Archief - Schijnzelfstandigheid?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

M.Vanmarcken

Legacy Member
Beste,

Ik werk momenteel als zelfstandige kinderverzorgster en heb toch enkele twijfel over mijn zelfstandig zijn. Hoe meer ik opzoek over het statuut zelfstandige hoe meer ik twijfel of ik geen schijnzelfstandige ben. Heeft hier al iemand een mee te maken gehad? Zoja, wat is er dan juist gebeurd en hoe ben je er echt achter gekomen dat je schijnzelfstandige was?

In mijn "contract" staat ook dat ik geen nieuwe job in de kindersector mag doen binnen de 15km rond mijn huidige werk. Weet er iemand of mijn "baas" me dit zomaar kan ontnemen?

x

Tonerider

Legacy Member
op je laatste vraag: ja, ze kunnen dat als voorwaarde stellen. Als je bij bpost gaat werken, mag je ook geen concurrentiële (zelfstandige) activiteiten uitoefenen, zoals bv. reclame ronddragen. Concurrentiële activiteiten kunnen ze verbieden, andere niet.

Fervet opus

Legacy Member
Op u eerste vraag: u bent inderdaad een schijnzelfstandige.

Bunecarera

Legacy Member
* Hoeveel opdrachtgevers heb je nu?
* Hoeveel bedrijven factureer je per maand?
* Hoeveel factureer je er per jaar?
* Hoeveel zelfstandigheid heb je?
* Heb je een contract waar letterlijk in staat dat je zelfstandige bent?

Waarom ben je zelfstandige geworden?

Iemand

Legacy Member
Kan je zelf je uren kiezen? Kan je zelf je verlof kiezen?
Waarschijnlijk niet he, dit ruikt naar schijnzelfstandigheid.

Wat ik heb begrepen uit mijn cursus arbeidsrecht was dat dit vooral nadelig uitkomt voor uw werkgever, aangezien hij vele euro's niet heeft afgedragen aan de sociale zekerheid. (JPV weet hier een pak meer over.)

Emerxill

Legacy Member
M.Vanmarcken zei:
In mijn "contract" staat ook dat ik geen nieuwe job in de kindersector mag doen binnen de 15km rond mijn huidige werk. Weet er iemand of mijn "baas" me dit zomaar kan ontnemen?
Ja, maar is gebonden aan een aantal voorwaarden, de beperkingen moeten redelijk zijn. Voor werknemers is dat beter/duidelijker gereglementeerd.
Moest dit ooit afgedwongen worden en je bent hiermee niet akkoord kun je dit natuurlijk altijd aanvechten voor de rechtbank.

Echter is 15km nu niet zo onredelijk vind ik, al ontbreekt er een beperking in de tijd.

Bevraag u hierover bij een instantie die daar meer over weet, zoals unizo (of uw advocaat)

MrZodiac

Legacy Member
Het is thans simpel, als je maar aan 1 (grote) klant hebt, en verder geen andere klanten factureert, ben je schijn zelfstandige.

Als je hier en daar een kleine factuur hebt en één vaste grote klant, ben je in weze ook schijn zelfstandige.

KLIK -> Omnius

M.Vanmarcken

Legacy Member
Ik snap het deel van de klant niet.. Wat bedoelen jullie met als je een klant hebt?
Ik heb zelf niks van facturen. Het enige wat ik wel doe is mijn eigen RSZ betalen aan attentia.. Ik kan ook niks inbrengen volgens de hoofdverantwoordelijke. Zij heeft ook zelf geen BTW-nummer ofzo en zegt dat ze zelf ook niks kan inbrengen. Zij heeft haar zaak ook opgericht zonder een getuigschrift van bedrijfsbeheer, dit vond ik ook al zeer raar toen ik dit te horen kreeg..

Fervet opus: Hoe weet u zeker dat ik schijnzelfstandige ben?

Tonerider

Legacy Member
M.Vanmarcken zei:
Ik snap het deel van de klant niet.. Wat bedoelen jullie met als je een klant hebt?
Ik heb zelf niks van facturen. Het enige wat ik wel doe is mijn eigen RSZ betalen aan attentia.. Ik kan ook niks inbrengen volgens de hoofdverantwoordelijke. Zij heeft ook zelf geen BTW-nummer ofzo en zegt dat ze zelf ook niks kan inbrengen. Zij heeft haar zaak ook opgericht zonder een getuigschrift van bedrijfsbeheer, dit vond ik ook al zeer raar toen ik dit te horen kreeg..
:eek: direct stoppen zou ik zeggen.

JPV

Legacy Member
Emerxill zei:
Ja, maar is gebonden aan een aantal voorwaarden, de beperkingen moeten redelijk zijn. Voor werknemers is dat beter/duidelijker gereglementeerd.
Moest dit ooit afgedwongen worden en je bent hiermee niet akkoord kun je dit natuurlijk altijd aanvechten voor de rechtbank.

Echter is 15km nu niet zo onredelijk vind ik, al ontbreekt er een beperking in de tijd.

Bevraag u hierover bij een instantie die daar meer over weet, zoals unizo (of uw advocaat)
klopt.
MrZodiac zei:
Het is thans simpel, als je maar aan 1 (grote) klant hebt, en verder geen andere klanten factureert, ben je schijn zelfstandige.

Als je hier en daar een kleine factuur hebt en één vaste grote klant, ben je in weze ook schijn zelfstandige.

KLIK -> Omnius
fout: een zelfstandig bankier heeft maar 1 grote vaste klant (zijn bankinstelling, waar hij het inkomen van heeft). En toch is deze zeker geen schijnzelfstandige.

@M.Vanmarcken: contacteer ofwel Kind & Gezin ofwel Unizo om uitleg te krijgen over de al dan niet schijnzelfstandigheid. Kinderopvang is een speciale regeling en volgt niet altijd de gewone regeling, afhankelijk van hoe je ingeschreven bent.

Voor alle duidelijkheid: kans is idd wel groot dat je schijnzelfstandige bent, tenzij je mee alles mag beslissen over de gang van zaken in de creche, wat niet zo lijkt.

Fervet opus

Legacy Member
Omdat ik wekelijks met mensen zoals u in contact kom, echter heeft dit voor mijn job(BTW) nu weinig gevolgen in deze sector daar deze is vrijgesteld t.g.v. Art44 §2. Het is dus logisch dat ze beiden geen BTW-nummer hebben.

Ik ben vrij zeker van de schijnzelfstandigheid aangezien dit al af te leiden valt op de manier waarop u de vraag stelt. Uiteindelijk moet u de volledige situatie schetsen. U kan perfect samen met iemand anders een crèche uitbaten en beide zelfstandige zijn. Echter heb ik het gevoel dat hij u statuut enkel misbruikt om RSZ lasten te ontlopen. Langs de andere kant is dit voor de RSZ heel moeilijk te bewijzen indien u zich een beetje zou voorbereiden op een eventuele controle. Ze gaan alleszins wel veel korter op de bal spelen rond schijnzelfstandigheid in de toekomst (hail John Crombez?)

Schijnzelfstandigheid speelt zich feitelijk af rond de 'band van ondergeschiktheid'. Hoe zit het met u verloning? Hoe wordt deze betaald? Is deze bepaald volgens een specifieke manier? (vaste maandwedde, vast uurloon w/e). Het feit dat u spreekt over een "baas" wil al genoeg zeggen. Indien de RSZ u toch zou betrappen zijn de gevolgen voor de "baas" veel groter dan voor uzelf.

JPV

Legacy Member
kijk ook eens bij Unieko, daar kan je meer vinden. Genious: gewone kinderopvangen (zelfstandigen) zijn niet BTW-plichtig, tenzij ze nog andere activiteiten hebben of niet werken via Kind & Gezin (uiterst zeldzaam).

MrZodiac

Legacy Member
JPV zei:
klopt.

fout: een zelfstandig bankier heeft maar 1 grote vaste klant (zijn bankinstelling, waar hij het inkomen van heeft). En toch is deze zeker geen schijnzelfstandige.

Ik denk niet dat de TS bankier is?? Jij spreekt hier over een uitzondering, daar gaat het toch helemaal niet om. Verder staat bij mijn link al de nodige uitleg...

JPV

Legacy Member
MrZodiac zei:
Ik denk niet dat de TS bankier is?? Jij spreekt hier over een uitzondering, daar gaat het toch helemaal niet om. Verder staat bij mijn link al de nodige uitleg...

de link is idd correct, jij slaat de bal echter volledig ernaast. Je maakt het véél te simpel. Zelfs al heeft ze jarenlang maar 1 vaste klant (bvb een ouder waarvoor ze de kinderen zou opvangen), kan ze perfect "echt" zelfstandig zijn.

Fervet opus

Legacy Member
Klopt, echter is de facturatiestroom wel 1 van de factoren die schijnzelfstandigheid kan bepalen.

Echter zijn bvb koerierbedrijven dan allemaal schijnzelfstandigen. Bijna iedereen die voor UPS/DHL/GLS etc werkt doet dit als zelfstandige. Uiteindelijk factureren zij allemaal aan 1 opdrachtgever. Toch voldoen ze dan aan bepaalde voorwaarden (loon, uren, etc) waardoor ze toch niet officieel te klasseren zijn als schijnzelfstandige.

Hiapoe

Legacy Member
Is elke zelfstandige (IT-)consultant die een 'lang' project doet bij een klant dan eigenlijk een schijnzelfstandige?

Sommige projecten duren effectief enkele jaren in grote bedrijven...
Vb. Een zelfstandige consultant die consultancy biedt bij het opzetten van een gans internationaal bedrijfsnetwerk voor een multinational met een projectduur van pakweg 3 jaar.

JPV

Legacy Member
Hiapoe zei:
Is elke zelfstandige (IT-)consultant die een 'lang' project doet bij een klant dan eigenlijk een schijnzelfstandige?

Sommige projecten duren effectief enkele jaren in grote bedrijven...
Vb. Een zelfstandige consultant die consultancy biedt bij het opzetten van een gans internationaal bedrijfsnetwerk voor een multinational met een projectduur van pakweg 3 jaar.
nope, zoals Fervet Opus zegt is één van de elementen die een rol spelen de verhouding die je hebt met klanten/leveranciers. Maar wat even belangrijk kan zijn is je werkrooster: indien een klant/leverancier dit oplegt (bvb: je MOET op de creche aanwezig zijn van 8 tot 16 uur), dan lijkt het weeral schijnzelfstandigheid.

Er is ooit geprobeerd om een systeem met punten op te zetten waarbij je op die manier, als je onder een bepaald aantal punten kwam, als schijnzelfstandige beschouwd werd (was iets als: <40 punten: schijnzelfstandige, ts 40 & 60 : grijze zone, >60: geen schijnzelfstandige). Maar dat systeem was ook niet perfect.

Je moet "gewoon" kijken of de zelfstandige nog zelfstandig genoeg is. Als een consultant 3 jaar gebonden is aan een opdrachtgever, maar zelf zijn uren, materiaal, methode van werken, ... kan kiezen (buiten mss een obligate wekelijkse vergadering), dan is dat normaal absoluut geen probleem.

Heeft iemand 20 verschillende opdrachtgevers per jaar, maar moet hij telkens naar dezelfde plaats (bvb bedrijvencentrum) werken als receptionist van 8 tot 12 en van 13 tot 17 in een bepaald uniform, dan is dit normaal egzien wél een schijnzelfstandige.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan