal staat er in mijn overeenkomst dat ik eigenlijk zou moeten betaald worden naar de bezetting van de creche. Zoals ik hierboven ook lees, heb ik ook al vaak vernomen dat het moeilijk is om iemand als schijnzelfstandige aan te duiden in de kindersector omdat deze zo verschillend is..

Mijn uren verschillen elke week: de ene week van 7u-16u, de andere week van 8u-17u en de laatste week van 9u-18u. Deze uren kunnen natuurlijk altijd uitlopen.

Ik heb ook geen enkele inzicht in de boekhouding of rekening. Ik weet dus ook niet wanneer er winst of verlies is. Het enige wat ik te weten kom is wanneer kind en gezin heeft gestort. Maar hoeveel deze storten daar heb ik het raden naar. Ook heb ik geen enkel zicht op de mails van ouders. Deze worden mij mondeling medegedeeld door 1 persoon. Wij werken daar met 3 personen en maar 1 persoon heeft inzicht in alles. Daarom dat ik dit mijn baas noem. Verlof kan ik ook niet nemen wanneer ik wil.

Als er een nieuwe ouder zich aanmeld voor opvang dan vraagt deze persoon wel wat wij ervan denken maar ookal zouden wij er niet mee akkoord gaan toch ligt de beslissing altijd bij haar.

In mijn overeenkomst/contract staat er ook dat ik een opzeggingsperiode heb van 6 maand wat mij verwonderd want als ik sommige teksten lees over zelfstandig zijn, kan er geen opzeggingstermijn opgelegd worden. Of ben ik hier mis in?

JPV

Legacy Member
M.Vanmarcken zei:
Ik ben nog maar net afgestuurd op school eigenlijk. En ben meteen kunnen beginnen op mijn stageplaats als zelfstandige. Ik hapte meteen toe want er werd mij belooft dat ik steeds hetzelfde loon zou hebben ookal werd ik zelfstandige. Wat mij beloofd werd is nu ook realiteit. Ookal staat er in mijn overeenkomst dat ik eigenlijk zou moeten betaald worden naar de bezetting van de creche. Zoals ik hierboven ook lees, heb ik ook al vaak vernomen dat het moeilijk is om iemand als schijnzelfstandige aan te duiden in de kindersector omdat deze zo verschillend is..

Mijn uren verschillen elke week: de ene week van 7u-16u, de andere week van 8u-17u en de laatste week van 9u-18u. Deze uren kunnen natuurlijk altijd uitlopen.

Ik heb ook geen enkele inzicht in de boekhouding of rekening. Ik weet dus ook niet wanneer er winst of verlies is. Het enige wat ik te weten kom is wanneer kind en gezin heeft gestort. Maar hoeveel deze storten daar heb ik het raden naar. Ook heb ik geen enkel zicht op de mails van ouders. Deze worden mij mondeling medegedeeld door 1 persoon. Wij werken daar met 3 personen en maar 1 persoon heeft inzicht in alles. Daarom dat ik dit mijn baas noem. Verlof kan ik ook niet nemen wanneer ik wil.

Als er een nieuwe ouder zich aanmeld voor opvang dan vraagt deze persoon wel wat wij ervan denken maar ookal zouden wij er niet mee akkoord gaan toch ligt de beslissing altijd bij haar.

In mijn overeenkomst/contract staat er ook dat ik een opzeggingsperiode heb van 6 maand wat mij verwonderd want als ik sommige teksten lees over zelfstandig zijn, kan er geen opzeggingstermijn opgelegd worden. Of ben ik hier mis in?
ivm dat laatste: er kan een soort van opzegging van het contract zijn. Maar voor de rest lijkt het toch sterk erop dat je een schijnzelfstandige bent. Vooral omdat je geen inzage in financiën én toch een vast loon hebt.

Stap eens, als je dat kan (of als familie voor jou dat kan) naar Unizo. Zij zullen je advies kunnen geven ivm al dan niet schijnzelfstandige. Vanop afstand is dat moeilijk uit te maken, zeker al omdat er gewoon geen vaste definitie van bestaat.

sneax

Legacy Member
een zelfstandige heeft meerdere klanten en doet zelf zijn boekhoeding en beheerd zelf zijn klantenbestand

als ge zelfs zelfs ni weet wat uw financiele toestand is als zelfstandige omdat uw werkgever dat beheerd, dan is er echt wel iets fout

M.Vanmarcken

Legacy Member
Ik denk dat ik eens een afspraak ga maken bij elfri de neve. Vrienden van me hebben me dit aangeraden omdat hij hier veel over weet.. Hopelijk heb ik dan volledige duidelijkheid..

M.Vanmarcken

Legacy Member
Op 2 april heb ik een afspraak kunnen krijgen.. Jammer genoeg is dit nog even..

Anoniem15

Legacy Member
Ik heb hier ook even een vraagje over. Ik zou op regelmatige basis in onderaanneming gaan werken bij een andere loodgieter, hem dus helpen met het werk waarmee hij niet rond komt en dan aan hem mijn uren factureren.

Is dit dan ook schijnzelfstandig zijn of is dit iets anders?

samsonite

Legacy Member
Wonkelrijm zei:
Ik heb hier ook even een vraagje over. Ik zou op regelmatige basis in onderaanneming gaan werken bij een andere loodgieter, hem dus helpen met het werk waarmee hij niet rond komt en dan aan hem mijn uren factureren.

Is dit dan ook schijnzelfstandig zijn of is dit iets anders?

Ik denk van niet.

Dit noemen we gewoon "zelfstandige in bijberoep".

Anoniem15

Legacy Member
nivekii zei:
Enkel als je in aanmerking komt voor dat bijberoep uiteraard.

Uiteraard, maar mijn taken zouden beperkt blijven tot helpen en aanvoeren van materiaal. Ik zal eens naar mijn boekhouder bellen.

RadicalAtheist

Legacy Member
Is elke zelfstandige (IT-)consultant die een 'lang' project doet bij een klant dan eigenlijk een schijnzelfstandige?

Omdat ik in die sector zit, zeg ik duidelijk "Ja".
"Zelfstandige" IT'ers die jarenlang werken bij een klant, hebben zich volledig aan te passen aan de organisatie zodat ze enkel nog administratief verschillen van eigen personeel. Ze hebben geen controle over hun eigen activiteiten, ze beslissen niet zelf hun eigen werkuren, ze hebben een manager of projectleider als baas, die in niets verschilt van een echte baas. Ze gebruiken het materiaal dat hen ter beschikking wordt gesteld, enz

Werken ze in ondergeschiktheid? Absoluut.

maartentk

Legacy Member
Wonkelrijm zei:
Ik heb hier ook even een vraagje over. Ik zou op regelmatige basis in onderaanneming gaan werken bij een andere loodgieter, hem dus helpen met het werk waarmee hij niet rond komt en dan aan hem mijn uren factureren.

Is dit dan ook schijnzelfstandig zijn of is dit iets anders?
Dit is geen vorm van schijnzelfstandigheid. Je spreekt hier van "bij een andere loodgieter".. is je huidige werkgever hier mee akkoord? In de meeste arbeidscontracten staat er dat je niet dezelfde functie (in grote lijnen) mag uitoefenen bij andere werkgevers. Als je huidige werkgever akkoord is en je hebt alles in orde (btw-nr, etc) dan is er volgens mij geen vuiltje aan de lucht.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan