Archief - Russisch leren

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Europa

Legacy Member
Hallo allemaal,

ik begin straks aan mijn derde jaar TI en ik ben momenteel 3 talen machtig. Ik zou gedurende dit jaar naast mijn studies nog een vierde taal willen aanleren namelijk russisch. Ik zou dat liefst van al te Kortrijk doen. Ik nam al een kijkje bij syntra west (is niet ver van mijn school) maar deze bieden slechts 12 lessen aan. Liefst zou ik tweemaal per week les willen hebben gedurende een hele schooljaar (of zelfs een cursus die meerdere jaren duurt is ook fijn).

Hier had ik graag dus enkele tips gekregen, alvast bedankt!

Flawless

Legacy Member
Welke zijn die 3 talen? Frans, Engels & Nederlands? Ik wil je even vermelden dat Russisch leren wellicht even moelijk gaat zijn als die 3 te samen (het alfabet is vrij easy, grammatica en syntax is een ware hel) :p Succes alvast!

Europa

Legacy Member
dacuba zei:
Een taal leer je niet deftig in avondonderwijs. Eigenlijk in geen enkel soort onderwijs.

Een taal leer je pas écht wanneer je er dagelijks mee geconfronteerd wordt. In jouw geval is dat in Rusland. Ga daar een half jaar vrijwilligerswerk doen ofzo. Dán pas ga je het Russisch machtig worden. En als dat niet lukt, begin er niet aan. Het is geen taal die je relatief gemakkelijk leert, zoals pakweg Spaans.

Veel succes.

Bedankt voor je reactie. Indien ik russisch leer zou ik het achteraf inderdaad liefst van al gebruiken in het dagelijkse leven. Maar is het toch niet wat gemakkelijker om hier vooraf een jaar of meer les van te volgen? Je zou er kunnen vertrekken zonder maar één woord rus te kunnen maar toch...

Europa

Legacy Member
dacuba zei:
Wat je hier in een jaar leert, leer je daar in een kleine maand (2 weken als je je best doet) bij wijze van spreken. Aangezien je zegt "in het dagelijkse leven" wil je ofwel hier met Russen werken ofwel ergens gaan werken waar ze Russisch spreken?

Ik vind avondschool een tijd- en geldverspilling, als je écht een taal wilt leren.
(vanaf 0)

Uhu het is voor een deel om later wat meer mogelijkheden te hebben op professioneel vlak en ook voor een deel uit puur interesse (ben er erg gemotiveerd voor).

Ik snap je standpunt tegenover het aanleren van een taal en dat is natuurlijk voor 200% correct wat je zegt. Maar dit jaar kan ik er toch niet vertrekken (moet mijn laatste jaar afmaken), ik ben niet rijk maar heb ook geen geld tekort dus... Ik zou het heel leuk vinden moest ik er dit jaar al een paar uurtjes per week aan beginnen.

Europa

Legacy Member
dacuba zei:
Spaar je het geld uit en gebruik de tijd om je te verdiepen in het EVS (European Voluntary Service). Heb het net even voor je opgezocht, je kan ook projecten doen in Rusland. Geef bij country maar eens gewoon "Russian Federation" in en klik op Submit Query: EUROPA - Youth - European Voluntary Service - Accredited organisations

Een goedkoop alternatief om als vrijwilliger (tussen 18-30 jaar) ergens aan de slag te gaan. Je moet er natuurlijk wel voor openstaan. Misschien is het wel iets voor na je studie te doen.

Om je op weg te helpen: AFS: EVS - in Europa

Erg bedankt voor deze links!

Ik ben van plan om dit jaar al wat lessen te volgen. En ik ben via google op deze link terecht gekomen:
CVO Hitek Home

Het is in kortrijk maar het grofste van al is dat ze een vestiging hebben op de school waar ik momenteel TI volg... aan de KATHO dus. Terwijl ik hier nog nooit van gehoord heb. Het ziet er perfect uit :).

f_dieleman

Legacy Member
dacuba zei:
Wat je hier in een jaar leert, leer je daar in een kleine maand (2 weken als je je best doet) bij wijze van spreken. Aangezien je zegt "in het dagelijkse leven" wil je ofwel hier met Russen werken ofwel ergens gaan werken waar ze Russisch spreken?

Ik vind avondschool een tijd- en geldverspilling, als je écht een taal wilt leren.
(vanaf 0)

Als je zonder iets van voorbereiding naar Rusland vertrekt, zal je heel weinig van de taal oppikken, aangezien je toch constant Engels gaat moeten praten. Je zoals in het spaans/portugees/italiaans beredderen met je kennis van andere romaanse talen en zo langzaam de taal oppikken gaat nogal moeilijk...

En de subtiliteiten van de grammatica in Russisch ga je al helemaal niet zonder moeite oppikken.

Tsubasa

Legacy Member
f_dieleman zei:
Als je zonder iets van voorbereiding naar Rusland vertrekt, zal je heel weinig van de taal oppikken, aangezien je toch constant Engels gaat moeten praten. Je zoals in het spaans/portugees/italiaans beredderen met je kennis van andere romaanse talen en zo langzaam de taal oppikken gaat nogal moeilijk...

En de subtiliteiten van de grammatica in Russisch ga je al helemaal niet zonder moeite oppikken.

Dikke ²

Talen die zo verschillend zijn, pik je niet zomaar op zonder basis.

Tsubasa

Legacy Member
dacuba zei:
Al begrijp ik zeker je punt, ik vind dat het overbodig is om daar geld en veel moeite in te steken omdat het rendement daarvan heel laag ligt.

Daar kan ik me wel in vinden, maar je mist één iets naar mijn mening. Voor Europa gaat dit niet gewoon "de taal leren" zijn, maar ook ontspanning. Hij gaat die lessen leuk vinden. Hij gaat het ook plezant vinden om mensen te leren kennen die ook in Russisch/Rusland geïnteresseerd zijn. (dat veronderstel ik toch)

Ik vind toch dat je het deels ook zo moet zien. Hij gaat 2 toffe avonden per week hebben. Ik zou dat niet leuk vinden, maar over hobby's kun je niet echt discussiëren he.

Destiser

Legacy Member
CVO Hitek Lesrooster

Is in de gebouwen van Hantal, ik volg daar nu het 3e jaar, lesgeefster is een russische. Aanrader!

EDIT: blijkbaar had je dit al gevonden dus...

Malan

Legacy Member
Europa zei:
Hallo allemaal,

ik begin straks aan mijn derde jaar TI en ik ben momenteel 3 talen machtig. Ik zou gedurende dit jaar naast mijn studies nog een vierde taal willen aanleren namelijk russisch. Ik zou dat liefst van al te Kortrijk doen. Ik nam al een kijkje bij syntra west (is niet ver van mijn school) maar deze bieden slechts 12 lessen aan. Liefst zou ik tweemaal per week les willen hebben gedurende een hele schooljaar (of zelfs een cursus die meerdere jaren duurt is ook fijn).

Hier had ik graag dus enkele tips gekregen, alvast bedankt!


Koop een boek, zoek een Rus die je kan helpen en luister naar Russische muziek.

Zo leer ik momenteel ook Servo-Kroatisch. Heb een grammaticaboek gekocht, op één of ander forum een Serviër leren kennen en luister naar Servische muziek. En ik moet zeggen dat ik echt wel vooruitgang boek. Al is het soms een ware hel:p

Europa

Legacy Member
Destiser zei:
CVO Hitek Lesrooster

Is in de gebouwen van Hantal, ik volg daar nu het 3e jaar, lesgeefster is een russische. Aanrader!

EDIT: blijkbaar had je dit al gevonden dus...

Ik studeer aan de VHTI en nooit hebben ze ons hierover geïnformeerd... Voor mij is het natuurlijk perfect beter had ik niet kunnen dromen. Hierbij heb ik wel een vraagje: gebeurd dit dan s'avonds of in de weekend? Want ik moet nog steeds naar mijn lessen TI kunnen :).

Hartelijk bedankt allesinds!

EDIT: sorry had nog niet op je link geklikt :).

Europa

Legacy Member
Tsubasa zei:
Daar kan ik me wel in vinden, maar je mist één iets naar mijn mening. Voor Europa gaat dit niet gewoon "de taal leren" zijn, maar ook ontspanning. Hij gaat die lessen leuk vinden. Hij gaat het ook plezant vinden om mensen te leren kennen die ook in Russisch/Rusland geïnteresseerd zijn. (dat veronderstel ik toch)

Ik vind toch dat je het deels ook zo moet zien. Hij gaat 2 toffe avonden per week hebben. Ik zou dat niet leuk vinden, maar over hobby's kun je niet echt discussiëren he.

Uhu dat is grotendeels mijn doel al weet ik dat er ook heel wat werk aan te pas zal komen. Maar ik zie het idd in eerste plaats als een hobby.

Europa

Legacy Member
dacuba zei:
Ik moet nu wel zeggen dat ik, zeker sinds mijn uitwisselingsproject, zoveel mogelijk mensen probeer te stimuleren om naar het buitenland te trekken en een taal te leren / die ervaring op te doen. Vandaar dat mijn mening waarschijnlijk wat bevooroordeeld is. :p

Hell, ik geef er zelfs presentaties en infoavonden over (over uitwisselingsprojecten dan). Naja, hopelijk heb je wat aan onze meningen en informatie. Heel veel succes gewenst :)

Uhu ik ben ook van mening dat om een taal machtig te worden dat je die ook daadwerkelijk moet spreken (oefenen). Maar dat zie ik dat eerder als een tweede fase. Voorlopig studeer ik nog aan de hoge school en denk ik nog niet aan een eventuele reis van zes maanden :).

Ik ben allesinds heel blij met de reacties hier, beter had het niet kunnen zijn.

DSK

Legacy Member
Je kan in Kortrijk ook Russisch leren bij het CVO "3 hofsteden": CVO 3 Hofsteden - Cursusaanbod - Russisch Dit ligt nietniet echt ver van de Katho, tegen het rondpunt met cowboy Henk.

Zelf volg ik Russisch aan Het Perspectief in Gent (ga nu starten met het 4e jaar). Ondertussen kan ik me redelijk behelpen (ga wel meerdere keren per jaar naar RU). Luisteren gaat goed, lezen redelijk.

Mocht je vragen hebben over Russisch leren in het algemeen, stel gerust. Ook over de lessen in Kortrijk kan ik wel wat info geven aangezien mijn moeder daar les volgt.

Het is niet gemakkelijk maar wel doenbaar als je wat moeite doet :)

Russisch leren door er gewoon naartoe te gaan is pas je tijd weggooien. Ben er zelf al veel geweest maar zonder enige basis leer je er niks. Je kan niks lezen of schrijven en de mensen praten veel te snel om er ook maar iets uit te begrijpen. Meer zelfs, ik hoor de laatste 4 jaar dagelijks Russisch en ben er zeker van dat ik me er niet zou kunnen behelpen of zelfs maar antwoorden op een vraag.

Europa

Legacy Member
Jensd zei:
Je kan in Kortrijk ook Russisch leren bij het CVO "3 hofsteden": CVO 3 Hofsteden - Cursusaanbod - Russisch Dit ligt nietniet echt ver van de Katho, tegen het rondpunt met cowboy Henk.

Zelf volg ik Russisch aan Het Perspectief in Gent (ga nu starten met het 4e jaar). Ondertussen kan ik me redelijk behelpen (ga wel meerdere keren per jaar naar RU). Luisteren gaat goed, lezen redelijk.

Mocht je vragen hebben over Russisch leren in het algemeen, stel gerust. Ook over de lessen in Kortrijk kan ik wel wat info geven aangezien mijn moeder daar les volgt.

Het is niet gemakkelijk maar wel doenbaar als je wat moeite doet :)

Russisch leren door er gewoon naartoe te gaan is pas je tijd weggooien. Ben er zelf al veel geweest maar zonder enige basis leer je er niks. Je kan niks lezen of schrijven en de mensen praten veel te snel om er ook maar iets uit te begrijpen. Meer zelfs, ik hoor de laatste 4 jaar dagelijks Russisch en ben er zeker van dat ik me er niet zou kunnen behelpen of zelfs maar antwoorden op een vraag.

Bedankt voor de info. Ik ben me gisteren gaan inschrijven aan de Hitek, het ziet er echt goed uit maar er moeten dan wel genoeg inschrijvingen zijn opdat de lessen zouden doorgaan. Hopelijk gaat dit dus door anders neem ik een kijkje bij het CVO :).
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan